warhammerin ikäraja
"No niin, nyt olen valmis lastentarhan täti. Hei! Tällä koulutuksellahan pärjää GW:n shopissa loistavasti!"
Itse pelasin kaverini kanssa RT:tä joskus 11-vuotiaana. Sääntökirja tavattiin itse ja taidettiin saada yksi peli loppuun asti. Muut loppuivat säännöistä kinaamiseen =)
Onneksi sitä ei ollut käännetty. Pelin suomennetussa kuvauksessa luki suunnilleen:"Voit komentaa avaruusmerijalkaväkea, sarvikuonoja, saalistajia ja maakiitäjiä."
Mutta aiheeseen liittyen, ei tuo GW:n pelien pelaaminen hirveästi eroa kaverin leikkisotilaiden heittelemiseen pikkukivillä. Onpahan vaan hauskempaa pelata 40K:ta, jos joku vaivautuu säännöt opettamaan.
Itse pelasin kaverini kanssa RT:tä joskus 11-vuotiaana. Sääntökirja tavattiin itse ja taidettiin saada yksi peli loppuun asti. Muut loppuivat säännöistä kinaamiseen =)
Onneksi sitä ei ollut käännetty. Pelin suomennetussa kuvauksessa luki suunnilleen:"Voit komentaa avaruusmerijalkaväkea, sarvikuonoja, saalistajia ja maakiitäjiä."
Mutta aiheeseen liittyen, ei tuo GW:n pelien pelaaminen hirveästi eroa kaverin leikkisotilaiden heittelemiseen pikkukivillä. Onpahan vaan hauskempaa pelata 40K:ta, jos joku vaivautuu säännöt opettamaan.
Sopiva ikä Warhammer pelaamisen aloittamiseen on, kun osaa englantia niin hyvin, että sääntökirjaa pystyy omatoimisesti lukemaan ja ymmärtämään. Kun pystyy oikeasti ymmärtämään kuinka paljon rahaa tähän harrastukseen saattaa upota ja tietää että siihen onko siihen varaa. Ja kun on mieleltään tarpeeksi kypsä pelatakseen reilusti, hävitäkseen ja voittaakseen asiallisesti, sekä sen verran pitkäjänteinen, ettei ensimmäinen vastoinkäyminen tai kyllästyminen johda automaattiseen harrastuksen lopettamiseen.
Veni, Vidi, Vici
Heh, oltiin itse ihan nappuloita kun ruvettiin pelailemaan...siis vielä nuorempia kun ne tatit jota siellä GW:llä yleensä on. Ei sitä sillon ees tajunnu että ne Fantsun äijät katto aina aika kieroon, ja nyt kun menee ite GW:lle niin tulee aina se "mistä näitä nassikoita tänne tulee"-fiilis, heh =DLeGrey kirjoitti: GW:ssa käydessäni ihmettelen aina mieletöntä pikkupoikien laumaa.
Kyllähän sitä tuntee ittensä välillä vähän vanhaksi kun on samaa ikäluokkaa henkilökunnan kanssa =)
-
Kellokoneisto
En ole aivan 100% varma, että tästä, mutta sanompa kuitenkin, että Lotrin paketin kyljessä tietääkseni on, ettei suositella alle 15 vuotiaille sääntöjen vaikeuden takia...
IMO se 8+ on sitä varten, ettei porukka söis nappeja... Siis, koitan sanoa, että alle 8v voi napata ukon suuhunsa mussuttaa Chaos Marinen ja tukehtua...
Säännöt on kyllä todella vaikeita, vaikka käykin lukiota... Ja, itse ajattelisin, ettei n. 10 vuotiaan kannata aloittaa mitään figupeliä, ellei oikeasti omista jotain englannin kielen taitoista, kuten äiti, isä, isoveli tai isosisko... 10 vuotias on n. 4. luokkalainen, sillä oppimäärällä voi tuottaa säännöt aika vaikeaa, kun juuri käytiin ruokasanat...
Hattua täytyy nostaa, niille jotka tämän paikan löysivät... Täältä löytää moni "nassikka" tai vähän vanhempikin neuvoja sääntöihin... Yksin on varmaan turha aloittaa, jos ei itse englantia osaa kovin sujuvasti tai niitä vanhempia ei ole...
IMO se 8+ on sitä varten, ettei porukka söis nappeja... Siis, koitan sanoa, että alle 8v voi napata ukon suuhunsa mussuttaa Chaos Marinen ja tukehtua...
Säännöt on kyllä todella vaikeita, vaikka käykin lukiota... Ja, itse ajattelisin, ettei n. 10 vuotiaan kannata aloittaa mitään figupeliä, ellei oikeasti omista jotain englannin kielen taitoista, kuten äiti, isä, isoveli tai isosisko... 10 vuotias on n. 4. luokkalainen, sillä oppimäärällä voi tuottaa säännöt aika vaikeaa, kun juuri käytiin ruokasanat...
Hattua täytyy nostaa, niille jotka tämän paikan löysivät... Täältä löytää moni "nassikka" tai vähän vanhempikin neuvoja sääntöihin... Yksin on varmaan turha aloittaa, jos ei itse englantia osaa kovin sujuvasti tai niitä vanhempia ei ole...
