"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

warhammerin ikäraja

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
JuhoL

warhammerin ikäraja

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Mikä teidän mielestänne on warhammerin ikäraja? itse aloitin harrastuksen suunilleen kymmenen vuotiaana ja olen nyt n.14 vuotias...
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
http://sumpinmukana.blogspot.fi/
https://www.the-ninth-age.com/
Scar-Veteran

Viesti Kirjoittaja Scar-Veteran »

Kyllä se voisi olla aika lailla että ei paljoakaan kymmentä vuotta aikaisemmin saisi aloittaa...
"So long as there is light, there is a shadow"
Rune
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Rune »

Ei ikärajoja tueta, ainakaan tässä harrastuksessa. Sitä enemmän ihminen itsessään riittää rajoitteeksi. Täytyy olla edes jonkin verran mahdollisuuksia keskustella järkevästi muiden ihmisten kanssa (tätä lapset, tai vähän vanhemmatkaan joskus hallitse) osata englantia (aika hallitseva osa harrastusta, tässä ainakin saattaa tulla ikäraja aika nopeasti vastaan) ja omata pitkäjännitteisyyttä (maalauksessa, että jaksaa pitää innostusta yllä, jaksaa pelata pitkäveteisiäkin pelejä, jne jne...). Onhan tuossa aika litania, joita tarvitaan, ja jotka pätevät vain jonkun tietyn iän ohittaneille. Minä itse aloitin juurikin joskus kymmenen ikävuoden jälkeen, kai 11. Ei voi muistaa. Silloin kyllä jaksoin tehdä vaikka mitä, innostua, tehdä listoja, osasin englantiakin hiukan standardia paremmin. Mutta pitää sanoa ihan rehellisesti, jotkut senikäiset eivät jaksa innostua niin syvästi, että olisivat valmiina pelaamaan. Tosin kyllä me kavereiden kanssa siinä 11 ikävuoden paikkeilla aloitettiin, eikä kukaan ole vielä lopettanut. Sanoisin että aloittaminen on sopivaa 10+ ikäisenä. Tosin 40k:ssa ainakin aiheet ovat aika synkkiä ja ahdistaviakin (ks. inkvisiittori, ja marinet yleensä. Hrr...) joten pitää vain sitten toivoa ettei kukaan saa ikuisia traumoja näistä, mutta kuvittelisin, että sen ikäinen ei vielä ymmärrä niin paljoa fluffin pohjimmista ideoista. Noh, ei tiedä. Vastaus tuli jo. ;)
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic
Matti N
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Aika syvältäluotaava artikkeli, lue se niin ei tarvi miettiä asiaa enempää.

http://www.sotavasara.net/articles.php? ... al&show=23

Toivon, ettei tähän vastailtaisi, ellei oikeasti ole jotain sanottavaa, niin ei tarvi lukottaa.
Blöö

Viesti Kirjoittaja Blöö »

Kaikissa laatikoissa lukee 8+. Eli se sitten varmaan.

IGedit: Anteeksi Weekender, en ehtinyt huomata viestiäsi.
bekkoh

Viesti Kirjoittaja bekkoh »

Kasvaa sen verran että löytyy: 1. Kärsivällisyyttä 2. Rahaa 3. Hyvät taidot englannissa

Kun on ikää sen verran että nuo ovat mukana niin harrastuksesta tuleekin jotain.
54y-n0_t0-g04753d
Rutabaga
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Rutabaga »

Uskoisin että silloin on "kypsä" aloittamaan Warhammerin pelaamisen, kun nauttii enemmän pelaamisesta kuin siitä voittamisesta. Olen muutaman kerran pelannut sellaisia ihmisiä vastaan jotka ihan itkua tuhertavat kun heistä vie massacren, onneksi eivät ole vakio peliporukassa, saattaisi muuten jäädä heidän kanssaan pelaaminen vähiin.

Vaikka kaveri olisi kuinka nuori eikä osaisi englantia sanaakaan, niin sellaiselle on ilo opettaa säännöt, kunhan vain vallitsee ns. hyvä meininki.

Eikä sillä rahallakaan minusta ole loppujenlopuks kamalasti merkitystä. Hiljaa hyvä tulee..

