Armeijan luominen?
-
flinkkuman
Armeijan luominen?
Eli kun porukat miettivät näitä uusia armeijoita niin miten niiden pelattavuus sopii kuvaan. Kun ei ole aina niin varmaa antaako vastapelaaja käyttää tälläistä armeijaa.
tilanne :
Olet menossa pelaamaan jotain vastaan ja yhtäkkiä se sanookin että onko sulla joku oma tekemä armeija että en mä sellaista vastaan aio pelaa...
ja ite olet tullut jostain kaukaa ja jäitkin ilman peliä.
Eli kaikki asiasta (kokemuksella) tietävät voitteko antaa ohjeita minulle (ja kaikile muille samaan kysymykseen vastausta odotteleville) että miten tämä toimii esim. metsäkääpiöiden kohdalla Ja Nipponian Samurailla (nämä osuivat silmään).
tilanne :
Olet menossa pelaamaan jotain vastaan ja yhtäkkiä se sanookin että onko sulla joku oma tekemä armeija että en mä sellaista vastaan aio pelaa...
ja ite olet tullut jostain kaukaa ja jäitkin ilman peliä.
Eli kaikki asiasta (kokemuksella) tietävät voitteko antaa ohjeita minulle (ja kaikile muille samaan kysymykseen vastausta odotteleville) että miten tämä toimii esim. metsäkääpiöiden kohdalla Ja Nipponian Samurailla (nämä osuivat silmään).
Eräs yksinkertainen tapa on, että annat vastapelaajallesi armeijan tiedot kouraan, ja kysyt, saatko pelata ko. armeijalla. Samalla tavallahan vastapelaajalla tulisi olla mahdollisuus tutkia armeijasi armeijakirjaa. Jos hän ei halua pelata omatekoista armeijaasi vastaan "koska se on liian ylivoimainen", niin kysy häneltä syitä siihen ja tee muutoksia listaasi. En usko, että kukaan on niin jääräpäinen, ettei suostuisi pelaamaan omatekoisia tasapainoisia listoja vastaan.
Eivät ole virallisia listoja, eivät edes GW:n 'opponent's approval' listoja, eli vastustajan ei todellakaan ole mikään pakko pelata sellaista vastaan. En minäkään pelaisi heti ensimmäiseltä istumalta sellaista listaa vastaan, josta en ole ennen kuulutkaan, ja vastustaja tulee sellaista esittelemään ilman mitään ennakkosopimusta. Jo hyviin tapoihin kuuluu ilmoittaa millä pelaa ja minkälaisia tapoja itsellään on pelata jo ennen paikalle saapumista, kun pelejä sovitaan aikaisemmin.
Kaikkein helpoiten pääset pelaamalla ns. teema-armeijaa. Hyvänä esimerkkinä vaikka metsäknärpiöt, mutta käytät vain ihan normaalia kääppälistaa, johon kellään ei luulisi olevan mitään sanomista, ja säädät figusi ja listasi jotenkin ko. teemaan liittyväksi. Otat siis vaikka paljon bolttiksi, longbeardeja, rangereita, crossbowmaneja, mutta teet listan kuitenkin mitä suurimmassa määrin virallisen listan mukaan. Tai sitten piraatti Empiret. Empirelista, mutta käytät vain figuja jotka teemaan sopivat ja säädät figusi niin että niistä erottaa mitä niiden kuuluu esittää, ja menet sillä pelaamaan. Selität vain kärsivällisesti ja ystävällisesti ennen peliä vastustajalle mikä on mitäkin, ja se on siinä. Kellään ei luulisi olevan nokan tuhistamista siinä vaiheessa, saat vain ihailevia katseita puoleesi ja vastapelaajat kuolaavat armeijasi päälle. Maalauspinta vain saattaa kärsiä.
edit\\ Olenpa hidas...
Kaikkein helpoiten pääset pelaamalla ns. teema-armeijaa. Hyvänä esimerkkinä vaikka metsäknärpiöt, mutta käytät vain ihan normaalia kääppälistaa, johon kellään ei luulisi olevan mitään sanomista, ja säädät figusi ja listasi jotenkin ko. teemaan liittyväksi. Otat siis vaikka paljon bolttiksi, longbeardeja, rangereita, crossbowmaneja, mutta teet listan kuitenkin mitä suurimmassa määrin virallisen listan mukaan. Tai sitten piraatti Empiret. Empirelista, mutta käytät vain figuja jotka teemaan sopivat ja säädät figusi niin että niistä erottaa mitä niiden kuuluu esittää, ja menet sillä pelaamaan. Selität vain kärsivällisesti ja ystävällisesti ennen peliä vastustajalle mikä on mitäkin, ja se on siinä. Kellään ei luulisi olevan nokan tuhistamista siinä vaiheessa, saat vain ihailevia katseita puoleesi ja vastapelaajat kuolaavat armeijasi päälle. Maalauspinta vain saattaa kärsiä.
edit\\ Olenpa hidas...
