"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Siveltimen puhdistus

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Rokottaja

Siveltimen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Rokottaja »

Miten kummassa voin saada siveltimeni kokonaan puhtaaksi maalauksen jälkeen? Ei auta vaikka kuinka huljutan sitä vesisaavissa, aina siihen pyyhkeeseen tarttuu maalia sen merkiksi, että siveltimessä on vielä maalia. Saippualla olen toistaiseksi saanut siveltimeni puhtaiksi, mutta en viitsisi joka kerta vierailla vessassa siveltimiä puhdistamassa ja jos otan saippuan vierelleni, siitä tulee ei-toivottua vaahtoa. Lisäksi saippua taitaa vahingoittaa siveltimen karvojen rakennetta.
Miten siis saan siveltimeni puhtaaksi maalauksen jälkeen?
Hodarimies

Viesti Kirjoittaja Hodarimies »

En tiedä sinusta, mutta minä kyllä putsaan ne ihan vedellä ja nenäliinalla,mutta siihen jää silti esim. mustaa, mutta ei se oikeastaan sotke maalejani.Ja sitten oon kokeillu pari kertaa saippualla ja kyllä puhdistu.
Pitkäs tauon jälkeen jälleen sotussa spämmimäs :P
Darkki

Viesti Kirjoittaja Darkki »

siis se pensseli tulee puhtaaks mutta se likainen vesi siihen jää.. sen voi vaikka imaista pois tai kuivata johonkin nenäliinaan
baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

Tota joo käytä aina puhdasta vettä kun maalaat. Äläkä ota maalia niin paljoa koskaan että sitä osuisi pitemmälle kuin vähän yli puoliväliin pensseliä, koska jos maalia pääsee valumaan paljon pensselin "juureen" sitä on hiton vaikea saada pois.

Luulen että aina keino tossa tilanteessa ku sulla on vaan pestä sitä hanan alla niin kauan että sitä maalia ei tule sieltä enää ja lopuksi vielä saippualla tai shamppoolla. Pensseliin voi jättää kuivumaan hoitoainetta/ shamppoota/ saippuaa tai vastaavaa niin että se pysyy terävä kärkisenä kun sitä ei käytä, sitä kannattaa kuitenki jättää ehkä 1 osa itse tavaraa ja 20 osaa vettä suhteessa siihen, eli ei mitenkään upottamalla pensselin saippuaan tai vastaavaa.

Itse usein pesen pensselin pensselisaippualla ja lopuksi hoitoaineella. Maalatessa kuitenkin vaan vedellä, mutta en koskaan "likaa" pensseleitäni pahemmin, eli otan maalia vaan siihen asti kun oletan sen olevan turvallista ja pesen usein pensselini, että en jätä maalia kuivumaan liian kauaksi aikaa karvoille. Vaihdan myöskin veden usein.
Jc42

Viesti Kirjoittaja Jc42 »

Oletteko kuulleet sanasta tärpätti? Ja jos luulette että se tuhoaa pensselin niin olette väärässä, sillä esim revellin maalit eivät ole vesi ohenteisia ja ne täytyy pestä joka kerta tärpätillä.
Laitat vain pieneen purkkiin tärpättiä ja huljutat pensseliä siinä...
Jänkäkoira

Viesti Kirjoittaja Jänkäkoira »

Ropeconissa oli maalaus pajassa puhetta kun sielä muistaakseni ninnu "käski" pyyhkiä ne winsorit maalauksen jälkeen penesseli saippuaan. Sitten siellä oli tämä nainen, en muista nimeä, joku hyvä maalari kuiten, joka puhu englantii ja se sano et se pensseli saippua ois oikeestaa sama asia ko mäntysuopa. hmm..
Itse olen sen jälkeen pensseliä puhdistanut suovassa ja se todella puhdistaa pensselin sen juuria myöten.
kannattaa ainakin kokeilla. IMO
"That's when my people say oh,
we don't feel no contamination!"
baretul

