"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Dark Elf MSU - Repeater Crossbow Warrioreiden käytöstä

Jos sinua askarruttaa, kuinka pärjätä ystäväsi voittamattomalle porukalle, täältä voit saada vinkkejä armeijasi kokoonpanoon sekä vastalääkkeitä erilaisten vihollisyksiköiden kohtaamiseen.
opax

Dark Elf MSU - Repeater Crossbow Warrioreiden käytöstä

Viesti Kirjoittaja opax »

Arvoisat MSU taktikot,

Kyselisin teidän kokemuksianne, koska itselleni tämä on vielä teoriaa Dark Elffien osalta ja koko MSU strategian osalta.

Olen rakennellut MSU pohjaista Dark Elf armeijaa (ks. esim. http://www.druchii.net/viewtopic.php?t=7589). Toinen keskeinen ajatus on Redundancy (ks. http://www.druchii.net/viewtopic.php?t=9464), eli yksikkö pystyy toimimaan monessa roolissa.

Tätä silmällä pitäen olen ottanut (ja ostanut) paljon Dark Elf Warrioreita ja varustanut ne kilvillä ja konevarsijousilla. Tarkoitus on käyttää niitä kymmenen haltian ryhmissä, joihin tulee ainakin muusikko (pitäisikö tulla myös champion?).

Minulla on niitä viisi yksikköä, a 125 pistettä, ampuvat teoriassa 100 nuolta kierroksessa eli toimivat alkukierrokset kohtuullisesti missile support roolissa (vaikkeivat olekaan tehokkaimmillaan pitkällä matkalla) ja loppukierroksilla myös kohtalaisena lähitaisteluyksikkönä.

Nähdäkseni minulle tulee kuitenkin ongelma: MSU perustuu liikkeeseen, mutta ampuminen on tehokkainta silloin kun ampuva yksikkö ei liiku. Toisin sanoen olen vaarassa menettää keskeisen MSU:n tarjoaman taktisen edun liikkumattomien yksiköiden takia.

Eihän tämä välttämättä ole niin iso ongelma, kunhan on valmis muuttamaan taktiikkaa kesken taistelun. Eli ensimmäiset kierrokset keskitytään ampumiseen ja vihollisen hidastamiseen (jotta voidaan ampua vielä pidempään). Kun vihollinen tulee lähelle, unohdetaan ampuminen ja manooverataan mahdollisimman fiksusti, jotta flank charget tulevat taistelun alettua mahdollisiksi.

Mitä mieltä olette?

Toinen kysymys vielä MSU taktikoille: Iso blokki on vastassa, pyrittekö:
a) ottamaan sen chargen vastaan pienellä yksiköllä toivoen ettei se breakkaa tai vaikka breikkaisikin, muut yksiköt ovat asemoitu siten että saatte seuraavaan kierrokseen flank chargen isoon yksikköön
b) chagettamaan sen kimppuun pienellä yksiköllä ja siirtämään toiset yksiköt sopivaan asemaan seuraavan kierroksen flank chargeja varten
c) kuten b, mutta chargettamaan saman tien myös flankkiin (samalla kierroksella kun menette eteen)
Ok - kaikki on tietysti mahdollisia, mutta miten käytännössä useimmin käy?

Kiitoksia.

- opax

EDIT - kiroitusvirheitä
paavo3

Viesti Kirjoittaja paavo3 »

Viisi kymmenen yksikön riviä vie melkoisesti tilaa (50*2cm = 100cm) tuumissa kätevästi ~40, harvemmin nämä ovat täydellisissä ampuma-asemissa, ja muidenkin yksikköjen tulisi mahtua kentälle suosittelen, että tiputat yksikköjen määrän 2-3 yksikköön.

