Siis mikä tahansa armeija missä on velhoja...? Hmmm... Siis sinun armeijassa on varmaankin velhoja ainakin rotilla pelatessasi, vai kuinka?Grond kirjoitti:Mikä tahansa armeija, missä on velhoja ja kasa dispel-rullia. On se niin väärin, että minä laitan 700 pistettä Grey Seeriin ja kolmeen warlockiin, ja sitten joku pelkuriraukka joka ei uskalla edes yrittää pelata käyttää pari kierrosta liian halpoja rullia estääkseen minua pelaamasta.
Armeijalista jota vastaan et haluaisi pelata?
"See, this is problem with terrorist, they never care about other peoples schedule."
-Arnold
-Arnold
-
shadowdancer
Joo tämä mun lista on aika lyhyt!
Aloitetaanpa:
-Bretonian hevoshullu-armeija(herää kysymys:"missä peasantit?")
-Empiren "sankari armeija"-->Tykit kukkulalle ja 80% armeijasta handgunnereita
-Se lista jolla joku ärsyttävä pelaaja pelaa
siinähän sitä on jotain keskustelun aihetta.
-Bretonian hevoshullu-armeija(herää kysymys:"missä peasantit?")
-Empiren "sankari armeija"-->Tykit kukkulalle ja 80% armeijasta handgunnereita
-Se lista jolla joku ärsyttävä pelaaja pelaa
siinähän sitä on jotain keskustelun aihetta.
Liian kauan yritit pitää kiinni,
tiukempi ote saa minut vajoamaan
kauaksi pois.
Niihin varjoihin kaukaisiin
kaikkoavat kasvoni kalpeat .
tiukempi ote saa minut vajoamaan
kauaksi pois.
Niihin varjoihin kaukaisiin
kaikkoavat kasvoni kalpeat .
Kai se on "juusto demonit" hehehee, tiedän että tuosta tulloo joku kertomaan 2368 sanalla miten demonit ei oo juustoo mutta sitten tulee ja päätöksessäni pysyn. Sen mitä olen sanonut sen olen sanonut - keisari nero Oikeastaan minun mielestä ei ole olemassa juuto listoja tai on jos siihen ei oo varautunut, mutta turha on ITKEE turnauksessa kun voit itekkin tehdä ylivoimasen listan. Mutta nuo demonit on vaan että niitä vastaan ei oikein iske pelata´, sorry kaikille demon pelaajille. 
"See, this is problem with terrorist, they never care about other peoples schedule."
-Arnold
-Arnold
Viimeinkin joku, jolla on jokin pointti. Olen täysin samaa mieltä: "Ei ole olemassa juustoisia armeijalistoja, vain iniseviä pelaajia."Da Boss kirjoitti:Oikeastaan minun mielestä ei ole olemassa juuto listoja tai on jos siihen ei oo varautunut, mutta turha on ITKEE turnauksessa kun voit itekkin tehdä ylivoimasen listan.)
Lista jota vastaan en haluaisi pelata: Sea Patrol joka tuhoaa puolet armeijastani ennen ensimmäistä vuoroani riippumatta miten ja mihin sen sijoittelin.
Suomen turnausskene on mätä kokonaisuudessaan.
En jaksa itkeä turnauksissa kun listalla jolla on mukava pelata ja jota vastaan on mukava pelata tulee turpiin juustoa vastaan - tiedänpähän olevani parempi pelaaja, ihminen, mitä ikinä...kuin vastustajani.Runefang kirjoitti:Viimeinkin joku, jolla on jokin pointti. Olen täysin samaa mieltä: "Ei ole olemassa juustoisia armeijalistoja, vain iniseviä pelaajia."Da Boss kirjoitti:Oikeastaan minun mielestä ei ole olemassa juuto listoja tai on jos siihen ei oo varautunut, mutta turha on ITKEE turnauksessa kun voit itekkin tehdä ylivoimasen listan.)
Suomen turnausskene on mätä kokonaisuudessaan.