JC and the lissut kirjoitti:Oletteko kuulleet sanasta tärpätti? Ja jos luulette että se tuhoaa pensselin niin olette väärässä, sillä esim revellin maalit eivät ole vesi ohenteisia ja ne täytyy pestä joka kerta tärpätillä.
Laitat vain pieneen purkkiin tärpättiä ja huljutat pensseliä siinä...
Niin ei olla väärässä piste en jaksa ruveta selittämään kaikkea kukista ja mehiläisistä asti :(
*Slann Mega Priest* kirjoitti:Ropeconissa oli maalaus pajassa puhetta kun sielä muistaakseni ninnu "käski" pyyhkiä ne winsorit maalauksen jälkeen penesseli saippuaan. Sitten siellä oli tämä nainen, en muista nimeä, joku hyvä maalari kuiten, joka puhu englantii ja se sano et se pensseli saippua ois oikeestaa sama asia ko mäntysuopa. hmm..
Itse olen sen jälkeen pensseliä puhdistanut suovassa ja se todella puhdistaa pensselin sen juuria myöten.
kannattaa ainakin kokeilla. IMO
Eipä taida olla ihan samaa kamaa, ainakaan tietääkseni, eikö suopa puhdista rasvan aika tehokkaasti pois. Suosittelisin itse pitämään ne pensselit siinä kunnossa että ne voi pestä ihan perus pensselisaippualla kevyesti ja lopuks pestä hoitoaineella tai saippualla mitä voi jättää kuivumaan harjaksiin hieman. Noh kuiteski sanokoot joku joka tietää tosta suopa tapauksesta enemmän, koska ite en oo 100% varma tosta, kuullostaa vaan jotenkin niin kummalliselta.
Hukka

Viesti Kirjoittaja Hukka »

*Slann Mega Priest* kirjoitti:Sitten siellä oli tämä nainen, en muista nimeä, joku hyvä maalari kuiten, joka puhu englantii ja se sano et se pensseli saippua ois oikeestaa sama asia ko mäntysuopa.
Jos en ole aivan väärässä, hänen nimensä on Ruth Karlsen-Härkönen. Oli kovin varma asiastaan, meinaan kyllä kokeilla tuota mäntysuopaniksiä vielä.
Ensinäkin haltiat ovat päättöminä parempia ja toiseksi ei siitä hamekansasta kumminkaan ota selvää, kuka on nainen ja kuka ei.
-Teräratas
behemoth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja behemoth »

Mnjaa itse en ole koko elämäni maalauksien aikana tarvinnut puhdistaa pensseleitä muuta kuin vedellä.
Itse teen juuri kuten Bare neuvoi eli en päästä vettä enkä maalia juureen asti, joten silloin huljutus vedessä riittää.
Pidän pensselini kunnossa omalla syljelläni ja aika usein "imen" pensselistä liiat vedet pois. Samalla pensselillä voi hyvinkin maalata kolmisen tusinaa mallia tällä tavalla ennenkuin tulee tarvetta uuden hankintaan. Oman tyylin kehittämiseen menee aikaa kullakin.

Tärpättiä kyllä välttäisin akryylimaalien kanssa kutakuinkin samalla huolellisuudella kuin ruttoa, mutta kukin tyylillään...
Crowmire
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Crowmire »

saippualla! yksinkertaisesti pesette ne ihan millä tahalla saippualla ni kyllä ne puhtaina pysyy.
tärpätti, no joo mutta jos vain tärpätin käyttä voi vältää niin kannaattaa mikäli ei omaa kunnolla ilmastoituja taitelijan tiloja tms.
duokki

Viesti Kirjoittaja duokki »

täpättiä?!?!?!
Making sense is not about making sense, it's only about making sense.
verLoren

Viesti Kirjoittaja verLoren »

Tärpättiä duokki, tärpättiä. Alkoholia, mmm...
Viimeksi muokannut verLoren, Ti 21.09.2004 15:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajattele ajattelua ajattelemisesta.
baretul

