Eldars, Necrons, Tau, Tyranids vai Imperial Guard

Miten eri armeijat poikkeavat toisistaan tyyliltään ja pelitavoiltaan. Keskustelua eri yksiköiden käytöstä tilanteiden mukaan.
joppu

Eldars, Necrons, Tau, Tyranids vai Imperial Guard

Viesti Kirjoittaja joppu »

Eli vakuuttakaa minut miksi minun pitäisi pelata jotain näistä viidestä armeijasta. Valitsen sen mukaan miten te saatte minut vakuutettua jostain näistä parhaiten. Eli kunnon vastauksia hyvine perusteluineen.
irc:ssä minut tunnetaan nikillä Mechafan

Vain yksi asia voittaa hammerin peluun ja se on animen katselu.
Mikki N

Viesti Kirjoittaja Mikki N »

Hankalahan tuota on alkaa vakuuttamaan kun ei tiedä yksityiskohtia.
Yleisesti ottaen kallistuisin Eldareiden puoleen, noita kun itsekkin kerään. Tykkään Eldareissa siitä, että maalaamisessa on vapautta, esim. Armeijassasi voi olla hyvinkin ne yhdeksän väri-scaalaa kun olet saanut paljon figuja ostettua (Eldareiden Aspect Warrioreille voi luoda omat, muusta armeijasta riippumattomat värit, tai vaikka käyttää muun armeijan värejä).
Eldareilla on lisäksi pelin parhaat psyykkiset voimat ehkä CSM Thousand Soneja lukuun ottamatta.
Eldareista saa todella monipuolisen listan, kun tutustuu Craftworld Codexiin ja alkaa valitsemaan itselleen omaa Tekomaailmaa. Ampuminen ja lähitaistelu teho yhdistettynä suhteellisen kovaan kestokykyyn ja mahtavaan liikkuvuuteen tekevät Eldareista potentiaalisesti yhden tehokkaimmista listoista. Ei ole epäilystäkään etteivätkä Imperial Guard, Tau tai Necronit olisi parempia ampujia, mutta Eldarit voittavat nämä lähitaistelussa Aspecti Warrioreillaan. Kannattaa piipahtaa Eldar Onlinessa jos kiinnostus heräsi. http://www.eldaronline.com
Hyvän analogian löytäminen on yhtä hankalaa kuin...yhtä hankalaa kuin...
Oberon

Viesti Kirjoittaja Oberon »

Tyrkyt: ei ammu paljoakaan, niitä on monta, lyövät kivasti jos/kun pääsevät lähitaisteluun asti.
Eldar: ei kestä tulta, ampuu kivasti ja aspectit mättääkin hyvin.
Tau: sama kuin yllä, mutta ampuu kovempaa eikä omaa minkäälaisia mättäjiä(krootteja ei lasketa)
Necrons: kestävät eniten koko pelissä, ampuvat kohtuudella, vähäisinkin soturi voi tuhota tankin/haavoittaa suurintakin vastustajaa, muutama ilkeä esine
IG: massa, paljon pieniä surkeita ja isoja ja mahtavia aseita, mahdollisuus hyvin tankkipainoitteiseen listaan.

Kannattaa lukea The Captainin armeijanvalintaopas, löytyy etusivulta.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Eli aloitat pelaamaan armeijalla, jonka kannattajat huutavat koviten? Eikö sinun kannattaisi valita itse itsellesi armeija sen sijaan, että luotat muutaman ihmisen subjektiivisiin mielipiteisiin?
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
mr.tp

Viesti Kirjoittaja mr.tp »

Hyvä idea on katsoa ensin modeleita ja sitten päättää mikä niistä näyttää omasta mielestä leuhkimmalta. Ja sitten etiäpäin. Itse tein näin.
immolatus_dead

Viesti Kirjoittaja immolatus_dead »

mr.tp kirjoitti:Hyvä idea on katsoa ensin modeleita ja sitten päättää mikä niistä näyttää omasta mielestä leuhkimmalta. Ja sitten etiäpäin. Itse tein näin.
Taarne

Viesti Kirjoittaja Taarne »

Täytyy kieltämättä tähän todeta, notta eipä hirveästi kiinnosta. Lue armeijanvalintaopas, lue sotua ja muita boardeja ja katso mitkä figut kiinnostaa. Sillähän pärjää.
joppu

mr.tp kirjoitti:Hyvä idea on katsoa ensin modeleita ja sitten päättää mikä niistä näyttää omasta mielestä leuhkimmalta. Ja sitten etiäpäin. Itse tein näin.
Juuh mutta syy miksi haluan ratkaista asian näin on se, että tykkään noista kaikista viidestä armeijasta yhtä paljon, joten muiden parhaiten hehkuttama on se valinta. En siis osaa päättää itse valintaa.

