Proxyttäminen
Proxyttäminen
Eli mitä mieltä olette kun käyttelee tyhjiä templatejä ynnämuita ja sitten vaan ilmottelee mitä ne on, minut meinaa kaverit hirttää joka kerta kun sanon "pelataankos modi(proxy) peli" tällä hetkellä on pakko modata(proxyttää) kun ei ole rahaa ja lissuilla on vaan kirja
Yhdesti olen käyttänyt tyhjiä baseja (ja sanon ettei ollut kivaa) ja yhdesti olen korvannut kokonaisen yksikön muilla. Fen beast sai käydä Demoniprinssistä kun ei ollut figu vielä koossa.
Mutta ihan suoraan sanottuna, proxyttaminen on per... kukasta, enkä tykkää pelata niin, enkä tykkää pelata sellaista vastaan. Siinäkin menee jo hermo, kun pitää kysellä jatkuvasti, että onko tuo tykki nyt tykki vai bolttis. Yleensä se on sitten bolttis. Mutta joo, mielummin odottelen rahaa figuihin kun proxyttelen yhtäkään peliä. Paitsi jos tulee pakollinen tarve, sitten kyllä.
Mutta muuten, ei missään nimessä. Enkä odota vastustajaltakaan proxyilevää käytöstä.
Warhammer ei minusta ole pelinä niin mainio, että se jaksaisi kiinnostaa pelkän nappuloiden siirtelyn muodossa. Maailma on kuitenkin täynnä hienoja ja hyvin suunniteltuja pelejä, jotka saa pelivalmiina omakseen rykmenttiboksin hinnalla. Pelaamaan pääsee heti ja täysipainoisesti. Yhtenä välimuotona Blood Bowl -setistä on riittänyt riemua vuositolkulla. Vaikka miten laskisi, investoinnit siihen ovat olleet alle kaksi kymppiä pelivuotta kohti. Muut pikkupelit käyvät yhtä lailla.
Minulla hammeroinnin riemu koostuu yli puoleksi siitä, että saa nähdä tyylikkäitä armeijoita nätissä maastossa. Siksi en ole moneen vuoteen yrittänyt ujuttaa maalaamatonta tavaraa kentälle ja sellaista vastaan pelaan vain hätätilanteessa. Ellei aika ja raha riitä kelvolliseen WH-armeijaan, miksi huijata itseään? Parempia pelejä saa edelleen halvemmalla.
Toisaalta jostain on aina aloitettava. Jos edelliset puutostilat ovat vain väliaikaisia ja armeijan valmistuminen on realistisen aikataulun päässä, kaipa sitä voi jonkin verran proxata harjoittelun nimissä. Suosittelen sitä kuitenkin vain mahdollisimman lyhytaikaiseksi hätäratkaisuksi. Pelaamiseen tulee ihan eri lailla luonnetta, kun armeija näyttää edustavalta. Lisäksi on aina helpompaa keskittyä itse peliin, kun ei tarvitse ihmetellä pöydällä pyörivien blisterinpalojen tai pahvilappujen merkitystä.
Kannattaa myös muistaa, että pelata saa pienemmilläkin pistemäärillä. 500 pisteen border patrol tai 1000 pisteen perus-WH ovat pienillä figumäärillä paljon opettavaisempia kuin väkisin väännetty 2000. Tämän runnominen lohikäärmeisiin tykästyneiden pelikavereiden tajuntaan on sitten oma taiteenlajinsa.
Minulla hammeroinnin riemu koostuu yli puoleksi siitä, että saa nähdä tyylikkäitä armeijoita nätissä maastossa. Siksi en ole moneen vuoteen yrittänyt ujuttaa maalaamatonta tavaraa kentälle ja sellaista vastaan pelaan vain hätätilanteessa. Ellei aika ja raha riitä kelvolliseen WH-armeijaan, miksi huijata itseään? Parempia pelejä saa edelleen halvemmalla.
Toisaalta jostain on aina aloitettava. Jos edelliset puutostilat ovat vain väliaikaisia ja armeijan valmistuminen on realistisen aikataulun päässä, kaipa sitä voi jonkin verran proxata harjoittelun nimissä. Suosittelen sitä kuitenkin vain mahdollisimman lyhytaikaiseksi hätäratkaisuksi. Pelaamiseen tulee ihan eri lailla luonnetta, kun armeija näyttää edustavalta. Lisäksi on aina helpompaa keskittyä itse peliin, kun ei tarvitse ihmetellä pöydällä pyörivien blisterinpalojen tai pahvilappujen merkitystä.
Kannattaa myös muistaa, että pelata saa pienemmilläkin pistemäärillä. 500 pisteen border patrol tai 1000 pisteen perus-WH ovat pienillä figumäärillä paljon opettavaisempia kuin väkisin väännetty 2000. Tämän runnominen lohikäärmeisiin tykästyneiden pelikavereiden tajuntaan on sitten oma taiteenlajinsa.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
En tykkää minäkään proxyämisestä kaikki tunnelma menee sinä. Voisin kylls silti sanoa että "´Kyllähän sitä alku aikoina tuli proxytettuyä rat ogret oli spirit hostea yms."