Scavenger survivor's find a wa-he-y!
[quote=
Täältä löytää moni "nassikka" quote]
Nassikka? miten määriittelet nassikan se sana ei liity yhtään tähän warhammer (40k , fb, lotr) sillä joku "nassikka voi osata paljon paremmin säännöt kuin esim. alessio cavatore...mielenkiintoista tietää olenko minä "nassikka" jos olen 14 vuotias
Täältä löytää moni "nassikka" quote]
Nassikka? miten määriittelet nassikan se sana ei liity yhtään tähän warhammer (40k , fb, lotr) sillä joku "nassikka voi osata paljon paremmin säännöt kuin esim. alessio cavatore...mielenkiintoista tietää olenko minä "nassikka" jos olen 14 vuotias
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
http://sumpinmukana.blogspot.fi/
https://www.the-ninth-age.com/
-
MangaReaper
Yksinkertaista, sitten kun pelaajalla on varaa maksaa omat nappinsa ja kirjansa, sopii harrastuksen pariin saapua. Linjani vaikuttaa ehkä hieman karulta, mutta mielestäni "pappa betalar" meiningillä ei ole asiaa tähän puuhaan.
Esimerkiksi jääkiekostahan vasara eroaa siinä, ettei huipulle päästäkseen tarvitse aloittaa 3-vuotiaana. Edelleen ihmisillä yleisesti ottaen on taipumus käyttää rahaa mielellään, mutta sen hankkimiseen ei olekaan niin suurta intoa. Näistä syistä itse oman harrastuksensa kustantava pelaaja on mielestäni tarpeeksi vanha. Jos kiinnostus lopahtaa ja huomaa tuhlanneensa monta sataa euroa johonkin joka ei ole "se juttu" itselle, joutuu itse kärsimään omasta virheestään.
Esimerkiksi jääkiekostahan vasara eroaa siinä, ettei huipulle päästäkseen tarvitse aloittaa 3-vuotiaana. Edelleen ihmisillä yleisesti ottaen on taipumus käyttää rahaa mielellään, mutta sen hankkimiseen ei olekaan niin suurta intoa. Näistä syistä itse oman harrastuksensa kustantava pelaaja on mielestäni tarpeeksi vanha. Jos kiinnostus lopahtaa ja huomaa tuhlanneensa monta sataa euroa johonkin joka ei ole "se juttu" itselle, joutuu itse kärsimään omasta virheestään.
Lisää salaisuuksi avatarien takaa:
VD: Animefani, kuvassa Vash Trigunista
Kuolo: Miyazakin ystävä, pienet pallopäät Mononoke himesta
FallenOne: Ei katso animea, silti avatarissa Totoro
VD: Animefani, kuvassa Vash Trigunista
Kuolo: Miyazakin ystävä, pienet pallopäät Mononoke himesta
FallenOne: Ei katso animea, silti avatarissa Totoro
Kai tämän pelin voi aloittaa kun aivojen logiikkakeskus käynnistyy. (Joillain vähän aikaisemmin, joillain vähän myöhemmin)
Pitäähän se englantikin hallussa olla joten kuten. Minä itse aloitin 11-vuotiaana. Itselläni oli karmea englanti ennen tuota ikää... :nolo: Sitten panostin englannin opiskeluun ja numerot nousi.
Onhan se hyvä jos joku neuvoo, silloin ei tarvitse sitä englannin opiskelua edes aloittaa että voi jo pelata.
Nykyään osaan kaikkien LotR-figujen statsit, chartit, special rulet, kantamat jne. ulkoa...
Pitäähän se englantikin hallussa olla joten kuten. Minä itse aloitin 11-vuotiaana. Itselläni oli karmea englanti ennen tuota ikää... :nolo: Sitten panostin englannin opiskeluun ja numerot nousi.
Onhan se hyvä jos joku neuvoo, silloin ei tarvitse sitä englannin opiskelua edes aloittaa että voi jo pelata.
Nykyään osaan kaikkien LotR-figujen statsit, chartit, special rulet, kantamat jne. ulkoa...
-
Balrogofmoria
No siis itselläni figuilu aloitus meni päin per***** mutta kun kasvoin vähän isommaksi, aloin ropettaa ja aloitin uudestaan niin sitten alkoi sujua. Mutta kunnian osoituksen kyllä suon pikku veljelleni, roolipelien kautta päättiä lukea LoTR pelin sääntökirjan ja ymmärsi säännöt täysin. Oli silloin 11v ja enkusta oli 9 (10 se pitäisi olla!). Nyt opiskelee Faban sääntöjä ja ymmärtää jo hyvin, osaa käydä Move,Shoot ja Fight phaset vaikka ei muistakaan niiden järjestystä aina (siis että Move phase jakautuu Compulsory,Charge,jne phaseihin).
Enpä menisi asettamaan mitään ikärajaa.. Kunhan vain innostusta riittää. Eihän se pakollista ole heti ruveta pelaamaan ja "pänttäämään" sääntöjä. Aluksi voi vain maalailla ja sitten jos kiinnostus lisääntyy rupeaa pelailemaan. Itse taisin aloittaa 9-10 vuotiaana..
