Tyranids vs. Chaos
Tyranids vs. Chaos
Olen aloittanut vasta pelaamaan 40k:ta ja nyt olen pelannut muutaman pelin chaosta vastaan. Olin jostain aikaisemmin lukenut, että chaos on ainut rotu mitä tyranidit eivät voi voittaa ja näiden muutaman pelin jälkeen olen joutunut toteamaan sen todeksi.
Olen pelannut lähitaisteluun painottavaa chaosta vastaan ja ampumiseen painottavaa. lähitaistelu armeijaa vastaa olen joten kuten pärjännyt mutta loppujen lopulta chaoksen yber kova save on ollut liian kova pala. Ampuja armeijaa vastaan en ole päässyt edes lähitaisteluun kun gauntit kuolee heti ja plasma ja las-aseita vastaan ei edes tyrant tai carnifex pärjää. Mulle on tullu mieleen kokeilla biovorea bio-acid miinoilla koska ne poistavat chaokseltakin saven. Mutta jos joku tyranid veteraani pelaaja voisi paljastaa minulle chaosta vastaan taistelun salat ja kertoa kaikki hyväksi todetut kikat chaosta vastaa.
Olen pelannut lähitaisteluun painottavaa chaosta vastaan ja ampumiseen painottavaa. lähitaistelu armeijaa vastaa olen joten kuten pärjännyt mutta loppujen lopulta chaoksen yber kova save on ollut liian kova pala. Ampuja armeijaa vastaan en ole päässyt edes lähitaisteluun kun gauntit kuolee heti ja plasma ja las-aseita vastaan ei edes tyrant tai carnifex pärjää. Mulle on tullu mieleen kokeilla biovorea bio-acid miinoilla koska ne poistavat chaokseltakin saven. Mutta jos joku tyranid veteraani pelaaja voisi paljastaa minulle chaosta vastaan taistelun salat ja kertoa kaikki hyväksi todetut kikat chaosta vastaa.
"Vade retro, alter ego!"
No ihan ensin vaadit pöydän täyteen maastoa.
Seuraavaksi otat nopeita gauntteja, joilla sidot kaaoksen ampujat lähitaisteluun. Kun ne tappelevat, niin ne eivät voi ampua tyranttejasi eivätkä carnifexejäsi.
Ainoa, millä voit yrittää kaaoksesta paremmaksi pistää, ovat halvat tappelijat. Mitään muuta eivät nidit oikeastaan tee kaaosta paremmin, eli lukumääräisesti ylivoimaisella armeijalla päälle, nidit kyllä tappavat marineita ihan hyvin, täytyy vain päästä lähelle... Rending clawit pienemmillä auttaa marinen tapossa. Isommat taasen mäiskivät monstrous creaturen takia tehokkaasti, hitaus on kuitenkin näiden ongelma. Demoniprinssi/kaaos lordi hyytyy vaikka implant attackeihin.
Jos maastoa on vähän, niin kaksi lentävää hivetyranttia on ihan hyvä olla olemassa. Ovat piruja kun pääsevät kimppuun, ja lentämällä pääsevät kyllä äkkiä. Varot vain altistamasta näitä AP2 ammunnalle suuressa määrin.
Seuraavaksi otat nopeita gauntteja, joilla sidot kaaoksen ampujat lähitaisteluun. Kun ne tappelevat, niin ne eivät voi ampua tyranttejasi eivätkä carnifexejäsi.
Ainoa, millä voit yrittää kaaoksesta paremmaksi pistää, ovat halvat tappelijat. Mitään muuta eivät nidit oikeastaan tee kaaosta paremmin, eli lukumääräisesti ylivoimaisella armeijalla päälle, nidit kyllä tappavat marineita ihan hyvin, täytyy vain päästä lähelle... Rending clawit pienemmillä auttaa marinen tapossa. Isommat taasen mäiskivät monstrous creaturen takia tehokkaasti, hitaus on kuitenkin näiden ongelma. Demoniprinssi/kaaos lordi hyytyy vaikka implant attackeihin.
