Tyranidien 1500 pisteen laumat
Tyranidien 1500 pisteen laumat
Noiden Tyristen 1500 pisteen armeijalistojen perusteella mietin, mitäköhän kaikkea omaan Swamiin pitäisi sulloa (Tässä ei sitten ole kyse mistään uuden armeijan aloittamisesta, figuja kyllä on ja paljon, mutta mitä niistä vain käyttäisi...)
Muutama asia näyttäisi olevan aina samoin:
1. Kolme Biovorea on varsin must, miinoina ainakin bio acid ja ehkä poison.
2. Carnifexille aina Venom cannon. Mietin hetken Devoureriakin, mutta onneton kantama tekee siitä ihan turhan.
3. Hive Tyrant on aina melkein täyteen pumpattu, jos siipiä ei ole,
Tyrant Guardeille on tarvetta.
4. Halpoja perusötöjä pitää olla ja paljon, mieluiten vieläpä mahdollisimman nopeita, sekä aina parit Hive Nodet mukaan.
Mutta mitäköhän sitten näiden jälkeen vai tyydytäänkö pelkästään noihin?
Lictorit ja Ravenerit ovat varsin ovelia, mutta niiden käyttö on vaikeaa ja tuuriakin tarvitaan.
Genestealereille ei oikein ole käyttöä näin pienissä armeijoissa, koska ne vain ovat liian hitaita ja heikkoja.
Isoimpia kysymysmerkkejä ovat Tyranid Warriorit ja Zoanthropet. Tulivoimaa on varsin mukavasti, mutta kannattaako siitä maksaa, lisäksi ne keräävät tulta puoleensa.
Ideoita? Mielipiteitä?
Muutama asia näyttäisi olevan aina samoin:
1. Kolme Biovorea on varsin must, miinoina ainakin bio acid ja ehkä poison.
2. Carnifexille aina Venom cannon. Mietin hetken Devoureriakin, mutta onneton kantama tekee siitä ihan turhan.
3. Hive Tyrant on aina melkein täyteen pumpattu, jos siipiä ei ole,
Tyrant Guardeille on tarvetta.
4. Halpoja perusötöjä pitää olla ja paljon, mieluiten vieläpä mahdollisimman nopeita, sekä aina parit Hive Nodet mukaan.
Mutta mitäköhän sitten näiden jälkeen vai tyydytäänkö pelkästään noihin?
Lictorit ja Ravenerit ovat varsin ovelia, mutta niiden käyttö on vaikeaa ja tuuriakin tarvitaan.
Genestealereille ei oikein ole käyttöä näin pienissä armeijoissa, koska ne vain ovat liian hitaita ja heikkoja.
Isoimpia kysymysmerkkejä ovat Tyranid Warriorit ja Zoanthropet. Tulivoimaa on varsin mukavasti, mutta kannattaako siitä maksaa, lisäksi ne keräävät tulta puoleensa.
Ideoita? Mielipiteitä?
Tuo on varsin hyvä ja toimiva kokoonpano. Itse ottaisin sinne kyllä lictoreita (käytän kolmea, hintavaa mutta tosiaankin sen arvoistaneon kirjoitti:Mutta mitäköhän sitten näiden jälkeen vai tyydytäänkö pelkästään noihin?
Warruja ei kannattaa ottaa, ovat erittäin heiveröisiä ja kalliita. Eivätkä edes omista tarpeeksi tehoja saatikka nopeutta hintaansa nähden. Ditto for ravenerit ja genestealerit.
Synapse-ominaisuus on ihan kiva, ainakin siihen asti kun warru tulee näkyville ja kuolee samantien. Hyödytöntä pisteiden tuhlausta jolla täytyy istua piilossa että pysyy hengissä.