Joo tärpätin voi tunkasta jonnekki mihin aurinkoi ei paista :), jos aikoo puhdistaa näädänkarvasia tai minkinkarvasia (kolinsky yleensä lukee sudeissa, esim gw:een pensselit). IMO kyllä hölmöin idea kautta aikojen, rikkoo karvat vaan.
Hukka

Viesti Kirjoittaja Hukka »

baretul kirjoitti:IMO kyllä hölmöin idea kautta aikojen, rikkoo karvat vaan.
Ei kyllä suolahapon käyttäminen pensseleiden pesuun on hölmömpi idea. ;)

Paras konsti taitaa loppujen lopuksi olla penssisaippua ja sen jälkeen vähän hoitoainetta. Pitää pensselin kärjen terävänä ja karvat kunnossa. Toki kaikki penssselit kuluvat ajan myötä, mutta hyvällä huolenpidolla on mahdollista pidentää pensselin elinikää huomattavasti.

Ns. "normaaliharrastajalle" riittää hyvin vesipesu, kunhan sen tekee huolella.
Ensinäkin haltiat ovat päättöminä parempia ja toiseksi ei siitä hamekansasta kumminkaan ota selvää, kuka on nainen ja kuka ei.
-Teräratas
baretul

Hukka kirjoitti:
baretul kirjoitti:IMO kyllä hölmöin idea kautta aikojen, rikkoo karvat vaan.
Ei kyllä suolahapon käyttäminen pensseleiden pesuun on hölmömpi idea. ;)

Paras konsti taitaa loppujen lopuksi olla penssisaippua ja sen jälkeen vähän hoitoainetta. Pitää pensselin kärjen terävänä ja karvat kunnossa. Toki kaikki penssselit kuluvat ajan myötä, mutta hyvällä huolenpidolla on mahdollista pidentää pensselin elinikää huomattavasti.

Ns. "normaaliharrastajalle" riittää hyvin vesipesu, kunhan sen tekee huolella.
Jep yhdyn tohon 100% :D. Ite käyttäisin veden mukana vaikkapa shampoota tai saippuaa aina silloin tällöin. Jatkuva peseminen rasittaa aika paljon tota karvojen luonnollista resistanssia.
Monoliitti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Monoliitti »

behemoth kirjoitti:Mnjaa itse en ole koko elämäni maalauksien aikana tarvinnut puhdistaa pensseleitä muuta kuin vedellä.
Itse teen juuri kuten Bare neuvoi eli en päästä vettä enkä maalia juureen asti, joten silloin huljutus vedessä riittää.
Pidän pensselini kunnossa omalla syljelläni ja aika usein "imen" pensselistä liiat vedet pois. Samalla pensselillä voi hyvinkin maalata kolmisen tusinaa mallia tällä tavalla ennenkuin tulee tarvetta uuden hankintaan. Oman tyylin kehittämiseen menee aikaa kullakin.

Tärpättiä kyllä välttäisin akryylimaalien kanssa kutakuinkin samalla huolellisuudella kuin ruttoa, mutta kukin tyylillään...
Alleviivatusta kohdasta:
Juu, Käytän samaa tapaa..

Topikista:
Eli siis Mummi sanoi, että saippuaan laitat (kuulemma sellaset ''royal'' kädenpesu saippuat ovat parhaita, vielä parempia tervanhajuisina?) pensselin, sitten muovaat sormilla sitä, niin se pitää muodon, ja viikoittain pestynä mieluiten, puhdistukseen olisi turvallisinta, ja parhainta , jos käytät painepesuria turbomoottorilla ja jetpackilla..Heh..
No siis oikeastihan sen voisi sovitella siten, että saippuavedessä sitä huljuttelet, ja sen jälkeen kuivaat, sitten ihan normaaliin veteen..(se tärpätti juttu pätee, tosin tuolle Behemothin(ja minu, kenties vielä jonkun muun) jutulle se voi olla huono juttu, myrkytys tulee jne.)..
Täällä taas pitkän tauon jälkeen!
Heh.. Olipas huono juttu..
40k on nyt enää tyhmä muisto, FB otti vallan!!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”