Bottom line on se, että kaveri käsittää homman hauskanpitona, eikä kilpailuna. (ties kuinka monesti sanottu, mutta näin se vain on.)
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.
Beowulf

Viesti Kirjoittaja Beowulf »

Omasta mielestäni se on siinä 9-10 vuotiaana hyvä aloittaa. itse aloitin 9 vuotiaana
eli 4 Vuotta sitten ja englanti ei ole ongelma, 5 vuotiaasta asti olen känyt englannin
kursseja ;) Ja monet meidän luokkalaiset joita olen houkutellut lajiin ovat yleensä
lopettaneet heti alkuunsa katsoessaan minkälaista jälkeä he ovat pensselillä saaneet, Jotkuv ovat koska heidän isänsä Tai joku muu on tokaissut- "eihän sulla oo läheksikään yhtä paljon kärsivällisyyttä kun sillä ........:lla "
Tai jotkut ovat vilkaisseet todistuksensa englanti numeroa :D omani on 10
Toto, I don't think we're in Kansas anymore ...
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Weekender kirjoitti: Toivon, ettei tähän vastailtaisi, ellei oikeasti ole jotain sanottavaa, niin ei tarvi lukottaa.
Poistelin pari turhaa viestiä. Poistelen koko turhan topikin, jos ette usko Weekenderiä.
Beowulf kirjoitti:Tai jotkut ovat vilkaisseet todistuksensa englanti numeroa omani on 10
Valitettavasti suomen kielen taito ei näytä kehittyneen tasa-arvoisesti... Kumpaakohan luulet käyttäväsi tulevaisuudessa enemmän, englantia vai (oletettavasti) äidinkieltäsi?

Jos GW:n pelit opettavat ihmisille englantia, se on hyvä juttu, mutta jos ne samalla rappeuttavat ihmisten suomen taidon, alan vakavasti harkita GW:n kaatamista.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Rectunator

Viesti Kirjoittaja Rectunator »

Hear The Captain. Jotkut nuoret (lukekaa: lapset) alkavat "keräämään" warhammereita kun näkevät boksin kaupassa, ostavat muutaman ja sitten käyttävät niitä ikään kuin sotaukkoja kun huomaavat että eivät ensimmäisellä kerralla saa 'Eavy metal-teemin tasoista jälkeä.

Minä itse aloitin tämän harrastuksen joskus 10. vuoden paikkeilla kaverini kanssa ja emme silloin ymmärtäneet fluffia tai vastaavaa kunnolla. Luulen että warhammereita voi alkaa harrastamaan siinä 10-14 vuoden paikkeilla, kun englanninkielentaito on kehittynyt niin että ymmärtää mitä säännöissä ja armybookeissa sanotaan. Myöskin käden ja silmän koordinaatiota ja pitkää pinnaa tarvitaan.
"For the love of god and all that is holy, MY ANUS IS BLEEDING!!!"

Kynä-ääliö
Beowulf

Viesti Kirjoittaja Beowulf »

The Captain kirjoitti:
Weekender kirjoitti: Toivon, ettei tähän vastailtaisi, ellei oikeasti ole jotain sanottavaa, niin ei tarvi lukottaa.
Poistelin pari turhaa viestiä. Poistelen koko turhan topikin, jos ette usko Weekenderiä.
Beowulf kirjoitti:Tai jotkut ovat vilkaisseet todistuksensa englanti numeroa omani on 10
Valitettavasti suomen kielen taito ei näytä kehittyneen tasa-arvoisesti... Kumpaakohan luulet käyttäväsi tulevaisuudessa enemmän, englantia vai (oletettavasti) äidinkieltäsi?

Jos GW:n pelit opettavat ihmisille englantia, se on hyvä juttu, mutta jos ne samalla rappeuttavat ihmisten suomen taidon, alan vakavasti harkita GW:n kaatamista.

Niin tosiaan ei ole yhtään vaikeaa kirjottaa kun pienenpuoleinen veljeni kiljuu vieressä - "Auto auto!!" :D Ja tuo omani on 10 oli sen takia koska eräs kaverini sanoi - "Ei taida ihan luonnistua tämä
mitäs muuten tarkoittaa defense ??" Nähtyän vielä sääntökirjan sivumäärän tämä päätti harrastaa jotain muuta .
Toto, I don't think we're in Kansas anymore ...
T-roach

Viesti Kirjoittaja T-roach »

[quote="bekkoh"] Hyvät taidot englannissa[quote]
Tahan harrastukseen ei perjaatteessa tarvita Englantia yhtaan tippaakaan... Voi vain kerailla ja maalailla, johon ei tarvita englantia.........
OT, 10 v
undead horden keraily kaynnissa.
bekkoh

Viesti Kirjoittaja bekkoh »

T-roach:

Totta, totta, mutta kyse oli nimenomaan WARHAMMERIN IKÄRAJASTA, ei citadelin miniatyyrejen keräilyn tai maalauksen ikärajasta. Itse peli, warhammer, vaatii käytännössä kielitaitoa. Jos tahtoo keräillä, voi keräillä yhtä hyvin vaikka pokemonkortteja, mutta Warhammer Fantasy Battles tai Warhammer 40.000 -pelit vaativat käytännössä hyvän kielitaidon.
54y-n0_t0-g04753d
The Captain
Valvoja

En pidä englannin kielen taitamattomuuttakaan esteenä pelaamiselle. Voihan säännöt oppia vaikka kaverilta, taktiikat seuraamalla muiden pelejä, ja kyllä se perustermistökin tarttuu ennen pitkää. Eihän pelaajan oikeasti tarvitse tietää, mitä veeässä tai händ vepön tarkoittaa; riittää, kun tietää, mitä se tekee.
makkarafolio

Viesti Kirjoittaja makkarafolio »

Mutta ikärajoja ei varmaankaan aseteta siksi, ettei "alle 8 vuotias osaa englantia."

