"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

vanhemmat ei anna kerätä figui

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
maxxon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maxxon »

The Witch king kirjoitti: Itse asiassa juridiikan oppien mukaan vanhemmilla on paljonkin "nokan koputtamista". Jos lapsi on alle 15- vuotias, on heidän vanhemmillaan täysi oikeus päättää, mihin lapsen pätäkkää saa tai ei saa käyttää. Tämä koskee myös mahdollisella työllä ansaittua riihikuivaa.
Hohhoijjaaa... ei perhettä pyöritetä lakikirja kädessä.

Puhuin moraalisesta oikeudesta. Jos oikeasti työllään rahaa ansaitsee, niin kyllä ne saa sitten käyttääkin (IMHO). Aikuisen näkökulmasta ne rahat on joka tapauksessa hyttysen ininää, tosi paljon merkitystä esim. asunnon hankinnassa onko 14-vuotiaana laittanut 200 euroa säästöön vai ei.

Sitäpaitsi alle 15-vuotiailla on duunit kyllä vähän vähissä, jos jotain satunnaista ruohonleikkuuta tai lapsenvahtina olemista ei lasketa. Silloin, kun minä olin siinä iässä, firmat ei ottanut alle 15-vuotiaita duuniin käytännössä ollenkaan.
//Mx
makebou.

Viesti Kirjoittaja makebou. »

mä en ainkaan äitille mittän sanonu että alkaisin keräilemään jotain pikku-ukkoja.. sanoin vaan sille, että tarttisin vähän rahaa (500mk:) ) kyl se vähän sit ihmetteli ku tulin sellasen ison lootan kanssa kotiin missä oli jotain muoviukkeleita ja sen jälkee ei oo sanonu mitää!
ErrSol

Viesti Kirjoittaja ErrSol »

maxxon kirjoitti: Hohhoijjaaa... ei perhettä pyöritetä lakikirja kädessä.
Ei välttämättä, mutta eivätköhän vanhemmat tiedä tällaisia asioita muutenkin. He kuitenkin välittävät siitä, mihin rahasi laitat.
maxxon kirjoitti:Puhuin moraalisesta oikeudesta.

Moraalinen oikeus harvemmin toimii tosielämässä, varsinkaan jos vaihtoehtona on "oikea" oikeus.
maxxon kirjoitti:Jos oikeasti työllään rahaa ansaitsee, niin kyllä ne saa sitten käyttääkin (IMHO).

Niinkö? No, IMHO lehmät osaavat lentää.
maxxon kirjoitti:Aikuisen näkökulmasta ne rahat on joka tapauksessa hyttysen ininää, tosi paljon merkitystä esim. asunnon hankinnassa onko 14-vuotiaana laittanut 200 euroa säästöön vai ei.
Usko tai älä, vanhemmatkin ymmärtävät rahan arvon. He tuskin ajattelevat: "Ostelkoon vain figujansa, parisataa euroa on pikkuraha, ei sillä asuntoa tai autoa saa!"
200 euroa ei ole sellainen summa, jonka lapsi voi vain kerralla pistää tuhlaten. Vanhemmilla on ehkä sen verran tilanteentajua, etteivät anna alle 15- vuotiaan noin vain mennä Helsinkiin ja kuluttaa elämänaikaiset säästönsä kerralla.

maxxon kirjoitti:Sitäpaitsi alle 15-vuotiailla on duunit kyllä vähän vähissä, jos jotain satunnaista ruohonleikkuuta tai lapsenvahtina olemista ei lasketa. Silloin, kun minä olin siinä iässä, firmat ei ottanut alle 15-vuotiaita duuniin käytännössä ollenkaan.
Totta, enkä ole muuta väittänytkään. Puhuinhan vain mahdollisella työllä ansaituista rahoista.
maxxon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maxxon »

The Witch king kirjoitti: He kuitenkin välittävät siitä, mihin rahasi laitat.
Tulipa siinä päivän vitsi!

Hani, ei niillä ole mitään sanomista mun rahankäyttöön.

Ja mun lapset saa kyllä ostaa itse ansaitsemillaan rahoilla ihan mitä (laillista) huvittaa. (Eikä tämä ole mikään ehkä-sit-joskus -juttu, vaan käytännön elämää meidän perheessä.)

