Sääntötulkintoja kaivataan eiliseen peliin
Sääntötulkintoja kaivataan eiliseen peliin
Pelasimme eilen 3000pts Ork:Bloodaxe clan vs 1500pts DA Pure Deathwing + 1500 SoB pelin. Pelin aikana nousi pari tilannetta, jotka ratkottiin 4+ heitolla, joihon nyt kaipaisin tarkistusta.
1. SM Dreadnought liikkuu difficult terrainissa. Pitääkö sen pyörittää dangerous terrain test?
2. Lasketaanko psychic powerit "aseiksi"? Eli combottaako tank hunter skilli esim SotEW ja FotA kanssa?
3. Vaatiiko FotA LoSin? Tämä sivusto väittää niin, mutta ilmeisesti virallista FAQia ei ole tehty asiasta. Myös voiman kuvaus antaa ymmärtää, että voima kantaa aina kentän reunaan (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta).
4. Jos ryhmä örkkejä konsolidoi immotetun immolaattorin kylkeen, pääsevätkö ne lyömään SoB -pelaajan vuorolla? (tavallisesti immolaattori pystyisi helposti välttämään iskut liikkumalla 1" kauemmas).
1. SM Dreadnought liikkuu difficult terrainissa. Pitääkö sen pyörittää dangerous terrain test?
2. Lasketaanko psychic powerit "aseiksi"? Eli combottaako tank hunter skilli esim SotEW ja FotA kanssa?
3. Vaatiiko FotA LoSin? Tämä sivusto väittää niin, mutta ilmeisesti virallista FAQia ei ole tehty asiasta. Myös voiman kuvaus antaa ymmärtää, että voima kantaa aina kentän reunaan (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta).
4. Jos ryhmä örkkejä konsolidoi immotetun immolaattorin kylkeen, pääsevätkö ne lyömään SoB -pelaajan vuorolla? (tavallisesti immolaattori pystyisi helposti välttämään iskut liikkumalla 1" kauemmas).
Oulun Höyryliiga Ropeconissa (taas). Katso raportti ja kuvat!
-
Armageddon
Re: Sääntötulkintoja kaivataan eiliseen peliin
Ei tarvi, paitsi jos olette sopineet pelikaverin kanssa kyseisen maastonkappaleen vaaralliseksi ennen peliä. Samaa sanoo myös sääntökirja, nopeiten tämän kohdan löytää kirjan takaosan quick reference sheetistä.Tanan kirjoitti:1. SM Dreadnought liikkuu difficult terrainissa. Pitääkö sen pyörittää dangerous terrain test?
Tank hunterin kuvauksessa puhutaan vain aseista, joten itse ainakin tulkitsisin asian niin, ettei kyvyllä ole vaikutusta psychic powereihin.Tanan kirjoitti:2. Lasketaanko psychic powerit "aseiksi"? Eli combottaako tank hunter skilli esim SotEW ja FotA kanssa?
Itse en ainakaan muista tuota sivua lukuun ottamatta muuta lähdettä, joka sanoisi powerin vaativan LoSin. Veikkaisin siis, että gw:n pojilla sattunut kirjoitusvirhe, mutta tästä en mene takuuseen.Tanan kirjoitti:3. Vaatiiko FotA LoSin? Tämä sivusto väittää niin, mutta ilmeisesti virallista FAQia ei ole tehty asiasta. Myös voiman kuvaus antaa ymmärtää, että voima kantaa aina kentän reunaan (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta).
Eivät pääse. Sääntökirjan mukaan koneita (joilla ei ole WS-arvoa) ei voi lukita lähitaisteluun, joka tarkoittaa sitä että niitä saa lyödä vain chargen jälkeen. Ainoa poikkeus milloin saat lyödä vihollisen vuorolla taitaa olla tank shokin yhteydessä lyöminen, muita ei ainakaan heti tule mieleen.Tanan kirjoitti:4. Jos ryhmä örkkejä konsolidoi immotetun immolaattorin kylkeen, pääsevätkö ne lyömään SoB -pelaajan vuorolla? (tavallisesti immolaattori pystyisi helposti välttämään iskut liikkumalla 1" kauemmas).
- Warcrafter
1. Ja ei muuten tasan tarvii ottaa !! se on walkkeri ja tietääkseni walkkerit liikkuu DT:ssä infantryn tavoin.
2. Vanhassa kodexissa taifettiin laskea aseeksi....??
3. Loogisuuden (joka ei useinmiten GW:n peleihin päde) ei tarvii koska sehän on pelkoa jonka kirjatotäti "viskoo" ympärilleen ??
4. kyllä taitaa päästä lyömään (Eikös ne saa lyödä jalkaväkeäkin jos siihen consolidoivat ??