Kaksi synapsea hiveiltä riittää varsin hyvin, koko armeijalla on kuitenkin ld10 eli harvemmin epäonnistuu. Sillionkin on mahdollisuus että kaverit hyökkäävät eteenpäindaider kirjoitti:jos sinulla on paljon gauntteja yms massaötöjä, kannattaa ottaa warruja jotta saat pidettyä synapsilla armeijan kuosissa
Zoanthropet ovat samaan tapaan heiveröisiä, kalliita, hitaita eikä se yksi warp blast paljoa lämmitä kun liikutaan kuutta tuumaa, kuollaan instakilleihin ja kaikkein huonoimpana miinuksena: viedään heavy paikka huomattavasti paremmilta biovoreilta tai fexiltä.
Nidien yksiköt saattavat itsekseen vaikuttaa käyttökelpoisilta paperilla, mutta sitten kun ryhdytään vertaamaan kokonaisuutena porukkaa sekä muita vaihtoehtoisia yksiköitä....
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
Kolmea Lictoria itsekin ajattelin käyttää, kun satun jopa omistamaan sellaiset. Vaan mihin tarkoitukseen? Nehän eivät ole erityisen nopeita, ja yksi Power fistin osuma kaataa samantien.
Entäs millaisia Gauntteja? Itse ajattelin jotain noin viittäkymmentä leaping, WS4, S4 I4 A2 -ötökkää. Ovathan ne kalliita, mutta niillä ruvetaan jo kaatamaan vihollisiakin.
Entäs millaisia Gauntteja? Itse ajattelin jotain noin viittäkymmentä leaping, WS4, S4 I4 A2 -ötökkää. Ovathan ne kalliita, mutta niillä ruvetaan jo kaatamaan vihollisiakin.
--- Vetävät tulta puoleensa ja voivat potentiaalisesti tappaa kovaakin tavaraa, kuten tankkeja. Päätarkoitus ei kuitenkaan ole tappaa (Lictorit äärimmäisen harvoin tappavat pisteidensä edestä), vaan yksinkertaisesti pistää vastustajan pasmat sekaisin. Se että vastustaja joutuu reagoimaan (lähes) odottamattomaan uhkaan voi hyvinkin olla paljon arvokkaampi asia kuin Lictorin viemät 80 pistettä... Puhumattakaan jos niitä on kolme.neon kirjoitti:Kolmea Lictoria itsekin ajattelin käyttää, kun satun jopa omistamaan sellaiset. Vaan mihin tarkoitukseen? Nehän eivät ole erityisen nopeita, ja yksi Power fistin osuma kaataa samantien.
Mikä tahansa armeija jolta ei löydy PFist-vastineita tulee kiroamaan Lictoreita, sillä ilman PFistiä/tms niitä ei yleensä ihan noin vain tapeta lähitaistelussa.
PFistit ja vastaavatkin pystyy välttämään, kunhan vain pääsee rynnäköimään niin ettei ole liian lähellä kyseisen aseen kantajaa. Kyllä, viimeistään seuraavalla vuorolla PFist pääsee liiskaamaan Lictorin, mutta se on jo vastustajan vuoroa... Mikä tarkoittaa että kyseisen taistelun läpi ei ole voitu ampua, eikä vastustajan yksikkö ole päässyt tekemään mitään muuta mahdollisesti hyödyllisempää (kuten ampumaan muuta parveasi).
Tulitukselta välttyy kunhan pysyy suojassa ja välttää Flame Template-aseita... Lictorin Coversavesta ei tulla aivan äkkiä läpi, varsinkaan jos uudessa edikassa joidenkin maastonmuotojen tarjoamaa suojaa parannetaan.
--- Mutta Gaunttien pointti on olla halpoja.Entäs millaisia Gauntteja? Itse ajattelin jotain noin viittäkymmentä leaping, WS4, S4 I4 A2 -ötökkää. Ovathan ne kalliita, mutta niillä ruvetaan jo kaatamaan vihollisiakin.