MSU:lla lienee melko yleistä pakottaa vastustaja rynnäköimään ja ottaa flee, jonka jälkeen mukavasti reitin varrelle asetetut yksiköt pääsevät reunuksille. Variaatioita löytyy, mutta jos rynnäköivän yksikön ei ole aivan pakko rynnäköidä syöttiä saa sen jumitettua.
Isoja kaasupilviä
hc_andersen

Viesti Kirjoittaja hc_andersen »

Niinpä kyllä. Pelkäänpä, että kun vastaasi tulee mortal kaaoksia / bretonniaa / käpsiä tms. panssarihirmuja, ovat konevarsijousimiehesi yhtä tyhjän kanssa - tai no ei, ovat ne ylihintaisia perusmokuja pieninä laumoina.

Itse omistan 2 x 10 laumaa kilvillä, ja olen huomannut että yhdelle keksii yleensä hyödyllistä käyttöä - ammusten imemistä, monsujen ampumista, uhrautumista tiimin puolesta.. Viidelle laumalle en keksisi hyötykäyttöä sitten niin millään.

Ja vaaralliset unitithan yritetään hoitaa MSU-armeijassa mahdollisuuksien mukaan chargaamalla, tai jos se ei toimi (esim. cavalryä) otetaan charge vastaan uhrattavalla ja paljastetaan chargaajan flankki, tahi fleeataan alta pois ja pistetään vastapalloa. Helpommin sanottu kuin tehty.
Assassin

Viesti Kirjoittaja Assassin »

Lyhyesti a)
opax

Kiitokset teille.

Kokeilen aluksi varmaan viiden sijasta neljällä yksiköllä. Muunnan yhden yksikön Shadeiksi (10 RCB Warriors -> 9 Shades). Jos nämä ampujat eivät toimi kunnolla, niin aikanaan muutama yksikkö korvataan lähitaisteluspesialisteilla.

- opax
Benzin

Viesti Kirjoittaja Benzin »

Olen huomannut saman hc-andersenin kanssa, että yhdelle rcb-yksikölle löytyy yllättävän monipuolistakin käyttöä esim lähitaistelusa (kiitos 4+ armour saven, jonka saa 10 modelin unittiin halvalla (10pts yht.). Alunperin suunnittelin itsekkin käyttää 10 modelin rcb-unitteja armeijani selkärankana, mutta kantapäänkautta oppimalla luovuin "paperilla" tehokkaalta vaikuttavasta yksiköistä.

Käytännön ongelmat, joihin törmäsin oli liike ja vihujen panssarit. Oma liikkumattomuus olisi varmaan mahdollista mikäli pelattaisiin kokonaan avomaastossa, mutta kun maastoa yleensä aina on mahdollistaa se arkojen yksiköiden liikuttamisen suojassa, mikä pakottaa rcb:t-liikkeelle, joka puolestaan multishotin kanssa tarkoittaa osumista 5+:lla. Bonuksena aina välillä on siihen lisäksi ammuttava longrangena tai yksittäistä charactetriä ja vaikka 20 nopasta aina muutama kutonen pyörähtääkin on se silti strenght 3:n ja vihun armorsaven kanssa yleensä "hyvien" nuolien tuhlausta.

Toinen tekijä on tietysti vihollisen panssari/ korkea strenght > (rcb:n 3S), johon hyökkäys huolimatta suuresta nuolimääräästä tyssää (liian) usein.

Lopuksi: olen pelannut ainoastaan dwarffeja ja örkkejä ja coblineita vastaan, joten kokemukset sen pohjalta.
Don`t get Mad, get Even - No Fear
hc_andersen

Viesti Kirjoittaja hc_andersen »

Mietinpä tuossa, että jos ottaisin cauldron-armeijaani (luettelen pääkohdat vaikka alempana) 10 miehen vahvuisen varsijousiryhmän kilpineen - tavoitteena ei olisi jäädä puolustamaan sen ainokaisen bolttiksen kanssa, vaan hyökätä normaalina jalkaväkiyksikkönä flankkeja kohti tms, tavallista support-kamaa, mutta pyrkiä samalla rajoittamaan toisen liikettä ampumismahdollisuudella.

Tällä tarkoitan sitä, että esimerkiksi fast cavalryn liike kohdistuu yleensä poispäin tästä yksiköstä, maagit eivät voi juoksennella missä tahtovat, lisänoppia large monstereita kohden (rbx on yllättävän näppä large monstereita vastaan) ja niin edelleen.

