"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

BA maalaus

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Naula

BA maalaus

Viesti Kirjoittaja Naula »

kertoisitteko, mikä olisi paras tapa maalata BA:t niin, että niihin saisi vähän highlightiä pintaan perusmaalauksen päälle, ja muita yksityiskohtia?

Kertokaa myös mitä maaleja kannattaa figujen varalle ostaa, jos sopii.

Juu ja jos käytte puhumaan jostain Inkkauksesta, niin en sitten tiedä mitä se tarkoittaa.
whatthefuckdoiwantwhitacaravanthatgotsnofuckingwheels?
baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

Naula ihan ensiks selitä mikä on BA. Toiseks lue toi maalaus sticky tossa yläpuolella, siis se ninnun kirjottama eka osuus. Sen jälkeen voit käydä vaikka täälä:
http://www.wellofminiatures.net/opas/maalaus1.htm

Ei ole mitään tiettyä kaavaa miten tehdään mistäkin hyvä, siksi olisi järkevintä vaan harjotella hieman tekniikoita ja ruveta maalaamaan. Kukaan ei voi oikeastaan sanoa puolestasi miten jostakin saadaan sinun mielestäsi hieno.
Zherec

Viesti Kirjoittaja Zherec »

Olisikohan kyseessä Blood Angelit, eli ne punaiset mariinit.
Naula

joo no antaa olla.
hurmelapsi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja hurmelapsi »

Baretul on taas edustanut. Naulahan ei kysynyt miten maalataan sen mielestä hienosti. Minusta ei ole mitään väärää tai typerää jakaa tietoja siitä, miten itse on saanut hienoja figuja aikaiseksi.

Siinähän sitä vikaa voikin olla jos kysyy miljoonannen kerran miten pitäs liskot maalata. No maalatkaa ne niinkuin tykkäätte. Tässä oli kuitenkin minun nähdäkseni haettu neuvoja hyvista maalaustavoista tai värivalinnoista.

Ollaan hiljaa tällaisissa asioissa jos ei ole mitään hyvää sanottavaa.
Confrontationia tai Rag'narokia pelailevat ihmiset kanavalle !confrontation, olkaa hyvät.
Matti
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Matti »

hurmelapsi kirjoitti: Minusta ei ole mitään väärää tai typerää jakaa tietoja siitä, miten itse on saanut hienoja figuja aikaiseksi.
Vaan kun mikä on kenenkin mielestä hieno? Jonkun mielestä örkin iho, joka on goblin green -> vihreä inkki -> snot green kuivaharjaus on hieno, mutta esim. mun mielestä se ois varsin kehno mitä luultavimmin. Pahintahan näissä vihjeissä IMO on se, että lopputulosta ei usein kyetä havainnollistamaan ja tuskinpa kukaan sotussa tietää sen, mikä on kenenkin mielestä hieno. Esim. Aloittelija pitänee vähänkin korostettua figua hienona, sen sijaan joku satoja, kenties tuhansia, showcase nappeja tiirannut laittaakin "hieno"-sanalle enemmän vaatimuksia. Sotussa on niin paljon käyttäjiä, että tuskinpa kukaan tietää, mikä on kenenkin mielestä "hieno"n määritelmä edes jollain tasolla.

Täten musta fiksuinta on tosiaan ohjastaa henkilöä oma-alotteisuuteen ja lukemaan nuo maalaustekniikka jne. teoriat ja sen jälkeen koittaa oppia miten saa millaistakin jälkeä, sekä oppia soveltamaan tuota tietoa. :) Ei matikkaakaan opeteta koulussa niin, että vastaukset annetaan suoraan, vaan siellä koitetaan opettaa lapsia ajattelemaan ja soveltamaan tietoa... kai.

Sitten tosin voidaankin kysyä, että haluaako kaikki oppia maalaamaan vai onko tarkoitus vain maalata pelikentälle nappeja, joista pitää saada mahdollisimman nopeasti kohtuullisen näkösiä. Eli siis onko vaivan arvoista opetella soveltamaan tietoa, kun kuitenkin jostain suunnalta saa jonkin asteen vihjeitä ja tapa "aivot narikkaan ja töihin"-toimintamallilla pärjää? Nyt kuitenkin siis iskee vastaan tämä, ettei vihjeiden tasosta ole takeita, jonka takia IMO järkevä tapa on ohjastaa jokainen käyttämään omia aivojaan.
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
hurmelapsi
Valvoja

En ihan täysin ole tuossa asiassa samaa mieltä. Silloinkin kun lapsia käsketään ajattelemaan ja soveltamaan tietoja, annetaan niille kaavoja, joiden avulla on helpompi päästä parempiin tuloksiin.