Mutta mielestäni menee kaikki tunnelma proxyttämisessä se ei näytä mukvalta kun olisi mukava katsella siinä figu mutta siinä ei olekkaan kuin ehkä joku pahviläpyskä tai muutama hullu musta figu ja sata noppaa takana.
Proxyäminen on mielestäni varsin hyväksyttävää, mikäli proxynä käytetty figu on edes jotenkin kuvaava (esim. normaalit bretonnian knightit Questing knighteina) tai ainoastaan osa yksiköstä on proxytettu (jos vaikka ei ole ehtinyt maalaamaan kaikkia valmiiksi). Itsellä on tapana proxyttää pari takariviä tyhjillä basella, koska ei ole vielä maaleissa tarpeeksi ritareita ja ei meidän peliporukassa muutenkaan katsota proxyämista hirveän kieroon.
-
hyytelöperuna
Proxyttaminen on meidän peliporukassa ihan hyväksyttyä. Varsinkin jos armeija on alussa niin on hyvä vähän proxyttaa että näkee onko jokin yksikkö ostamisen arvoinen. Lisäksi on kiva pelata isoja plejä eikä vain pikkupelejä. Mutta yleensä on ollut sellanen sääntö, että base täytyy olla oikean kokoinen. Aina tämäkään ei onnistu.
Pelaan omalla armeijallani mieluiten etupäässä maalattuna, ja vain hätätapauksessa käytän maalaamattomia figuja. Tyhjiä slotteja tulee käytettyä vain, kun halutaan testata jonkin olennon sääntöä yms., mutta pääperiaate on, että vain maalatuilla pelataan. GW:n figuja on aika sairasta ostaa, ellei niitä sitten aio ollenkaan maalata peliä varten. Ihan sama kuin ostaisi Anttilasta sotaukkoja 2kg säkin ja pelaisi niillä. (Tulisi halvemmaksi varmaan.)
"Jos et seivaa, et voi voittaa." -NecroJ
Itse mieluiten pelaan ihan kunnon figuilla. Mutta *huoh* Banskun kanssa pelatessa usein on mennyt proxyttämiseksi. Olen minäkin käyttänyt aika-ajoin proxyjä, mutta kyllä se peli on 110% mielenkiintoisempi kun on maalatuja figuja kentällä.
Nyt vähän dissaan Banskua(sorry) mutta hänellä on taipumus maalata sitä sun tätä ja kun peli-ilta häämöttää niin kentällä on muutama testifigu maaleissa, maalaamattomia figuja, tyhjiä beissejä ja loput sitten pahvia. Itselläni tilanne ei ole ihan näin paha, mutta usein joudun proxyjen armoille. Maalattuja figuja ei kummallakaan oikein kauheasti ole, ainakin minä olen silloin tällöin melko laiska maalaamaan.
Lisäänpäs tähän lievittämään banskun dissausta sen, että meidän pelimme monesti ovat olleet enemmän tai vähemmän testipelejä, eli joskus ihan hullunkurisia listoja on tullut käytettyä.
Hmm, ketähän kiinnostaa mun jorina?
Nyt vähän dissaan Banskua(sorry) mutta hänellä on taipumus maalata sitä sun tätä ja kun peli-ilta häämöttää niin kentällä on muutama testifigu maaleissa, maalaamattomia figuja, tyhjiä beissejä ja loput sitten pahvia. Itselläni tilanne ei ole ihan näin paha, mutta usein joudun proxyjen armoille. Maalattuja figuja ei kummallakaan oikein kauheasti ole, ainakin minä olen silloin tällöin melko laiska maalaamaan.
Lisäänpäs tähän lievittämään banskun dissausta sen, että meidän pelimme monesti ovat olleet enemmän tai vähemmän testipelejä, eli joskus ihan hullunkurisia listoja on tullut käytettyä.
Hmm, ketähän kiinnostaa mun jorina?
...and all the whores and politicians will look up and shout "Save us!"... and I'll look down and whisper "Miees..."
Ennen vanhaan tuli pelattua aika paljonkin proxyillä, mutta nykyään en ole siihen sortunut juuri lainkaan. *miettii aikansa* Ei kyllä tule nyt mitään mieleen... Ei sen jälkeen kun Bretonnian aloitin. Ai niin joo! Kerran pelasin puoliksi maalatuilla Peasant Bowmeneillä, mutta ei sekään ollut varsinaista proxyttämistä koska ne esittivät myöskin Bowmenejä...
Verba, non acta - sanoja, ei tekoja
Melkoisesti taidan joutua vielä proxyttamaan, kun figuja löytyy, mutta niiden kokoaminen ja maalaaminen onkin sitten eri asia. Eihän se kauhean hohdokasta moinen ole, mutta kun vähän aluaa armeijaa päästä testaamaan, niin ainoa keinohan se on. Paljon pelejä ei ole meikäläisellä vielä pelattuina (ainoastaan hieman tunnustelemista pelin sääntöihin jne.), joten proxyttaminen ei vielä ole alkanut maistumaan puulta. Mahdollisimman nopeasti pyrin tietysti armeijan saamaan maaleihin.