Eternity's a scary thought.
I mean - where it's going to end?
I mean - where it's going to end?
- tirehtööri
Minun mielestäni niitä on kuitenkin molempia. Listojen rikkominen on alhaista mutta vikiseminen on myös alhaista.Runefang kirjoitti:Viimeinkin joku, jolla on jokin pointti. Olen täysin samaa mieltä: "Ei ole olemassa juustoisia armeijalistoja, vain iniseviä pelaajia."
Silti vikinä (toisin kuin "juustoilu") on mukava tapa purkaa patoutuneita tunteita, ja se sattuu olemaan myös koko tämän topicin idea
Ärsyttäviä listoja tämä peli on täynnään, ja taitava pelaaja pystyy tekemään sellaisen rodusta kuin rodusta. Ei voi auttaa, mutta vikinä helpottaa oloa. Epävirallisissa peleissä voidaan onneksi sopia etukäteen: "Ei pelata hampaat irvessä".
Omat epäsuosikkini vielä vähien ottelujeni pohjalta:
- Rottien tykkihorde (näin sen toiminnan nelinpelissä vaikken joutunutkaan sen kohteeksi suoranaisesti)
- Gobbojen kärryhorde (jouduin sen kohteeksi)
- Dark elffit (johtuu siitä, että kaveri on vain yleisesti hyvä pelaaja)
- Kaikissa peleissä sellaiset listat, joita vastaan en ole ehtinyt/voinut/älynnyt hankkia vastayksikköjä
Jos se on "vain peliä" niin miksi siinä sitten lasketaan pisteet?Largo da Skulkrusha kirjoitti:Peleissä voidaan onneksi sopia etukäteen: "Ei pelata hampaat irvessä".
No joo, olen kyllä Da Bossi:in kanssa aika pitkälti samoilla linjoilla. Kyllä se harmittaa jos turnauksessa vastaan sattuu juuri ne pahimmat summon hordet, serr counlisit tai skyren tykistökeskitys, mutta hei:ensi kerralla sitten katkeroituna uudestaan oman armeijan "viilatuimmalla" listalla turnaukseen.
-> Hra Rae:
Yksikköjen pisteytys on olemassa ei siksi, että pelaajilla olisi melko lailla yhtäläiset mahdollisuudet voittoon, vaan siksi, että peleistä tulisi tasaisen jännittäviä ja mielenkiintoisia. Tasaisuus on kuitenkin käytännössä mahdollista vain, kun molemmat pelaajat tekevät listansa (ja pelaavat) samassa hengessä. Fantasy Battle on liian monimutkainen peli, jotta sen voisi tasapainottaa täydellisesti. Tehdäkö tehokas turnauslista, vai hauska, vai asenteellinen? Näiden kolmen ominaisuuden yhdistäminen on mahdollista, vaikkakin usein vaikeaa.
Turnauksiin lähdetään voittamaan, se on turnauksen ylin idea, vaikka hauskuus ei kiellettyä olekaan. Siksi siellä näkyy niitä teholistoja. Tämän nyt luulisi olevan yleisessä tiedossa, joten katkeroituminen ei ole aiheellista. Suomessakin alkaa jo onneksi olla turnauksia, joissa vanhoista tehoresepteistä rankaistaan ja uusia ideoita suositaan.
"Vain peliä"? Onneksi minä en sanonut noin. Vähemmästäkin voi joutua lynkattavaksi.
Yksikköjen pisteytys on olemassa ei siksi, että pelaajilla olisi melko lailla yhtäläiset mahdollisuudet voittoon, vaan siksi, että peleistä tulisi tasaisen jännittäviä ja mielenkiintoisia. Tasaisuus on kuitenkin käytännössä mahdollista vain, kun molemmat pelaajat tekevät listansa (ja pelaavat) samassa hengessä. Fantasy Battle on liian monimutkainen peli, jotta sen voisi tasapainottaa täydellisesti. Tehdäkö tehokas turnauslista, vai hauska, vai asenteellinen? Näiden kolmen ominaisuuden yhdistäminen on mahdollista, vaikkakin usein vaikeaa.
