Tarinakilpailu II - ideointi ja suunnittelu
Pakkohan täällä on päätään aukoa, jos vaikka sattuu sitten innostumaan ja kirjoittelemaan. Itse kyllä vielä tätä epäilen.
Mutta mutta. Minusta tuo rajoitettu pituus on aina paha asia. En ole ikinä kirjoittanut minkäänlaisten rajoitusten mukaan, joten tuo häiritsisi tuntuvasti. Ja on sitä sitten taas turhankin hupaisaa ruveta raiskaamaan tekstiään, kun huomaakin sen olevan kolme-neljä sivua liian pitkä. Itse en ainakaan pituuksia, tai mitään muitakaan vastaavia kirjoitellessani halua katsella ja vahtia. Todella turhaa sellainen. Ja nyt, mikäli tekstille ei aseteta rajoitteita pituuden suhteen ei kukaan voi valittaa kärsineensä siitä, että kirjoitti lyhyen tarinan, koska niin kirjoittajia neuvottiin (mutta ei käsketty) tekemään. Monet taas voivat valittaa kärsineensä pituusrajoituksista.
Mutta Faba/40K jako pitää tottakai olla olemassa.
Mutta mutta. Minusta tuo rajoitettu pituus on aina paha asia. En ole ikinä kirjoittanut minkäänlaisten rajoitusten mukaan, joten tuo häiritsisi tuntuvasti. Ja on sitä sitten taas turhankin hupaisaa ruveta raiskaamaan tekstiään, kun huomaakin sen olevan kolme-neljä sivua liian pitkä. Itse en ainakaan pituuksia, tai mitään muitakaan vastaavia kirjoitellessani halua katsella ja vahtia. Todella turhaa sellainen. Ja nyt, mikäli tekstille ei aseteta rajoitteita pituuden suhteen ei kukaan voi valittaa kärsineensä siitä, että kirjoitti lyhyen tarinan, koska niin kirjoittajia neuvottiin (mutta ei käsketty) tekemään. Monet taas voivat valittaa kärsineensä pituusrajoituksista.
Mutta Faba/40K jako pitää tottakai olla olemassa.
pamp-pu kirjoitti:Pitäisi pitkän tauon jälkeen hieman skarpata, jotta pääsisi tyrkkäämään Runen alas valtaistuimelta. Kalifiksi kalifin paikalle.
Tapsa kirjoitti:Vapise, Rune! Ha ha ha ha haaa!!!
39th kirjoitti:... ja aikeena viedä Runen paikka.
Aivan niin! Vapise RuneCrusader kirjoitti:Ahh! Loistavaa, nyt vain hakemaan keppiä jolla kangeta Rune pois valtaistuimelta...
Eli yksinkertaisesti.. Count me in
Noudatan tätä legendaarista: If its not worth writing for..Dont write it!
Ilman muuta pidetään erillään. Mutta pohdiskelinkin lähinnä sitä, että jos halutaan lyhyille tarinoille oma sarjansa, ja pidettäisiin FB/40k -jako myös, päätyisimme neljään sarjaan. Ei hyvä, koska osallistujia olisi sitten kohtuullisen vähän per sarja.J-link kirjoitti:Haluasin kyllä että 40k ja Fantasia pidetään erillään ja että ei olisi pituus rajoitetta..
Näillä näkymin, jollei synny hirveää kansanliikettä, menemme FB/40k - jaolla, ja ilmeisesti joko ilman ylärajaa tai ainakin suhteellisen löysällä ylärajalla. Viime kerralla ongelmana oli lähinnä se, että oli "suositus" tarinan pituudelle, mutta se oli vain suositus. Ne, jotka noudattivat sitä, kokivat hieman kohdanneensa vääryyttä kun moninkertaisesti suosituksen ylittäneet tarinat pääsivät yhtälailla mukaan.
Mutta juuri siksi avasinkin keskustelun jo kuukausia etukäteen, jotta jokaisella olisi mahdollisuus sanoa mielipiteensä ennen kilpailun alkua, ja pystyisimme säännöt saamaan malliin mikä tyydyttää mahdollisimman monia osallistujia. Tarkoitus on pitää Sotavasaran tarinakilpailu, ei Grondin tarinakilpailu, eli säännöt sellaisiksi jotka miellyttävät enemmistöä. Itse en halua sanella tiettyjä sääntöjä, jos enemmistö on niitä vastaan.
-
HeavyMetal
J-Link, et sinä nyt ihan turvassa ole... (vaikka kukaan muu ei sinua tunnukkaan muistavan...)... niin...
Mutta, itse asiasta, minä en näkisi minkäänlaisia pituusrajoituksia tarpeellisina, tuskin osallistujia niin monta tulee, että lukemiseen vaadittava aika muodostuisi liian pitkäksi. Henkilökohtaisesti jätän äänestämättä mielestäni liian pitkää tarinaa, joka muuttuu tylsäksi. Lyhyet tarinat taas voivat toimia todella loistavasti, kuten edellisen kilpailun "Otus" todisti. Sori kun en nyt muista kirjoittajaa, mutta tarina oli yksi parhaista.