dragoneye

Viesti Kirjoittaja dragoneye »

eihän tuossa ole mitää järkeä... kuten captain tuossa ylempänä totesi.
The devil you say, is on his way, To collect his pay on your dying day...
Spinal

Viesti Kirjoittaja Spinal »

Minä olen samaa myös samaa mieltä kuin The Captain, tosin tuossa ylempänä perustelit asian aika hyvin ;). Mutta asiaan! Valitse Tyranidit. 'nidi pelaajia kun tuntuu olevan suht vähän ja aina kun joku "erehtyy" laittamaan tuonne armeijalista-osioon Tyranid-listan, voi jo lyödä vetoa, että sieltä löytää lähes poikkeuksetta melkeimpä ainoastaan vain Deetwon ja Uzi-99:n kommentteja (mikä ei todellakaan ole paha, päinvastoin molemmat kirjoittavat erittäin asiallisia ja hyviä kommentteja. Tarkoitan vain sitä, että olisi parempi, jos saataisiin uusi 'nidi pelaaja niin saisi kommentteja ja mielipiteitä useammasta eri näkökulmasta), nykyään ehkä myös minun.

Mutta vilkaise sitä The Captainin armeijanvalintaopasta ja vertaile armeijoiden ominaisuuksia ja ota se mikä miellyttää eniten.
Shall I burn you?
joppu

Sain tiputettu noista kolme ja jäljellä on nyt necronit ja taukit.

Oberon

Viesti Kirjoittaja Oberon »

Sitten ota ehdottomasti tau, necroilla pelaaminen on vähän on/off meininkiä: joko et pelaa ollenkaan(off) tai pelaat 98% samanlaisella listalla kuin kaikki muutkin, ja taktiikkakin sama. Näin ainakin 3edikassa jossa ne taktiikat toimi, 4edikan aikana ainakin jonkun aikaa näemme kait uusia ideoita...
figunarkki

Viesti Kirjoittaja figunarkki »

Ehdottomasti Tau. Ne on helppo armeija. Necroneiden taktiset mahdollisuudet ovat yksinkertaisesti mielettömän suppeat. Taut ovat hyvän-näköisiäkin. Ne ampuvat kovempaa kuin mikään muu armeija. Yleensä Taulla kerkeää ampua kaikki viholliset seulaksi ennenkuin ne pääsevät lähellekkään. Ja varsinkin jos vastustaja telee sen virheen että kuvittelee voittavansa Taun ampumalla. Ja sittenkuin viholliset on ammuttu henkihieveriin, niin nopeilla yksiköillä (ja niitähän löytyy ja halvalla) vallataan kaikki alueen neljännykset, talot, ja maastonpiirteet. Kaiken lisäksi Taut kestävät tulta erittäin hyvin.
Necronit kyllä kestävät vielä paremmin mutta ei tarpeeksi hyvin Taulle. Necronit ovat aika ampumispainotteisia, mutta Taut hakkaavat ne siinäkin mennentullen ja palatessa. Necroneilla on suuri ja mahtava monoliitti, mutta Taun hammerhead ampuu sen alas siitä vaan.
Ja jos olet nyt aivan välttämättömän ihastunut lähis armeijoihin, saa Taullakin tehtyä lähitaistelu listan. Lisäksi jos välttämättä haluaa saa Taullekkin Tankkipainotteisen listan. Jossa voi olla vaikka kaikki yksiköt tankeina/tankeissa.
Dean Andersson

Viesti Kirjoittaja Dean Andersson »

figunarkki kirjoitti:Ehdottomasti Tau. Ne on helppo armeija. Necroneiden taktiset mahdollisuudet ovat yksinkertaisesti mielettömän suppeat.
Ei taunkaan taktiset mahdollisuudet ole isot, itse pidän necroneiden omaavan enemmän käyttökelpoisia taktiikoita.
figunarkki kirjoitti:Ja varsinkin jos vastustaja telee sen virheen että kuvittelee voittavansa Taun ampumalla.
Kyllä on armeijoita jotka voivat ampua taun seulaksi, ks. Iron warriors.
figunarkki kirjoitti:Necroneilla on suuri ja mahtava monoliitti, mutta Taun hammerhead ampuu sen alas siitä vaan.
Ikinä en ole railgunilla Monoa alas saanut, yhteensä olen ampunut siihen "vain" semmoset 25-30 twin-linkattua railgunia. Kertaakaan ei ole tuhoutunut. Tietenkin tämä on reilusti alle keskiarvon, mutta ei monoa alas saa siitä vaan.
figunarkki kirjoitti: Ja jos olet nyt aivan välttämättömän ihastunut lähis armeijoihin, saa Taullakin tehtyä lähitaistelu listan.

