Minä, minä!Dru Perim kirjoitti: (lukikohan KUKAAN jaarittelujani tänne asti?)
Tästä eri aikakausien sotkemisesta, en näe mitään estettä pitää pelissä sekä keskiajan rupusakki-hammistikku- että antiikin eliittikeihäsmiehiä. Nykyisellään vain ensimmäinen versio on mallinnettu. Liskoarmeijani esimerkkinä, minusta sauruksien taisteluteho laskee kun maksan 2p/äijä keihäistä. Onkohan jossain vikaa? Pitäisi tehdä selvä ero joukkojen välille, joille keihäs on pelkkä halpa hand weapon, ja niiden, joiden käsissä se on tehokkain saatavilla olevista aseista. Nykeisellään keihään ottaminen tuottaa eturivin miehelle vain haittaa (menetät +1 saveen), mikä on minusta täysin järjenvastaista.
Empirehän sai ruudin kääpiöiltä, mikä sinänsä selittää eri aikakausien sekoitusta. Toisaalta eiväthän eurooppalaiset esikuvatkaan ruutia itse keksineet..Dru Perim kirjoitti: Entäpä sitten Empiren käsituliaseet? Ne viittaavat taas eri aikakauteen.
Kyllähän fabassa on muutenkin viittauksia antiikkiin, esim. khemrin sotavaunut.
Ratsuväestä pari huomiota. Minulla ei ole empiren kirjaa nyt hyllyssä, mutta ainakaan pikakatsaus figuihin ei tuottanut yhtään silmälappu-pollea, eli kyseistä tekniikkaa ei ilmeisesti ainakaan merkittävissä määrin käytetä. Chargen pysäyttämisessä tärkein tekijä on, murtuuko jvn rivistö. Keihäsmiehet varmaan kärsivät rynnäköstä siinä missä miekkamiehetkin, mutta tiukka keihäsmuodostelma pysäyttää ratsuväen rynnäkön nopeammin, ja sitä seuraavassa lähitaistelussa se on vahvemmalla kuin vastaava miekkaosasto.