Okei. säännöt ovat monimutkaiset jopa suomenkielellä ja alle 8 vuotiaan on vaikea niitä oppia. Mutta voiko pelaaminen vaikuttaa lapseen. Onko alle 8 vuotiaan lapsen suusta kuultu "JEEES! TAPOIN SUT!!" -huudahdus normaalia tahi terveellistä. Luulisin, että viimeistään yläasteikäisenä oppii erottamaan pikku-ukoilla pelaamisen tosielämästä todella. Tässä pelissä kuitenkin samaistutaan ns. "teurastajiin" ja ollaan armeijoiden herra, joka murskaa ihmisiä alleen. Se on oikeasti pelottava ajatus.

Totakai jokainen alle 8 vuotias voi sanoa tietävänsä tosielämän ja pelin eron, mutta onko noilla sanoilla mitään merkitystä?
HLLT

Viesti Kirjoittaja HLLT »

muistan vielä kun pienenä (parisen vuotta sitten) juoksentelin muiden mukana koulun pihalla mieli kuvitus aseet täydessä vauhdissa...tuli han sielä pari kaveria tapettua...enkä pidä sitä epänormaalina käytöksenä...mitäs pientä nykimistä silmällä silloin tällöin :D
Viimeksi muokannut HLLT, Ke 30.06.2004 13:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Samsson
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Samsson »

The Captain kirjoitti:Eihän pelaajan oikeasti tarvitse tietää, mitä veeässä tai händ vepön tarkoittaa; riittää, kun tietää, mitä se tekee.
Niin, mutta entäs sitten kun kaksi pelaaja ovat eri mieltä säännöistä?! Eihän kirjasta voi katsoa, koska kukaan ei osaa kieltä eikä osaa tulkita sääntöjen tarkkaa tarkoitusta. Erimielisyyksiä tulee, peli ei ole hauska ja aika nopeasti tulee hankittua figuista eroon -> rahallinen tappio...
Minun mielestä tulee osata sen verran englantia että osaa lukea ja tulkita sääntöjä niin, ettei kukaan muu voi viilata sinut linsiin. Ikärajasta en sitten osaa sanoa... Itse puhuin englantia melko sujuvasti jo 4 vuotiaana, mutta lukeminen tuli tutuksi vasta Liesure Suited Larryn kanssa -80 luvun loppuvaiheessa. ;)
hawauk

Viesti Kirjoittaja hawauk »

Miksi kaikki puhuvat ikärajasta? Sehän tarkoittaisi, että sitä nuoremmat eivät saa tätä harrastaa. Ikäsuositus on parempi sana. Ehkä vähän pilkunviilausta, mutta on siinä eroa.
The Captain
Valvoja

Samsson kirjoitti:
The Captain kirjoitti:Eihän pelaajan oikeasti tarvitse tietää, mitä veeässä tai händ vepön tarkoittaa; riittää, kun tietää, mitä se tekee.
Niin, mutta entäs sitten kun kaksi pelaaja ovat eri mieltä säännöistä?! Eihän kirjasta voi katsoa, koska kukaan ei osaa kieltä eikä osaa tulkita sääntöjen tarkkaa tarkoitusta.
No pointtini olikin, ettei sen 8-vuotiaan nyypän tarvitse osata englantia, jos joku muu peliporukassa on veteraani, joka osaa säännöt ja opettaa ne käytännön kautta (ja yrittää parhaansa mukaan olla vedättämättä nyyppäparkaa).
LeGrey

Viesti Kirjoittaja LeGrey »

Mietinkin juuri tuossa sääntöjä lukiessa, että esim. 8-vuotiaalla onkin melkoinen homma sääntökirjan kanssa, kun itse yli 20-vuotiaana hyvällä englannillakin on vaikea tajuta joitakin sääntöjä (saati sitten muistaa). GW:ssa käydessäni ihmettelen aina mieletöntä pikkupoikien laumaa ja mietinkin, että mistä ihmeestä ovat säännöt oppineet. Aina varmasti löytyy joku vanhempi, joka neuvoo ja opettaa säännöt, mutta oman pelaamisen kohdalla olen iloinen aloittaessani harrastukseni vasta nyt, kun saa itse kunnolla paneutua pelin sisältöön.
"Jos et seivaa, et voi voittaa." -NecroJ
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”