Taas kerran siveltimistä...
Taas kerran siveltimistä...
Elikkäs en pitänyt GW:n pensseleistä, koska ne olivat turhan pitkä karvaisia. Millaisia kannattaisi ostaa? Olen aloittelija, katselin em4-suteja ja vaikuttivat hyviltä. Vinkkejä ja muuta mukavaa pyydän. Synteettisen ja tavallisen siveltimen ero? Kai täällä jollain on synteettinen suti? 
Save a tree, eat a beaver.
-
Ville.Vehmasaho
- puolisukeltaja
-
Ville.Vehmasaho
Kannattaa käyttää hakua:
http://forums.sotavasara.net/viewtopic. ... t=sivellin
Tollaisia löytyi haulla.
Tollaisia löytyi haulla.
"Brush-licking makes you a better painter"
-
hypsilurus
No, makuasia,mitkä noista sitten ovat parhaita, vaikka kyllä noi W&N:t on ehdottomasti parhaiden joukossa. On noita nyt joitain muitakin hyviä, jotka sijoittuvat tonne samalle suunnalle W&N:n kanssa. Tosin tästä joukosta EM4, Citadel ja "kirjakaupan pensselit" pysyvät varsin kaukana.
Ja toi skarsnakin kommentti oli melko hyvä. Pieni ja terävä sivellin ei tee maalaajaa, vaan kova työ ja harjoittelu. Maalaaminen on taitolaji, ei välinelaji. Tosin kyllä aina jossain vaiheessa "kehitystä" tulee siveltimenkin ominaisuudet vastaan, ja tietenkin myös hyvillä/oikeilla välineillä on osansa työn onnistumisessa.
Ja toi skarsnakin kommentti oli melko hyvä. Pieni ja terävä sivellin ei tee maalaajaa, vaan kova työ ja harjoittelu. Maalaaminen on taitolaji, ei välinelaji. Tosin kyllä aina jossain vaiheessa "kehitystä" tulee siveltimenkin ominaisuudet vastaan, ja tietenkin myös hyvillä/oikeilla välineillä on osansa työn onnistumisessa.
-
Ville.Vehmasaho
maalaus ei ole pelkästään pensseleistä kiinni, koten aloittelijan ei kannata hummata rahojaan johonkin 12e maksavaan minkin karvaiseen special edition gyper mikä lie super pensseliin, itse ostin ekat pensselini ostin tiimarista ja ihan hyvin kävi ekaksi
tälläkin hetkellä on sekalainen kokoilma halvempia pensseleitä, mm, revellin 0 ja 1 koot ja sitten fine detail Gw:ltä (omasta mielestäni ainut käypä) ja sitten pari muuta joltain nimettömiltä valmistajilta
millaisia pensseleitä itse käytätte?
tälläkin hetkellä on sekalainen kokoilma halvempia pensseleitä, mm, revellin 0 ja 1 koot ja sitten fine detail Gw:ltä (omasta mielestäni ainut käypä) ja sitten pari muuta joltain nimettömiltä valmistajilta
millaisia pensseleitä itse käytätte?
Paras suti on sellainen joka sopii omaan käteen. Käyttäväthän urheilijatkin erilaisia välineitä. Afrikkalaiset juoksevat toisinaan paljain jaloin ja voittavat silti. Rahalla ei saa menestystä.
En silti suosittele maalaamaan pelkillä sormilla.
Oma kestosuosikkini on Raphaelin synteettinen, jossa on toista senttiä pitkät karvat. Kyseessä on varsinainen sutien Kalashnikov. Tällä on maalattu pari kokonaista armeijaa, pistetty reilulla kädellä basecoateja, drybrushattu, maalattu alkoholipohjaisia metalleja ja pesty sen jälkeen asetonissa. Kärki palaa aina teräväksi ja siistiksi. Karvojen pituus tarkoittaa, että suti imaisee suuret määrät maalia. Sillä voi tehdä laajojen alueiden wetblendausta ja korjata heti perään yksityiskohdat samalla maalisekoituksella pensseliä vaihtamatta. Käytän samaa sutia yli 90% ajasta. Valmista syntyy heti eikä joskus ensi vuonna villeissä unelmissa.