Oikeastaan ainoa juttu mikä edellisessä koitoksessa hiukan häiritsi, oli se, että myös "siihen toiseen" peliin perustuvat tarinat oli pakko lukea, mikä vaikutti etukäteen vähän urakkaluontoiselta tehtävältä, kun asenteeni Fantasy Battleen on lähinnä luokkaa EVVK. Mutta ei se nyt loppujen lopuksi kovin paha rasti ollut, olihan siinäkin joukossa monia hyviäkin juttuja. Jos samalla linjalla jatketaan, en näe muuta vaihtoehtoa kuin kirjoittaa FaBa-aiheisen tarinan itsekin. Sen 40k-jutun lisäksi, siis. Mitähän siitäkin tulee?
Mutta, itse asiasta, minä en näkisi minkäänlaisia pituusrajoituksia tarpeellisina, tuskin osallistujia niin monta tulee, että lukemiseen vaadittava aika muodostuisi liian pitkäksi. Henkilökohtaisesti jätän äänestämättä mielestäni liian pitkää tarinaa, joka muuttuu tylsäksi. Lyhyet tarinat taas voivat toimia todella loistavasti, kuten edellisen kilpailun "Otus" todisti. Sori kun en nyt muista kirjoittajaa, mutta tarina oli yksi parhaista.
Oikeastaan ainoa juttu mikä edellisessä koitoksessa hiukan häiritsi, oli se, että myös "siihen toiseen" peliin perustuvat tarinat oli pakko lukea, mikä vaikutti etukäteen vähän urakkaluontoiselta tehtävältä, kun asenteeni Fantasy Battleen on lähinnä luokkaa EVVK. Mutta ei se nyt loppujen lopuksi kovin paha rasti ollut, olihan siinäkin joukossa monia hyviäkin juttuja. Jos samalla linjalla jatketaan, en näe muuta vaihtoehtoa kuin kirjoittaa FaBa-aiheisen tarinan itsekin. Sen 40k-jutun lisäksi, siis. Mitähän siitäkin tulee?
"Ja tarkemmin silmäillen löydykkään ei mitään naurettavaa"
Tuo sama häiritsi itseasiassa minuakin. Onneksi olin juuri alkanut hieman kiinnostua 40k:sta, muuten en olisi varmasti pystynyt lukemaan kaikkia sen sarjan tarinoita.Viikate kirjoitti:Oikeastaan ainoa juttu mikä edellisessä koitoksessa hiukan häiritsi, oli se, että myös "siihen toiseen" peliin perustuvat tarinat oli pakko lukea, mikä vaikutti etukäteen vähän urakkaluontoiselta tehtävältä, kun asenteeni Fantasy Battleen on lähinnä luokkaa EVVK. Mutta ei se nyt loppujen lopuksi kovin paha rasti ollut, olihan siinäkin joukossa monia hyviäkin juttuja.
Toisaalta, jos "lukupakko" poistetaan, niin ääniä/pisteitä tulee melko vähän, ja tasapelien määrä saattaa muodostua ongelmaksi.
Ja yleisöäänestys kisan jälkeen järjestetään myös, tottakai.
Mihis ajan hetkeen tämä tarinakilpailu nyt sitten tulee sijoittumaan ja milloin saa lähettää ensimmäiset kilpailutyöt?
Itselläni on siinä mielessä huonohko homma tuon vuoden alun kanssa, että Suomen valtio on pyytänyt minut mukaan hommiin, joilla on tarkoitus.
Viime tarinakisa oli mielestäni hyvin järjestetty ja siitä on hyvä jatkaa. Itse olin siinä joukossa, jolla tuo tarina pääsi hippasen levähtämään jostain kumman syystä. Yhden illan aikana tuli kirjoitettua jossain ihme hurmoksessa siihen joku 7 sivua tekstiä ilman, että edes huomasin ajan ja sivujen kuluvan. Noh tällä kertaa lupaan tehdä lyhyemmän tarinan mikäli armeijalta ja muulta löysäilyltäni ehdin.
Itselläni on siinä mielessä huonohko homma tuon vuoden alun kanssa, että Suomen valtio on pyytänyt minut mukaan hommiin, joilla on tarkoitus.
Viime tarinakisa oli mielestäni hyvin järjestetty ja siitä on hyvä jatkaa. Itse olin siinä joukossa, jolla tuo tarina pääsi hippasen levähtämään jostain kumman syystä. Yhden illan aikana tuli kirjoitettua jossain ihme hurmoksessa siihen joku 7 sivua tekstiä ilman, että edes huomasin ajan ja sivujen kuluvan. Noh tällä kertaa lupaan tehdä lyhyemmän tarinan mikäli armeijalta ja muulta löysäilyltäni ehdin.
Tätä viestiä ei ole testattu kasviksilla eikä siinä mahdollisesti näkyviä perunoita ole vahingoitettu.
