Hyökkäysten allokaatio lähistellessä
Hyökkäysten allokaatio lähistellessä
Suuri ja mahtava Sääntökirja on (jälleen) epäselvä. Ymmärsin sen verran että tavallinen rivimies ei voi allokoida eli paikallistaa iskujaan vaikka power klaw -nobiin erikseen koska sillä on riviörkkiin nähden sama WS ja T. Mutta sitten: characterien sääntöosastolla mainitaan että charsut saavat toimia näin vaikka niillä olisikin sama _S_ ja WS. Voisiko joku selventää säännöstön verkostoa? Olen saanut Kirjan ulkopuolelta viitteitä siitä että armour savetkin vaikuttaisivat näihin sääntöihin, mitenkäs niiden kanssa on?
Eli siis: kuka saa allokoida, milloin ja miksi?
Eli siis: kuka saa allokoida, milloin ja miksi?
Lue TAR (löytyy gw:n sivulta). Hyökkääjä allocoi hyökkäykset aina tiettyä yksikköä kohtaan. Yksikön WS, T ja Save ovat ns. ryhmän majoriteetin eli sen figun joita on eniten. Ongelmia aiheuttaa (?) se että independent characterit lasketaan aina omaksi yksikökseen, joten niitä voi kuka tahansa pätkiä jos on vieressä. Ilmiö johtaa joillakin armeijoilla ns. hiddenfistaukseen.
Oulun Höyryliiga Ropeconissa (taas). Katso raportti ja kuvat!
Erillinen keskustelu hidden fistien merkityksestä maailmassa:
http://forums.sotavasara.net/viewtopic.php?t=26993
Sinänsä mielenkiintoinen olettamus, että TAR olisi kaikilla käytössä. Aloittaja ei saa sääntökirjasta selvää ja vastauksena referoidaan TARria.
http://forums.sotavasara.net/viewtopic.php?t=26993
Sinänsä mielenkiintoinen olettamus, että TAR olisi kaikilla käytössä. Aloittaja ei saa sääntökirjasta selvää ja vastauksena referoidaan TARria.
"I reject your reality and substitute my own!"
Adam Savage
Adam Savage
Tarkoittaa Power Fistillä aseistettua kersanttia/championia/yms, jota ei voi lyödä erikseen.Ghosty kirjoitti:Tähän yhteen pötköön sanaselitystä kaipaisin:
Hidden Fist?
Jotain hajua tuosta on mutta en silti tiedä varmasti mitä se meinaa.
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
Hidden fistaus: Useimpiin ryhmiin saa lisättyä "muka-charrun" (komissaarin, aspan, sybariitin, nobin tms). Näitä jätkiä ei voi targetoida erikseen. Aseista ko. jätkä powerfistillä ja laita independent charrun viereen-> charru kuolee joko instakillaukseen tai sitten hitaammin parin vuoron kuluessa. Ongelma on mielestäni se, että sellainen 50p "muka-charru" ei saisi tylyttää 150p independent charrua niin helposti. Toivon, että 4 edikassa HQ:n retinue estää hiddenfistauksen.
tätä olen aina ihmetellyt.... miksi kaikki olettavat että vaikka ICllä on retinue mukana, sitä voisi silti targetoida erikseen lähiksessä... sehän on osa yksikköä (retinue), eikä erillinen yksikkö...
"Koska tämä on Sotavasara - foorumi, jonka käyttäjillä on niin vähän toivoa saada naista, että pitää yrittää nussia pilkkua. -Da Capitan"
Heh heh... vai aloittelija... olkoon nyt tämän kerran.Sinänsä mielenkiintoinen olettamus, että TAR olisi kaikilla käytössä. Aloittaja ei saa sääntökirjasta selvää ja vastauksena referoidaan TARria.
Itse asiassa meidän peliporukassa Trial Assault Ruleja ei tosiaan käytetä ennenkuin niistä tulee Official Assault Rulet syyskuussa. Miten asia on kolmannen laitoksen mukaan? Minulla on CA:t ja Kirja joten quotatkaa vapaasti.
IC on IC on IC vaikka olisi mikä.daider kirjoitti:tätä olen aina ihmetellyt.... miksi kaikki olettavat että vaikka ICllä on retinue mukana, sitä voisi silti targetoida erikseen lähiksessä... sehän on osa yksikköä (retinue), eikä erillinen yksikkö...
Retinue ei vaikuta lähistä koskeviin IC sääntöihin.
Jeps. Tuo on hauska ristiriita noissa säännöissä. TAR:ssa lukee, että IC käyttäytyy tappelussa, kuin olisi oma yksikkönsä ja codexeissa lukee IC-säännön kohdalla, että charru ei ole IC, jos sillä on retinue.Deetwo kirjoitti:IC on IC on IC vaikka olisi mikä.