Lisäksi käytän satunnaisesti noin viittä muuta pensseliä silmien maalaukseen, järeään drybrushaukseen, basejen maalaukseen ja muuhun erikoistoimintaan. Maaston teossa käytetäänkin sitten ihan eri kaliiperin vehkeitä.
Käytä siis sellaista joka tuntuu hyvältä ja sopii työtahtiin. Kokeile useampaa keskihintaista sorttia ja etsi sieltä mieluinen tyyppi. Mitään viiden kybän suteja ei tarvita ennen kuin alat oikeasti maalata golden demon -voittajalle silmistä heijastuvan Eiffel-tornin irtopultteja. Tuskin silloinkaan.
En silti suosittele maalaamaan pelkillä sormilla.
Oma kestosuosikkini on Raphaelin synteettinen, jossa on toista senttiä pitkät karvat. Kyseessä on varsinainen sutien Kalashnikov. Tällä on maalattu pari kokonaista armeijaa, pistetty reilulla kädellä basecoateja, drybrushattu, maalattu alkoholipohjaisia metalleja ja pesty sen jälkeen asetonissa. Kärki palaa aina teräväksi ja siistiksi. Karvojen pituus tarkoittaa, että suti imaisee suuret määrät maalia. Sillä voi tehdä laajojen alueiden wetblendausta ja korjata heti perään yksityiskohdat samalla maalisekoituksella pensseliä vaihtamatta. Käytän samaa sutia yli 90% ajasta. Valmista syntyy heti eikä joskus ensi vuonna villeissä unelmissa.
Lisäksi käytän satunnaisesti noin viittä muuta pensseliä silmien maalaukseen, järeään drybrushaukseen, basejen maalaukseen ja muuhun erikoistoimintaan. Maaston teossa käytetäänkin sitten ihan eri kaliiperin vehkeitä.
Käytä siis sellaista joka tuntuu hyvältä ja sopii työtahtiin. Kokeile useampaa keskihintaista sorttia ja etsi sieltä mieluinen tyyppi. Mitään viiden kybän suteja ei tarvita ennen kuin alat oikeasti maalata golden demon -voittajalle silmistä heijastuvan Eiffel-tornin irtopultteja. Tuskin silloinkaan.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Jos se nyt ketään kiinnostaa, niin tässä on kuva käyttämistäni siveltimistä. Tossa on vasemmalta lukien: W&N series 16 (1), Onpas/00, EM4 kolinsky/1, 3,50€ halpasuti Harrasteesta, toinen Onpas, toinen EM4 sekä synteettinen 000.Teemus kirjoitti: millaisia pensseleitä itse käytätte?
Noista lähinnä käytän winsoria, halpissutia sekä toisinaan jotain todella pientä, kuten tota synteettistä. EM4:n sudeista en niin kauheasti ole pitänyt, näin enemmän niitä käytettyäni, mutta ihan kelpo tavaraa nuokin ovat.
Itse olen jo käyttänyt pidemmän aikaa HanArtin pensseleitä.
Nuo Näädänkarva/tekokarva siveltimet on mielestäni aivan verrattomat.
Voi kuivaharjata todella rankalla kädellä, vaikka kuinka kauan ja silti ne pysyvät terävänä.
Tähän mennessä olen joutunut uusimaan yksittäisiä siveltimiä vain kuukauden parin välein.
Eri kokoja on tarpeeksi jokaisen makuun, mutta itselle parhaimmaksi olen huomannut koot 02 ja 03.
Koot 01 ja 00 tuppaavat olemaan turhan pieniä mun makuun.
Ostaessa tulee kuitenkin katsoa vähän niiden karvojen perään, niissä on silloin tällöin jotain
häikkää punonnassa.
Harvemmin kuin GW:n pensseleissä tosin.