" Raining blood
From a lacerated sky
Bleeding its horror
Creating my structure
Now I shall reign in blood! "
From a lacerated sky
Bleeding its horror
Creating my structure
Now I shall reign in blood! "
---
Viimeksi muokannut JuhoL, La 14.10.2006 02:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sumppi Ry
Ikäraja?
Itse asettaisin sen sinne, missä osaa enklantia sujuvasti. Taisin aloittaa joskus 12v or something, eli todella kauan sitten.
Kyllä niitä sääntöjä silloinkin oppi, mutta useampaan kertaan sanakirjan kanssa tarvitsi lukea. Kenenkään alle 10v kanssa en lähtisi edes pelaamaan, se on varma. Yksipeluuksi menisi, kun pelikaveri 10vee tuijottaa vaan kivoja muovisiapikku-ukkoja...
Itse asettaisin sen sinne, missä osaa enklantia sujuvasti. Taisin aloittaa joskus 12v or something, eli todella kauan sitten.
Kyllä niitä sääntöjä silloinkin oppi, mutta useampaan kertaan sanakirjan kanssa tarvitsi lukea. Kenenkään alle 10v kanssa en lähtisi edes pelaamaan, se on varma. Yksipeluuksi menisi, kun pelikaveri 10vee tuijottaa vaan kivoja muovisiapikku-ukkoja...
I never met another man I'd rather be. And even if that's a delusion, it's a lucky one.
Ostetaan Bolt Action Jenkkien menopelejä ja kaikkea Saksaa. Tarjotkaa YV:llä
Ostetaan Bolt Action Jenkkien menopelejä ja kaikkea Saksaa. Tarjotkaa YV:llä
Mä laittasin sen peli ikärajan 12v , mutta on myös sellasii joiden kanssa vois pelata nuorempanakin . Musta on aika paljon kaverista kiinni. Kaikki 10v ei oo niin lapsellisia ku vois kuvitella tai jotai .Kummiskin sitä mieltä että se vaihtelee vähä , henkinen ikä on tärkeämpää.
On ne aika epeleitä ne naiset. Mutta onneksi niillä on aina hyvät tissit ja perse. Naamalla ja älykkyydellä nyt ei ole niin väliä. Turhaa hifistelyä.
-
Elf & Goblin
Itse olen tällä hetkellä 12 w. Raha on ongelma, mutta figut saan kaverilta käytettynä, Rulebookin, Codexit sain poltettuna Cd:lle... Ja Englantini on 9 ( Menen kuudennelle ) Ja saan aina apua sääntöihin joko täältä, tai siltä kaverilta joka myy figuja... ( Pelannu n. 20 vuotta... ) Mulle ei ainakaan hirveästi tuota ongelmia pelata Warhammerii....
+12v. Yleensä nuorempia ei kiinnosta säännöt, kunhan saa ostella figuja ja näytellä kaverille kuinka ne on maalattu(poikkeuksiakin löytyy). Englanti pitää myös olla hallussa(itselläni ei ollut vaikeuksia ymmärtää sanoja, mutta luin niin nopeasti ettei ensimmäisestä pelistä tullut mitään, mikä johtuu myös siitä, etten ehtinyt sitä lukea kunnolla). Kumminkin on semmoisia tapauksia(valta osa), joita kiinnostavat vain hienot vaatteet, tupakan poltto, ja mahtailu. Nämä tapaukset +18
Itse olen nyt 13(14 lokakuun 10p). Keräilyn aloitin 4-5luokalla. Sääntökirjan ostin....6luokalla. Eli iso osa oli vain pelkkää figujen ostoa ja omien sääntöjen tekemistä. 6 luokalla vasta varsinainen listojen tekeminen ja oikeitten ostoksien tekeminen alkoi.
hmm...vai vielä englannin numerot. noh 7luokan oli n 9. ala-asteen en arvosanoja en muista. Huonoin koe oli 8½ 7luokalla, ja siihen olen pettynyt lopun ikääni.
Nämä ikä rajat riippuvat kyllä enemmän omasta luonteesta/taidoista(englanti, maalaminen((tämä nyt ei se suurin merkitys ole(((minulle on
))) )) etc.)
Itse olen nyt 13(14 lokakuun 10p). Keräilyn aloitin 4-5luokalla. Sääntökirjan ostin....6luokalla. Eli iso osa oli vain pelkkää figujen ostoa ja omien sääntöjen tekemistä. 6 luokalla vasta varsinainen listojen tekeminen ja oikeitten ostoksien tekeminen alkoi.
hmm...vai vielä englannin numerot. noh 7luokan oli n 9. ala-asteen en arvosanoja en muista. Huonoin koe oli 8½ 7luokalla, ja siihen olen pettynyt lopun ikääni.
Nämä ikä rajat riippuvat kyllä enemmän omasta luonteesta/taidoista(englanti, maalaminen((tämä nyt ei se suurin merkitys ole(((minulle on