Ilmeisesti olette kuitenkin pelailleet siten, että IC on IC, vaikka se ei ole codexin mukaan IC. Heh, tuo oli niin selkeästi sanottu, että kuullostaa ihan normaalilta jo =)
Kyseessä on selitys sille miksi IC ei saa lähteä retinuestaan niinkuin normaaliryhmästä voisi tehdä.Wainaa kirjoitti:Jeps. Tuo on hauska ristiriita noissa säännöissä. TAR:ssa lukee, että IC käyttäytyy tappelussa, kuin olisi oma yksikkönsä ja codexeissa lukee IC-säännön kohdalla, että charru ei ole IC, jos sillä on retinue.Deetwo kirjoitti:IC on IC on IC vaikka olisi mikä.
Sääntökirjan ja codexien olettamassa assaultsääntökokoelmassa lähitaistelun targetoinnin kannalta ei ole tärkeätä onko hahmo IC vai ei, kun kuitenkin saa lyödä ketä tahansa.
En näe ristiriitaa missään, TAR ajaa yli sääntökirjan assaultsäännöistä, joihin codexeissa olevat tätä asiaa koskevat säännöt on pohjattu. Kaikki lähitaistelun tapahtumat siis TARista, muut phaset sääntökirjasta/codexeista, ellei muualla korjattu.
Taisimme aikanaan pelata niin, että kuka tahansa saa lyödä asioikseen ketä tahansa joko on base contactissa, jos tahtoo.
Sitä en kyllä muista, kumminko sitten kävi, jos laitat vaikka kolme hyökkäystä samaan tyyppiin, ja kaikki kolme tappavat sen, niin taisi mennä niin, että loput kaksi sitten menevät hukkaan.
Vaihtoehtona sitten oli, että ei targetoi ketään, jolloin hukkaiskujakaan ei tule, mutta vastaanottava pelaaja saa päättää kenet poistaa tappioina sitten.
Jotenkin noin, oli kohtuu selkeätä ja toimivaa muistaakseni. Mutta TAR:lla on pelattu jo kohta pari vuotta, niin enpä varmaksi sano muistanko enää oikein.
TAR:lla tosiaan IC lasketaan omaksi ryhmäkseen oli retinue tai ei, joten sitä saa aina erikseen nykyisellään moksia.
Ihan tarkoituksen mukaista se tuntuu olevan, että 150p IC:t saavat closis ryhmältä turpansa. Tätä on kuitenkin helppo auttaa sillä, että et vie sitä 150p sankariasi yksinään tappeluun, vaan nappaat vastustajan fistihemmon kiinni omalla riviukollasi. Silloin se ei piletä pomosi kimppuun, joka saa rauhassa lahdata vastustajia sitten. Ihan hyvä vain, että IC:t eivät liian helpolla dominoi taistelukenttiä. Itku tulisi, jos vaikka demoniprinssit saisivat ensi iskullaan tappaa sen ainoan fistin...
Sitä en kyllä muista, kumminko sitten kävi, jos laitat vaikka kolme hyökkäystä samaan tyyppiin, ja kaikki kolme tappavat sen, niin taisi mennä niin, että loput kaksi sitten menevät hukkaan.
Vaihtoehtona sitten oli, että ei targetoi ketään, jolloin hukkaiskujakaan ei tule, mutta vastaanottava pelaaja saa päättää kenet poistaa tappioina sitten.
Jotenkin noin, oli kohtuu selkeätä ja toimivaa muistaakseni. Mutta TAR:lla on pelattu jo kohta pari vuotta, niin enpä varmaksi sano muistanko enää oikein.
TAR:lla tosiaan IC lasketaan omaksi ryhmäkseen oli retinue tai ei, joten sitä saa aina erikseen nykyisellään moksia.
Ihan tarkoituksen mukaista se tuntuu olevan, että 150p IC:t saavat closis ryhmältä turpansa. Tätä on kuitenkin helppo auttaa sillä, että et vie sitä 150p sankariasi yksinään tappeluun, vaan nappaat vastustajan fistihemmon kiinni omalla riviukollasi. Silloin se ei piletä pomosi kimppuun, joka saa rauhassa lahdata vastustajia sitten. Ihan hyvä vain, että IC:t eivät liian helpolla dominoi taistelukenttiä. Itku tulisi, jos vaikka demoniprinssit saisivat ensi iskullaan tappaa sen ainoan fistin...