Nuo Näädänkarva/tekokarva siveltimet on mielestäni aivan verrattomat.
Voi kuivaharjata todella rankalla kädellä, vaikka kuinka kauan ja silti ne pysyvät terävänä.
Tähän mennessä olen joutunut uusimaan yksittäisiä siveltimiä vain kuukauden parin välein.
Eri kokoja on tarpeeksi jokaisen makuun, mutta itselle parhaimmaksi olen huomannut koot 02 ja 03.
Koot 01 ja 00 tuppaavat olemaan turhan pieniä mun makuun.
Ostaessa tulee kuitenkin katsoa vähän niiden karvojen perään, niissä on silloin tällöin jotain
häikkää punonnassa.
Harvemmin kuin GW:n pensseleissä tosin.
Eli tällästä. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että monet figumaalarit (aloittelevat mahdollisesti) sortuvat liian pienen siveltimen käyttöön. Reilusti vaan niitä kakkosia ja kolmosia käyttöön, kunhan kärki on hyvä. Muitakin siveltimiä käytän, mutta en jaksa eritellä.Minä itse kirjoitti:Tajusin muuten juuri että minulla on tyttöystävä. Se on tumma ja tulinen, mutta välilla aistikas ja hellä, omaa täydelliset muodot ja pää on terävä kuin neula. Pidän siitä parempaa huolta kuin itsestäni, ja vietän runsaasti laatuaikaa sen seurassa. Meillä on jopa tapana päivittäin nuoleskella toisiamme. (niin siis, tämänhetken suuren rakkauden kohteenihan on Raphaelin kolmos koon 8404 sivellin)
Amerikassa köyhyys on värillistä --Ray Loriga
-
Silver Warrior
Mjooh ehdottomasti samaa mieltä. Ite tein tota virhettä vuosia, kunnes tajusin että figuja maalataan sen pensselin kärjellä eikä mopaten koko sudilla. Kannattaa ostaa ihmeessä suht hyvä näädänkarva sivellin ite pidän ihan ok:oota tollasta tempera sarja 11 vai mitä lie sivellintä hintaa on jotain kolmisen euroa noilla 0-2 kooilla. Raphael 8404 on tietysti ykkönen mutta hieman kallis (10E+) jos ei ole ennen tottunu käyttämään tollasta pensseliä.Skarsnak kirjoitti:Eli tällästä. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että monet figumaalarit (aloittelevat mahdollisesti) sortuvat liian pienen siveltimen käyttöön. Reilusti vaan niitä kakkosia ja kolmosia käyttöön, kunhan kärki on hyvä. Muitakin siveltimiä käytän, mutta en jaksa eritellä.Minä itse kirjoitti:Tajusin muuten juuri että minulla on tyttöystävä. Se on tumma ja tulinen, mutta välilla aistikas ja hellä, omaa täydelliset muodot ja pää on terävä kuin neula. Pidän siitä parempaa huolta kuin itsestäni, ja vietän runsaasti laatuaikaa sen seurassa. Meillä on jopa tapana päivittäin nuoleskella toisiamme. (niin siis, tämänhetken suuren rakkauden kohteenihan on Raphaelin kolmos koon 8404 sivellin)
Ite käytän raphel 8404 kokoa 1 melkeempä kokoajan. Muistaakseni se tais olla se pensseli mikä oli myöskin cyrilin, arkaalin, rackhamin tiimin ja muitten ranskalaisten suosiossa.
Esim nää kasvot maalasin pelkästään tolla ykkösellä about kolmessa tunnissa.
http://koti.mbnet.fi/baretul/figut/dwar ... r/wip1.jpg
Tossa on parisen kuvaa noista
http://koti.mbnet.fi/baretul/Muu_tavara ... sselit.jpg
(oranssipäiset on noita raphael 8404)
http://koti.mbnet.fi/baretul/Muu_tavara ... 0makro.jpg
http://koti.mbnet.fi/baretul/Muu_tavara ... sselit.jpg
-
Kellokoneisto