Turnauksiin lähdetään voittamaan, se on turnauksen ylin idea, vaikka hauskuus ei kiellettyä olekaan. Siksi siellä näkyy niitä teholistoja. Tämän nyt luulisi olevan yleisessä tiedossa, joten katkeroituminen ei ole aiheellista. Suomessakin alkaa jo onneksi olla turnauksia, joissa vanhoista tehoresepteistä rankaistaan ja uusia ideoita suositaan.
"Vain peliä"? Onneksi minä en sanonut noin. Vähemmästäkin voi joutua lynkattavaksi.
Itsellä ei ole tullut sellaista listaa vastaan mitä vastaan ei haluaisi pela, mut kait sellainenkin joskus tulee vastaan. itse kummiskaan en ehkä tykkäisi pelata sellaista listaa vastaan jossa yksi vuoro kestää ja kestää ja koko peli venyy ja paukku.
Tärkeintähän on pelaaminen ja siitä ei saa koskaan tarpeekseen. Joskus häviää ja joskus voittaa!
Turnaus on aina turnaus ja sinne mennään yleensä voittaan. Sanomattakin selvää että siellä tulee vastaan niitä cheddarilla kuorrutettuja listoja, mut oma vikansa jos ei osaa niihin varautua. Toisaalta kukaan ei käske mennä turnauksiin jos ei tykkää juustoilusta.
Jos ei olla turnauksessa niin tod. näk. tietää millä armeijalla kaveri pelaa ja näin ollen voi iskeä kaverin heikkoihin kohtiin jos haluu itte juustoilla.
Tärkeintähän on pelaaminen ja siitä ei saa koskaan tarpeekseen. Joskus häviää ja joskus voittaa!
Turnaus on aina turnaus ja sinne mennään yleensä voittaan. Sanomattakin selvää että siellä tulee vastaan niitä cheddarilla kuorrutettuja listoja, mut oma vikansa jos ei osaa niihin varautua. Toisaalta kukaan ei käske mennä turnauksiin jos ei tykkää juustoilusta.
Jos ei olla turnauksessa niin tod. näk. tietää millä armeijalla kaveri pelaa ja näin ollen voi iskeä kaverin heikkoihin kohtiin jos haluu itte juustoilla.
Vanha black dragon vielä myymättä/vaihtamatta pois, ottakaa yv:llä yhteyttä jos vähänkin kiinnostaa!!
- minisaarnaaja
Entä jos menee turnauksiin siksi että saisi ylipäätään pelata uusia ihmisiä ja rotuja vastaan, kun pelaavia kavereita on vain vähän ja armeijat sitä samaa vanhaa? Viittaan tässä nyt vähän tuohon Peacen aikaisempaan kommenttiin Suomen turnauskenestä, sillä olen siitä melkolailla samaa mieltä. Ehkä turnaus on sanana huono, sillä se viittaa suoraan kilpailutilanteeseen. Itse ainakin haluaisin silloin tällöin osallistua sellaiseen pelitapahtumaan, jossa saisi pelata uusia kasvoja ja armeijoita vastaan, mutta johon ihmiset eivät tulisi vain voittamaan. Olisiko se niin mahdoton ajatus?ironhide kirjoitti:Turnaus on aina turnaus ja sinne mennään yleensä voittaan.