Maalaustapoja ja toimivia värivalintoja on minusta ihan hyödyllistä lukea. Jokainenhan voi niistä itse tehdä johtopäätöksensä ja kokeilla tai käyttää, ihan miten mielii. Ei sellaisesta keskustelus minusta ainakaan haittaa ole.

Varmastikin veteraanimmat käyttäjät saattavat turhautua noista iänikuisuuksista, mutta olisi hyvä ottaa huomioon se että joukossa todellakin on niitä nuorempia harrastajia. Ehkä ne vanhemmat, jotka ärsyyntyvät tämmöisistä voisivat vain jättää ärsyyntymättä asiasta ja suunnata heidän tasoaan vastaaville aiheille ja jättää ne nuoremmat harrastajat pohdiskelemaan keskenään kysymyksiään.

Rauhaa.
Confrontationia tai Rag'narokia pelailevat ihmiset kanavalle !confrontation, olkaa hyvät.
LarZal

Viesti Kirjoittaja LarZal »

Totta, Naula ehkä tarvitsisi yleisiä vinkkejä esim punaisen maalauksesta ja korostuksesta (tai no, mistä minä tiedän). On myös kohtuullisissa määrin joskus hyvä antaa ihan selvä step-by-step ohje, jos on kokenut sen toimivaksi. Saa sitten vinkitetty itse vaikka kokeilla, ja sen jälkeen päättää, kannattaako käyttää sitä ohjetta. Tai ehkä hän keksii hieman parannella sitä korostamalla vähän täältä, hieman tuolta, ja oppii pikkuhiljaa samassa ne tekniikat. Ei aikaakaan, kun kaveri jo blendailee Mephiston viittaa. Ja saa samassa ihan siistin armeijan! Toisaalta, tuo oli vain minun mielipide, ja itse en oikein ole mitenkään erityisen hyvä maalaamaan, joten jätän asian muille
baretul

hurmelapsi kirjoitti:Baretul on taas edustanut. Naulahan ei kysynyt miten maalataan sen mielestä hienosti. Minusta ei ole mitään väärää tai typerää jakaa tietoja siitä, miten itse on saanut hienoja figuja aikaiseksi.

Siinähän sitä vikaa voikin olla jos kysyy miljoonannen kerran miten pitäs liskot maalata. No maalatkaa ne niinkuin tykkäätte. Tässä oli kuitenkin minun nähdäkseni haettu neuvoja hyvista maalaustavoista tai värivalinnoista.

Ollaan hiljaa tällaisissa asioissa jos ei ole mitään hyvää sanottavaa.
Heh no miks ihmeessä kysyy yhtään mitään miten mikäki maalataan, kun kaikkeen on sama periaate, sitä periaateetta tuskin kannattaa ruveta toistamaan 10 000 kertaa kun se lukee jo maalausoppaissa. Hyviä maalaustapoja ja värivalintoja ei ole, hienoa jälkeä saa kun käyttää maalaustapoja ja värejä oikein. Se miten se tehdään neuvvotaan maalaustrheadeissa. Tietenkin tämä on vaan yleisesti ottaen miten värejä käytetään, persoonallisen jäljen saa kun soveltaa metodeita ja väriteoriaa, mutta alkuun pääsee lukemalla noita maalausoppaita, katselemalla muitten maalauksia ja vaan maalaamalla ja maalaamalla.

Voisit sinä kyllä olla hiljaa tässä asiassa tosissaan. Ihmeellistä että kaikki jotka harrastavat figu maalausta tosissaan, sanovat aina että sovella itse ja lue tutorilialit. Muut taas yleensä luulevat että kaikkeen on joku salainen resepti millä mikäkin toteutetaan. Valitettavasti tällästä reseptiä ei ole, en voi siis sanoa miten noista blood angeleista saa hienot, koska en tiedä mikä on naulan mielestä hieno blood angeli.
Iceman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Iceman »

Mielestäni Baretul on aivan oikeilla jäljillä ohjatessaan innokkaita kyselijöitä eri tekniikoita yms. maalaukseen kuuluvia asioita esitteleviin ketjuihn tai artikkeleihin. Miksi pyörä pitää keksiä viikon välein uudestaan? Jos esim. drybrushaus on esitelty tekniikkana jossain, niin pitää joka värille/armeijalle/modelille avata oma ketju, miten drybrushaan sen tai tän, ehkä jopa ton?