Myönnettäköön, että esim. fast cavalry ei tyypillisestikään ole ongelma dark elffeille - kyllähän ne toiset heikot joukot hengiltä saadaan, mutta listassa jossa ei ole magiaa eikä juuri ampumista voisi pieni tulituki olla ihan jees.

Mielipiteitä?

Ainiin, ja se muu listan olennainen kama:
- Highborn manticorella
- Scroll caddy
- Assassin killing blowilla
- Cauldron of blood
- 2 x 10 witch elves
- 1 rbt
- pieniä unitteja dark ridereitä, warrioreita, COK, exec, jne.
GMTemplar

Viesti Kirjoittaja GMTemplar »

hc_andersen kirjoitti:Mielipiteitä?
Itse lisäisin kyllä mielummin toisen bolttiksen kuin 10 rxb elffiä. Armeijassasi näyttää jo olevan varsin mukava määrä yksiköitä ja yksi ylimääräinen 10 miehen rivi on yllättävän vaikea sekä sijoittaa että liikutella taistelukentällä tehokkaasti. Sitä paitsi jos yksikkösi todella ovat lähellä minimikokoaan MSU-tyyliin tarvitset enemmän iskuvoimaa eliittiyksiköiden tuhoamiseen etkä niinkään nuolisadetta josta on eniten hyötyä heikkoja yksiköitä vastaan. Bolttis pelottaa Kaaoksen ritareita, repeaterit eivät.

Kaiken kaikkiaan harvoin on mitään järkevää syytä jättää ottamatta kahta bolttista, varsinkin jos vihollisen armeijasta ei ole etukäteen mitään tietoa.
Chukie

Viesti Kirjoittaja Chukie »

Mielipiteitä?
Anssi peijooni, toivottavasti et pelaa tolla torniossa! Kyllä se vähän eroaa siitä mun listasta, mutta aika samanlaiset tulis. Joudun pian vaihtamaan listani perusidistä! :)
opax

muksu kirjoitti:Olen huomannut saman hc-andersenin kanssa, että yhdelle rcb-yksikölle löytyy yllättävän monipuolistakin käyttöä esim lähitaistelusa (kiitos 4+ armour saven, jonka saa 10 modelin unittiin halvalla (10pts yht.). Alunperin suunnittelin itsekkin käyttää 10 modelin rcb-unitteja armeijani selkärankana, mutta kantapäänkautta oppimalla luovuin "paperilla" tehokkaalta vaikuttavasta yksiköistä.

Käytännön ongelmat, joihin törmäsin oli liike ja vihujen panssarit.
Pelasin Kuopion turnauksessa 3:lla 10:n yksiköllä alkuperäisen viiden sijasta. Yhden yksikön muunsin 9:ksi Shadeksi (haarniskoilla, nehän ovat konvertoituja Light Armour Shadeja) ja toisen yksikön korvasin 3:lla palkkasoturiogrella (ajatuksena saada enemmän lähitaisteluvoimaa). En pystynyt osallistumaan turnauksen toiseen päivään meidän kaksi viikkoisen vauvan takia. Ensimmäisenä päivänä pelasin kaikki kolme peliä.

Ensimmäisessä pelissä RCB Warriorit toimivat ihan hyvin, ampuivat vihollisen (Empire) ampuvia yksiköitä, detachmentteja ja sotakoneita. Yksi yksikkö joutui taisteluun, jossa se tuhosi detachmentin. Tämä peli oli ainut voitto minulle (massacre).

Toisessa pelissä RCB Warriorit toimivat lähes yhtä hyvin kääpiöitä vastaan, tosin menetin yhden yksikön ampumiseen (ja sen mukana velhottareni, kun en ollut tajunnut siirtää sitä isompaan yksikköön alustavien tappioiden jälkeen). Muut yksiköt ampuivat kohtalaisen hyvin varsijousikääpiöitä ja yksi yksikkö tuhosi yhdessä selustaan rynnäköineen Dark Raider yksikön kanssa yhden kääpiö varsijousiyksikön. Minor Loss.