--- Mutta sillä Characterilla on mukanaan yksikkö... Jos IC poimii heti kättelyssä pois sen ainoan figun joka pystyy tekemään mitään, niin se hyvin todennäköisesti teurastaa jämät pois ilman että niillä olisi mitään todellisia mahdollisuuksia vahingoittaa IC:tä. Huom: Viittaan nyt Tyranid MC:ihin ja Kaaoksen kovempiin DP:ihin.Tanan kirjoitti:Ongelma on mielestäni se, että sellainen 50p "muka-charru" ei saisi tylyttää 150p independent charrua niin helposti. Toivon, että 4 edikassa HQ:n retinue estää hiddenfistauksen.
Eli olen samaa mieltä Terärataksen kanssa, pelitasapainon kannalta on parasta että IC ei pysty poimimaan yksikköcharruja lähitaistelussa.
Ainoa mitä pelaajalta vaaditaan on tarpeeksi älliä olla lähettämättä yksinäistä IC:tä tappeluun "hidden fist"-yksikköä vastaan, ja varautua siihen että vastustaja koittaa rynnäköidä IC:n kimppuun. Kunhan pitää asiat mielessä ja taktiikat kunnossa, ei piilonyrkit pääse pilaamaan IC:n päivää yhtä herkästi.
Heikkoliha yrittää tuhota, metsästää itseä kuin itse niitä, mutta ne heikkoja. Itse taistelee viimeiseen, kaikki täytyy ahmia.
Porukka innostui nyt tappelemaan hiddenfistien reiluudesta/epäreiluudesta ja IC:eistä (jotka tosiaan saavat ainakin 3. edikassa allokoida valita ketä mätkivät (mutta jos näin tekevät niin woundit lasketaan vaan b2b-jätkiin(tulipahan sulkeita :-) ))). Näin olen siis ymmärtänyt.
Kuitenkaan minun (ketjun aloittajan) kysymykseen ei ole tullut vielä täsmällistä vastausta, jollaista nyt vielä peräänkuulutan...
Miettikää vastauksianne ihan rauhassa, minulla on aikaa.
Kuitenkaan minun (ketjun aloittajan) kysymykseen ei ole tullut vielä täsmällistä vastausta, jollaista nyt vielä peräänkuulutan...
Miettikää vastauksianne ihan rauhassa, minulla on aikaa.
Joo, tzori, lukihäriö iski.Aloittaja ja aloittelija lienevät eri asia, eikö.
Ymmärsit minut väärin. Tarkoitin sitä että (4. edikassa) retinuen ansiosta IC:tä ei voi targetoida erikseen. Jo tämä sääntömuuutos olisi riittävä. En missään nimessä haluaisi, että IC:t voisivat lyödä hidden fistit ensin hengiltä.Uzi-99 kirjoitti:--- Mutta sillä Characterilla on mukanaan yksikkö... Jos IC poimii heti kättelyssä pois sen ainoan figun joka pystyy tekemään mitään, niin se hyvin todennäköisesti teurastaa jämät pois ilman että niillä olisi mitään todellisia mahdollisuuksia vahingoittaa IC:tä. Huom: Viittaan nyt Tyranid MC:ihin ja Kaaoksen kovempiin DP:ihin.Tanan kirjoitti:Ongelma on mielestäni se, että sellainen 50p "muka-charru" ei saisi tylyttää 150p independent charrua niin helposti. Toivon, että 4 edikassa HQ:n retinue estää hiddenfistauksen.
Eli olen samaa mieltä Terärataksen kanssa, pelitasapainon kannalta on parasta että IC ei pysty poimimaan yksikköcharruja lähitaistelussa.
Ainoa mitä pelaajalta vaaditaan on tarpeeksi älliä olla lähettämättä yksinäistä IC:tä tappeluun "hidden fist"-yksikköä vastaan, ja varautua siihen että vastustaja koittaa rynnäköidä IC:n kimppuun. Kunhan pitää asiat mielessä ja taktiikat kunnossa, ei piilonyrkit pääse pilaamaan IC:n päivää yhtä herkästi.
Kuten mainitsin jo toisessa thredissä, "fiksut" pelaajat piilottavat fistit 5" päähän ryhmän ensimmäisestä jätkästä ja siirtävät ne vasta "pile in"issä IC:n viereen (oli tällä retinue tai ei).
Näkisin että on olemassa kaksi vaihtoehtoa hidden fistien voittamiseen (danger zone nillityksen lisäksi). Joko tappaa koko vastustajan joukkue nopeasti pois tai yrittää sitoa fisti omalla jampalla. Jos fisti on syvällä ryhmän sisällä ei sitominen onnistu. Jos vastustajan joukko koostuu 50 IG conscriptistä ja kommissarifististä ei kaikkien joukkojen tappaminen tule kysymykseen (okei, tuo on huono esimerkki, komissaarin saaminen conscript joukkoon on hankalaa).
