"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Furious close combat between Vallejo & Citadel Colour

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

Kyl niitä joutuu pidempään sekoittamaan jos ei ole maalannut vähään aikaan.. Mutta neljä purkkia molempiin käsiin, niin ei tuo ravistaminen niin kauhean aikaavievää ole.
And they wonder how he dealt with stress so well..
AVVV
Chaosboyz Crew
Viesti:

Re: Furious close combat between Vallejo & Citadel Colou

Viesti Kirjoittaja AVVV »

Airut kirjoitti: oikeesti.... ihan aikuisten oikeesti?
Ymmärrät kai, että kaikki ilmaisua "aikuisten oikeesti" käyttäneet ovat ensimmäisinä selkä seinää vasten, kun vallankumous tulee? :)

Olen käyttänyt enimmäkseen Model coloria, Game coloria vain tiettyihin sävyihin, ja ollut tyytyväinen. Jotkut maalit kannattaa edelleen ostaa MP:ltä (valkoinen, kiiltävä lakka), mutta Vallejo on selvästi syrjäyttänyt useita GW:n maaleja, varsinkin punaisissa ja keltaisissa.
A.M€nen

Viesti Kirjoittaja A.M€nen »

AVVV kirjoitti:
Airut kirjoitti: oikeesti.... ihan aikuisten oikeesti?
Ymmärrät kai, että kaikki ilmaisua "aikuisten oikeesti" käyttäneet ovat ensimmäisinä selkä seinää vasten, kun vallankumous tulee? :)
Toi nyt oli lähinnä huonoa läppää... niinkuin viime viikon Nyt-liitekin sanoo: älä sano näin! Ilmaisu vain sopi tohon kun lusikka nenään.

Hyllyn korkeus on tasan 7cm
Hammerheart kirjoitti:Hemmetti Allu puhuu fiksuja.
Neurotic

Viesti Kirjoittaja Neurotic »

Airut kirjoitti:Hyllyn korkeus on tasan 7cm
Vallejon purkit ovat näin nopeasti mitattuna n. 8 cm korkuisia, joten ainakaan pystyyn ne eivät hyllyllesi mahdu. Poikittain voi myös tietysti säilyttää, laittaa vaikka johonkin laatikkoon. En sitten tiedä mitä tippanokka tuosta tykkää, tuskin kovin suuria vaurioita pääsee syntymään.
ur ballz r p3ndul0us & w34k
baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

Kai noi sivuttainki säilyy ihan hyvin :D, kun noille toi ei oo miinusta pahemmi vaikka maali oliski korkin kanssa tekemisissä.

Niin no jos noita ei oo puoleen vuoteen käyttäny niin tottakai joutuu vatkaamaan vaikka kuinka paljo, mutta niin joutuu kyllä vatkaamaan citadelejaki. Itellä ei oo tota ongelmaa kun maalit on tollasissa vanhoissa gw:een figu boxeissa, joten voin ottaa noi vaan käteen ja vatkata boxeja silloin tällöin, missä on maali mitä tulee käytettyä vähemmän. Yleensä kuitenki mulla maali on hyvää kun sitä sekottaa joku 10 sekkaa, kun käytän niin paljon samoja sävyjä.
A.M€nen

Voi Voi... nyt mun täydellisyyttä hipova hyllyjärjestelmä heittää häränpyllyä. siel on kyl parí korkeempaa koloo jonne voi työntää ne ekat. Ja pyysyhän ne citadelit siellä vielä ihan hyvin. Pitää kustomoida.
Hamara

Viesti Kirjoittaja Hamara »

Airut kirjoitti:Pitää kustomoida.
Mutta sehän on miniatyyriharrastuksen ja tuningin peruskivi! ;)
Vallejoa hankin tästä lähtien, saa niin kätevästi Model Colorista WWII-maalitkin.
A.M€nen

Hamara kirjoitti:
Airut kirjoitti:Pitää kustomoida.
Mutta sehän on miniatyyriharrastuksen ja tuningin peruskivi! ;)
Figuissa on ihan taarpeeksi tuningia ja jos pitäisi viälä ruveta hyllyä modaamaan.

Onko kukaan sillä kannalla että citadelit on parempia? Ei ole meinaan tullut vastaan...
Impaleq

Viesti Kirjoittaja Impaleq »

Minä olen totunnut citadeleihin mutta kyllä tuttipullo sydeemi tuntuu järkevämmältä. Eli olen ainakin vielä citadelin puolella (tosin shining gold on kyllä aivan perästä). Voi olla että mieli muuttuu kun ostan ekan vallejon
kiyo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kiyo »

En ole pahemmin kokeillut maaleja tarpeeksi havaitakseni sen kummempia eroja, mutta se tiputusnokka systeemi on minusta kyllä aivan ihana, tapanani kun on ottaa maalia vähän ulos purkista maalatakseni (inhottaa pitää purkkeja auki kun maali jäykistyy) ja Citadelin väreissä se tietenkin on hankalampi homma. Jees.
Battousai

Viesti Kirjoittaja Battousai »

Mitä eroa on "Game" -ja "Model coloreilla"? (en uutta topikkia viittinyt tehdä)
Minkäsnäköinen eläin tuo lateksi muuten on? -TietoPredator
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

Game color on citadelin maalisävyjä vastaava sarja, niin sävyiltä kuin nimiltäkin, esim. goblin green, dark green, chainmail, bald moon yellow jne.