Lasten omat rahat on sitä varten, että ne oppisivat käsittelemään rahaa, IMHO.
//Mx
ErrSol

Viesti Kirjoittaja ErrSol »

Jaaha. No, kukin taaplaa tyylillään.
Druzhina Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Druzhina Captain »

maxxon kirjoitti:Ja mun lapset saa kyllä ostaa itse ansaitsemillaan rahoilla ihan mitä (laillista) huvittaa.
Onko sinulla lapsia?
maxxon kirjoitti:Lasten omat rahat on sitä varten, että ne oppisivat käsittelemään rahaa, IMHO.
Valitettavasti lasten ja vanhempien käsitys "oikeasta" rahan käsittelemisestä ei menee yhteen. Siinä vanhemmat ja lapset ovat hyvinkin eri mieltä. Sanon sen siis vanhempana.
Etana

Viesti Kirjoittaja Etana »

Ja onhan se vähän niinkuin velvollisuus vanhemmilta
katsoa mihin omat lapset sitä rahaa käyttää.
Jos vain antaa lapsille rahaa niin paljon kuin he
haluavat ilman tietoa siitä mihin ne menevät niin ei
mene hyvin...
Lajeok

Viesti Kirjoittaja Lajeok »

Sanot vaan vanhemmilles mahollisimma usein et olit esim. kaverin luona pelaamas figuil. Kun sain ekan 25€ boksini niin kuskailin sitä vähän väliä kamuille ja kotona kerroin, että olipa hyvä peli taas. Tai ostat aluks jonkun tosi halvan figun ja maalaat sitä tunnollisesti. Näin se mulla ainaki toimi.
Hamara

Viesti Kirjoittaja Hamara »

Juu. Jos vaikka alkuun ostaisi yhden ja maalaisi sen, sitten kysyisi saako hankkia toisenkin maalattavaksi jne. Aika ovelaa.
MinerMe

Viesti Kirjoittaja MinerMe »

sano vanhemmillesi, ettet ala ikinä juomaan alkoholia, jos suostuvat panostamaan tähän hienoon harrastukseen.

hmm...

-Antti-
"there is nothin`as sure
in the world as the
beer of Bugmans family
and the treachery of elves"
Riio-Kola

Viesti Kirjoittaja Riio-Kola »

Chavez kirjoitti:Isä puhui oulun fantsun myyjän kanssa, eikä se myyjä mitään myyntipuhetta pitänyt. Kertoi vaan ihan puolueettomasti figuilusta.
Jep, Helsingissä kuitenkin kuuntelin erään myyjän selitystä figuista, kyllähän tuo kertoi ihan perusasiat, mutta puheesta pisti korvaan se että "figuja pitää myydä alussa hirveä satsi", muulla ei ole väliä.
Ruoska

Viesti Kirjoittaja Ruoska »

Druzhina Captain kirjoitti:Valitettavasti lasten ja vanhempien käsitys "oikeasta" rahan käsittelemisestä ei menee yhteen. Siinä vanhemmat ja lapset ovat hyvinkin eri mieltä. Sanon sen siis vanhempana.
Aamen. Kyllä lapsi oppii kaikkea mistä vaan ("isi, mikä se v*ttu on?") mutta parhaat esimerkit tulee silti vastuullisilta vanhemmilta. Rahankäyttö ei todellakaan ole mikään luontainen hyve minkä kera jokainen ihminen syntyy! Toisille se on helpompaa mutta useimmille, varsinkin skidelle, se rahan polte taskussa on varsin kuumottava. Mahdollisuudet tehdä asioita on hieno juttu mutta kyllä silti lapset ja teini-ikäiset tarvii rajoja ja valvontaa.

Hehheh, nää off-topicit on parhaita =D
makkarafolio

Viesti Kirjoittaja makkarafolio »

Kyllä sitä sitten vanhempana saattaa sanoa ei, jos lapsi aikoo ostaa ansaitsemillaan 700e makaronia ja uida siinä koko päivän kädet taskussa. Onhan sekin harrastus. Vähän kalliimpi vain.
Fakiiri kirjoitti:
Rune kirjoitti:postimerkkeily tulee nyt mieleen ainoana oikeasti halpana harrastuksena.
[OT]Tosi halpa onkin. Arvaa kuinka paljon uudet kunnolliset merkit maksaa. Siis semmoset jotka ei ole tusinatavaraa. Kerralla pystyy hävittämään helposti 100€.[/OT]
Varmastikin riippuu miten panostaa postimerkkeilyyn. Kyllähän uintiakin voi harrastaa makaronimeressä, ymmärrättehän.

