Ink ja Blend
- Blackguard
Ink ja Blend
Kannattaako käyttää inkkejä jos blendaa ja ´kannattaako laittaa inkki jo blendatun pinnan pääle tummentamaan?
"Jazz on imperialistien ideologinen ase vallankumouksellisten kansojen degeneroimiseksi." - Kim Il Sung
Tämäkin on niin ympäripyöreä kysymys, että siihen ei ole oikeaa vastausta (itse asiassa lähes kaikki maalausta koskevat kannattaako-kysymykset ovat tällaisia). Erilaisten tekniikoiden kokeileminen kannattaa aina; jos et uskalla kokeilla juuri siihen figuun mitä paraikaa työstät, kokeile johonkin toiseen. Ei ole olemassa yhtä ja oikeaa tapaa maalata.
Itse käytän silloin tällöin laimennettua inkkiä pehmentämään blendejä (eli käytännössä maalaan inkkiä vain tummimpiin syvennyksiin). Esimerkiksi Tzeentch Championin kaapua säädin Sky Blue Inkillä, mutta muuten siinä on käytetty tasan kahta eri sinisen sävyä. Kasvot on viimeistelty Brown Inkillä.
Itse käytän silloin tällöin laimennettua inkkiä pehmentämään blendejä (eli käytännössä maalaan inkkiä vain tummimpiin syvennyksiin). Esimerkiksi Tzeentch Championin kaapua säädin Sky Blue Inkillä, mutta muuten siinä on käytetty tasan kahta eri sinisen sävyä. Kasvot on viimeistelty Brown Inkillä.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
-
baretul
Jep itse sanoisin että inkin valutaminen koloihin on aika tyhmää, paitsi metalleissa, mutta ei ole pakko tehdä niinkuin minä teen.
Inkeillä kannattaa mun mielestä maalata niinkuin normaaleilla maaleilla, koska ne kuultaa helposti läpi niin ne sopii sen takia just tummentamaan vaalentamaan tai tuomaan jotain toista väriä sinne tänne. Suositelen että kokeilet johonkin figuun inkkejä. VJ osaa varmasti kertoa tästä aiheesta lisää, en itse käytä inkkejä juuri ollenkaan, niin en osaa sanoa noista paljoakaan.
Inkeillä kannattaa mun mielestä maalata niinkuin normaaleilla maaleilla, koska ne kuultaa helposti läpi niin ne sopii sen takia just tummentamaan vaalentamaan tai tuomaan jotain toista väriä sinne tänne. Suositelen että kokeilet johonkin figuun inkkejä. VJ osaa varmasti kertoa tästä aiheesta lisää, en itse käytä inkkejä juuri ollenkaan, niin en osaa sanoa noista paljoakaan.
-
baretul
Tunnelman ? Mä en nyt tajua pakko myöntää. Mun mielestä se näyttää tyhmältä kun koloissa on erinäköstä maalia kuin korkeissa kohissa, siis inkki kuivuu aivan erinäköseks kuin normali maali. Sitä paitsi miks ihmeessä valuttaa sitä inkkiä kun saa paljon tasasemman näkösen kun maalaa sitä.Highborn kirjoitti:Musta inkkien valuttaminen koloihin saa aikaan aika kivan tunnelman.
Ison osan inkkien ongelmista saa ratkaistua sekoittamalla siihen mattamediumia. Ensinnäkin se poistaa joitakin mustemerkkejä vaivaavat kiiltoefektit, toiseksi sillä voi laimentaa liian voimakkaita musteita niin, ettei seos kuitenkaan valu veden tavoin. Näin ei myöskään synny pintajännityksen aiheuttamia kuivumislammikoita.
En väitä, että medium olisi mitään ihmeainetta, jolla tulisi automaattisesti täydellistä jälkeä. Ainakin omien kokemusteni mukaan sillä kuitenkin pystyy käyttämään mustetta paremmin tyypillisiin varjostustarkoituksiin kuin pelkällä vesilantrauksella. Kokeilemalla ja harjoittelemalla oppii.
En väitä, että medium olisi mitään ihmeainetta, jolla tulisi automaattisesti täydellistä jälkeä. Ainakin omien kokemusteni mukaan sillä kuitenkin pystyy käyttämään mustetta paremmin tyypillisiin varjostustarkoituksiin kuin pelkällä vesilantrauksella. Kokeilemalla ja harjoittelemalla oppii.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Mutta sekin riippuu aivan käyttäjästä ja kohdasta, että kannattaako inkkejä valuttaa syvennyksiin. Itse teen tätä hyvin harvoin, mutta esim tuossa jullevin champassa sillä lailla oltiin onnistuttu saamaan näyttäviä tuloksia.baretul kirjoitti:Jep itse sanoisin että inkin valutaminen koloihin on aika tyhmää, paitsi metalleissa, mutta ei ole pakko tehdä niinkuin minä teen.
[11:24] <Dalamar> äiti ilmeisesti pitää minua seksiorjana
Älkääs nyt, mä olen joissain pikamaalauksissa käyttänyt vastaväristä inkkiä vähän ohennettuna washina peittämään isoja alueita ja tekemään varjostuksia. Toimii "ihan jees", tulee vähän samanlainen lookki kuin esim. peehoon örkeissä (joissa on vastavärillä varjostettu iho). Mutta yleisesti ottaen suosittelisin käyttämään reilusti harkintaa ennenkuin washaa koko figua.
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
Inkki on mustetta, eli löysempää kuin tavallinen maali ja siinä taitaa olla myös pienempi pintäjännite. Lisäksi inkit muodostavat läpinäkyviä pintoja kun taas maalit peittäviä (ainakin kun niitä latelee tarpeeksi monta kerrosta). Eli vertauksena:half- kirjoitti:Mitä eroa on inkillä ja normaalilla maalilla?
Maalaa useita kerroksia lasinpinnalle maalilla, niin maalipinta peittää lopulta täysin ja on kuin katsoisi maalipintaa.
Malaa useita kerroksia lasipinnalle inkillä, niin efekti muistuttaa lähinnä värjättyä lasia.
Inkit voivat aiheuttaa myös kiiltoa.
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
- figunarkki
Jos GW:n maaleista puhutaan, niin samanlaisissa fliptopeissa ovat.half- kirjoitti:Onko inkit ja maalit sitten erinlaisissa purkeissa? Itse vaan huomasin, että Codex Grey on kohtuullisen jähmeätä mölliä. Skull White taasen on niin liurua ettei se suostu kauaa siinä korkin syvennyksessä pysymään.
Valutatko maalia korkin syvennykseen? Kuulostaa (imo) epäkäytännölliseltä. Maali paletille vaikkapa käytetyllä sudilla, niin maaleja voi ohentaakkin vapaammin. Kiitos, näkemiin.
ur ballz r p3ndul0us & w34k