2. Vanhassa kodexissa taifettiin laskea aseeksi....??
3. Loogisuuden (joka ei useinmiten GW:n peleihin päde) ei tarvii koska sehän on pelkoa jonka kirjatotäti "viskoo" ympärilleen ??
4. kyllä taitaa päästä lyömään (Eikös ne saa lyödä jalkaväkeäkin jos siihen consolidoivat ??
"Cast off your fear!...Look forward!...Go forward!"
"If you retreat you will age..If you hesitate you will die"
"Shout it! My name is..."
"If you retreat you will age..If you hesitate you will die"
"Shout it! My name is..."
1. s.61 Pääotsikko: Vehicle Movement. Alaotsikko: Terrain effects. Määrittelee että difficult terrain ei aiheuta dangerous terrain testiä walkereille.
Toinen kohta: alaotsikko: Walkers. Määrittelee difficult terrainin vaikuttavan täsmälleen samalla tavalla kuin infantrylle.
2. Sääntökirjasta en löytänyt viittausta että psychic power määriteltäisiin aseeksi. Se (yleensä) toimii kuin ase ja käyttää vuoron shooting phasessa. (s. 52. psychic powers, 4.s kappale).
3. En tiedä, en tiedä edes mikä on FoTA
4. s.71 otsikko: Infantry Assaulting Vehicles, toinen kappale. Määrittelee niin että vaikka vihollinen olisi tankin omistajan vuorolla lähitaistelutilanteessa, niin ko. jalkaväki ei voi iskeä. Ko. Tankki saa vaikka pysyä paikallaan ja ampua niitä äijiä, kunhan sillä ei ole WS:ää.
4. (warcrafter): Jos consolidate move päätty btb kontaktiin toisen ws:n omaavan yksikön kanssa, lähitaistelu jatkuu seuraavalla taisteluvuorolla, ilman bonuksia. s.44. Consolidation 6.(/viimeinen) kappale.
Toinen kohta: alaotsikko: Walkers. Määrittelee difficult terrainin vaikuttavan täsmälleen samalla tavalla kuin infantrylle.
2. Sääntökirjasta en löytänyt viittausta että psychic power määriteltäisiin aseeksi. Se (yleensä) toimii kuin ase ja käyttää vuoron shooting phasessa. (s. 52. psychic powers, 4.s kappale).
3. En tiedä, en tiedä edes mikä on FoTA
4. s.71 otsikko: Infantry Assaulting Vehicles, toinen kappale. Määrittelee niin että vaikka vihollinen olisi tankin omistajan vuorolla lähitaistelutilanteessa, niin ko. jalkaväki ei voi iskeä. Ko. Tankki saa vaikka pysyä paikallaan ja ampua niitä äijiä, kunhan sillä ei ole WS:ää.
4. (warcrafter): Jos consolidate move päätty btb kontaktiin toisen ws:n omaavan yksikön kanssa, lähitaistelu jatkuu seuraavalla taisteluvuorolla, ilman bonuksia. s.44. Consolidation 6.(/viimeinen) kappale.
Kuulee, muttei kuuntele.
Katselee, muttei näe.
Puhuu, muttei asiaa.
Katselee, muttei näe.
Puhuu, muttei asiaa.
olisko "fury of the anchients" tai jotain.3. En tiedä, en tiedä edes mikä on FoTA
Jos kyse on tästä, niin silloin voin ainakin sanoa, että kuvauksessa ei mainita lossia vahingossakaan.
Ja lyhenteiden käytössä voisi tosiaan käyttää hiukan järkeä, ei näissä
HGDÖSND lyhenteissä ole enään oikein tolkku jos pitää kaikessa tietää oikea sana muoto tms. jotta mistään saa mitään tolkkua.
"Embrace the filth" -Voices in Oggy's head
Kiitos tulkinnoista.
Mutta sitten lisää visaisia kysymyksiä:
5. Missä vaiheessa päätetään mitkä yksiköt jäävät reserviin ja miten tämä vaikuttaa deployjaukseen? Pelasimme näin:
Vastustaja: Slugga Boyz nro 1 tulee tänne.
Minä: Terminator Squad 1 menee reserviin.
Vastustaja: Slugga Boyz nro 2 tulee tänne.
Minä: Terminator Squad 2 menee reserviin.
Vastustaja: Slugga Boyz nro 3 tulee tänne.
Minä: Terminator Command Squad tulee tänne.
6. Lähitaistelu toimi pelissämme hyvin. Ainoastaan monikerroksiset rakennukset aiheuttivat hiukan päänvaivaa. Miten locked&engaged toimii monikerroksisissa rakennuksissa? Ovatko alemmalla kerroksella olevat figuurit 2" päässä yläkerrasta?