Ne ovat kärpäspaperia jolla vastustaja liimataan aloilleen, jotta varsinaiset tappajat pääsevät lähitaisteluun. Jos ne onnistuvat tappamaankin jotain, se on bonusta.
Kalliit monitoimi-Gauntit sen sijaan kuolevat tulitukseen aivan yhtä helposti kuin halvemmatkin, ja koska olet käyttänyt parannuksiin pisteitä saat näitä vähemmän jolloin tappiot tuntuvat kovemmin.
Itse käytän tuonsorttista stattilinjaa hyvin harvoin, ja silloinkin käytän näitä 'Stealerinkorvikkeina (mm. Örkkejä vastaan), halpojen Gaunttien pysyeessä mukana liimapaperina.
Tavallisesti riittää Leaping, ScyTal ja jokin yksittäinen Biomorfi, vastustajasta riippuen... Itselläni yleisimmin AdrG I, koska mieluiten lyön ennen Mariineja ja samaan aikaan Eldar/DE:n kanssa.
DeeTwon kanssa olen sekä samaa mieltä, että eri mieltä... Kaikille Tyranideille löytyy käyttönsä, ja kaikilla voi saada jotain aikaan. Kyse on vain siitä haluaako pelata äärimmäisen kustannustehokasta listaa jolloin ihan mitä tahansa ei parane ottaa, vai hiukan lepsumpaa listaa jossa on sellaisia ötöjä joista pitää mutta joilla saattaa joutua käyttämään tavallista enemmän päätään jotta pääsisi samaan lopputulokseen kuin viilatummalla listalla.
Heikkoliha yrittää tuhota, metsästää itseä kuin itse niitä, mutta ne heikkoja. Itse taistelee viimeiseen, kaikki täytyy ahmia.
Tyypillisesti lictoreiden toiminto on tehdä täsmähyökkäys vehiclen kimppuun kun sellainen ilmestyy tarpeeksi lähelle piilopaikkaa. Yleensä itse olen useimmissa peleissä onnistunut saamaan ainakin yhden kolmesta lictorista lähistelemään ensimmäisellä vuorolla, joskus jopa kaikki...neon kirjoitti:Vaan mihin tarkoitukseen? Nehän eivät ole erityisen nopeita, ja yksi Power fistin osuma kaataa samantien.
Ensimmäisen vuoron häirintä ja vihollisen pidättely on hunajaa nidiarmeijalle, koska lähiksessä halutaan olla vuorolla kaksi, niin ensimmäisellä vuorolla joudutaan ottamaan tulta niskaan.
Rules of engagementissa lictoreiden toimivuus nousee potenssiin kaksi, kun ei ole vpeitä ja ainoa prioriteetti on suorittaa annettu objektiivi. Lictoreilla saa joko suoritettua sen, tai erittäin tehokkaasti häirittyä vastustajan toimimista... Eikä tarvitse varoa niin paljon että antaa vastustajalle helpot pisteet.
Väittäisin aivan liian hintavaksi. Liikaa kalliita ötököitä, jotka eivät edelleenkään kestä lähes mitään... Eikä gaunttien tarkoitus ole tappaa. Eivätkä ne kyllä tapakkaan erityisemmin.. WS upilla ei ole muuten vaikutusta tappotehoon, ennemmin ini upgrade mukaanneon kirjoitti:Entäs millaisia Gauntteja? Itse ajattelin jotain noin viittäkymmentä leaping, WS4, S4 I4 A2 -ötökkää. Ovathan ne kalliita, mutta niillä ruvetaan jo kaatamaan vihollisiakin.
Toxineita joskus kokeiltu, mutta todettu että parempi ottaa enemmän s3 gauntteja kuin vähemmän s4 gauntteja. Rending clawit siellä tyypillisesti sen työn tekevät kuitenkin
Tästä on itsellenikin muodostunut se perusgauntti.. inihorma. En muita nykyään käytäkkään, koska olen todennut nopeasti liikkuvat, paljon lyövät ja vitosen inin ötökät erittäin päteviksiUzi-99 kirjoitti:Tavallisesti riittää Leaping, ScyTal ja jokin yksittäinen Biomorfi, vastustajasta riippuen... Itselläni yleisimmin AdrG I, koska mieluiten lyön ennen Mariineja ja samaan aikaan Eldar/DE:n kanssa.