- The Captain
- Valvoja
Ja koska fisti ei tällöin lyö 1. lähisvuorolla, "fiksu" pelaaja ottaa riskin, että häviää combatin ja oma yksikkö juoksee karkuun eikä regrouppaa tai sweepataan kuoliaaksi. Mieluummin fisti etulinjaan, jossa siitä on oikeasti hyötyä saman tien.Tanan kirjoitti: Kuten mainitsin jo toisessa thredissä, "fiksut" pelaajat piilottavat fistit 5" päähän ryhmän ensimmäisestä jätkästä ja siirtävät ne vasta "pile in"issä IC:n viereen (oli tällä retinue tai ei).
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Mistäs moinen väite on peräisin? Kun kerran GW on tarkoituksella jättänyt mahdollisuuden että ICtä voi aina lyödä erikseen.Tanan kirjoitti:Ymmärsit minut väärin. Tarkoitin sitä että (4. edikassa) retinuen ansiosta IC:tä ei voi targetoida erikseen. Jo tämä sääntömuuutos olisi riittävä. En missään nimessä haluaisi, että IC:t voisivat lyödä hidden fistit ensin hengiltä.
Kyseinen muutos olisi tietysti ihan hyvä armeijoille joilla on vähän heikompia ICeitä (inkvisiittorit etunenässä), mutta täysin epätasapainottava toisten charrujen kohdalla (kaaospomot, sm pomot, örkkipomotkin, canonessit, gk grandmasterit), sekä täysin levottoman epäreilu joitain kohtaan (TMCt)
TARissa ei voi Sweepata ketään kuoliaaksi. Tämä aiheuttaa sen että lähiksen ensimmäisellä kierroksella ei oikeastaan haluta edes tuhota vastustajaa liikaa (ettei ne saa liikaa miinuksia outnumberista). Vasta vastustajan vuorolla halutaan saada vastustaja juoksemaan.The Captain kirjoitti:Ja koska fisti ei tällöin lyö 1. lähisvuorolla, "fiksu" pelaaja ottaa riskin, että häviää combatin ja oma yksikkö juoksee karkuun eikä regrouppaa tai sweepataan kuoliaaksi. Mieluummin fisti etulinjaan, jossa siitä on oikeasti hyötyä saman tien.Tanan kirjoitti: Kuten mainitsin jo toisessa thredissä, "fiksut" pelaajat piilottavat fistit 5" päähän ryhmän ensimmäisestä jätkästä ja siirtävät ne vasta "pile in"issä IC:n viereen (oli tällä retinue tai ei).
Ihanteellinen hyökkäys TAR:issa: Vastustajalla on 15 grottia ja slaverfisti. ja sinulla 10 assaultmariinia ja kappalainen. Mariinit assaultoivat grotteja niin että vain kappalainen on closiksessa 1 grotin kanssa. Slaverfisti pääsee heittlemään vain kiviä kappalisen päälle. Kappalainen tappaa 3 grottia. Grotit eivät ole kuuluisia rohkeudestaan ja juoksevat karkuun. Mariinit eivät kuitenkaan halua joutua 19"n päässä olevien zappgunien armoille, joten he estävät tämän (pyörittävät 3D6 enemmän kuin örkit 2D6:lla). Mariinit suorittavat "pile in" liikkeen ja sitovat fistin ettei se pääse tappamaan kappalaista. Örkkien kierroksella zappgunit eivät pääse ampumaan mariineita koska mariinit ovat lähiksessä. Assault phasessa mariinit teurastavat 10 grottia ja slaveri lahtaa 2 mariinia. Mariinit voittavat ja örkit juoksevat karkuun (örkkipelaaja saa ld:n -2 outnumberista) 3" (huono heitto 2D6:lla). Mariinipelaaja tietää, että slaveri juoksee karkuun pelin loppuun asti (yli puolet kuollut huom) ja päästää örkit menemään. Mariinipelaaja konsolidoi 3" lähemmäs zappgunneja ja varoo menemästä closikseen fistin kanssa. Mariinipelaajan kierroksella assault mariinit assaultoi zappguneja.
Viimeksi muokannut Tanan, To 22.07.2004 12:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- The Captain
- Valvoja
Oho? Kiitos kun kerroit...Tanan kirjoitti: TARissa ei voi Sweepata ketään kuoliaaksi.
"Oikeissa" säännöissä voi (tosin niissä ei olekaan hidden fistejä), samoin tulevissa huhujen mukaan.
EDIT: Lisäksi TAR:in allakin jo pakenevat yksiköt, joihin assaultoidaan, voidaan tuhota, jos ne källivät Ld-testinsä.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?