-
Stenvall
Sanotaanpa näin, että jos sovit noin yleensä Warhammer-pelin, niin et TIETENKÄÄN ota mukaasi jotain itsekehiteltyä armeijaa, vaan voit käyttää ainoastaan GW:n virallisia armeijoita. Mitkään itsekehitellyt armeijat eivät ole oikeita Warhammer Fantasy Battles-armeijoita, eikä niitä siten voi siinä käyttää. Eri asia on jos sovit vastustajan kanssa käyttäväsi omaa armeijaasi. Nämähän itsekehitellyt armeijat eivät periaatteessa liity mitenkään oikeaan Warhammer-peliin. Ne ovat vähän kuin appendix-listat ja eräät spessut=vaativat vastustajan hyväksynnän.
Mitä siitäkin tulisi, jos omia armeijasääntöjä saisi käyttää vastustajan hyväksymättä. Ei näkyisi muuta kuin omituisesti stateilla 10 varustettuja heppuja, jotka olisivat kuolemattomia ja maksaisivat 0.
EDIT: kolme ehti minua ensin.
Mitä siitäkin tulisi, jos omia armeijasääntöjä saisi käyttää vastustajan hyväksymättä. Ei näkyisi muuta kuin omituisesti stateilla 10 varustettuja heppuja, jotka olisivat kuolemattomia ja maksaisivat 0.
EDIT: kolme ehti minua ensin.
Ongelmana näissä on lähinnä se, että joku tekee sellaisen "nää on stateiltaan kaaosta parempia, mut maksaa kuin empiren rivimiehet" armeijan. Sellaista vastaan katoaa peli-ilo helposti. Mielummin runen mainitsemia teema-armeijoita tai kunnolla tasapainotettuja omia jengejä.
"Se joka sanoi että rahalla ei saa onnea, ei osaa ostaa oikeasta paikasta"
Siis ideanahan olis just se, että "omatekoisella" armeijalla saa pelata, jos se noudattaa vain jonkun oikean armyn sääntöjä. Se noissa Nipponeissa ja metsäkääpiöissä on vikana, että tehdään (pieniä) muutoksia johonkin jo olevaan armeijalistaan, ja toivotaan tällä omapräisyyttä. Omaperäisyydellä voit kuitenkin pelata vain kaveripiirissä ja ennalta sopimalla.
Sit taas piraattirotat on toinen esimerkki. IMO erinomainen idea ja toteutuskin on suhteellisen hyvä. Eli jättämällä jotain pois ja painottamalla johonkin saadaan luotua armeijalle hieno teema ja todennäköisesti onnistuessaan lookki, joka kerää vain kuolaavia ihmisiä Armyn ympärille samalla niittäessään maalauspisteitä kun mitä vaan.
Sittenhän on vielä se kolmas, eli täysin uusi armeija. Tästä on yksi edes jotenkin onnistunut esimerkki: Far north. Eihän tuokaan ole täydellinen, ja ainakin muistelmieni mukaan pelit on ollut 20-0 FN:lle. Mutta niin siinä helposti käy, luo sitten uutta tai muokkaa vanhaa. Ja kyllähän ne GW:nkin jässikät testaa niitä uusia armeijoita niin paperilla kuin peleissäkin, sillä eikös esim. Welffien pelitestaus oo jo alkanut, vaikka niitä lupaillaan johonkin "second half of 2005"-tiimoille.
Ja siis viimein asiaan: Jos haluat pelata joko omatekemälläsi armeijalla tai modaamallasi armeijalla, niin sovi asiasta etukäteen. Kerro, että "mulla on pikkusen muuteltu Delf-lista, josta mä oon hakenut fluffiin perusteita parilla omalla jutulla". Jos taas pelaat piraattirotilla, niin tieto "mul on skaven-armeija" riittää.
Sit taas piraattirotat on toinen esimerkki. IMO erinomainen idea ja toteutuskin on suhteellisen hyvä. Eli jättämällä jotain pois ja painottamalla johonkin saadaan luotua armeijalle hieno teema ja todennäköisesti onnistuessaan lookki, joka kerää vain kuolaavia ihmisiä Armyn ympärille samalla niittäessään maalauspisteitä kun mitä vaan.
Sittenhän on vielä se kolmas, eli täysin uusi armeija. Tästä on yksi edes jotenkin onnistunut esimerkki: Far north. Eihän tuokaan ole täydellinen, ja ainakin muistelmieni mukaan pelit on ollut 20-0 FN:lle. Mutta niin siinä helposti käy, luo sitten uutta tai muokkaa vanhaa. Ja kyllähän ne GW:nkin jässikät testaa niitä uusia armeijoita niin paperilla kuin peleissäkin, sillä eikös esim. Welffien pelitestaus oo jo alkanut, vaikka niitä lupaillaan johonkin "second half of 2005"-tiimoille.
Ja siis viimein asiaan: Jos haluat pelata joko omatekemälläsi armeijalla tai modaamallasi armeijalla, niin sovi asiasta etukäteen. Kerro, että "mulla on pikkusen muuteltu Delf-lista, josta mä oon hakenut fluffiin perusteita parilla omalla jutulla". Jos taas pelaat piraattirotilla, niin tieto "mul on skaven-armeija" riittää.
Mutta luulisi silti reilun vastapelaajan koettavan armeijaa, ja vasta sitten kertoo ukkojen olevan parempia kuin kaaoswarriorit ja maksavan empiren rivimiesten edestä. Kannattaa kuitenkin ensin testata omakeksimää armeijaansa ja kysyä mielipiteitä. Lisäksi luulisi vastustajalle kerrottavan, millä armeijalla aikoo pelata.