- The Captain
- Valvoja
--- Jos tavoite pitää pitää hallussa, Lictor ei saa suoritettua. WD 294UK, s.64, vasen palsta, viimeinen rivi ennen kuin kappale vaihtuu "Scenario Missions":iin.Deetwo kirjoitti:Rules of engagementissa lictoreiden toimivuus nousee potenssiin kaksi, kun ei ole vpeitä ja ainoa prioriteetti on suorittaa annettu objektiivi. Lictoreilla saa joko suoritettua sen,
Yhtä kaikki, samanlainen kätevä kapula rattaisiin kuin muutenkin, paitsi ettei tosiaan tarvitse VP:itä tuijottaa. =)
Heikkoliha yrittää tuhota, metsästää itseä kuin itse niitä, mutta ne heikkoja. Itse taistelee viimeiseen, kaikki täytyy ahmia.
onpahan llctor siellä objektilla estämässä ettei vihu saa sitä haltuunsa.... joku IGn perus mosuri ryhmä istuu pitämässä radiolinkkiä turvassa, niin metsästä ryntää lichtor ja syö ne kaikki :-)
"Koska tämä on Sotavasara - foorumi, jonka käyttäjillä on niin vähän toivoa saada naista, että pitää yrittää nussia pilkkua. -Da Capitan"
Päädyin nyt keskustelun pohjalta suunnilleen tällaiseen:
HQ:na Hive Tyrant Scything Taloseilla ja Warp Blastilla ja kaveriksi pari Tyrant Guardia
Eliittinä kolme Lictoria
Trooppeina neljä 15 Gauntin (pelkkä Initiative-biomorph, Scything Talos) ryhmää, jokaisessa yksi Hive node
Heavy supporttina kolme Biovorea Poison ja Bio Acid Sporeilla ja lisäksi yksi Carnifex Venom Cannonilla.
Vähän jäi mietityttämään, millä se taistelu lopulta voitetaan, kun Rending Claweja ei näy pahemmin. Toinen Carnifex ja toinen Hive Tyrant olisi ihan kivoja, mutta mistäköhän niihin repisi pisteet.
HQ:na Hive Tyrant Scything Taloseilla ja Warp Blastilla ja kaveriksi pari Tyrant Guardia
Eliittinä kolme Lictoria
Trooppeina neljä 15 Gauntin (pelkkä Initiative-biomorph, Scything Talos) ryhmää, jokaisessa yksi Hive node
Heavy supporttina kolme Biovorea Poison ja Bio Acid Sporeilla ja lisäksi yksi Carnifex Venom Cannonilla.
Vähän jäi mietityttämään, millä se taistelu lopulta voitetaan, kun Rending Claweja ei näy pahemmin. Toinen Carnifex ja toinen Hive Tyrant olisi ihan kivoja, mutta mistäköhän niihin repisi pisteet.
Eikös tarkoitus ollut 1500 pistettä? Siihen saa kevyesti 2 hiveä, 2 carnia, biovoret, kolme lictoria gaunttiryhmät rendareilla.. ei tosin neljää kyllä.neon kirjoitti:HQ:na Hive Tyrant Scything Taloseilla ja Warp Blastilla ja kaveriksi pari Tyrant Guardia
Eliittinä kolme Lictoria
Tosin jos nyt välttämättä haluaa ne guardit mukaan niin sitten täytyy tietysti jostain tiivistää...
Itse olen sitä mieltä että hivejä kannattaa AINA olla se kaksi. Nidien yksi parhaimmista tappajista reilusti.