Jos maastoa on vähän, niin kaksi lentävää hivetyranttia on ihan hyvä olla olemassa. Ovat piruja kun pääsevät kimppuun, ja lentämällä pääsevät kyllä äkkiä. Varot vain altistamasta näitä AP2 ammunnalle suuressa määrin.
Melee-chaosta vastaan voisit kokeilla jopa genestealereita joita pidät suojassa ja sitten pistät "vastapallona" kiven takaa esiin kun berzerkit tai vastaavat ovat tulleet assault rangelle. Gauntit ovat lähes kaikkea chaosta vastaan turhia, eivät pääse lähes ikinä läpi 3+ -savesta joten keskity muihin ötöihin. Gauntin mahdollisuus saada lyönti läpi chaosmarineen: ws = 1/2, siitä vielä toughness, 1/6, sitten save: 1/18 ellen laskenut väärin. Eli tarvitset 18 lyöntiä haavoittaaksesi yhtä chaosmarinea keskimäärin. Ainoa käyttö gaunteille on siis toimia "kärpäspaperina" ja pitää chaosta paikallaan pari vuoroa, mutta sellaiseen tarkoitukseen gaunttipointtien tuhlaaminen ei olisi kannattavaa. Ainoastaan spinegauntit (5p) olisivat tarpeeksi halpoja uhrattavaksi näin, mutta matelevat 7-12 tuumaa per vuoro joten olisivat meleessä vasta vuorolla 3 tai 4.
Ota siis:
- Nopeita isoja ötöjä
- Paljon terrainia kentälle
- Warp blasteja jotka syöpyvät läpi chaoksen armorista
Ota siis:
- Nopeita isoja ötöjä
- Paljon terrainia kentälle
- Warp blasteja jotka syöpyvät läpi chaoksen armorista
Ota huomioon että gaunttiryhmä lyö helposti viitisenkinkymmentä kertaa eivätkä kaaosryhmät ole mitään isoja koskaan.Ix kirjoitti:Gauntit ovat lähes kaikkea chaosta vastaan turhia, eivät pääse lähes ikinä läpi 3+ -savesta joten keskity muihin ötöihin. Gauntin mahdollisuus saada lyönti läpi chaosmarineen: ws = 1/2, siitä vielä toughness, 1/6, sitten save: 1/18 ellen laskenut väärin. Eli tarvitset 18 lyöntiä haavoittaaksesi yhtä chaosmarinea keskimäärin.
Gauntit eivät ole mitään vastaan turhia, vaan täysin välttämätön elementti nidiarmeijassa.
Laskit kyllä oikein tuon keskiarvon, mutta ainahan niille voi ottaa toxin sacsit sekä rendarimutantteja niin paranee mahdollisuudet kivasti
Gauntit lähikseen niin saa blokattua tehokkaasti ampumalinjoja, jolloin isot kaverit pääsevät kiinni turvallisemmin
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
Tuotanoin, Ix, kyllä niitä Gauntteja kannattaa aina ottaa...
Kuten Deetwo sanoikin, niiden ei ole tarkoituskaan tappaa mitään SM-tyyppisiä vastaan taisteltaessa. Sen sijaan niiden on tarkoitus päästä nopeasti lähietäisyydelle sitomaan vastustaja lähitaisteluun...
1) Lähitaistelussa oleva yksikkö ei ammu
2) Lähitaistelun takana olevat yksiköt eivät voi ampua lähitaistelun läpi (tai "yli")
Joten Leaping Gauntteja tai ehkä jopa Gargoyleja nopeasti kiinni viholliseen, niin 'Stealerit, Warriorit ja kaikki muu perässätuleva selviää vähemmillä tappioilla.
Kuten Deetwo sanoikin, niiden ei ole tarkoituskaan tappaa mitään SM-tyyppisiä vastaan taisteltaessa. Sen sijaan niiden on tarkoitus päästä nopeasti lähietäisyydelle sitomaan vastustaja lähitaisteluun...