Pyydän nöyrästi anteeksi, luulin että antamani linkki olisi selventänyt asioita. FotA = Fury of the Ancients ja SotEW =Storm of the Emperor's Wrath.MakeH kirjoitti:Ja lyhenteiden käytössä voisi tosiaan käyttää hiukan järkeä, ei näissä
HGDÖSND lyhenteissä ole enään oikein tolkku jos pitää kaikessa tietää oikea sana muoto tms. jotta mistään saa mitään tolkkua.
Mutta sitten lisää visaisia kysymyksiä:
5. Missä vaiheessa päätetään mitkä yksiköt jäävät reserviin ja miten tämä vaikuttaa deployjaukseen? Pelasimme näin:
6. Lähitaistelu toimi pelissämme hyvin. Ainoastaan monikerroksiset rakennukset aiheuttivat hiukan päänvaivaa. Miten locked&engaged toimii monikerroksisissa rakennuksissa? Ovatko alemmalla kerroksella olevat figuurit 2" päässä yläkerrasta?
-
Brightstar
Yritetään vähän tulkita tätäTanan kirjoitti:5. Missä vaiheessa päätetään mitkä yksiköt jäävät reserviin ja miten tämä vaikuttaa deployjaukseen? Pelasimme näin:
Eli, itse katsoisin tuon nojalla että pelaamanne tapa oli aivan oikein. Tietenkin tuostakin asiasta voi vääntää kättä joten kannattaa melkein kysyä vastustajalta tämän kantaa asiasta.Rulebook, s.81 kirjoitti:When Deploying, players alternate placing units, and then alternate placing units with the Infiltrate special rule.
GW:n kotisivut ovat kuin diablo: joka kerta kuin aloitat uuden seikkailun niin sinulle on luotu uusi sattumanvaraisesti tehty labyrintti missä vielä suurinosa poluista ei edes johda mihinkään...
Yritetäämpä uudestaan. Eli termiaattorit voi deployjata kentälle normaalista ja ne pystyvät aina Deep Strikekaamaan. Deep Strike yksiköt aloittavat pelin reservistä. Eli SM pelaaja pystyy aina valitsemaan laitetaanko terminaattorit pelikentälle vai reserviin. Milloin SM pelaaja joutuu päättämään, mitkä terminaattorit jäävät reserviin ja miten tämä vaikuttaa deployjauksen "vuorotteluun" (ks. huono esimerkki)? Jos joku pystyy muotoilemaan tämän kysymyksen paremmin, tehköön sen.Tanan kirjoitti:5. Missä vaiheessa päätetään mitkä yksiköt jäävät reserviin ja miten tämä vaikuttaa deployjaukseen? Pelasimme näin:
Mutta näitähän riittää:
7. Matkustaja ampuu rhinon/immolaattorin sisältä. Mistä kohdasta kantomatka mitataan?
8. Montako siskoa pystyy ampumaan immolaattorin sisältä? Immolaattorissa on yksi fire point. Ratkaisimme asian tällaisella järkeilyllä:
SM rhinosta pystyy ampumaan 2 ukkoa -> SoB rhino on identtinen SM rhinoon verrattuna (paitsi naiset eivät tietysti pysty vaihtamaan rengasta 6+ heitolla
-
Armageddon
Itse näkisin tilanteen juuri päinvastoin kuin Brightstar. Kirjahan sanoo, että pelaajat asettelevat vuorotellen yksiköitä pöydälle (deploymentiksi ei siis kuulu se, että sanot vastustajalle tietyn yksikkösi jäävän reserviin). Ts. pöydälle on laitettava aina jotain omalla deployment-vuorolla. Sanoisin siis, että komentoporukka olisi pitänyt laittaa pöydälle ensimmäisten sluggapoikien jälkeen.Tanan kirjoitti:5. Missä vaiheessa päätetään mitkä yksiköt jäävät reserviin ja miten tämä vaikuttaa deployjaukseen? Pelasimme näin:
Tämän kaltaisista tilanteista kirjalla ei taida olla mitään sanottavaa, joten näistä kannattaa sopia vastustajan kanssa ennen peliä.Tanan kirjoitti:6. Lähitaistelu toimi pelissämme hyvin. Ainoastaan monikerroksiset rakennukset aiheuttivat hiukan päänvaivaa. Miten locked&engaged toimii monikerroksisissa rakennuksissa? Ovatko alemmalla kerroksella olevat figuurit 2" päässä yläkerrasta?