Model Color on taas enemmän realistinen värisarja, eli karkkivärit puuttuu, sopii paremmin WWII pienoismallien ja ukkojen maalailuun. Ja ainakin Tampereen Harrasteessa Gamet on 2€ kpl ja modelit 2,70€ kpl.

Jotain eroa pigmenttimäärän ja kuivumisajankin välillä oli, siitä en sano mitään, kun en tiedä. Ja vielä värien määrästä, Modelissa on 220 (tai jtkn) eri purkkia, kun lakat ja sellaset lasketaan mukaan. Gamessa näitä löytynee hieman vähemmän.
baretul

http://www.puolenkuunpelit.com/forum/vi ... php?t=1209
Selaa tota alaspäin niin löytyy mun kirjottama vastaus mitä eroa on vallejon game ja model colorilla ;)
Battousai

Viesti Kirjoittaja Battousai »

Kiitokset Barelle.
Minkäsnäköinen eläin tuo lateksi muuten on? -TietoPredator
AapoAlas

Viesti Kirjoittaja AapoAlas »

Luulen että viestini on täydellisen turha mutta luettelenpa nyt kummiskin tähän Vallejo Game colorien ja Citadelien erot/hyödyt+haitat

Vallejo Game Color

+Samat sävyt kuin Citadelilla (Citadeleilla tottuneet maalaajat saavat tästä helpotusta.
+Parempi blendattavuus IMHO
+Peittää paremmin
+Tippanokka-purkit
+Isompi purkki kuin Citadelin purkit (Tilavuudeltaan siis)
+Maksaa 2€
-Vaatii paljon ravistamista (Juoksettuu vähitellen seisoessaan paikoillaan)

Citadel

+Laimentaminen taitaa olla helpompaa.
+Korkin saa auki kiertämällä -> iso aukko ja ihan vain läppäavaamalla -> helppoa annostella IMO
-Pienenpi purkki kuin Vallejo
-Maksaa 2.50€
-Kuivuu purkkiin helposti ja aiheuttaa sitä että tulee "limamaalisäikeitä" jotka kiertäen avatessa yleensä menevät kierteisiin ja aiheuttavat vaikeaa kierreavaamista ^^
-Ne on GWn ja GW on useimmiten aika idiootti ^^
baretul

Aapel1 kirjoitti:Luulen että viestini on täydellisen turha mutta luettelenpa nyt kummiskin tähän Vallejo Game colorien ja Citadelien erot/hyödyt+haitat

Vallejo Game Color

+Samat sävyt kuin Citadelilla (Citadeleilla tottuneet maalaajat saavat tästä helpotusta.
+Parempi blendattavuus IMHO
+Peittää paremmin
+Tippanokka-purkit
+Isompi purkki kuin Citadelin purkit (Tilavuudeltaan siis)
+Maksaa 2?
-Vaatii paljon ravistamista (Juoksettuu vähitellen seisoessaan paikoillaan)

Citadel

+Laimentaminen taitaa olla helpompaa.
+Korkin saa auki kiertämällä -> iso aukko ja ihan vain läppäavaamalla -> helppoa annostella IMO
-Pienenpi purkki kuin Vallejo
-Maksaa 2.50?
-Kuivuu purkkiin helposti ja aiheuttaa sitä että tulee "limamaalisäikeitä" jotka kiertäen avatessa yleensä menevät kierteisiin ja aiheuttavat vaikeaa kierreavaamista ^^
-Ne on GWn ja GW on useimmiten aika idiootti ^^
Ei millään pahalla mutta noissa sun plusissas ja miinuksissa oli aika vähän perää :(

Ensiksi tottuneet maalajat käyttää värejä ihan sen värin mukaan eikä sen nimen.
Sellasta ominaisuutta ei IMO olekkaan kuin blendattavuus.
Jotkut sävyt peittää huonommin kuin citadelin.
Hinta vaihtelee 1.9-2.3E
Game color kyllä imo on helpompi sekottaa kuin mikään tähän mennessä, kun se on valmiiks aika juoksevaa. Model colorissa on taas sen verran paksu sidosaine että sitä pitää vatkata ties kuinka kauan jos sitä ei oo käyttäny puoleen vuoteen.

