Tanan kirjoitti:
Minä olen sitä mieltä, että tällaisen puolueettoman tarkkailijan laittaminen on mahdotonta. Haluaisin kuulla miten GWn kirjoittajan on mahdollista kirjoittaa tavalla mihin kukaan muu kirjailija ei ole vielä pystynyt.
Eli kantasi siis on, että koska jokainen ihminen oikeassa elämässä (ei siis 40k fluffissa) on automaattisesti subjektiivinen asian jos toisenkin suhteen niin näin ollen myös se fluffi jota nämä ihmiset kirjoittavat on myös subjektiivista?
Sori, mutta ei toimi
Karu totuus on, että 40k universumia ei olisi olemassa ilman GW:n kavereiden luovaa työtä ja näin ollen heillä on täysi oikeus vaikuttaa luomaansa maailmaan juuri haluamallaan tavalla, puoluettomuudesta riippumatta. Jos GW päättää, että Keisari onkin kana niin sitten Keisari on kana, eikä siihen ole tavallisella sukankuluttajalla mitään sanomista.
Vertauksesi ontuu sen suhteen, että toisin kuin "kukaan muu kirjailija" (...ja tämäkin kyllä vaatisi vähän selvennystä osaltasi...) niin GW ei ole vastuussa julkaisemastaan materiaalista kenellekkään muulle kuin osakkeenomistajilleen (kysehän ei ole siitä, että kukaan voisi riitauttaa 40k fluffin "aitouden"...) joita taas ei kiinnosta muu kuin se, että tavara myy.
Ja se on hyvä niin.
Tanan kirjoitti:Tarkoitatko siis että 40k kaaos on jotenkin universaalisesti pahaa? Että kaikkien asiaan perehtyneiden tulisi päästä samaan johtopäätökseen? Jos he ovat eri mieltä he ovat jotenkin erehtynyeet?
En tietenkään. Tarkoitan, että 40k:n Kaaos on mitä se on. "Hyvän" ja "pahan" absoluuttista määritelmää on turha edes yrittää luoda (kuten edellisessä viestissäni sanoin niin mokoma keskustelu vaatisi oman threadinsä, muttei Sotavasarassa koska tällä puhutaan pikku-ukkeleista ja niiden mielikuvitusmaailmasta, eikä filosofisista kysymyksistä jotka vaivasivat jo muinaisia roomalaisia...

) enkä missään nimessä väitä olevani mikään ainoa oikea fluffin tulkitsija.
Tanan kirjoitti:Tämä keskustelu alkaa saamaan samoja piirteitä kuin keskustelu siitä ovatko esim LoTR örkit pahoja. Miksi en voisi pitää örkkejä sorrettuna, mutta loppujen lopuksi jalona kansana joka yrittää kaataa rappeutuneen läntisen kuningashuoneen?
Koska örkit eivät ole sorrettuja.
Silmarillionissa Tolkien kertoo örkkien syntymän, kuinka koko rotu luotiin
korruptoimalla haltioita. On tietysti subjektiivista, pitääkö korruptiota hyvänä vai pahana, mutta noin niin kuin universaalisti useimmat ihmiset ovat sitä mieltä, että korruptio on pahasta...