Kolmannessa vastassa oli Vampire Counts. Hukkasin ampumista ampumalla Ghouleja (ylimääräinen -1 skirmishistä). Eivät toimineet muutenkaan kovin hyvin, vaikka taistelivatkin melko hyvin skeletoneja vastaan. Massacre tappio, menetin kaikki RCB Warrior yksiköt.

Summa summarum: RCB Warriorit olivat pettymys.
- Aloitin yleensä muutaman tuuman liikkumisella, että sain vastustajat kantaman sisälle, ylimääräinen -1 osumiseen, enkä saanut aikaan juuri mitään
- En saanut tulta kunnolla keskitettyä tai en keskittänyt sitä kunnolla (en aiheuttanut paljoa tappioita/paniikki-testejä).
- Minulla ei ollut kunnon taisteluyksiköitä (paitsi yksi 12:ta yksikkö Witch Elffejä) - tästä syystä RCB:t eivät menneet taisteluun tai jos menivät, tuki oli yleensä puutteellinen.

Noh. Käytänkö niitä jatkossa? Kyllä varmasti, mutta luultavasti enemmän tuki roolissa enkä niinkään perusta roolissa mihin myös muksu oli niitä suunnitellut.

Armeijani kaipaa vahvistuksia taistelevien yksiköiden osalta, ja olen harkinnut myös ainakin yhden rank bonusta antavan yksikön rakentamiseta (spearmenit).

- opax
opax

hc_andersen kirjoitti:Mietinpä tuossa, että jos ottaisin cauldron-armeijaani (luettelen pääkohdat vaikka alempana) 10 miehen vahvuisen varsijousiryhmän kilpineen - tavoitteena ei olisi jäädä puolustamaan sen ainokaisen bolttiksen kanssa, vaan hyökätä normaalina jalkaväkiyksikkönä flankkeja kohti tms, tavallista support-kamaa, mutta pyrkiä samalla rajoittamaan toisen liikettä ampumismahdollisuudella.

...

Mielipiteitä?

Ainiin, ja se muu listan olennainen kama:
- Highborn manticorella
- Scroll caddy
- Assassin killing blowilla
- Cauldron of blood
- 2 x 10 witch elves
- 1 rbt
- pieniä unitteja dark ridereitä, warrioreita, COK, exec, jne.
Omasta kokemuksesta huomasin, että kyllä se RCB Warrior yksikkö toimii huonosti, jos yrittää liikkua ja ampua yhtä aikaa. Ongelmallisinta lienee 1x10 ja 2x5 vaihto.

Harkitse kuitenkin tämän yksikön jättämistä Cauldron of bloodin tueksi. Lisäksi, että saisit CoB:stä maksimaalisen, suosittelisin vielä yhden Witch Elf yksikön ottamista. Tästä luonnollisesti seuraa se, että COK, exec, harpyt, kärryt jää yhteen valintaan 2k pelissä.

- opax
Chukie

Viesti Kirjoittaja Chukie »

Omasta kokemuksesta huomasin, että kyllä se RCB Warrior yksikkö toimii huonosti, jos yrittää liikkua ja ampua yhtä aikaa. Ongelmallisinta lienee 1x10 ja 2x5 vaihto.
Itse olen kyllä melkein aina löytänyt sopivan ajoituksen rankin lisäämiselle/vähentämiselle. Se ei vie kuin puolet movesta ja saavat vielä ampuakin. Vaihtoehtoisesti olen käyttänyt reformia jos vihollinen on ollut tulossa kylkeen. Juuri cauldronin kanssa toimii hyvin tukiyksikkönä.
laGuy.

Viesti Kirjoittaja laGuy. »

Tuota kysyisin, että tarvitseeko niitä repeat crossbowta ladata joka toinen vuoro? Ja sitten taas ampua 2 panosta...
Níght

Viesti Kirjoittaja Níght »

ei tarvitse ladata
"Victory needs no excuse, defeat allows none."
laGuy.

Viesti Kirjoittaja laGuy. »

okei kiitti tiedosta... :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Taktiikat”