Tämä edellinen kappale kirvoitti ymmärryksen hivenen päässäni liittyen siihen, millaisia armeijoita vastaan pelaamisesta en pidä - jos saan valita, en haluaisi ylipäätään pelata "turnausarmeijoita" vastaan, mikäli turnausarmeijalla tarkoitetaan sellaista kokoonpanoa jonka ainoana tavoitteena on voittaa toinen mahdollisimman tehokkaasti. Nyt kun vain saisi sen turnauksen ilman turnausarmeijoita... (Ei, aika ja muut resurssit eivät riitä sen järjestämiseen itse)
Olen pelannut mukavia pelejä teema-armeijoita vastaan, olen pelannut mukavia pelejä tehokkaita armeijoita vastaan, mitkä ovat myöhemmin olleet siellä turnauksen kärjessä. Ompa minulla ollut hauskaa, vaikka olen deploymentin aikana jo alkanut pohtia miten vältän massacroitumasta. Kaikki on riippunut vastustajasta ja nopista. Mikäli viimeisen päälle reilu armeija onnistuu shooting tai magicphasella kaikessa ja itse en yhdessäkään heitossa, niin oliko se vastassa ollut armeija "juusto" tai vastustaja täysi nillittäjä? Olen nyt pelannut noin parissa kymmenessä turnauksessa molemmat pelit mukaanlukien eli n. 70 turnauspeliä ja 1-2 kertaa olisi vastassa olleesta armeijasta voinut jupista. Näistäkin toisessa pelissä minulla oli hauskaa ja vastustajana oli sellainen turnauskettu, että armeijoista riippumatta olisin ollut helisemässä. "Juusto"-listoja suurempi ongelma on sellaiset vastustajat, joita vastaan en halua enään joutua pelaamaan. näitä on ollut tuplasti enemmän kuin "juusto"listoja.
"I reject your reality and substitute my own!"
Adam Savage
Adam Savage
- minisaarnaaja
Joo, hyvä pointti. Tosin mulla on vähän erilaiset kokemukset sen suhteen että näppituntumalta sanoisin armeijan tyylin ja pelaajan pelityylin korreloivan keskenään ainakin toiseen suuntaan. Harvemmin on nimittäin tullut vastaan pelaaja jolla olisi ollut mukava teema-armeija ja joka olisi sitten nillittänyt säännöistä tai ollut muuten erityisen kettumainen. Toisaalta siihen sliipattuun voittaja-armeijaan näyttää useammin kuuluvan sellainen sliipattu voittajatyyli, jossa sääntöjä tulkitaan oman maun mukaan ja häviön koittaessa ei itkukaan ole kaukana. Näin niin kuin kärjistäen ja provosoiden. Hauskaa voi toki olla joka pelissä, sehän on pitkälti asennekysymys. Mutta että sun mielestä otsikon kysymys tulisi muuttaa muotoon: "Pelaaja jota vastaan et haluaisin pelata?"
EDIT: Menipäs saarnaamiseksi. Täytyy vähän selventää, jotta kukaan ei vedä hernettä liian syvälle nenukkiin.
En ole powerpelaajia tai -mista vastaan, se on yksi täysin hyväksyttävä tapa lähestyä peliä. Se on kuitenkin vain yksi tapa tehdä se. On paljon pelaajia, joita ei auta tipan tippaa se että neuvotaan lopettamaan ininä ja tekemään tehokkaampia listoja. Kaikki eivät yksinkertaisesti halua pelata niin, vaikka haluavatkin pelata ja, ällistysten ällistys, myös voittaa silloin tällöin (tätä paradoksia ns. powerpelaajan on lähes mahdotonta ymmärtää). Ongelmiahan tästä syntyy, kun ihmisten erilaiset odotukset ja toiveet kohtaavat. Nyt tuo edellisessä viestissä esittämäni kysymys on edelleen voimassa, ehkä pienin tarkennuksin: Kenestä olisi järjestämään sellaisia pelitapahtumia, jotka painottuisivat muuhunkin kuin voittamisen arvottamiseen kaiken muun ylitse? Sellaisia, joissa saisi pelata uusia ihmisiä ja armeijoita vastaan, mutta joissa kummankaan pelaajan ei tarvitsisi pilata päiväänsä yrittämällä sovittaa kahdesta täysin eri lähtökohdasta käsin tehtyä armeijaa vastakkain. Sellaista, jossa ei tulisi vastaan yhtään seercounsilia, rottien ammus-maagihordea, summonhölmöilyä, tappiin viritettyä MSU:ta tai muutakaan tämän pelityypin kliseetä. Powerpelaamiseen on jo omat turnauksensa, niitä kyllä riitää. Sen sijaan hupipelaamiselle ei ole vielä ollut hirveästi tilaa Suomen turnauskenessä. Turnaus, jossa massacroimisesta suorastaan rangaistaisiin, ja jossa lisäpisteitä saisi käyttämällä täysin toivottomia komboja ja yksiköitä...ah, tuota ihanteiden ihmemaata! ... Ei kovin tosissaan, mutta puoliksi kumminkin.
