"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Beissien teko ohjeita

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Corian

Beissien teko ohjeita

Viesti Kirjoittaja Corian »

Beissien teko:

Beisseihin kannattaa käyttää aikaa aivan samalla tavalla kuten itse
figuunkin, koska jos itse figu on hieno, mutta beissi huonosti tehty alkaa figukin näyttää rumemmalta ja taas jos itse figu ei ole kovin hyvin tehty se alkaa näyttää paremmalta hyvin tehdyn beissin kanssa.

Beissit kannattaa myöskin aina suunnitella ja maalata sen mukaan minkälainen maasto sinulla on omalla kentälläsi.

Kaikille armeijan joukoille kannattaa tehdä samanlaiset beissit, koska jos armeijassasi on eri väri variaatoita se sitoo armeijan hyvin yhteen.
Aika hyvä alku olisi käyttää ihan perus hiekkaa. Siihen voisi sitten laittaa muutaman vähän isomman hiekan jyvän, jotta ei näyttäisi ukon kävelevän hiekkalaatikolla.

Hiekan maalaaminen:

huom! Kannattaa käyttää maalia jota on laimennettu vedellä hiekkaa pohjamaalatessa

Aloita hiekan maalaaminen jostakin tumman ruskeasta väristä kuten bestial brown (suklaan ruskea) tai jokin muu väri ja siirry siitä kuivaharjaten vaaleampaan.
Kuivaharjaa lopuksi vaikka bleached bonella tai millä tahansa beissin hiekan väriin sopivalla vaaleammalla sävyllä. Ja static grassia voisi laittaa huomiota kaipaaviin kohtiin
(tapa jota usein itse käytän)

Beissin reunat:

Reunat kannattaa maalata sen mukaan mikä figujesi
väritykseen ja pelikenttääsi sopii parhaiten.
(itse maalaan reunat yleensä mustiksi, koska se sopii melkeimpä kaikille kentille ja erottaa beissin hyvin muusta figusta)

Static grassin käyttö:

ennen kun aloitat ruohon käsittelyn kannattaa sitä laittaa johonkin suljettuun muovi purkkiin ja sitten ravistaa, jotta ruohosta tulisi staattista.

Kun laitat beisseihin static grassia, niin laita sitä haluamiisi kohtiin vedellä laimennettua erikeepperiä (tämä vain sen takia, että jos laittaa pelkkää erikeepperiä ei ruoho sen aseteltaessa mene haluamaasi muotoon) ja tiputtele grassia siihen päälle. Noin 50% tai yksi kolmas osa beissistä on aika sopiva.

Tämän jälkeen puhaltele ruohoa jotta ylimääräiset lähtisivät pois ja jotta se näyttäisi elevämmältä.
Kaiken tämän jälkeen voi ruohon vielä maalata ja kuivaharjata haluamillaan väreillä ja lakata, jotta se kestäisi beississä.

(lisätty: beissien reunat)
(lisätty: linkki, erilaisia beissin teko vaihtoehtoja/tapoja)

linkki
Viimeksi muokannut Corian, La 22.03.2003 20:30. Yhteensä muokattu 9 kertaa.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
http://www.nopat.fi
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

Muuten hyvä juttu, mutta minusta baseja ei nimenomaan kuulu yrittää sulauttaa maastoon. Juuri tuosta syystä en koskaan maalaa basejen reunoja vihreällä tai peitä koko basen pintaa static grassilla.

(Eihän taulujenkaan kehyksiä maalata seinän tapetin mukaan.)
And they wonder how he dealt with stress so well..
s2pid
Peliporukkavalvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja s2pid »

no sanotaan, että jos pelaat mariineilla (esim) ja teidän peliporukassanne on 4 samanlaista pöytää, niin kyllä siinä vaiheessa suosittelisin pöydän mukaan maalaamista, koska esim taistelukuvat näyttävät kauniimmilta, jos figuissasi ei ole ruohokentällä lumipohjaa.. imho.
"meillä ei ole mitään niin suurta sosiaalista ongelmaa, ettei sitä ratkaistaisi parilla tuhannella sotilaalla"
Ninnu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ninnu »

Mä teen baset aina figujen mukaan, en pohjan mukaan.

Maalaan myös reunat aina mustalla. Se erottaa figun muusta maastosta tarpeeksi että ei ole niin häiritsevää pelata ruohokentällä aavikko baseilla. Ja tekee figuista mun mielestä huolitellumman näköisiä.
Jag känner en bot
Hon heter Anna. Anna heter hon,
och hon kan banna banna dig så hårt
Hon röjer upp i våran kanal.
s2pid
Peliporukkavalvoja
Viesti:

no mutta kokonaisuutena taistelu näyttää (siis minun silmään) paremmalta, jos baset sopivat lautaan. Minun baset eivät sovi :D
"meillä ei ole mitään niin suurta sosiaalista ongelmaa, ettei sitä ratkaistaisi parilla tuhannella sotilaalla"
Nimbus
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Nimbus »

Ninnu kirjoitti:Mä teen baset aina figujen mukaan, en pohjan mukaan.