1) Lähitaistelussa oleva yksikkö ei ammu
2) Lähitaistelun takana olevat yksiköt eivät voi ampua lähitaistelun läpi (tai "yli")
Joten Leaping Gauntteja tai ehkä jopa Gargoyleja nopeasti kiinni viholliseen, niin 'Stealerit, Warriorit ja kaikki muu perässätuleva selviää vähemmillä tappioilla.
Heikkoliha yrittää tuhota, metsästää itseä kuin itse niitä, mutta ne heikkoja. Itse taistelee viimeiseen, kaikki täytyy ahmia.
Mainitsinhan tuossa sen kärpäspaperitaktiikan.
Mielestäni saisit paremmin vastinetta pisteillesi yksiköillä jotka pystyvät myös tappamaan vihollisen, eivät vain viivyttämään.
Kaaosta vastaan monstrous creaturejen panssarin läpi iskevät hyökkäykset ovat todella paljon parempia kuin gaunttien massahyökkäykset.
Asia muuttuu isommissa peleissä, joissa heavy support sekä HQ -slotit menevät täyteen, jolloin on pakko panostaa trooopeihin. Varmaankin parhaiten silloin toimisivat juuri nuo gaunttiryhmät ja taktiikat joista puhuitte.
Mielestäni saisit paremmin vastinetta pisteillesi yksiköillä jotka pystyvät myös tappamaan vihollisen, eivät vain viivyttämään.
Kaaosta vastaan monstrous creaturejen panssarin läpi iskevät hyökkäykset ovat todella paljon parempia kuin gaunttien massahyökkäykset.
Asia muuttuu isommissa peleissä, joissa heavy support sekä HQ -slotit menevät täyteen, jolloin on pakko panostaa trooopeihin. Varmaankin parhaiten silloin toimisivat juuri nuo gaunttiryhmät ja taktiikat joista puhuitte.
--- Kuten sanoin, Gauntit kannattavat aina... Ne nimenomaan ovat kärpäspaperia eivätkä tappajia.
Voisihan sitä pistää pisteet Gaunttien sijaan 'Stealereihin, mutta sitten vihollinen ampuu kalliita 'Stealereita tohjoksi kun ei ole Leaping Gauntteja tai Gargoja sitomassa vastustajia.
Mutta henkkoht mielipide. Se että pidän Lictoreistakin jo todistaa että en ole sitä mieltä että puhdas tappotahti olisi se mikä määrää figun hyödyllisyyden.
Voisihan sitä pistää pisteet Gaunttien sijaan 'Stealereihin, mutta sitten vihollinen ampuu kalliita 'Stealereita tohjoksi kun ei ole Leaping Gauntteja tai Gargoja sitomassa vastustajia.
Mutta henkkoht mielipide. Se että pidän Lictoreistakin jo todistaa että en ole sitä mieltä että puhdas tappotahti olisi se mikä määrää figun hyödyllisyyden.
Heikkoliha yrittää tuhota, metsästää itseä kuin itse niitä, mutta ne heikkoja. Itse taistelee viimeiseen, kaikki täytyy ahmia.
Hanki paljon gargoyleja ja gauntteja nopeasti sitomaan viholline lähitappeluun kun samalla fexi(t) ja genet tulee mukaan tappeluun. Lictoria ei välttämättä kannata pistää yksin jotain squadia vastaan vaan jotain hitusen korkeampaa vastaa. Ps. Kuka muka ei pitäisi Lictoreista???
Hail the queen,
great monstrous creature!
great monstrous creature!
Old one eye on ihan kätevä alle 1500pts:n peleissä kun se palautuu niin sillä voi mennä piiloon esteen taakse kun se on saanu liikaa damagee carmifex on ihan kätevä kun sille pistää venom cannonin mutta muistakaa rippereillä ei tee oikeen mitään jos olette keksineet keinon käyttää rippereitä niin kertokaa ihmeessä, mutta kun isot mörrikät pääsee mätkimään niin ei chaaositkaan kestä
40k: Tyranids, IG
-
Itiöpesäke
Biovoret bioacid miinoilla on aivan ehdoton valinta jokaiseen nidiarmeijaan! Ne ovat halpoja, ne saavat tankkeja tuhottua ja ohittavat mariinien armor saven puhumattakaan indirect firestä. Ne kuuluvat armeijaan kuin armeijaan.
