Tarinakilpailu II - ideointi ja suunnittelu
-
ShortFatBaldingGuy
Täytyykin varmaan taas katsoa josko saisi jotain kirjoitelmantynkää aikaiseksi. Mitä tuohon pituusrajaan tulee, niin en koe järkeväksi rajoittaa juttujen pituuksia. Jos kirjoittajalla on niin hyvä idea, joka tarvitsee pitkän tekstin, niin tulkoon sitten pitkä teksti. Itse tykkään kirjoittaa lyhyempiä juttuja enkä kokenut viime kisoissa itseäni mitenkään kaltoin kohdellun.
Uskoisin kuitenkin kansan äänestävän ajatuksella eikä viivoittimella
Uskoisin kuitenkin kansan äänestävän ajatuksella eikä viivoittimella
Flik kirjoitti:Tännekkö voi ilmottautua?
Eli saa niitä aikaisempia viestejäkin lukea ;o).Eräs moderaattorisetä reilun kymmenisen viestiä sitten kirjoitti:Tähän ketjuun ei tarvitse ilmoittautua - mihinkään muuallekaan ei tarvitse ilmoittautua. Mukaan ilmoittautuminen tapahtuu, tammikuun puolella, lähettämällä vuodenvaihteen tienoilla tulevien ohjeiden mukaan tarinansa minulle.
Alimmaisrajaa en ainakaan suosi, tämä saattaisi innostaa joitakin kirjoittamaan lyhyempiä tarinoita ja tuoda lohtua niiden synkkään elämään (kuten minun), jotka eivät jaksaisi lukea molempien sarjojen kaikkia tuotoksia. Tietysti tämä saattaa innostaa jokaikistä sotulaista kirjoittamaan kahden lauseen tarinan tyyliin:
Olipa kerran örkki, sitten se kuoli!
-Haha! Eikö ollutkin hyvä juttu. Kai minä nyt voitan vai?
Sanoisin että yläraja ei ole pakollinen jos on kuitenkin yleisesti puhuttu että ei tehdä niitä kilon painoisia romaaneja.
Olipa kerran örkki, sitten se kuoli!
-Haha! Eikö ollutkin hyvä juttu. Kai minä nyt voitan vai?
Sanoisin että yläraja ei ole pakollinen jos on kuitenkin yleisesti puhuttu että ei tehdä niitä kilon painoisia romaaneja.
Ylärajaa ja Alarajaa ei tarvita. Grond voi kaiketi poistaa kaikki aiheettomat tarinat, hän ilmoittelikin jo siitä aiemmin. Kaikki voivat käyttää järkeään tuon ylärajan suhteen. Kukaan ei jaksa ainakaan ajatuksella lukea Wordin 12 kokoisella kirjoitettua 20 sivun tarinaa. Viime vuonnakin tämä tuntui toimivan.
lojuu kuin kotka, ampuu kuin eläintarha
Niinno sinänsä rajoja ei tarvita.
Lukijathan (ymmärtääkseni) valitsevat sitten voittajan, ja jos tarina on liian pitkä, se saattaa menettää osan äänistä sen takia ihan yhtä helposti kuin lyhytkin tarina. Toisaalta pitkä tarina, jos se on tarpeeksi vetävästi kirjoitettu voi olla hyvä, kuten äsköistäkin paremmin tunnelmoitu lyhyempi pätkä.
Eli kirjoittaja osannee arvioida tarinansa pituuden.
Eli jos kirjoittaa 20 sivua sen takia että ei muuten mahdu, ei jotkut siitä välttämättä tykkää enää koska se on niin pitkä, ja äänestävät jotain muuta. Eli pitää osata kirjoitussuunnitelmaa miettiessä arvioida pituutta jo.
Lukijathan (ymmärtääkseni) valitsevat sitten voittajan, ja jos tarina on liian pitkä, se saattaa menettää osan äänistä sen takia ihan yhtä helposti kuin lyhytkin tarina. Toisaalta pitkä tarina, jos se on tarpeeksi vetävästi kirjoitettu voi olla hyvä, kuten äsköistäkin paremmin tunnelmoitu lyhyempi pätkä.
