"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Osuma (hittaaminen)

Warhammer 40.000 -pelin säännöt ovat yleensä enemmän tai vähemmän tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Balrog

Osuma (hittaaminen)

Viesti Kirjoittaja Balrog »

Tuli tällainen ongelma kohtainen kysymys mieleen.
Mistä se osuma sitten lopulta otetaan?
1 Jos näkee ukon aseen nurkan takaa onko osuma? (esim. keihään varsi)
2 ja ilmeisesti Basen näkeminenkin lasketaan osumaksi?
Ihan kyllä ei vastaukset kelpaavat ja lisäys kohtiin 1 ja 2 tuleeko näistä cover save?

3. No joo tottakai selvästi ukon näkeminen on osuma :D
päivä kerrallaan...

Viesti Kirjoittaja Lassek »

1. Jos panokset raapivat hieman miekasta reunaa, niin se ei tietenkään tee ketään taistelukyvyttömäksi.
2.Sama beissin kanssa. Jos paukut roiskuttavat multaa varpaille, niin on likaiset saappaat. Ellei se multa ole alien-planeetan happomyrkkymönjää... ;) siitä pitäisi sopia ennen peliä.

Meilläpäin ei tällaisia lasketa näkemiseksi.

3. Kylläpä kyllä.
Slayer-3651
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Slayer-3651 »

1.miten itse ajattelet, kuoletko jos sinun miekkaasi tulee reikä(älä vastaa, tottakai kuolet koska kunniaasi on loukattu :P )
2. olen moisesta FB:ä kuullut puhuvan, mutta tämähän on 40kta, joten basesta ei mitään tapahdu
Cover save tulee jos olet esim. juoksuhaudassa, ja vastustaja ei näe sinua kokonaan, vaan osittain. lisää rulebookista.
3. se on osuma juu
"Unbelievable Stupidity"
-The Captain
Froggy

Viesti Kirjoittaja Froggy »

Kun tuolla jossain oli puhetta siitä kun terminaattoreista saa todella hyvin plasmatykkivastustuskykyisiä laittamalla ne isolle baseile (max 1 kokonaan blastin alle), niin eikö olisi kaiken tasapainoisuuden nimissä laskettava osuminen basesta. Jos tyyppi on tarpeeksi iso jäämään räjähdyksen alle yksinään, niin kyllä se on silloin tarpeeksi iso kohde norm.ampumiselle vaikkei figua näkyisikään.

ByTheWay eikös ne blastejenkin osumat lasketa baseista? Niin että...
Slayer-3651
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Slayer-3651 »

ei, kyllä se on pelkissä blasteissä kun lasketaan baseista. niin että...
"Unbelievable Stupidity"
-The Captain
Lassek

Juupa juu, Xavierilla on pointtia kyllin, ja säännöissä porsaanreikää. Minun mielestäni sääntökirjaan pitäisi tehdä lisäys:
"Kaikkien figuurien on käytettävä sitä beissiä mikä mukana tulee." Ja GW rupeaisi laittamaan beissejä kaikkiin laatikoihin.

Tuntuisi nyt kyllä siltä, että periaatteessa blastienkin osumiset otetaan modellista, mutta helppouden vuoksi on määrätty laskemaan beissistä... yleensähän ne sen keskellä on, mutta raajat, kynnet tai lonkerot siitä kurottelee.
Hiljenempä ennen kuin menee mutusteluksi, asiantuntevammat jatkakoot.
Uzi-99
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Uzi-99 »

Basesta lasketaan leveys jolle osutaan... Kyllähän ne lähitaisteluunkin hyökkäävät pääsevät lyömään, vaikka basen reunasta itse figuun olisi 50cm! ;)

3rdEdissä figut blokkaavat LOSia basen leveyden verran.

Siispä jos base näkyy, niin osumaa tulee (coverin voi saada). Basen reunan (ja mahdollisen suojan) ylittävä miekka, aseenpiippu tai muu uloke ei sensijaan ole tarpeeksi suuri kohteeksi.

Ongelmaksi tosin tulee se ettei GW ole viitsinyt määritellä näitä kovin tarkkaan...

Onneksi 4thEd tuonee hiukan parannusta asiaan, ainakin mitä itse vilkaisin niin jalkaväki oli tarkennettu base-leveys ja kokoluokka, ajoneuvoista en ole ihan varma mutta nekin käsittääkseni omaavat kokoluokan...

Ei siis enään mitään typeryyksiä kypäristä, antenneista ja lipputangoista, kun kokoluokka on vakio eikä figun oikealla koolla ole vaikutusta.
Heikkoliha yrittää tuhota, metsästää itseä kuin itse niitä, mutta ne heikkoja. Itse taistelee viimeiseen, kaikki täytyy ahmia.
Lassek

No joo, sanotaanhan Kirjan lähitaisteluosiossa etteivät ukot ole oikeasti staattisia kuin figuurit, vaan eläviä ihmisiä/örkkejä/mulkosilmähirviöitä jotka riehuvat lähitaistelun villissä meiningissä. Tällöin ne jalat ja kädet saattaa retkahdella siihen beissinreunaan asti, vaikka kun polvistutaan maahan tutkimaan jälkiä tai pelaamaan korttia omaa vuoroa odotellessa. :)
iball

Viesti Kirjoittaja iball »

mun mielestä tollanen plasma cannonin huijaaminen isoilla baseilla on ihan naurettavaa, tää on peli eikä mitään elämästä ja kuolemasta tappelemista (vähän liioteltua), tietysti vain minun mielipiteeni. Onneks se 4th edikka on tulossa korjaamaan tota "ei se nää!! näkeepäs!!!" juttua
kovasti yrittää mutta aikaan ei mitään saa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Säännöt”