Paras argumentti varmaan olisi, että örkit ovat uhreja, mutta tämäkään ei tekisi niistä yhtään vähempää "pahoja".
Tanan kirjoitti:Ihmisillä (varsinkin nuorilla) on tapana nähdä asiat mustavalkoisina. Keisarikunta on heidän silmissään ikäänkuin puhtaampi kuin se oikeasti onkaan. Kaaos vastaavasti on pahempi kuin se "oikeasti" onkaan.
Totta. Itse olen kuitenkin aina pitänyt 40k universumin vahvimpana puolena sitä, että se ottaa huomioon sen, ettei absoluuttista "hyvää" ja "pahaa" voi määritellä. Tämä on hyvin ainutlaatuista missä tahansa fantasia/sci-fi maailmassa.
Mutta koska tämä on otettu huomioon, pitää asioita tarkkailla ei absoluuttisesta vaan 40k:n tapauksessa rotukohtaisesta näkökulmasta, ja silloin on kyllä selvää, että Imperiumi tarjoaa Kaaosta paremman vaihtoehdon ihmis
rodun säilymisen kannalta.
Elämä ihmisenä Imperiumissa on kovaa, mutta ainakin elät ihmisenä. Mikäli ihmisyys ei kiinnosta, ryhdy mariiniksi tai etsi vaihtoehtoja, joista Kaaos on kieltämättä yksi.
Tanan kirjoitti:
En kyllä jaksa uskoa, että Neljä pakottavat palvojansa tekemään yhtään mitään. Minusta Neljän palvojat ovat kuin narkkareita, jotka saavat kicksejä vain jumalansa huomiosta. He ovat valmiit tekemään mitä tahansa tämän saavuttamiseksi. En itse pidä narkkareista, mutta voin kuitenkin ymmärtää heidän käytöstään.
Kaaosvoimat 40k:ssa nimenomaan ensin houkuttelevat heidän vaikutuksilleen alttiita ihmisiä lupauksilla yms. voidakseen sitten syödä heidän sielunsa ja vallata ruumiinsa. Kun kriittinen askel Kaaoksen puolelle on otettu, ei paluuta enää ole ja kyseinen Kaaoksen palvelija on ikuisesti orjuutettu elämään kadotuksessa.
Jopa Horus, kieltämättä voimakkain ja mahtavin Kaaoksen palvelija
koskaan, oli 40k universumissa vain pelinappula Neljälle, joka jopa hetkeä ennen tuhoutumistaan ymmärsi virheensä. (...vaan ei auttanut, Keisarilla ei ollut varaa jättää kaveria henkiin joten siinähän meni...)
Tanan kirjoitti:Kyseessä on siis jälleen kerran mielipide vai?
Täh? Nyt ei tyhmä ymmärrä...
Tanan kirjoitti:Koska "keisari" on 40k maailmassa oikeasti olemassa ja hän oikeasti vaikuttaa maailmaan kuin pieni jumala, niin minun on hankala perustella väitettä oikean maailman asioilla. Kempä tietää, jos jumala oikeasti ilmestyisi joukkoomme, miten kävisi?
Uskon kuitenkin, että 40k maailmassa usko on arkipäiväistynyt suurimman osalle ihmiskunnan populaatiota. Ihmisten maailmat ovat täynnä perheitä, jotka piilottavat kaappimutanttinsa ja keisarikuntaa tuskin kiinnostaa mitä pahaa keisarista puhutaan yksittäisen työläisen kodissa.
Riippuu oikeasti hyvinkin pitkälle yksittäisistä maailmoista. Sen verran mitä olen 40k fluffia lukenut niin vastaan on tullut jos jonkinnäköisiä sivilisaatioita joista mikään ei ole toisensa kopio. Terra nyt esimerkiksi on aika fanaattinen paikka mutta löytyy myös maailmoita joissa pyörä (ja jopa pyöreät muodot) ovat epä-pyhiä ja näin ollen kiellettyjä.
Se miten uskonnollisuus koetaan/nähdään, ei ole edes Imperiumissa mitenkään homogeenista.
Tanan kirjoitti:Haluaisin kuulla edes yhden kaikille ihmisille yhteisen arvon.
Itsekkyys.
(huomasitkos... valitsin esimerkiksi arvon, joka on myös Kaaokselle yhteinen!)
Tanan kirjoitti:Ai? Ihmisrotu ei siis voi valita kollektiivisesti kuolevansa sukupuuttoon? Mikä ihmisrodussa on mielestäsi säilyttämisen arvoista?
Ihmisrotu ei voi kollektiivisesti sopia mistään. Yksilöitä kun olemme niin aina löytyy eriäviä mielipiteitä. Parhaimmillaan voidaan saavuttaa kompromissi.
Mikä minun mielestäni puolestaan on ihmisrodussa säilyttämisen arvoista ei liity mielestäni keskusteluun alkuunkaan, mutta vastaan kuitenkin... rokki, viina ja kauniit naiset 8)
Tanan kirjoitti:Niin kuin jokainen kaaoksenkin palvoja. En ole vielä koskaan tavannut henkilöä, joka kuvittelisi olevansa "paha". Jokainenkin terroristikin kuvittelee toimivansa oikean asian puolesta.
Minä puolestani olen. Tiedän itsekkin ajoittan tekeväni "pahoja" asioita, mutta teen niitä kuitenkin koska minulla on syyni (itsekäs kun olen...). Tämä ei kuitenkaan poista tekojeni "pahuutta" millään tavalla.
Mutta vertauksesi Kaaoksen palvelijoihin ontuu kyllä ankarasti. Horus ei tuhonnut Istvan IV:tä parantaakseen maailmaa. Angron ei hyökännyt Armageddonille tehdäkseen paikasta "paremman". Night Lordsit eivät terrorisoi uhrejaan.... jne. jne.
Itseasiassa minua kyllä kiinnostaisi tietää, mihin perustat väitteesi siitä, että Kaaoksen palvelijat ajaisivat muita kuin omia/jumaliensa etuja?
Tanan kirjoitti:Väärin. Väität siis että jokainen inkvisiittori tietää jokaisen toimensa seuraukset? En usko että edes järjestö kokonaisuudessa tietää varmasti mitä heidän toimensa aiheuttavat.
Oikeinpas

Ja siis en väitä enkä ole väittänytkään. Väitän, että Inkvisiittorit tietävät mitä tekevät ja varsinkin minkä kanssa ovat tekemisissä, mutta ihmisiä kun ovat niin tekevät tietysti myös ajoittain inhimillisiä virheitä.
Kysymys ei kuitenkaan ole siitä, onko Imperium/Inkvisiittorit/Keisari virheetön vaan siitä, mikä motivoi heidän toimiaan. Motivaatio on nimenomaan se, mikä erottaa Imperiumin ja Kaaoksen toisistaan.
Kaaos kun palvelee
vain itseään.