"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Värien valintaa

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Ninnu
Viesti:

Värien valintaa

Viesti Kirjoittaja Ninnu »

Väriympyrä

Väriympyrä auttaa hakemaan värejä figuillesi. Yleisintä ehkä on katsoa joku pääväri figulle ja sille vastaväri. Vastavärit ovat vastakkaisilla puolilla väriympyrää.

Itse yleensä rakennan väritskeeman kolmen värin varaan joista kaksi on hallitsevampaa ja yhtä käytetään vain pienemmillä alueilla korostamaan kahta muuta. Kolme väriäni valitsen väriympyrän eri puolilta luodakseni mahdollisimman suuren kontrastin, eli selkeimmin joko päävärit sininen-punainen-keltainen tai välivärit vihreä-violetti-oranssi. Voin helposti tämän pohjalta vääntää halutessani värejä joku lämpimämpään suuntaan tai kymempään.

Väricomboissa en ajattele mustaa, valkoista tai harmaata värinä. Rajoitetusti otan huomioon metallivärit, nahan ja muut tuollaiset "pakolliset" värit. Ne vaikuttavat muihin väreihin ja mihin suuntaan mahdollisesti käännän noita kolmea väriä, mutta varsinaisesti en laske mitään noista yhdeksi kolmesta väristäni (ellei ne ole pääosassa figussa).

Värien kulöörin pienentäminen murtamalla saa värit näyttämään luonnollisemmalta. Murtaminen tarkoittaa värin taittamista jollain muulla värillä niin että se ei ole enää puhdas. Avulias GW ja muut maalifirmat myös tuottavat valmiita murrettuja värejä.

Värin valoorien vaihteluilla luodaan efeksi valoista ja varjoista. Mutta toki käytetään myös ihan kokonaan tummepaa tai vaaleampaa palettia kuin perusvärit.

Lisää väreistä löytyy Jenniferin sivuilta. Täällä enemmän teoriaa.
Jag känner en bot
Hon heter Anna. Anna heter hon,
och hon kan banna banna dig så hårt
Hon röjer upp i våran kanal.
Squirreli
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Squirreli »

Voiko sen tehdä näinkin? ;)

eeeeeeeei kuulkaas, fiilispohjalta, sanon minä... jos pinkki tuntuu hyvältä sen TÄYTYY olla hyvä ;) ....

-Touko "Squirrel" Kästämä

PS. thx ehkä nyt olen parempi ihminen EDIT: /maalaaja/figujen värittäjä
...to crush your enemies, to see them driven before you, and to hear the lamentations of their women.
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

Oletteko koskaan miettineet miksi blood angeleiden silmät ovat vihreät?Tai miksi dark angeleilla on/oli punaiset boltterit?

Toinen juttu mikä kannattaa noiden Ninnun mainitsemien asioiden lisäksi huomioida on se, että punainen on kaikissa pelifiguissa hyvä väri. Ai miksi? No koska suurin osa pelipöydistä on kirkkaan vihreitä, eli punaisen vastaväriä. Samasta syystä en koskaan tekisi pääväriltään vihreää armeijaa ainakaan itselleni.

Lisäksi väriympyrää ei ole mikään pakko noudattaa orjallisesti. Olen monissa figuissa unohtanut mokoman lähes kokonaan valiten silmämääräisesti hyvän näköiset yhdistelmät. Ja mielestäni valkoisen (tai mustan?) voinee hyvin laskea yhdeksi figun kolmesta pääväristä, koska tuleehan kontrasti myös karkeista valoorieroista eri sävyjen lisäksi.
Squirreli
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Squirreli »

Lisäksi kannattaa huomioida, punaiseen liittyen, että kyseinen väri on TÄYSIN asiaankuulumaton esim. wh40k:ssa ... Kuka maalaa marineille tai kaartilaisille punaiset aseet vain siksi että siinä on kontrastia? ... Rumaaa rumaaa... Henkilökohtaisesti olen aina vihannut punaista aseita... Traumoja wh40k kakkosedikasta saakka :/

-Touko "Squirrel" Kästämä

EDIT: By The Color Of Their Weapons Shall We Know Their Painter
...to crush your enemies, to see them driven before you, and to hear the lamentations of their women.
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

Kuka maalaa marineille tai kaartilaisille punaiset aseet vain siksi että siinä on kontrastia? ...
Minä! Minä! No space wolffeille en halunnut punaisia bolttereita, koska ne eivät sopisi niille ollenkaan, mutta esim. dark angelit sais aika realistisiksi jos niiden boltterit maalais vaaleanpunaisella ja lisäisi niiden pintaan vielä hileitä.
Matti N
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Matti N »

VJ kirjoitti:Oletteko koskaan miettineet miksi blood angeleiden silmät ovat vihreät?Tai miksi dark angeleilla on/oli punaiset boltterit?
Mutta mites vihreiden salamandereiden keltaset silmät? :roll:
Day
Valvoja
Viesti:

Re: Värien valintaa

Viesti Kirjoittaja Day »

Sanonpa minäkin sanasen.
Ninnu kirjoitti: Väricomboissa en ajattele mustaa, valkoista tai harmaata värinä.
Samoin. Kun kerran minua on jo pari vuotta hakattu päähän väriympyrällä, olen jopa ymmärtänyt *hurjaa*, että harmaan värin lisääminen figuun ei vaikuta värien tasapainoon (juuri) lainkaan. Eli jos figussa on jo kaikki värit mitä siinä haluaakin olevan, kannattaa lisäillä harmaata (ja harmaanruskeaa, ruskeaa, mustaa ja valkoista). Näin figuista ei tule sirkuksia vaan värit pysyvät tasapainossa.