Eli kirjoittaja osannee arvioida tarinansa pituuden.
Eli jos kirjoittaa 20 sivua sen takia että ei muuten mahdu, ei jotkut siitä välttämättä tykkää enää koska se on niin pitkä, ja äänestävät jotain muuta. Eli pitää osata kirjoitussuunnitelmaa miettiessä arvioida pituutta jo.
"Täl on tämmönen juttu"
Mietiskelin tuota äänestyshommaa - "salaista" äänestystä on toivottu, mutta myös sitä että äänestettyään pääsee seuraamaan miten tulokset kehittyvät.
Mitenkäs olisi tällainen:
Äänestys suoritetaan joko privalla/sähköpostilla. Sitä mukaa kun äänet (perusteluineen) tulevat minulle, laitan ne nettiin, sivulle jonka linkin lähetän takaisin paluuviestinä jo äänestäneille. Teen linkistä niin kryptisen, että sen arvaaminen on 99.99% mahdotonta. Eli jo äänestäneet voivat käydä päivittäin vilkuilemassa kuinka tulokset kehittyvät (vaikkapa niin, että päivitän päivän äänet esim klo. 18 mennessä), mutta ei-äänestäneet eivät ole asiasta tietoisia (jollei joku kaveri kerro linkin osoitetta - en ryhdy säätämään mitään salasana-systeemejä. Linkin sotuun postaaja sekä hylätään että bännitään - ei koske tietysti minua äänestyksen päätyttyä).
Mielestäni tällätavoin yhdistettäisiin kumpikin idea. Tuottaisi ehkä kaikenkaikkiaan noin 5 minuuttia ylimääräistä työtä per osallistuja minulle, mutta viime kerran perusteella ääniä tippuu kuitenkin aika tasaisesti joten se kourallinen ääniä per päivä ei ole ajankäytöllisesti ongelma.
Sopiiko? Vasta-argumentteja?
Mitenkäs olisi tällainen:
Äänestys suoritetaan joko privalla/sähköpostilla. Sitä mukaa kun äänet (perusteluineen) tulevat minulle, laitan ne nettiin, sivulle jonka linkin lähetän takaisin paluuviestinä jo äänestäneille. Teen linkistä niin kryptisen, että sen arvaaminen on 99.99% mahdotonta. Eli jo äänestäneet voivat käydä päivittäin vilkuilemassa kuinka tulokset kehittyvät (vaikkapa niin, että päivitän päivän äänet esim klo. 18 mennessä), mutta ei-äänestäneet eivät ole asiasta tietoisia (jollei joku kaveri kerro linkin osoitetta - en ryhdy säätämään mitään salasana-systeemejä. Linkin sotuun postaaja sekä hylätään että bännitään - ei koske tietysti minua äänestyksen päätyttyä).
Mielestäni tällätavoin yhdistettäisiin kumpikin idea. Tuottaisi ehkä kaikenkaikkiaan noin 5 minuuttia ylimääräistä työtä per osallistuja minulle, mutta viime kerran perusteella ääniä tippuu kuitenkin aika tasaisesti joten se kourallinen ääniä per päivä ei ole ajankäytöllisesti ongelma.
Sopiiko? Vasta-argumentteja?
-
Stenvall
- The Captain
- Valvoja
No joo joo, tyhmä kysymys... (Eli ei...?)Rune kirjoitti:Mieti Tapsa ihan rauhassa kuule pari minuuttia... Jos päädyt myöntävään ratkaisuun, mieti pari kertaa uudestaan. Toivon kovin että tuo oli kuitenkin vitsi, viestin hymiöttömyydestä huolimatta.Tapsa kirjoitti:Sopii minulle. Eli saiko itseään äänestää?
Verba, non acta - sanoja, ei tekoja