Joopa joo, Tau:sta ei saa lähisarmejaa millään, ei edes krooteilla. Normi mariinitkin tappavat krootit klosiksessa milloin vaan.

Taisi olla nämä sinun mielipiteet aikapaljon paperista pääteltyjä?
figunarkki

Viesti Kirjoittaja figunarkki »

Itse asiassa ei. Olen Tau pelaaja, varsin pitkä ja voitto täyteinen on pelikokemukseni. On totta että että mariini hakkaa krootin lähiksessä, mutta ku niitä krootteja saa monta kertaa enemmän. Ja kyllä monoliitin saa alas hammerheadilla ja parilla broadsidellä. Ja uskallan väittää että Taulla päihittää ironwarriorit ampumalla >:D Taulla on kyllä käyttökelpoisa taktiikoita vaikka necroneille jakaa.
En voi kieltää etteikö kokenut Necronpelaaja osaisi kehitällä erittäin toimivia taktiikoita. Mutta edelleenkin olen vahvasti Taun kannalla.
Dean Andersson

Viesti Kirjoittaja Dean Andersson »

Taulla toimii yksi taktiikka, Ammu ennekuin vastustaja lyö. Turha sitäkään sanoa että voitata aina/monesti, voi niin ollakkin, mutta mene turnauksiin ja katso miten Tau:si pärjää. Tau voi (huom. voi) voittaa Iron Warriorit ampumalla, mutta itse löisin vetoa rautasoturien puolesta.
Mutta asiaan. Tau on ihan hyvä armeija, joka kuolee lähärissä heti. Pelaaminen Tau:lla on monesti tylsää/hyvin tylsää: Liike suiteilla parempiin asemiin, ammu koko armeijalla, hyppää suiteilla takaisin.

-Toinen joka pelaa Taulla
Spinal

Viesti Kirjoittaja Spinal »

Truchuk kirjoitti: Pelaaminen Tau:lla on monesti tylsää/hyvin tylsää: Liike suiteilla parempiin asemiin, ammu koko armeijalla, hyppää suiteilla takaisin.
Siispä valitse Tyranidit ;). Niillä ei pelaamisen pitäisi olla tylsää. Löytyy vaikka ja kuinka erilaisia kikkayksiköitä sun muuta. Tosin aika kapea valikoima erilaisia yksiköitä :), ellei 4edikka tuo mukanaan jotain uutta. Ja 'nidit hakkaavat lähiksessä kovaa, mutta osaavat myös ampua kohtalaisesti, eivät kuitenkaan vedä ampumisessa vertoja taulle tai iron warrioreille. Toisaalta jos pääsee toisella vuorolla vihuun kiinni, niin esim. taut on kuolleita.
Shall I burn you?
joppu

Kummalla on muuten kalliimmat yksiköt yleensäkkin ja kummalle saisi vähimmällä figumäärällä 1500pts. armeijan?

Vile

Viesti Kirjoittaja Vile »

Necroneille sais vähemmällä figumäärällä.

HQ:
Nightbringer [360]
Necron Lord [200]
Veil of Darkness, Resurrection orb

Troops:
10 Necron Warriors [180]
10 Necron Warriors [180]

Heavy support:
2 Monoliths [470]
2 Tomb spyders [110]

Total 1500 pts.

26 figua. Ei paha. :)
wanhan liiton örkki pomo
Mikki N

Viesti Kirjoittaja Mikki N »

Tuon viritelmän ainoa huono puoli on että sillä ei voita mitään, koska se Fart-outtaa heti ensimmäisellä Necron vuorolla pois pelistä. Muuten hyvä.
Tuntuisi maksavan semmoiset 210 eskoa, jos en ihan väärässä ole.
Hyvän analogian löytäminen on yhtä hankalaa kuin...yhtä hankalaa kuin...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Armeijat ja yksiköt”