... ja viisaammat varmasti korjaavat jos päästelin sammakkoja suustani.
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
Machiavelli
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Machiavelli »

Jee kauhulla oon jo eilisestä asti odotellu millon ninnu postaa tän :lol: . Itekkään en oo koskaa miettiny mitään väriympyrää... Nyt varmaan olis aika alottaa :wink:
Sincerely yours, Machiavelli.

Warning: the above note may contain sarcasm, please read with care.
Day
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Day »

Niin. Kun kukaan muu ei ole vielä ehtinyt antaa käteviä nyrkkisääntöjä värien valitsemiseen, voin koettaa antaa omani ja minua viisaammat voivat sitten kritisoida ajatuksiani. Itseäni nämä ainakin auttoivat, toivottavasti niistä on hyötyä jollekulle muullekin.

Pahoittelen myös todella, jos tämä kuulostaa jotenkin besserwisser-tyyliseltä. Ei ole tarkoitus julistaa yhtä totuutta ja kertoa tämän olevan jotenkin Se Oikea(tm) tapa. Minua saa haukkua ja nöyryyttää aivan vapaasti jos on aihetta.

Ensinnäkin. Hanki väriympyrä. Liimaa se seinään jonka edessä maalaat figusi. Käytä sitä. :)

Eräs helppo tapa valita päävärit figuunsa on käyttää heraldiikan värisääntöjä. Ne havaittiin hyviksi jo keskiajalla eivätkä ole menettäneet tehoaan yhtään. Lisäksi ne ovat hyvin yksinkertaisia:

Heraldiikan sääntöjen nojalla käytetään vain kahta väriä: toinen niistä on metalli (valkoinen tai keltainen), toinen puolestaan väri (sininen, vihreä tai punainen). Lisäksi musta voi kuulua kumpaan hyvänsä ryhmään eli sitä voi käyttää sekä metallin että värin kanssa - purppura/lila on puolestaan poikkeus jota käyttävät vain kuninkaalliset eikä se siksi kuulu (kunnolla) heraldisiin väreihin. Yksinkertaisin tapa onkin vain valita yksi väri ja yksi metalli ja käyttää niitä pääväreinä. Näiden kahden ryhmän värejä yhdistelemällä saa jo kivanlaisia ja varmasti toisiinsa yhteensopivia väriyhdistelmiä. (Annan tästä referenssejä jos joku kaipaa...)

Lisäksi voi käyttää hyväksi lähi- tai vastaväriharmoniaa. Tätä joutuu miettimään jos haluaa käyttää useampaa kuin kahta väriä. Lähiväriharmonia on yksinkertaisesti vain sitä, että käytetään värejä, jotka sijaitsevat lähekkäin väriympyrässä (esim. oranssi ja lämpimän keltainen). Vastaväriharmonia tarkoittaa puolestaan, että käytetään kahta vastaväriä (tai sellaisia värien ryhmiä, joissa on sekä väri että sen vastaväri). Molemmat toimivat mielestäni hyvin - tosin kontrastia kannattaa hakea jotta figu erottuu eli vastavärejä kannattaa käyttää (vrt. punainen bolter - vihreä pelikenttä -keskustelu).

Olen yleensä myös käyttänyt periaatetta, että värit väriympyrästä olisi hyvä valita siten että jättää vähintään jonkin päävärin pois - eli siis leikkaa väriympyrästä 1/6:n pois. Viitsiikö joku kertoa, onko tämä järkevää?

Kannattaa myös lukea Ninnun lähettämät linkit. Ne ovat tosi hyviä. Etenkin Jennifer puhuu todella paljon asiaa. Usko häntä, älä minua :)

Pääpointti lienee kuitenkin vain se, että mieti mitä värejä haluat figuusi ennenkuin maalaat.
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
Ninnu
Viesti:

Nonniin... Eli tuo esittämäni tapa valita värejä luo maksimaalisen kontrastin joka esimerkiksi on aika hyvä asia maalauskisafiguissa, kiinnittää GD tuomarin huomion helpommin jne... Etenkin Victor Hardy käyttää kovin selkeää punainen-sininen-keltainen skaalaa tuolla rapakon toisella puolella, ja äärmimmäisen menestyneesti... :-)

Ajatuksen pohjana väriympyrä on lyömätön, ja usein kun minulta kysytään neuvoa väreistä ja en ole nähnyt figua heitän ilmaan vastavärejä tai välivärejä. Helpoimpia saada onnistumaan vaikka sävyt eivät olisikaan tarkallaan mitä ymmärsin.