EDIT: Menipäs saarnaamiseksi. Täytyy vähän selventää, jotta kukaan ei vedä hernettä liian syvälle nenukkiin.
En ole powerpelaajia tai -mista vastaan, se on yksi täysin hyväksyttävä tapa lähestyä peliä. Se on kuitenkin vain yksi tapa tehdä se. On paljon pelaajia, joita ei auta tipan tippaa se että neuvotaan lopettamaan ininä ja tekemään tehokkaampia listoja. Kaikki eivät yksinkertaisesti halua pelata niin, vaikka haluavatkin pelata ja, ällistysten ällistys, myös voittaa silloin tällöin (tätä paradoksia ns. powerpelaajan on lähes mahdotonta ymmärtää). Ongelmiahan tästä syntyy, kun ihmisten erilaiset odotukset ja toiveet kohtaavat. Nyt tuo edellisessä viestissä esittämäni kysymys on edelleen voimassa, ehkä pienin tarkennuksin: Kenestä olisi järjestämään sellaisia pelitapahtumia, jotka painottuisivat muuhunkin kuin voittamisen arvottamiseen kaiken muun ylitse? Sellaisia, joissa saisi pelata uusia ihmisiä ja armeijoita vastaan, mutta joissa kummankaan pelaajan ei tarvitsisi pilata päiväänsä yrittämällä sovittaa kahdesta täysin eri lähtökohdasta käsin tehtyä armeijaa vastakkain. Sellaista, jossa ei tulisi vastaan yhtään seercounsilia, rottien ammus-maagihordea, summonhölmöilyä, tappiin viritettyä MSU:ta tai muutakaan tämän pelityypin kliseetä. Powerpelaamiseen on jo omat turnauksensa, niitä kyllä riitää. Sen sijaan hupipelaamiselle ei ole vielä ollut hirveästi tilaa Suomen turnauskenessä. Turnaus, jossa massacroimisesta suorastaan rangaistaisiin, ja jossa lisäpisteitä saisi käyttämällä täysin toivottomia komboja ja yksiköitä...ah, tuota ihanteiden ihmemaata! ... Ei kovin tosissaan, mutta puoliksi kumminkin.
Tehoarmeija ja mukava pelaaja yhdistelmä ei ole mitenkään mahdoton mielestäni, jos nyt vertaan omia kokemuksiani turnauksissa.
Itse koen pelaajat suuremmaksi ongelmaksi kuin armeijat. Eikä epämiellyttävät pelaajatkaan ole mikään suuri ongelma. Joka lajiin mahtuu niitä juntteja ja sen kanssa on elettävä. Lisäksi joskus ei vain homma toimi jonkun kanssa ja joku muu antaa samalla pelaajalle täydet FP-pisteet. Toisen painajaismainen vastustaja voi olla toiselle normaali-/unelmavastustaja.
Tappio jännässä ja mukavassa pelissä on mielestäni parempi kuin voitto pelissä, jossa toivoo koko pelin olevan äkkiä ohi.
Itse koen pelaajat suuremmaksi ongelmaksi kuin armeijat. Eikä epämiellyttävät pelaajatkaan ole mikään suuri ongelma. Joka lajiin mahtuu niitä juntteja ja sen kanssa on elettävä. Lisäksi joskus ei vain homma toimi jonkun kanssa ja joku muu antaa samalla pelaajalle täydet FP-pisteet. Toisen painajaismainen vastustaja voi olla toiselle normaali-/unelmavastustaja.