Maalaan myös reunat aina mustalla. Se erottaa figun muusta maastosta tarpeeksi että ei ole niin häiritsevää pelata ruohokentällä aavikko baseilla. Ja tekee figuista mun mielestä huolitellumman näköisiä.
Itse suosin dark angel greeniä reunoissa. Tottahan on, että maasto vaihtuu, mutta pohjat jää. Yritän siis tehdä mahdollisimman monipuolisen basen, joka koostuu ruohosta ja kivistä. Kolme eri tyyliä taitaisi näyttää liian karulta. Joskus näkee armeijoita, joissa ei ole edes flockattu baseja, ja se näyttää karulta, vaikka figut olisikin hienosti maalattu.
Those who advance blind find trouble
Victory allways lurks in corners
Ninnu
Viesti:

Kaakkuri kirjoitti: Itse suosin dark angel greeniä reunoissa. Tottahan on, että maasto vaihtuu, mutta pohjat jää. Yritän siis tehdä mahdollisimman monipuolisen basen, joka koostuu ruohosta ja kivistä. Kolme eri tyyliä taitaisi näyttää liian karulta. Joskus näkee armeijoita, joissa ei ole edes flockattu baseja, ja se näyttää karulta, vaikka figut olisikin hienosti maalattu.
No siis minähän olen maalari, en pelaaja. Mut kyllä mun peliarmeijallekin (kun se joskus valmistuu) tulee figuihin sopivat baset, eli lumimaastoa. Eli ei kyllä turnauksissa sovi mihinkään pöytään. No ehkä maa niitten jalkojen alla jäätyy kun ne kävelee siellä... ;-)
Jag känner en bot
Matti N
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Kyllä ite varmaan jos nyt saan jonkunlaisen Chaos armeijan alulle, niin kun äijistä tulee tietnkin khornen punasia, niin baseista tulee niin että reunat on mustat, ja päällinen on ennen praimausta liimattu hiekka johon sitten harmaat dryprussit. Luulen et niin olis koolein.
s2pid
Peliporukkavalvoja
Viesti:

se näyttää aika kuolleelta... mutta toisaalta, mikäpä sopis paremmin maailmansyöjille :wink:
Matti N
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Matti N »

s2pid kirjoitti:se näyttää aika kuolleelta... mutta toisaalta, mikäpä sopis paremmin maailmansyöjille :wink:
No toki siihen nyt pari länttiä flokkia/s.grassia pistäis, ja jotain risun pätkiä semmosia ihan ohuita ja kiviä yms sen mukaan mitä jaksaa. Charruille tietenki hienoimmat
s2pid
Peliporukkavalvoja
Viesti:

no mulla toi flokkijuttu kaatu just siihen, että ei jaksanut :)
En edes tiennyt/tajunnut mistään flokeista mitään, ennen kuin 2000p army oli maalattu. No oon nyt jo pariinkymmeneen flokit laittanu (ei edes kovin hienoja :? ), mutta noita on vielä aika paljon. En pääjehujenkaan baseihin kiinnittänyt huomiota (joka korjaantuu kun uus high elf army alkaa valmistumaan), mutta diodramojen kanssa olen oppinut nyt käyttämään flokkia oikein ja tulevista baseista näillä näyillä pitäis tulla ihan hienoja.
Se on vaan aina siitä jaksamisesta kiinni.. pitäs tulla rutiiniksi aina laittaa se base kuntoon figun myötä, mutta ei vaan ole tullut tavaksi. Pitääpi opetella.
Nimbus
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Nimbus »

Ninnu kirjoitti:No siis minähän olen maalari, en pelaaja. Mut kyllä mun peliarmeijallekin (kun se joskus valmistuu) tulee figuihin sopivat baset, eli lumimaastoa. Eli ei kyllä turnauksissa sovi mihinkään pöytään. No ehkä maa niitten jalkojen alla jäätyy kun ne kävelee siellä... ;-)
Otat turnauksiin vaan pullon tai pari valkosta spraytä, tai haet pihalta talvella ennen matsia vähän rekvisiittaa, niin alkaa äijätkin sopia :wink:
Those who advance blind find trouble
Victory allways lurks in corners
Ketku

Viesti Kirjoittaja Ketku »

Miten niihin Movement Trayhin saa sitä flokkii laitettuu kun se liima menee silleen ikävästi kokoon.
"Ah sitä suloista tuskaa ja kipua viiltävää"
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