Omissa figuissani leikittelen ympyrällä, siinä mielessä Dayn ehdottama siivun leikkaaminen pois ei ole ollenkaan mahdoton ajatus. Helposti voin ottaa kaksi väriä vierekkäin toiselta puolelta ja valita niitten vastavärin kolmanneksi väriksi figuun. Kolme väriä on melkein maksimi mitä kannattaa figuun pistää.

Musta ja valkoinen eivät ole värejä koska ne ovat joka kaikki värit tai värittömyys. Harmaa on myöskin vain vaihtelua kahden ääripään välissä. Valöörin vaihtelu kannattaa ottaa huomioon, mutta musta, valkoinen ja harmaa eivät liity sinällään kulöörin vaihteluun joten eivät ole yksi kolme väriä per figu nyrkkisäännöstäni.

Ja voi toki maalata figunsa ihan juuri niillä väreillä kuin tykkään.. Jos pinkillä pistää niin vaalea camovihreä olisi aika kiva vastaväri, ja tumma turkoosi. :-D Minä olen huomannut väriympyrän hyväksi ajattelun lähtökohdaksi.
Jag känner en bot
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

Weekender kirjoitti:
Mutta mites vihreiden salamandereiden keltaset silmät? :roll:
Salamanterit ovat luoneet nahkansa (eh eh) figuhistorian aikana muistaakseni parikin kertaa, eli toisin sanoen nykyinen colour scheme on aika uusi. Nykyisin gw ei enää käytä vastavärejä niin räikeästi kuin ennen. Dark angeleiden boltterit ovat kai kolmannen edikan codexissa mustia ja örkeillä ei ole enää kaikilla kirkkaan punaisia vaatteita.
Black scars

Viesti Kirjoittaja Black scars »

Siis mitä ihmettä? Musta-harmaa-valkoinen on parasta mitä figuun voi laittaa. Punaiset gemit ja hopeiset pislaakit, lopputulos on todella näyttävä. Dark elffini ovat tuolla skaalalla maalattuja ja uusimmissa on jopa iho siniharmaa (tuon skaalan blendaaminen on jopa kivaa GW väreilläkin). Dark rideritkin ratsastaa zeebroilla, kaikki irti mustavalkoisesta.
Mariinitkin on mulla mustia, siitä blendaus lähes valkoiseen ja shoulderit `scrolleina´ eli bleached bonella.
Kontrastit on tärkeitä erottuvuuden kannalta, värit on katsojan silmässä, vaikka joitakin yleispäteviä tutkimuksia onkin värien vaikutuksesta tehty.
*Hu*
Ninnu
Viesti:

Musta ja valkoinen luovat kontrastin valoisuutensa ansiosta, ja punainen sopii harmaisiin loistavasti. Jos musta ja valkoinen ovat pääväreinä figussa toki ne silloin lasketaan väreiksi... :-)

Samoin jso figu on suurimmalta osaltaa nahanvärinen niin silloin sekin lasketaan, sama metallien kanssa.

Vastavärit ovat hyvä ajattelun pohja, luovuus syntyy soveltamalla. Kukaan ei varmaankaan pidä esellisen edikan Dark Angeleita kovinkaan luovina väriensä tähden... :roll:

:-D
Jag känner en bot
Ninnu
Viesti:

Toi Dayn heraldiikka juttu on hyvä ja toimiva, etenkin jos liikutaan bretonnia, empire tai 40k marine linjoilla, ne nojaavat paljon heraldiseen perinteeseen muutenkin.

Keltainen ja valkoinen ovat väreinä kivoja, ne sopivat melkein mihin tahansa muuhun väriin. Sinällään tuossa on paljon pointtia. :-) Mutta kuten sanottu, itse pidän kovasti kolmesta pääväristä per figu, en vain kahdesta...

Purppura on ongelmallisempi heraldiikan kannalta (btw Day myös papisto sai käyttää purppuraa). Sivuuttaisin sen osalta perinteet, ellei todella puhuta bretonnian tai empiren armeijoista.
Jag känner en bot
Day
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Day »

Ninnu kirjoitti: Purppura on ongelmallisempi heraldiikan kannalta (btw Day myös papisto sai käyttää purppuraa). Sivuuttaisin sen osalta perinteet, ellei todella puhuta bretonnian tai empiren armeijoista.
Hups. Olet varmasti oikeassa. Mutta jos joku käyttää heraldiikan värisääntöjä joidenkin figujensa maalaamiseen, kannattaa myös tutustua kilpikuvioihin. Ne ovat tosi helppoja ja niillä saa tosi näyttäviä esim. empiren ja bretonnian ritareita - Maalasin reilu viisikymmentä 15mm ritaria vain ja ainoastaan kuudella heraldisella värillä. Tulos oli todella kiva.

... ja jos sivuuttaa perinteet purppuran osalta, kannattaa se sisällyttää värien (sininen, vihreä, punainen) joukkoon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”