Rending clawit oikeastaan harvemmin saavat mitään aikaan, kuitenkin yksi isku per mutantti, assaultissa kaksi. Aika pieni mahdollisuus saada niitä kutosia. Kuitenkin juuri sen verran edulliset että ne sinne kannattaa ottaa.
Viimeksi muokannut Deetwo, Su 22.08.2004 07:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Leaping on tosiaan varsin hyvä, ellei jopa "pakollinen" gaunteille.
Mitenköhän toisen Carnifexin ja Hive Tyrantinkin oikein saa mahdutettua mukaan? Pisteraja tulee ainakin minulla ihan liian aikaisin vastaan. :)
Ja mitäköhän kaikkea Hive Tyrantille kannattaa ostella (jätetään tällä kertaa siivet pois)? Biomorpheista melkein jokaiselle on paikkansa, ja Warp Blast ja Scything Talos ovat myös varsin kätevät, mutta sitten hintaa onkin jo reilusti yli 150p.
Guardit vähän mietityttää. Toisaalta ne pidentävät Tyrantin elinikää aika paljon, toisaalta ne taas eivät ole mitään ihan halpoja.
Mitenköhän toisen Carnifexin ja Hive Tyrantinkin oikein saa mahdutettua mukaan? Pisteraja tulee ainakin minulla ihan liian aikaisin vastaan. :)
Ja mitäköhän kaikkea Hive Tyrantille kannattaa ostella (jätetään tällä kertaa siivet pois)? Biomorpheista melkein jokaiselle on paikkansa, ja Warp Blast ja Scything Talos ovat myös varsin kätevät, mutta sitten hintaa onkin jo reilusti yli 150p.
Guardit vähän mietityttää. Toisaalta ne pidentävät Tyrantin elinikää aika paljon, toisaalta ne taas eivät ole mitään ihan halpoja.
-
Nahkaruoska
Leaping on juuri yksi "häviäjistä" tyranidi listassa 4edikassa, kun kaikki saa sen 2" iskualueen.... Tosin eipä saa 12" assaulttia...
Neon, tossa kun nopeesti laskin niin jos siiveton Hive maksaa ~180, Carni ~150, gauntit ~650 (10*15*4+40) , lictorit 240, Voret ~160 on kasassa ~1380. Eli nyt ei ole mukana vielä guardeja, tosin vaihtoehtona olisi (siis jos nuo hinnat pitävät mitenkään paikkansa) esim. toinen Carni pienellä viilauksella ja hieman isommalla toinen Hive. Taktiikkana jos pidät että ekan vuoron olis hive(t) & carni(t) piilossa ja liimapaperi aka. gauntit olisi kiinni vuorolla kaksi, olisi niillä turvallisempaa kulkea sitten. Tosin sitten jos haluaa kaksi hivee + carnia, onkin jo melkeen pakko pudottaa yksi gaunt ryhmä, mikä ei ehkä aina ole se paras vaihtoehto...
Neon, tossa kun nopeesti laskin niin jos siiveton Hive maksaa ~180, Carni ~150, gauntit ~650 (10*15*4+40) , lictorit 240, Voret ~160 on kasassa ~1380. Eli nyt ei ole mukana vielä guardeja, tosin vaihtoehtona olisi (siis jos nuo hinnat pitävät mitenkään paikkansa) esim. toinen Carni pienellä viilauksella ja hieman isommalla toinen Hive. Taktiikkana jos pidät että ekan vuoron olis hive(t) & carni(t) piilossa ja liimapaperi aka. gauntit olisi kiinni vuorolla kaksi, olisi niillä turvallisempaa kulkea sitten. Tosin sitten jos haluaa kaksi hivee + carnia, onkin jo melkeen pakko pudottaa yksi gaunt ryhmä, mikä ei ehkä aina ole se paras vaihtoehto...
Greetings, nerdlings! Teach me how to play with your little men!