"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

MIssä vaiheessa pohjamaali.

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
edfex

MIssä vaiheessa pohjamaali.

Viesti Kirjoittaja edfex »

Katsoin noita vanhoja topikkeja että olisiko ollut jotain tähän liittyvää, mutta en löytänyt, vaikka joitakin on saattanu meennä ohi, eikä otsikosta pysty aina päättelemään mitä se sisältää. Pitemmittä mutinoitta asiaan. Eli...

Tässä örkkejäni kokoessani aloin miettiä, että missä vaiheessa kannattaa pistää pohjamaali. Kannattaako se spreiata silloin kun figuurit on osasina muovikehikoissa ja sitten alkaa siitä kasaamaan ja maalaamaan, kannattaako ensin koota (liimata) figuuri kasaan ja sitten pohjamaalata ja siitä sitten alkaa maalta kunhan pohjamaali on kuivunut vaiko miten, kertokaa te kokeneemmat mielipiteenne asiasta. Korjatkaa ja neuvokaa asiasta jos siinä on jotain neuvomista ja niin edespäin.

Olen ns. newbie. eh.. :?:
Olen korvana. 8O
Elämä on raakaa.
Ithirion

Viesti Kirjoittaja Ithirion »

hmm.. Kyllä niitä kai voi sillon pohjamaalata kun ne on osina mutta ne pitää kuitenkin ensin siistiä. Itse olen ensin liimannut ja sitten hoitanut maalit. :)
makebou

Viesti Kirjoittaja makebou »

en oo mitenkää kokenut mut mä laitan kehikossa sen niissä missä on paljon yksityiskohtia ja helpot kokoomisen jälkeen :?
Kharon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kharon »

Jos niitä kehikossa pohjamaalaa niin liimapintoihin menee maalia melko varmasti että ne täytyy sitten siistiä ennen liimaamista jokatapauksessa. Eiköhän se kaikkein yksinkertaisinta ole pohjamaalata sitten kun figu on suurimmaksi osaksi kasassa. Tosin joidenkin osien kohdalla (esim. kilvet, marineiden boltterit) kannattaa varmaan pohjamaalata+maalata kun ne ovat kehikossa kiinni ja liimata kiinni vasta lopuksi kun muu figu on maalattu.
Cacodemoni

Viesti Kirjoittaja Cacodemoni »

Kannattaako beissata hiekalla ennenku pohjamaalaa spraylla?
Machiavelli
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Machiavelli »

Riippuu haluatko vaihtaa flockin tai grassin väriä.
Sincerely yours, Machiavelli.

Warning: the above note may contain sarcasm, please read with care.
Cacodemoni

Siis ajattelin että eka beissaa hiekalla, sitten pohjasprayaa, sitten maalaa ja lopuks static grassit kiinni...?
Yuri

Viesti Kirjoittaja Yuri »

Se on ihan hyvä idea. Itse laitan hiekat aina sen jälkeen kun figu on maalattu ja on sanottava että se on hieman hankalaa leikkiä sen mustan maalin kanssa että sitä ei menis siihen figuun (Taukit on kyl kivoja tässä suhteessa, pienet jalat).

Ihmettelen kyllä ihmisiä jotka pohjamaalaa/spreijaa figunsa vasta sen jälkeen kun on koonnu ne. En ymmärrä kuinka siinä vaiheessa ylettää joka paikkaan figun käsien alla ja muihin samanlaisiin paikkoihin... Itse spreijaan rangat ja maalaan jotkut osat siinä kiinni (esim. Taukkien päät, hankalaa maalata niitä jos se on figussa kiinni). Jalat ja torson kyllä liimaan yhteen ja laitan beissiin ja maalaan ne siinä, nopeutuu vähän. Sit maalaan erikseen kädet ja liimaan ne kiinni ja lopuksi tulee pää ja olkapanssari.
Cacodemoni

No mitä nyt oon kaikennäkösiä ohjeita lukenu niin niissä kehotetaan laimennetulla mustalla maalaamaan mustan sprayn jälkeen että saa tasasen pohjamaalin... mutta eipä juuri kannata jotakin ritareita liimata hevosiin kiinni tai kilpiä käsiin ennenku on maalannu ne, tai muuten joihinkin kohtiin ei ylety sitten millään.
Nimbus
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Nimbus »

Cacodemoni kirjoitti:Kannattaako beissata hiekalla ennenku pohjamaalaa spraylla?
Kyllä. Miksi ei? Itselläni toiminut varsin hyvin, eikä tarvitse lopuksi sitten söhriä mustaa jokapaikkaan...
Those who advance blind find trouble
Victory allways lurks in corners
Ithirion

Viesti Kirjoittaja Ithirion »

Kyllä kaikkiin paikkoihin ylettää, pitää vain omata vakaa käsi ja hyvät maalaustaidot.. :P
Wurzzag
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wurzzag »

Mielestäni figut kannattaa pohjamaalata vasta koottuina, koska kyllä kaikki näkyvät paikat kuitenkin peittyvät maalilla ja. IMO.
Omnia mors aequat - Death equals all things
Yuri

Viesti Kirjoittaja Yuri »

No taaplatkoon jokainen omalla tyylillään. :) Paras tapa on aine se mikä toimii itselleen parhaiten.
Corian

Viesti Kirjoittaja Corian »

Kyllä kaikkiin paikkoihin ylettää, pitää vain omata vakaa käsi ja hyvät maalaustaidot..
no vaikka nämä taidot omaisikin, niin mitä ideaa olisi tehdä asiat vaikeammin.

kyllä figut koota kannattaa ennen pohjamaalausta, mutta juuri kilvet, ratsastajat jne... kannattaa liimata vasta maalauksen jälkeen.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
http://www.nopat.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”