-
Armageddon
Range katsotaan nykyään oman alustan ja kohteen välisen matkan mukaan, tai mikäli kyseessä on tankki, mitataan kantamat lähimmästä rungon pisteestä (s.6, bases). Koska ampuvan napin kohdalta ei voi tarkalleen sanoa, missä kohtaa sen base on, sanoisin siis että tässä tilanteessa kantama mitataan tankin rungosta.Tanan kirjoitti:7. Matkustaja ampuu rhinon/immolaattorin sisältä. Mistä kohdasta kantomatka mitataan?
Ovela juttu, tämän saisivat selventää jossain. Itse antaisin myös siskojen ampua kahdella aseella.Tanan kirjoitti:8. Montako siskoa pystyy ampumaan immolaattorin sisältä? Immolaattorissa on yksi fire point. Ratkaisimme asian tällaisella järkeilyllä:
SM rhinosta pystyy ampumaan 2 ukkoa -> SoB rhino on identtinen SM rhinoon verrattuna (paitsi naiset eivät tietysti pysty vaihtamaan rengasta 6+ heitolla) -> SoB rhinosta pystyy ampumaan 2 siskoa (1 fire point) -> immolaattori on rakennuttu rhinon pohjalta ja siinä on 1 fire point -> Immolaattorista pystyy ampumaan 2 siskoa.
-
Brightstar
Koska en kuollaksenikaan löydä uudempaa tietoa niin joudumme käyttämään ikiwanhaa CA02:n tietoja: Immolatorissa on 1 firepoint joka on, yllätys yllätys, se kattoluukku. Tästä voi tulla ampumaan 2 siskoa mutta jos he ampuvat niin hei eivät voi vetää LOSia immolatorin turretin läpi. Lisäksi jos immolatorista ammutaan niin tämä lasketaan vastustajan vuoron ajaksi opentoppediksi kiitos tankin sisällä olevien räjähdysalttiiden ammusten. Myöhemmin tätä erratoitiin niin että tämä ei koska Immolatoreita missä on Multimelta (ja nykyään myös varmaan immolatoreita missä on H.bolter).
GW:n kotisivut ovat kuin diablo: joka kerta kuin aloitat uuden seikkailun niin sinulle on luotu uusi sattumanvaraisesti tehty labyrintti missä vielä suurinosa poluista ei edes johda mihinkään...
Minusta mikään 40k:n tankki ei blokkaa matkustajiensa ampumista. Samalla logiikalla rhinon katon pinnan epätasaisuus aiheuttaisi saman asianBrightstar kirjoitti: Tästä voi tulla ampumaan 2 siskoa mutta jos he ampuvat niin hei eivät voi vetää LOSia immolatorin turretin läpi.
Olen eri mieltä. Koska siskoilla on 3+ save, niin vehjettä ei lasketa open-toppediksi (sääntökirja sivu 64, kappale 9). Asia olisi täysin eri, jos immolaattorin änkeäisi veteran guardsmanneja.Brightstar kirjoitti: Lisäksi jos immolatorista ammutaan niin tämä lasketaan vastustajan vuoron ajaksi opentoppediksi kiitos tankin sisällä olevien räjähdysalttiiden ammusten.
-
Brightstar
Ca 2004 kertoo immolaattorin firepointista seuraavaa:
Fire pointtina toimii kattoluukku josta mahtuu ampumaan ulos kaksi matkustajaa. Matkustajat eivät kuitenkaan voi ampua turretin läpi. Erillistä mainintaa ajoneuvon automaattisesta muuttumisesta Open-toppediksi ei ole, joten normaalit säännöt tässä tilanteessa pätevät.
Fire pointtina toimii kattoluukku josta mahtuu ampumaan ulos kaksi matkustajaa. Matkustajat eivät kuitenkaan voi ampua turretin läpi. Erillistä mainintaa ajoneuvon automaattisesta muuttumisesta Open-toppediksi ei ole, joten normaalit säännöt tässä tilanteessa pätevät.
"Koska tämä on Sotavasara - foorumi, jonka käyttäjillä on niin vähän toivoa saada naista, että pitää yrittää nussia pilkkua. -Da Capitan"
Jos kuvauksessa ei puhuta mitään Lossita, niin silloin poweri vaatii lossin. Sääntökirjan sivu 52:"Unless specified otherwise, psychic abillities are subject to the usual Shooting rules, so the psyker must be able to see the target..."MakeH kirjoitti:olisko "fury of the anchients" tai jotain.3. En tiedä, en tiedä edes mikä on FoTA
Jos kyse on tästä, niin silloin voin ainakin sanoa, että kuvauksessa ei mainita lossia vahingossakaan.
Ja lyhenteiden käytössä voisi tosiaan käyttää hiukan järkeä, ei näissä
Dih. Olisi vaan pitänyt tietää tuo jo eilen