Ketku kirjoitti:Miten niihin Movement Trayhin saa sitä flokkii laitettuu kun se liima menee silleen ikävästi kokoon.
Siis itse tekemiiin vai valmiisiin movement trayhin ? Miten "ikävästi kokoon" ? Pystytkö tarkentaan ?
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Ketku

Viesti Kirjoittaja Ketku »

siis niihin GW:n valmiisiin. Sitten kun sitä liimaa pistää siihen niin se vetäytyy silleen kasaan sellassiiks isoiks lönteiks eikä se pysy tasasena niinkun normaaleissa beisseissä. Käytän laimennettuu erikeepperii.
"Ah sitä suloista tuskaa ja kipua viiltävää"
Tupets

Viesti Kirjoittaja Tupets »

Lisäisin tuohon hiekalla pelaamiseen vielä sen verran, että kannattaa ennen drybrushailua maalata toosi vetisellä maalilla, niin eivät sitten myöhemmin hiekat koko ajan irtoile. Irtoilua voi välttää myös laittamalla liimaa sopivan paksun kerroksen ja antamalla aina noiden "märkien" vaiheiden jälkeen basen kuivua oikein kunnolla.

Oon nähnyt muutaman paikallisen jannun tehneen ainakin mokia noissa ja siksi beissaamisen jääneen aika nihkeäksi :I.
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

Yksi syy voi olla muovipinnan epäpuhtaudet. Kannattaa kokeilla pestä niitä fairylla ennen liimausta.
Sitten ne reunat voisi koittaa hioa hiukan karheammiksi viilalla tai karkealla hiekkapaperilla.
Ja sen erikeepperin voisi myös jättää laimentamatta.
And they wonder how he dealt with stress so well..
s2pid
Peliporukkavalvoja
Viesti:

mulla oli se ongelma, että ku laitoin niitä juttuja ja aloin maalaamaan (puhun siis basesta ja flokista), niin hiekat sun muut irtoili.. siihen autto se, että laitoin niin paljon laimenetta liimaa, et se oli siis ihan nestettä ja sitte sudin sitä kerroksen tai kaks siihen päälle, niin kun se kuivu se oli kovempaa, eikä enää irtoillu. Tästä oli kyllä aika paljon vaivaa, esim sillon ku tein ison maastopalasen, mutta hyvä tuli silti lopulta.
Ninnu
Viesti:

Ketku kirjoitti:siis niihin GW:n valmiisiin. Sitten kun sitä liimaa pistää siihen niin se vetäytyy silleen kasaan sellassiiks isoiks lönteiks eikä se pysy tasasena niinkun normaaleissa beisseissä. Käytän laimennettuu erikeepperii.
Kokeile pestä jos pinnassa on rpäpuhtauksia tai rasvaa. Tai mä olen pohjamaalannut basen jos noin käy. :-)
Jag känner en bot
Tupets

Viesti Kirjoittaja Tupets »

s2pid kirjoitti:mulla oli se ongelma, että ku laitoin niitä juttuja ja aloin maalaamaan (puhun siis basesta ja flokista), niin hiekat sun muut irtoili.. siihen autto se, että laitoin niin paljon laimenetta liimaa, et se oli siis ihan nestettä ja sitte sudin sitä kerroksen tai kaks siihen päälle, niin kun se kuivu se oli kovempaa, eikä enää irtoillu. Tästä oli kyllä aika paljon vaivaa, esim sillon ku tein ison maastopalasen, mutta hyvä tuli silti lopulta.
Turhaa tuo liimalla washaaminen musta on. Itsekkin sitä jonkin aikaa joskus käytin, ennen kuin huomasin, että pelkästään maalilla reilusti washatenkin pysyy iha yhtä hyvin. Tuo on semmonen tapa muuten, että kukaan ei suosiolla usko sen tarpeettomuuteen. Kaikille saa aina vähän aikaa jankata, ennen ku saa vakuutettua ;). Kokeile ja huomaa.

Hiekan maalaus on juuri sopivaa puuhaa mun kaltasille aivottomasta pikkupuuhailusta pitäville hörhöille. Olen noin 3,5:n vuoden aikana beissannut tolla samalla woodland scenicsin hiekalla varmaan lähemmäs kuutta sataa basea, eli vähän on tullu duunailtua ;). Alkuaikoina käytin pikaliimaa kiinnitykseen, kun ei muuten tahtonut toi hieman karkea hiekkani pysyä :). Aina välillä sitä keksii jotain uutta ja tosi hienoa miten tehdä vähän hienommat baset. Marineillanikin on tainnut beissimuoti vaihtua joku 4 kertaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”