"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

wight blades ja maagisuus

Warhammer FB -pelin säännöt ovat yleensä hieman tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
I-pex

wight blades ja maagisuus

Viesti Kirjoittaja I-pex »

Elikä preobleemana on, voiko grave guard tai black knight unitin aseet tuhota sillä metal loren taialla joka tuhoaa kaikki normaalit aseet ja jos voi, killing blow abilty ilmeisesti lähtee? Vampire counts kirjassa mainitaan kaikkien black knight:ien ja grave guard:ien normaaliaseiden olevan wight bladeja, maagisia, jotka tuovat killing blow abilityn. Eli sit taas jos ne lasketaan aina maagisiksi, voiko wight lordin lancen tai vaikka great weaponin tuhota vaul's unmakingilla? Onko myös ajateltu, että demonit eivät saa ward save:iä wight blade:ia vastaan? Joka tapauksessa joko noiden loitsujen tai wight blade:ien arvo moninkertaistuu...
Only dead fish go with the flow
Guzlob
Viesti:

Re: wight blades ja maagisuus

Viesti Kirjoittaja Guzlob »

I-pex kirjoitti:Onko myös ajateltu
Ei ole. VC-kirjan tuotantoprosessissa ei ole aktivoitu ainuttakaan neuronia, vaan ajattelutyön on tehnyt Alession pukama. Useimpiin kysymyksiisi löytyy vastaus kirjaimellisesti sääntöjä tulkitsemalla. Hupia moneksi tunniksi.
it is apparent the intent has been revealed
Deetwo

Viesti Kirjoittaja Deetwo »

I-pex kirjoitti:Elikä preobleemana on, voiko grave guard tai black knight unitin aseet tuhota sillä metal loren taialla joka tuhoaa kaikki normaalit aseet ja jos voi, killing blow abilty ilmeisesti lähtee? Vampire counts kirjassa mainitaan kaikkien black knight:ien ja grave guard:ien normaaliaseiden olevan wight bladeja, maagisia, jotka tuovat killing blow abilityn. Eli sit taas jos ne lasketaan aina maagisiksi, voiko wight lordin lancen tai vaikka great weaponin tuhota vaul's unmakingilla? Onko myös ajateltu, että demonit eivät saa ward save:iä wight blade:ia vastaan? Joka tapauksessa joko noiden loitsujen tai wight blade:ien arvo moninkertaistuu...
Wightien hyökkäykset ovat maagisia mundaaneilla aseilla, mutta itse aseista ei tule maagisia. Metal loressa on siis se taika joka poistaa kaikki aseet, mukaanlukien hand weaponin... josta voisi päätellä että siinä poistuu myös wightien erikoiskyvyt, jotka vaativat mundaanin aseen.
En nyt tosin pääse tarkistamaan tarkkaa sanamuotoa kun ei ole kirjaa käsillä, mutta ainakin näin wight charrujen kanssa ja tietääkseni kaikki wightit käyttävät samaa sääntöä.
Kaiketi siis counts as magical tms, ei että suoraan olisi maagisia aseita.
Wight lordin mundaani ase on mundaani ase, ei maaginen. Sitä ei siis voi tuhota millään mikä vaikuttaa maagisiin aseisiin.
Demonit eivät saa maagisia hyökkäyksiä vastaan wardia, joten wightejä vastaan sitä ei saa.
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Demonit, etherealit ja haltiavelhot high magicin ykköloitsun alla ovat oikeastaan niitä otuksia, jotka ylipäätänsä välittävät, että tuleeko hyökkäys maagisena vai ei ja näitä silmällä pitäen on moiset aseet maagisiksi laitettu.
Guzlob
Viesti:

*groan*
Deetwo kirjoitti:Wightien hyökkäykset ovat maagisia mundaaneilla aseilla, mutta itse aseista ei tule maagisia.
"...any normal weapon carried by a Wight counts as a magic weapon..." VC, p27.
Wight lordin mundaani ase on mundaani ase, ei maaginen. Sitä ei siis voi tuhota millään mikä vaikuttaa maagisiin aseisiin.
Katsotaanpa... Wight Lordin entry on sivulla 63. Ja mitä löytyykään kohdasta Special Rule? Kyllä, sama Wight Blade jota rivivihti kantaa. Katso ylläoleva tarkka sanamuoto ei-maagiselle aseellesi.
mutta ainakin näin wight charrujen kanssa ja tietääkseni kaikki wightit käyttävät samaa sääntöä.
Ei ja kyllä.
Metal loressa on siis se taika joka poistaa kaikki aseet, mukaanlukien hand weaponin... josta voisi päätellä että siinä poistuu myös wightien erikoiskyvyt, jotka vaativat mundaanin aseen.
"...magic weapons cannot be affected by the Bane of Forged Steel..." Bane of Forged Steel, erratoitu versio.
Ei maagisuudessa ole mitään liukuvaa skaalaa. Ase joko on tai ei ole maaginen. Vai haluaisitko kenties eritellä millä tavalla "counts as magical" ja "is magical" eroavat mielestäsi toisistaan?
En nyt tosin pääse tarkistamaan tarkkaa sanamuotoa kun ei ole kirjaa käsillä
Joten miksi aukoa päätään?
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Guzlob kirjoitti:
Ei maagisuudessa ole mitään liukuvaa skaalaa. Ase joko on tai ei ole maaginen. Vai haluaisitko kenties eritellä millä tavalla "counts as magical" ja "is magical" eroavat mielestäsi toisistaan?
Eli mielestäsi Vaul's Unmakingilla voi tuhota demonien hyökkäykset ("counts as magical")?
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Guzlob
Viesti:

The Captain kirjoitti:Eli mielestäsi Vaul's Unmakingilla voi tuhota demonien hyökkäykset ("counts as magical")?
Olkimiehesi ansaitsee korkeintaan vitosen asteikolla neljästä kymmeneen. Johan loitsun kuvauskin sanoo "...if the unit has no magic items then the spell has no effect." En näe perus-HoCin mukaisilla rividemoneilla taikaesineitä, as defined by rulebook. Ei niillä ole sen puoleen aseitakaan, ellei takataskun pakollista Zharr-Naggrundin linkkuveistä lasketa mukaan.
Deetwo

Guzlob kirjoitti:
The Captain kirjoitti:Eli mielestäsi Vaul's Unmakingilla voi tuhota demonien hyökkäykset ("counts as magical")?
Olkimiehesi ansaitsee korkeintaan vitosen asteikolla neljästä kymmeneen. Johan loitsun kuvauskin sanoo "...if the unit has no magic items then the spell has no effect." En näe perus-HoCin mukaisilla rividemoneilla taikaesineitä, as defined by rulebook. Ei niillä ole sen puoleen aseitakaan, ellei takataskun pakollista Zharr-Naggrundin linkkuveistä lasketa mukaan.
Eikös käytäntö ole että _kaikilla_ on vähintään hand weapon ellei ole nimenomaan mainittu että niillä on joku muu laite millä tappaa porukkaa (esim. örkit).
Tulkintakysymyksiä, taas vaihteeksi... Harmittavaa kun usein sääntöjä miettiessä täytyy alentua arvailemaan designers intenttiä, josta ei sitten taas hyvää seuraa.
I-pex

Elikä aseet ovat maagisia. Hyvä. Häviääkö Grave Guardin tai Black Knightien Killing Blow ability sen chaoksen itemin kanssa, joka negates any magical weapons within base to base contact? Kuulostaisi ainakin loogiselta. Ja varmistukseksi vielä, että jos wight lordilla on vain hand weaponi ja se tuhotaan Vaul's Unmakingilla, wight lord menettää killing blownsa?
Quintus

Viesti Kirjoittaja Quintus »

I-pex kirjoitti:"...any normal weapon carried by a Wight counts as a magic weapon..." VC, p27.

Elikä aseet ovat maagisia. Hyvä. Häviääkö Grave Guardin tai Black Knightien Killing Blow ability sen chaoksen itemin kanssa, joka negates any magical weapons within base to base contact? Kuulostaisi ainakin loogiselta. Ja varmistukseksi vielä, että jos wight lordilla on vain hand weaponi ja se tuhotaan Vaul's Unmakingilla, wight lord menettää killing blownsa?
Näinhän se juuri menee. Wightejen aseet ovat maagisia aseita, kuten jo tuossa todettiin. Ne siis voi käräyttää.
Dice are my best weapons.
Der Dexter

Viesti Kirjoittaja Der Dexter »

joo, on ne aseet magisia, mutta eikö se maagisuus johdu kantajasta, eikä itse aseesta?
FB maailmassa maagiset aseet yleensäkin ovat mestarien takomia tai sisältävät voimallisia riimuja yms... joka peliteknillisesti tekee aseesta maagisen. ja sitten tuo Vaul's unmaking poistaa/negatoi tuon voimallisen riimujen tjs...