Myöskin gauntit ovat hyviä kaaostakin vastaan, joskin eri tehtävässä kuin esim ig:tä vastaan. Jos haluaa pitää gaunttinsa elossa, tulee niillä olla leaping tai siivet. Paras gauntti on gargoyle, seuraavaksi mahdollisimman halpa leaping gauntti. Nopeus siksi, että ei joudu missään tilanteessa vihollisen sarjatuleen ja kaksi vuoroa lähikseen on erittäin hyvä. Jos aloitusvuoron voittaa, ehtii vastustaja ampua vain kerran.
Kaaosta vastaan 2x lentävä hive tyrant on must. Varustuksena scything talonit warp blastin voi ottaa jos modeleista on pulaa. Seuraavaksi tärkeimmät ovat biovoret ainoastaan bioacid miinoilla. Jonka jälkeen jäljelle jäävät miltei 1000 pistettä on vapaasti käytettävissä kahteen HS-valintaan (itse suosin carnifexejä venom cannoneilla), eliittivalintoihin oman maun mukaan (minulla 3 lictoria on vakio), joidenka jälkeen loput voi vapaasti käyttää mahdollisimman nopeisiin ja halpoihin gauntteihin. Rippereiden tehoa ei tule väheksyä!
Myöskin gauntit ovat hyviä kaaostakin vastaan, joskin eri tehtävässä kuin esim ig:tä vastaan. Jos haluaa pitää gaunttinsa elossa, tulee niillä olla leaping tai siivet. Paras gauntti on gargoyle, seuraavaksi mahdollisimman halpa leaping gauntti. Nopeus siksi, että ei joudu missään tilanteessa vihollisen sarjatuleen ja kaksi vuoroa lähikseen on erittäin hyvä. Jos aloitusvuoron voittaa, ehtii vastustaja ampua vain kerran.
Kaaosta vastaan 2x lentävä hive tyrant on must. Varustuksena scything talonit warp blastin voi ottaa jos modeleista on pulaa. Seuraavaksi tärkeimmät ovat biovoret ainoastaan bioacid miinoilla. Jonka jälkeen jäljelle jäävät miltei 1000 pistettä on vapaasti käytettävissä kahteen HS-valintaan (itse suosin carnifexejä venom cannoneilla), eliittivalintoihin oman maun mukaan (minulla 3 lictoria on vakio), joidenka jälkeen loput voi vapaasti käyttää mahdollisimman nopeisiin ja halpoihin gauntteihin. Rippereiden tehoa ei tule väheksyä!
Ensimmäisenä itiöt
seuraavana lictorit
jonka jälkeen hivet
viimeisenä ripperit
seuraavana lictorit
jonka jälkeen hivet
viimeisenä ripperit
Re: Tyranids vs. Chaos
Olen aloittanut vasta pelaamaan 40k:ta ja nyt olen pelannut muutaman pelin chaosta vastaan. Olin jostain aikaisemmin lukenut, että chaos on ainut rotu mitä tyranidit eivät voi voittaa ja näiden muutaman pelin jälkeen olen joutunut toteamaan sen todeksi
ja pyh..oon pelannu 2 vuotta chaoksella tyranideita vastaan enkä oo kertaakaa voittannu...."määrässä ja voimassa tyranideiden salaisuus" (ei kannata mun vihjeit ottaa vakavasti) ja se et kui täys kenttä on riippuu myös jonku verran...mitä täydempi sen parempi.
ja pyh..oon pelannu 2 vuotta chaoksella tyranideita vastaan enkä oo kertaakaa voittannu...."määrässä ja voimassa tyranideiden salaisuus" (ei kannata mun vihjeit ottaa vakavasti) ja se et kui täys kenttä on riippuu myös jonku verran...mitä täydempi sen parempi.