Back in da biz and so deep in da bashin' game.
No, en minäkään kovin aktiivisesti jaksa maalata, ainakaan silloin, kun on koulua. Hybridiä ei sitten palata ennen kuin on kaikki figut maaleissa, sehän olisi pyhäinhäväistyspeehoo kirjoitti:Maalattuja figuja ei kummallakaan oikein kauheasti ole, ainakin minä olen silloin tällöin melko laiska maalaamaan.
Moi
ur ballz r p3ndul0us & w34k
Musta proxyttäminen on ok, meidän porukassa osa pelaa ainoastaan pelaamisen vuoksi ja toisissa porukoissa osa maalaa mieluummin kun pelaa joten kukin tavallaan. Meillä ei kukaan rupea valittamaan proxyistä, esim. jos niitä kaaosnihtejä nyt on 10 ja figuja löytyy vaan viis niin kyllä mulle riittää että siinä movement traylla seisoo vaan ne viis. Mutta joo, on niitä sellasiakin pelejä nähty joissa arviolta 10% figuista EI ole proxyjä..mitä pienistä kun kaikilla on kivaa.
Proxyinä käytämme tarpeen vaatiessa yleensä sitä empire- ja örkkikamaa mitä 6th ed perusboksissa tulee mukana...ja Iceborgin kääpiöboksia (mitä se niitä aina roudaa mukana kun kukaan ei edes pelaa käävillä;-). Itsellä on kuitenkin yleensä tavallisessa 1000pts matsissa n. 90% figuista oikeita ja maalattuja, onhan se kivannäköistä joten satsaan mielelläni =)
Proxyinä käytämme tarpeen vaatiessa yleensä sitä empire- ja örkkikamaa mitä 6th ed perusboksissa tulee mukana...ja Iceborgin kääpiöboksia (mitä se niitä aina roudaa mukana kun kukaan ei edes pelaa käävillä;-). Itsellä on kuitenkin yleensä tavallisessa 1000pts matsissa n. 90% figuista oikeita ja maalattuja, onhan se kivannäköistä joten satsaan mielelläni =)
Meidän porukassa ei kukaan ole koskaan käyttänyt kokonaisia proxy unitteja, mutta esim jos kaverille on 15 stormverminiä ja käyttää kahdenkymmenen unittia niin kyllä se sopii että ne loput viis on pelkkiä baseja siinä vikassa rivissä. Ja mun mielestä maalaamattomien käyttäminen ei oo proxyttämistä, mutta en suosi sitä itse. Paljon hienompaa kun kaikki on väreissä. Mulla tällä hetkellä 95% maalattu 2000p empire armeija. Olis jo kohta valmis ellen olis laiska ja pelais myös 40k:ta jossa tulee enemmän proxytettyä. Mutta aina on vähintään yks täysin valmis figu unititssa että tietää mikä se on.
-
Der Dexter
En ole ikinä proxyttamalla pelannut. NImeltämainitsematon dark elf pelaaja, jota vastaan pelailen välillä, on käyttänyt alustoja ym. kun "tän rykmentin johtaja on hukkunu, mä käytän beissii". Ärsyttäväähän se on. Mutta proxyttamisen hyväksyisin silloin, jos joku haluaisi kokeilla miten joku ostamaton yksikkö toimii. Esim. mitä järkeä ostaa jumalattoman kallis steam tank ennen kuin tietää toimiiko se?
-
Stenvall
Mielestäni proxyttämine on ihan ok, kunhan se pysyy jotenkin aisoissa.
Sellainen fakta itsekunkin pitäsi hyväksyä, ettei jotkut ihmeen kummalliset (ainakaan minä) eivät millään jaksa maalailla. Turha kommentoida, tyyliin "vaihda sitten harrastusta", koska warhammerissahan on maalaamisen lisäksi fluffia ja pelaamista, IMO.
Sellainen fakta itsekunkin pitäsi hyväksyä, ettei jotkut ihmeen kummalliset (ainakaan minä) eivät millään jaksa maalailla. Turha kommentoida, tyyliin "vaihda sitten harrastusta", koska warhammerissahan on maalaamisen lisäksi fluffia ja pelaamista, IMO.
"I'm a product
Of my environment
So don't blame me, I just work here"
Of my environment
So don't blame me, I just work here"
Upeita figuja, jännittävää fluffia ja hauskaa pelaamista. Eikä maalisutiin tarvitse tarttua. Tervemenoa hyvän harrastuksen pariin.Oba kirjoitti:Sellainen fakta itsekunkin pitäsi hyväksyä, ettei jotkut ihmeen kummalliset (ainakaan minä) eivät millään jaksa maalailla. Turha kommentoida, tyyliin "vaihda sitten harrastusta", koska warhammerissahan on maalaamisen lisäksi fluffia ja pelaamista, IMO.
it is apparent the intent has been revealed