Tänän mennessä kaikkien maalien laimentaminen on ollu mulle ainaki ihan samanlaista, eli siis vaan vettä sekaan, ja sekottuu mukaan ihan hyvin.
En tajua mitä tarkotat tolla helppo annostella.
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

Loppupeleissä ei ole paljoakaan väliä mitä maaleja käyttää... Kysymys on siitä mihin tottuu.
Mun mielestä maalien asettaminen paremmuusjärjestykseen on muutenkin vähän tyhmää. Eiköhän kaikki kuitenkin itse päätä mitä käyttää kokeilemalla niitä.. Paljon mieluummin niin kuin että lukee vastauksen suoraan jostain netistä.
And they wonder how he dealt with stress so well..
baretul

VJ kirjoitti:Loppupeleissä ei ole paljoakaan väliä mitä maaleja käyttää... Kysymys on siitä mihin tottuu.
Mun mielestä maalien asettaminen paremmuusjärjestykseen on muutenkin vähän tyhmää. Eiköhän kaikki kuitenkin itse päätä mitä käyttää kokeilemalla niitä.. Paljon mieluummin niin kuin että lukee vastauksen suoraan jostain netistä.
Mjooh totta.. mä ainaki löysin omat suosikkini ihan vaan kokeilemalla.
tetsuneko

Re: Furious close combat between Vallejo & Citadel Colour

Viesti Kirjoittaja tetsuneko »

Liekö jo ikivanha threadi, mutta laitanpa silti.

Omat pisteeni menevät kyllä kovasti Vallejon suuntaan, mm. seuraavista syistä:

1)
Halusin kokeilla maalien hankinnassa "taidemaalarimaista" lähestymistapaa, eli useimpien värien sekoittamista käsin. Tähänhän tarvitaan siis kylmä ja lämmin keltainen, punainen ja sininen (6 eri väriä).
Citadelin maalit olivat tähän tarkoitukseen (keltaisia lukuunottamatta) käyttökelvottomia: kaikki kokeilemani siniset oli pilattu niin, ettei niillä saanut sekoitettua kunnon sävyjä - kaikesta tuli murretun väristä! Vasta kun älysin etsiä korvaavat sävyt vallejolta, alkoivat oikeat sävyt löytyä.
Ymmärrän toki, että citadelilla on haluttu lisätä väreihin pikku mausteita, esim. vallejon ultramariini on sellaisenaan aika rankan värinen verrattuna citadelin vastaavaan (johon on käsittääkseni sekoitettu jotain valkoisen kaltaista mausteeksi?), mutta olisi ihan kiva tietää etukäteen, mitkä värit ovat ns. "puhtaita" sävyjä - purkin kannesta tai maalitelineiden värikartoista tämä ei oikein ilmene.

2)
En tiedä, onko omassa citadelin mustassani vikaa, mutta purkin väri muistuttaa enemmän antrasiittia (tumma lyijynharmaa?) kuin oikeaa mustaa. Lisäksi citadelin musta kiiltää kettumaisesti, itse kutsun tätä efektiä "mustemaisuudeksi". Vallejon musta taas on huomattavasti lähempänä "oikeaa" mustaa. Kaverini keksi myös hienon tavan sekoittaa vihreää - citadelin mustaa ja keltaista! :) Tämä jos mikä kielii siitä, ettei taida olla aivan mustaa..

3)
Citadeleilla maalatessa on aina ollut pakko läträtä veden kanssa oikein huolella, että sopiva maalin paksuus löytyy. Vallejoiden kanssa käy usein niin, ettei tarvitse ohentaa juuri ollenkaan.

4)
Citadelin maaleissa saa vähemmän vastinetta rahalle. Vallejon maalipurnukoissa on hieman enemmän ja ne ovat halvempia.

5)
Vallejolta löytyy myös figumaalivalikoimasta "retarderia". Missä on citadelin vastaava?

En tule varmaan koskaan ymmärtämään, miksi Citadelin ja Vallejon värisävyt ovat erilaisia.. On kovin harhaanjohtavaa, että sävyillä on lähes identtiset nimet silloinkin, kun värit eivät sitä faktisesti ole. Onkohan joku tehnyt aiheesta syvempää tutkimusta? Jos on niin URLia jakoon!

Käytän edelleen citadelin inkkejä ja foundation maaleja, jotka ovat peittävyytensä ansiosta kovin pop. Inkit kiiltävät ainakin laimentamattomana ikävän mustemaisesti, tähän olisi kiva saada jotain vinkkiä? Muilta osin pyrin jatkossakin suosimaan Vallejoa.
goggeli

Re: Furious close combat between Vallejo & Citadel Colour

Viesti Kirjoittaja goggeli »

minun vallejon valkoinen (model colour) peittää älyttömän hyvin ja sitten taas game colourit peittävät huonosti mistä johttuu ??
M: da/sm ja orcs and goblins
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”