Tappio jännässä ja mukavassa pelissä on mielestäni parempi kuin voitto pelissä, jossa toivoo koko pelin olevan äkkiä ohi.
"I reject your reality and substitute my own!"
Adam Savage
Adam Savage
-
Vieras
- minisaarnaaja
Jeps, mutta kuten huomaat tuolta yhäältä, en yrittänytkään väittää että se olisi mahdoton. Yritin sanoa että tehoarmeijan ja mukavan pelaajan kombinaatio on oman kokemukseni mukaan vähemmän todennäköinen kuin hupiarmeijan ja mukavan pelaajan kombo.Iceman kirjoitti:Tehoarmeija ja mukava pelaaja yhdistelmä ei ole mitenkään mahdoton mielestäni, jos nyt vertaan omia kokemuksiani turnauksissa.
Voit olla oikeassa, kaikki saattaa olla suhteellista. Toisaalta tunnen ihmisiä joita vastaan kukaan tutuistani ei mielellään pelaa silloin kun kyseessä on vähänkin kilpailullisempi tilanne, eli kyllä jotain säännönmukaisuuttakin voidaan asiasta löytää. Sanotaan nyt vaikka sitten niin että tietyt ihmistyypit eivät tule kovin hyvin toimeen tiettyjen ihmistyyppien kanssa. Tämä pätee luonnollisesti myös pelipöytien ulkopuolella.Iceman kirjoitti:Itse koen pelaajat suuremmaksi ongelmaksi kuin armeijat. Eikä epämiellyttävät pelaajatkaan ole mikään suuri ongelma. Joka lajiin mahtuu niitä juntteja ja sen kanssa on elettävä. Lisäksi joskus ei vain homma toimi jonkun kanssa ja joku muu antaa samalla pelaajalle täydet FP-pisteet. Toisen painajaismainen vastustaja voi olla toiselle normaali-/unelmavastustaja.
Nimenomaan. Eihän mikään ole pahempaa kilpailuorientoituneelle pelaajalle kuin saada liian helppo voitto, eikä toisaalta mikään ole pahempaa fluffi-/hubaorientoituneelle pelaajalle kuin joutua min-maksaajaa vastaan. Kuten Pulkkinen sanoisi: "Kato nyt sä oot asian ytimessä!". Molemmilla on tietyt toiveet ja odotukset siitä, millainen on hyvä peli. Jos ja kun nämä toiveet eivät toteudu, tehdään tulkintoja negatiivisen kautta. Kenelläkään ei ole kivaa.Iceman kirjoitti:Tappio jännässä ja mukavassa pelissä on mielestäni parempi kuin voitto pelissä, jossa toivoo koko pelin olevan äkkiä ohi.
Joku voi olla sitä mieltä että tämä kaikki on turhaa jauhamista, mutta sallinette mikäli en yhdy tuohon näkökantaan. Toki omista peleistänikin suurin osa on ollut mukavia, mutta edelleen meillä on käsissämme harrastus jossa erilaiset negatiiviset kokemukset ovat todella yleisiä ja laajalti tiedostettuja. Ajoittain tämä menee jopa ns. tappiin asti, kuten kävi kaverilleni joka jätti koko pelin sikseen viimeisimmän turnauksensa jälkeen, saatuaan tarpeekseen "Voittaminen On Elämä" -pelaajista. Väitän että juuri nämä toisistaan poikkeavat ennakko-odotukset ja lähestymistavat ovat pääasiallisina syntipukkeina tässä, mutta edelleen haluaisin kysyä että täytyykö näin olla? Mikäli haluaa pelata turnauksissa, onko ainoa mahdollisuus kiristää hampaat ennakkoon ja pelata mahdollisimman tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti, molemmat määreitä jotka eivät ainakaan oman sisäisen sanakirjani mukaan oikein tule toimeen ilonpidon ja viihtyvyyden kanssa.