Enkä ymmärrä tuota puhetta, että Skeittaus on säälittävää. Jos ei harrastuksesta pidä, tai ei ole ikinä tutustunut, ei sitä silti tarvitse ylenkatsoa ja haukkua. En minäkään tiedä pitsinnypläyksestä tahi mopojenrassauksesta mitään, mutten niitä hauku.
Valtsu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valtsu »

Oulusta uskoisin että niitä toisen maailman sodan pienoismalleja saa luultvasti esim. Prismasta ja City Marketista. Sitten on se lelukauppa Anttilan lähellä. Sieltä niitä ennen ostelin.
Lalalaa
Viiksu

Viesti Kirjoittaja Viiksu »

No mulla oli kans sama ongelma hetken aikaa. Kun toin ekat hammerit kotiin niin äiti ja isä oli pudottaa korvat päästään kun kuuli niitten hinnan, mutta näpäytin nasevasti takaisin, että voisinpa käyttää nämäkin rahat alkoholiin ja muihin paheisiin. Siitä lähtien ne ei oo mun hammer puuhasteluihin puuttunu.
Etana

Viesti Kirjoittaja Etana »

Shadow of the Empire kirjoitti:No mulla oli kans sama ongelma hetken aikaa. Kun toin ekat hammerit kotiin niin äiti ja isä oli pudottaa korvat päästään kun kuuli niitten hinnan, mutta näpäytin nasevasti takaisin, että voisinpa käyttää nämäkin rahat alkoholiin ja muihin paheisiin. Siitä lähtien ne ei oo mun hammer puuhasteluihin puuttunu.
Ja rahat meneekin figuihin, alkoholiin JA muihin paheisiin ;)

Jeps.. tsoukkina siis :P
Nyt sais kesätöistä jonkun verran pätäkkää,
saa nähdä miten paljon niistä kuluu tähän
harrastukseen...
Viiksu

Viesti Kirjoittaja Viiksu »

Etana kirjoitti: Ja rahat meneekin figuihin, alkoholiin JA muihin paheisiin ;)
No mutta tietenkin :D
Druzhina Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Druzhina Captain »

Shadow of the Empire kirjoitti:...mutta näpäytin nasevasti takaisin, että voisinpa käyttää nämäkin rahat alkoholiin ja muihin paheisiin. Siitä lähtien ne ei oo mun hammer puuhasteluihin puuttunu.
En usko, että vanhempasi muuttivat suhtautumisensa harrastukseesi "uhkailustasi" johdosta. Koska se on lapsellista eikä ole missään mielessä pätevät eikä edes ole totta. Tuhlaathan silti rahaasi alkoholiin ja muihin paheisiin, jos ei nyt niin myöhemmin. Eivät sun vanhempasi niin tyhmiä ole, etteivät sitä ymmärtäisi.

Ainahan voi löytää keinon saada rahaa harrastukseen, mutten usko, että "uhkailu" tai "lupailu" ovat niistä paremmasta päästä. Ne eivät nimittäin ikinä pidä paikkansa, eivätkä vanhemmat ole niin rajoitettuja, etteivät sitä tietäisi.
Perzzza
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perzzza »

Druzhina Captain kirjoitti:
Shadow of the Empire kirjoitti:...mutta näpäytin nasevasti takaisin, että voisinpa käyttää nämäkin rahat alkoholiin ja muihin paheisiin. Siitä lähtien ne ei oo mun hammer puuhasteluihin puuttunu.
En usko, että vanhempasi muuttivat suhtautumisensa harrastukseesi "uhkailustasi" johdosta. Koska se on lapsellista eikä ole missään mielessä pätevät eikä edes ole totta. Tuhlaathan silti rahaasi alkoholiin ja muihin paheisiin, jos ei nyt niin myöhemmin. Eivät sun vanhempasi niin tyhmiä ole, etteivät sitä ymmärtäisi.

Ainahan voi löytää keinon saada rahaa harrastukseen, mutten usko, että "uhkailu" tai "lupailu" ovat niistä paremmasta päästä. Ne eivät nimittäin ikinä pidä paikkansa, eivätkä vanhemmat ole niin rajoitettuja, etteivät sitä tietäisi.
Minun äitini (ja isä sitten hieman myöhemmin aloittamisen jälkeen :) ) sanoi itse kun aloitin että kiva kun poika kerää tuollaisia eikä mene rahat alkoholiin tahi tupakkaan tai muihin huumausaineisiin tai vastaaviin. Minusta on ollut ihan mukava harrastus ja mieluummin tähän pistän rahani (omat + vanhempien ;) ) kuin alkoholiin tai muihin. Kyllä sille juopottelulle tai muulle löytyy tilaa sitten tulevaisuudessakin. Toivottavasti ei silloinkaan.
niih.
Zherec

Viesti Kirjoittaja Zherec »

No voinen pitää itseäni edistyksellisenä harrastajana. Olen 4 vuoden aikana käyttänyt rahaa tähän harrastukseen ~60€. Eli talking about kallis harrastus.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”