Elikkä mitä käytätte dioraamojen pohjaksi?
Saako haapalätyskään kaiverrettua koloja baselle? (en ole varma onko kyseinen läpyskä haapaa mutta luulisin)
vai pitääkö turvautua pahviin/finfoamiin/balsaan?
Kannattee turvautua finnfoamiin, parasta IMO. Helpoin työstää ja tulee hyvännäköistä. Balsa on mielestäni hieman heikohkoa tuohon hommaan, mutta siitäkin voi kokeilla. Älä mene pahvin puoleen, hyihyi. Haavasta ei ole hajuakaan.
Leikkaa se ohuemmaksi ? Ohuet sahat ovat aika ideaaleja siihen hommaan, tai jos omaat tarpeeksi leveän kuumalankaleikkurin, niin sitten se on vielä helpompaa.
Kuumalanka leikkuria en omista. Ohuemmaksi sahaamista joskus koitin mutta huonoin seurauksin. Voisihan sitä ehkä yrittää. (olen kyllä melko vajaa kun en sitä ite tajunnut)
En ymmärrä tuota foamiin kaivertamista. Teet jostain savesta/massasta, pohjan ja muovaat vain sopivaksi. http://www.pbase.com/image/28783051 Tälläisen minä olen tehnyt.
[Edit] Eli tuo voi kyllä halkeilla, mutta painelet vain lisää massaa halkeamiin, niin ei pitäisi haitata.
Kysymys oli minusta muotoiltu epäselvästi.Usein olen huomannut käytettävän niitä ilmoitustauluja joissa on korkkipuinen(??) kiinnitystila, ja tähän sitten muodot kaiverettu jonka jälkeen Das-massalla viimeistelty. Esim eräässä
Pienoismalli -lehden numerossa (Luultavasti vuosien 2001 - 2003 lehdissä.) oli tehty hieno dioraama saksalaisista sotilaista huoltamassa panssareitaan ja viettämässä luvatonta työtaukoa.
Beowulf kirjoitti:Kysymys oli minusta muotoiltu epäselvästi.Usein olen huomannut käytettävän niitä ilmoitustauluja joissa on korkkipuinen(??) kiinnitystila, ja tähän sitten muodot kaiverettu jonka jälkeen Das-massalla viimeistelty. Esim eräässä
Pienoismalli -lehden numerossa (Luultavasti vuosien 2001 - 2003 lehdissä.) oli tehty hieno dioraama saksalaisista sotilaista huoltamassa panssareitaan ja viettämässä luvatonta työtaukoa.
Modedit: hakasulkeet urlissa sekoittivat url-tägin, linkki ei toiminut. Nyt toimii. -jullevi
Ja sitten pääasiaan:
Onko figuilla tarkoitus myös pelata vai ovatko ne olemassa vain dioramaa varten? Jos ovat, niin kannattaa harkita käyttääkö basea ollenkaan.
OT/Ei se oli semmoinen tod. iso diorama missä on motoristeja sun muita, ja se oli muistaakseni junnupalstalla (?) sekä sijaitsi ranskalaismaatilan viereisellä tiellä. Taisi olla mittakaavaa 1:72/OT
Eipä oo toi goblin fanin 10cm pohja mikään kovin esteettisen näkönen. Suosittelen että ostat tollasen puisen jalustan... about 5cmx5cm koista johonki 20cmx20cm kokoihin asti löytyy hobby pointeista ja sinooppereistakin hintaa on jostain parista eurosta kymmeniin euroihin.
Ennen kuin lukko heilahtaa, vastaus alkuperäiseen kysymykseen: Toki haapaan saa reijät alustoille, ratkaisukin on se mitä ilmeisin, nimittäin suuri puupora. Kaivertaminen.. arghh.