Tämänkin foorumin taidokkaat maalarit ovat esitelleet varsin hyvin töitään ja kertoneet miten ovat esiteltyyn tulokseen päätyneet. Samat ihmiset ovat myös antaumuksella kirjoittaneet yleisemmällä tasolla miten maalataan. Se, ovatko kaikki esitetyt tekniikat avain omasta mielestä hienoon lopputulokseen riippuu jokaisesta maalaajasta itsestään.
"I reject your reality and substitute my own!"
Adam Savage
Naula

just just...eiköhän se ollut sitten siinä. Jäihin vaan.
hurmelapsi
Valvoja

Surullinen tosiasia taitaa olla se että täällä ei pystytä suhtautumaan asioihin muutenkuin mottipäisen "en voi neuvoo kun en tiedä mikä sinusta on hieno" -asenteella. Ehkä saat Naula apusi toisaalta.
Iceman
Viesti:

Jos baretul ohjaa kaverin ketjuun, jossa selostetaan varsin hyvin eri tekniikat ja värivalintaa, niin pitääkö samat tiedot kirjoittaa tähän ketjun uudestaan? Ninnu ja kumppanit ovat käyttäneet aikaa kootakseen hyvän kokoelman ohjeita ja neuvoja. Miksei niitä voi hyödyntää vaan kerran viikkoon pitää kysellä samojen asioiden perään?
Adam Savage
baretul

hurmelapsi kirjoitti:Surullinen tosiasia taitaa olla se että täällä ei pystytä suhtautumaan asioihin muutenkuin mottipäisen "en voi neuvoo kun en tiedä mikä sinusta on hieno" -asenteella. Ehkä saat Naula apusi toisaalta.
Heh no miks ihmeesäs tän pitää olla sellasta että tänne tehään threadi kun heti 2 sec ei keksitä miten maalaa jonkun figun. Tämä ei ole mikään yleinen help desk tietääkseni. Jos hallitsee noi perustekniikat ei tarvitse kysyä tälläsiä asioita, tai jos on oma tyyli miten maalata figuja. Kukaan täälä ei voi internetin kautta kädestä pitäen maalata figuja sori vaan.

Muut keskutelijat ei ole täälä siis sitä varten, että ne tekevät asiat teidän puolestanne, vaan sitä varten että ne opastavat, ja antavat kipinää inspiraatiolle ja kertovat miten he tekevät asiat, mutta ei kuitenkaan tälläisissä asioissa. Tämmöiset topicit on samanlaisia kun kysyisi valokuvaus foorumeilla "kuvaisko tänää puita vai kiviä".
Viimeksi muokannut baretul, Ti 01.06.2004 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hurmelapsi
Valvoja

Minun nähdäkseni tässä on haluttu neuvoa värivalinnoissa. En tiedä onko artikkeleissa kummemmin käsitelty esimerkiksi punaisen highlightausta. Kyllähän siellä perustavat maalaukseen luetellaan, mutta pelkästään niiden pohjalta on aloittelijan vaikea lähteä etenemään.

Edelleenkin olen sitä mieltä, että ne joilla tähän asiaan on hyviä neuvoja annettavana, antaisivat ne, ja ne, jotka haluavat dissata maalauksesta tietämätöntä pitäisivät mölyt mahassaan ja käyttäisivät aikansa järkevämmin. Eivätköhän ne modisedät sitten kolauta lukkoa jos katsovat topikin typeräksi tai aiheettomaksi.
baretul

hurmelapsi kirjoitti:Minun nähdäkseni tässä on haluttu neuvoa värivalinnoissa. En tiedä onko artikkeleissa kummemmin käsitelty esimerkiksi punaisen highlightausta. Kyllähän siellä perustavat maalaukseen luetellaan, mutta pelkästään niiden pohjalta on aloittelijan vaikea lähteä etenemään.

Edelleenkin olen sitä mieltä, että ne joilla tähän asiaan on hyviä neuvoja annettavana, antaisivat ne, ja ne, jotka haluavat dissata maalauksesta tietämätöntä pitäisivät mölyt mahassaan ja käyttäisivät aikansa järkevämmin. Eivätköhän ne modisedät sitten kolauta lukkoa jos katsovat topikin typeräksi tai aiheettomaksi.
Tähän ei ole hyviä neuvvoja sori vaan. Ne neuvvot mitä Naulta tarvitsee on maalausoppaisssa, perustekniikoita ja värienvalitsemista ei ruveta opettamaan enää erikseen kun se on jo kerran selitetty noiss threadeissa, jos on jotain epäselvää niistä niin pistää noihin threadeihin vaan kyssärin.

Niin joo toiseksi punasen hihgligtaamiselle ei ole mitään tiettyä sääntöä sitä voi korostaa melkeempä kymmeniin eri sävyihin ja silti saada hyvän näköstä, puhumattakaan kaikista tekniikoista joilla sitä voi korostaa.