Enpä kyllä sanoisi että Vaul's epäteko poistaisi Wighteista maagisuuden...
Melko sama, kuinka usein tuohon sitten törmätään?
Aliquando Insanire Iucundum Est
Quintus

Viesti Kirjoittaja Quintus »

Der Dexter kirjoitti: Enpä kyllä sanoisi että Vaul's epäteko poistaisi Wighteista maagisuuden...
Melko sama, kuinka usein tuohon sitten törmätään?
Vauli poistaa noiden maagisuuden, mutten sitten tiedä, tekeekö se sen vain yhdelle miehelle vai koko yksikölle. Näin se tekee, koska on erikseen mainittu, että ne todella ovat wightejen aseet, jotka ovat maagisia. Demoneiden maagisia hyökkäyksiä ei voine poistaa näin, koska näiden hyökkäysten maagisuus johtuu itse figureista, eikä näiden aseista. Olet oikeassa. Tästä on toisaalta turha kinastella, koska kuten sanoit, tähän ei juuri koskaan törmätä. :D
Dice are my best weapons.
Deetwo

Quintus kirjoitti:Vauli poistaa noiden maagisuuden, mutten sitten tiedä, tekeekö se sen vain yhdelle miehelle vai koko yksikölle.
Vaul vaikuttaa vain yhteen yksittäiseen itemiin, että sillä voi sitten yhden aseen kerrallaan tuhota... Ongelmaksi muodostuu tietysti se että yhteen yksittäiseen rank-and-file modeliin ei voi kohdistaa mitään erikseen...

Paljon mielummin sitä hajottaa vaikka bannerin yksiköltä :) Charrut on sit tietysti eri asia.
Matti
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Matti »

Guzlob kirjoitti:
Deetwo kirjoitti:Wightien hyökkäykset ovat maagisia mundaaneilla aseilla, mutta itse aseista ei tule maagisia.
Hmmm... Pitäsköhän tää tulkita kuin piru raamattua? Sillä taidettas päästä siihen, että voimme todeta Black Knightit laittomiksi ja samalla sen, ettei Wight Lord voi käyttää kuin hand weaponia.

Ai miksikö? Säännöissä sanotaan selvästi, ettei maagisia lähitaisteluaseita saa olla kuin 1. Mikäli kaikki wightien kantamat aseet ovat maagisia, niin sittenhän Black Knightreilla on lance + handweapon = 2 > 1 => laiton. Wight lordil puolestaan on heti alussa se maaginen hand weapon, joten mistään maagisesta miekasta on turha haaveilla. ;)

EDIT: Black knightit ovatkin laillisia täysin. Sääntökirja puhuu useammasta maagisesta aseesta charactereilla - ei trooppereilla. Joten tavallisella troopperilla voi olla periaatteessa vaikka 10 maagista asetta, characterilla vain 1.

Vai tekeekö tässä tuo "count as" eron? Mikäli ei tee, niin kerropa, miten käy:

Wightien kaikki kantamat aseet ovat maagisia, kuten erikoissääntö sanoo. Erikoissääntö ei ole maaginen esine, sitä ei voi tuhota. Mikäli wightien aseen ominaisuus negatoidaan muuttuu se mundaneksi => erikoissääntö laittaa takaisin maagiseksi => negativoituu taas jne. ja sitten ollaankin oravan pyörässä. Se erikoissääntöhän ilmiselvästi sanoo, että wightien kantamat aseet ovat maagisia (tai ne lasketaan maagisiksi) ja tuo on voimassa koko pelin ajan. :P

Taipuisin Deetwon tulkintan, että ne aseet lasketaan maagisiksi, mutta ne eivät sitä ole. Tekee homman selvemmäksi ja ratkaisee esittämäni ongelmat. Vai eikö?
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
I-pex

Jotta asia olisi vielä mielenkiintoisempi. Jos on modeli jalan ja sillä on kilpi ja hand weapon, hth:ssa saa armour saven yhtä paremmaksi. Tämä toimii ainoastaan, jos kilpi ja ase ovat ei-maagisia. Mites grave guard, jolla heavy armour, shield ja hand weapon? Kuten Deetwo totesi ase lasketaan maagiseksi, mutta ei sitä ole, elikä armor save paranee hth:ssa myös wighteilla. Korjatkaa jos olen väärässä...
Guzlob
Viesti:

I-pex kirjoitti:Jos on modeli jalan ja sillä on kilpi ja hand weapon, hth:ssa saa armour saven yhtä paremmaksi. Tämä toimii ainoastaan, jos kilpi ja ase ovat ei-maagisia. Mites grave guard, jolla heavy armour, shield ja hand weapon? Kuten Deetwo totesi ase lasketaan maagiseksi, mutta ei sitä ole, elikä armor save paranee hth:ssa myös wighteilla. Korjatkaa jos olen väärässä...
Kyllä, asia toimii juuri näin. Wight Blade on maaginen mutta samalla ei olekaan, mikä tarkoittaa sitä että se saa kaikki taika-aseen hyvät puolet, muttei ensimmäistäkään heikkoutta. Joten toki siitä irtoaa hw-shield -bonus, koska sitä ei lasketa hw-shield -bonuksen kannalta maagiseksi. Kannattaa ajatella siten että wight-magia sammahtaa juuri saveheittojen viskomisen ajaksi, niin kaikki on helpompaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Säännöt”