Vai niin. Mukava päästä taas kisaamaan, vaikka viime kisasta jäikin huono maku itselleni suuhun (ja ihan vain sen takia, etten ymmärtänyt kirjoittaa hyvää tarinaa
). Pituusrajoitukset eivät mielestäni ole hyvä idea, vaikka täytyi myöntää että olin viime kerralla näreissäni, kun näin kolme kertaa oman tarinani (joka oli muuten suositusten mukainen) pituisia teoksia. Sama EVVK-ongelma vaivasi myös minua 40K-puolella, mutta sain kuitenkin väkisin luettua kaikki.
Oikeastaan en näe mitään muutettavaa viime kisasta. Pistelasku oli erittäin hyvä ja tarinoiden määräkin pysyi kohtuullisena. Vaikka en viime aikoina ole saanut mitään kirjoitelman tapaista aikaiseksi, niin odotan innolla tulevaa kisaa. Oman sijoitukseni parantaminen on hyvä tavoite ja melko helposti saavutettavissa
. Tottahan toki voittokin kiiluu silmissä, mutta se taitaa olla joku pilvipöhinöiden aiheuttama kangastus...
Oikeastaan en näe mitään muutettavaa viime kisasta. Pistelasku oli erittäin hyvä ja tarinoiden määräkin pysyi kohtuullisena. Vaikka en viime aikoina ole saanut mitään kirjoitelman tapaista aikaiseksi, niin odotan innolla tulevaa kisaa. Oman sijoitukseni parantaminen on hyvä tavoite ja melko helposti saavutettavissa
Back in da biz and so deep in da bashin' game.
Tänä vuonna tulen varmasti mukaan. Viime vuonna jäi tulematta, kun en tajunnut ilmoittautua. Mutta nyt... Be ready, here i come!!!
Eli mukana ollaan
. Mutta voittoa tuskin on tulossa. Kattoo nyt, jos vaikka vahingossa yltäisin Revolveri ykkösen tasolle
.
Eli mukana ollaan
"Stay where you are... You're making me look amazingly brilliant."
Katsellaan hetken, mitä porukka on mieltä sääntöpaketin säätämisen kanssa mieltä. Konsensus tuntuu olevan, ettei ylä- tai alarajoja pituuksille määritellä, joten melko varmasti mennään seuraavilla säännöillä:Ghe'dahlg kirjoitti:Mihis ajan hetkeen tämä tarinakilpailu nyt sitten tulee sijoittumaan ja milloin saa lähettää ensimmäiset kilpailutyöt?
- FB/40k -jako (tai paremminkin, noihin maailmoihin perustuva jako, eli saa kirjoittaa 40k osioon GorkaMorka-novellin, ja FaBaan Mordheimista jne)
- Ei pituusrajoituksia, kunhan tarina voidaan luokitella novelliksi eikä miniromaaniksi
- Jos olet mukana, olet mukana - eli jos haluat osallistua ja saada tuloksen, äänestät (ne, jotka jättävät äänestämättä diskataan). Tähän myönnän poikkeuksen vain ja ainoastaan erittäin hyvien syiden perusteella. Lähinnä, jos kirjoittaja on armeijan harmaissa, ja helmikuuhun sattuu ensi vuoden pääsotaharjoitus (tai muuten vain kolmen viikon kines). Joka tapauksessa, jos on pakko jättää äänestämättä (jolle varaan niin paljon aikaa että hitaampikin ehtii, kahdesta viikosta ylöspäin riippuen osallistujamäärästä), täytyy ilmoittaa ajoissa minulle perustelujen kanssa.
- Muuten tuskin tässä vaiheessa tarvitsee miettiä, loppu on lähinnä miettimistä aikataulujen ja sen, kuinka tarinat toimitetaan minulle, kanssa.
Eli ennen "virallista" aloitustakin voi minulle tarinansa toimittaa, jos tammikuu sattuu olemaan esimerkiksi juuri palvelukseenastumisaika.
Mitenkäs muuten yleinen mielipide, kai tuollainen säännöstö sopii?
Ei jos, vaan kun :o).pamp-pu kirjoitti:Mihinkäs kilpailutyönsä voipi toimittaa, jos sen saa ajoissa valmiiksi?
Lähinnä nyt niin, että aletaan miettiä sitä vasta sitten tammikuussa kun laitan "viralliset" ilmoitukset asiasta. Jos on tammikuussa armeijaanmeno tai vastaavaa, ja haluaa laittaa työnsä aikaisemmin, niin paras vaihtoehto on sähköpostilla tekstitiedostona, jos ei onnistu niin cut-and-pastena yv:llä. Jos onnistuu itse vielä laittamaan tarinaan html-tagit (eli kotisivu-muotoon), helpottaa työtäni kummasti, muttei ole mikään pakollinen. Tarvittaessa voi laittaa jotain tekstinkäsittelyohjelmallakin tehtyä, jos on ylivoimaista keksiä kuinka se tallennetaan puhtaana tekstinä.
Mutta mielellään niin, että ei aleta pommittaa minua turhaan viesteillä ennen aikojaan. Ilman muuta, jos tammikuussa on palvelukseenastuminen, kuukauden ulkomaanmatka, itämafia murtaa sormet tai jotain vastaavaa tiedossa, niin silloin voi/saa/pitääkin laittaa tarina aiemmin.
-
Andromedus