Minä en halua dissata ketään, haluan vaan opastaa ihmisiä oikeeseen suuntaan, joka se että opetellaan itse, kun on siihen annettu jo materialit, eikä vaan kysytä jo kerrottua.
hurmelapsi
Valvoja

Pointti ei vaan mene perille. Noh, eipä tämä ole minulta mitään pois, mutta on se paskamaista nuoremmille maalaajille.
Iceman
Viesti:

Artikkeleissa on värivalinnasta hyvinkin juttua ja eri tavoista tehdä highlightteja. Onko kettuilua ohjata ihmisiä näiden artikkelien pariin, jos vastaukset löytyy niistä? Ovatko nuoremmat niin avuttomia, että eivät osaa lukea tekstiä, ellei sitä ole kirjoitettu heidän itsensä aloittamaan ketjuun?

Blood Angeleillä pelaava oletettavasti omistaa kyseisen armeijan codexin, jossa annetaan hyvät ohjeet millä maaleilla GW Blood Angelit maalaa.

Kommenteistasi saa kuvan, ettet edes ole katsonut mitä tarjotut artikkelit kuvaavat, mutta silti syyllistät niiden pariin ohjaavia ylimielisiksi, koska eivät voi selittää tähän ketjuun ohjeita.

Perusohjeena voi pitää: pohjalle tummempi sävy ja highlight vaaleammalla sävyllä. Eri tapoja tehdä highlightteja löytyy maalaus-ketjusta ja itseään miellyttävän sävyn löytää vain kokeilemalla.

Loppuun vielä BA fiilistelyä Bobby Wongin taannoisesta työstä:
http://goldendemon.org/EavyMetal/268/EM ... Wongp1.jpg
http://goldendemon.org/EavyMetal/268/EM ... Wongp2.jpg
Adam Savage
Gorbag
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gorbag »

En tiedä tykkäätkö Naula, mutta tässä on mun mielestä siisti tapa maalata tommosta punasta panssaria. Elikkä meet tohon osotteeseen, ja klikkaat Gallerya ja sieltä sitä Fast Attack-kohtaa, ja lopulta sitä Assault Squad-kohtaa http://flesheaters.net/
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

Pakko mainita, että juuri punainen on varsin nihkeä väri highlightata.. Eikä kyseistä väriä edes ole erikseen selitetty tuossa artikkelissa. Ajattelinpa tässä käydä läpi muutamia tapoja varjostaa ja valoittaa ja täten valloittaa punainen väri.

Kaikki ongelmat punaisen värin kanssa liittyvät sen highlightaamiseen. Jos vain lisää yksinkertaisesti valkoista, on tulos usein hailakka ja hengetön pinkki. Toinen vaihtoehto on oranssi, mutta sen kanssa päätyy usein ysärin alun Eavy metal tyyliin, luonnottomaan ja karkkimaiseen.

Yksi tapa on valita pohjaväriksi kyllin tumma punainen ja highlightata väriä koko matka neutraaliin blood rediin.. Tällöin ei varsinaisesti tarvita highlightejä kontrastin luomiseen ainakaan niin paljoa, että lopputulos näyttäisi pinkiltä tai oranssilta. Jos valitsee highlightiksi tässä tavassa oranssin kautta keltaiseen menevän, voi vaikutelmaa tehostaa varjostamalla figu purppuraisella inkillä. Tämän voisi kuvitella tasaavan figun yleisilmettä pois oranssista, mutta itse asiassa kylmät varjot vain korostavat highlightien lämpöä. Esimerkkiä tästä tekniikasta voi katsoa vaikka mun tekemästä demonista, joka varmaan on jossain galleriassa vieläkin.

Toinen tapa välittää syvyyden vaikutelmaa punaisiin figuihinsa on valita highlight väri jostain valkoisen ja keltaisen väliltä. Itse asiassa valkoinen ei ole oikeastaan koskaan fiksu highlight väri, jonnekkin päin kallistuvat offwhitet, neutraalit harmaat sun muut ovat yleensä paljon parempia. Vallejon beige on myös jees.

Mutta nyrkkisääntönä itse välttäisin sitä perus paloautopunaista päävärinä. Mieluummin vaikka murtaa sitä hiukan tai sitten tekee kuten yllä selitin, eli lähtee liikkeelle tummemmasta. Ja kyllä blood angelit saa näyttämään blood angeleilta edelleen, vaikka varjot olisivatkin perus GW tyyliä syvemmät.

En tiedä kirjoitinko nyt uudestaan jotain jo tuhanteen kertaan sanottua, kun ole vähään aikaan tuota maalausopas threadia lukenut. Joka tapauksessa voi miettiä sitä, että mitä keskustelemista tällä palstalla ylipäätään on, jos suunnilleen kaikkeen voi vastata viittauksella aiempaan threadiin tai artikkeliin. Kyllä oma-aloitteisuutta pitäisi olla jonkin verran, mutta ihan jeppistä on myös saada asioista aikaan keskustelua ja välillä nähdä muitakin näkökantoja asioihin.
And they wonder how he dealt with stress so well..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”