Miniatyyrien lakkaus

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
susisusi

Viesti Kirjoittaja susisusi »

itse käytän GW:n spray lakkaa jossa kyljessä lukee matt varnish eikä kyllä kiillä, ainoa mikä mua kyrsii kun kerkesin aika monta vetään kiilto lakalla ennen mattaan siirtymistä ja sit kun laitoin kiillon päälle mattaa tuli pinnasta vähän "utuinen" mutta on sekin paremman näköinen kuin se kaamea kiilto.

onks täällä muut kokeillu tota GW:n matta lakkaa?? ja kokemuksia se ei maksanu muistaakseni kun 10e 400ml
Janson

Viesti Kirjoittaja Janson »

Edelliseltä sivulta voit lukea hienoja kokemuksiani gwn mattalakan kanssa. Ruiskii vaahtoa ja peittää figut kokonaan. Ensin luulin sekoittaneeni valkoisen pohjamaalin ja lakan, mutta muistinkin etten omista kuin mustaa maalia.

Vaihdoin tuohon 'ardcoattiin ja hyvin on pelannut. Kiiltää aivan sairaasti, mutta eipähän tarvitse pelätä joutuvansa maalaamaan uudestaan.
"Beibi, sulla on focusta, tekis mieli slammata sua. Haluisitsä marshalloida mun 'jackia?"
Luukasa

Viesti Kirjoittaja Luukasa »

Miten voi osallistua tohon maalauskisaan ?
mordd

Viesti Kirjoittaja mordd »

Oma näkemykseni tätä topickia lukemalla oli tämä:

-Pohjamaalaa
-Sitten kiiltävä lakka (aijon itse käyttää Mastonin mattalakkaa)
-Maalataan
-Lopuksi sprayataan lakalla [hyväksi vaihtoehdoksi (topickia lukemalla) sanoisin talens acrylic picture varnish matt -lakkaa jota saa siis (Dayn mukaan) Uudenmaankatu 16. sijaitsevassa jostain liikkeestä]

Olisin erittäin onnellinen jos joku huomauttaisi jonkun paremman vaihtoehdon tai jos tein yhteenvedossani virheen :~)
GreenLeaf

Viesti Kirjoittaja GreenLeaf »

Mul on kans tota GW:n Purity Sealia.Eikä kiillä yhtään! Mutta mul on yx ongelma. Mä en tiedä voiks sen lakan päälle viel maalata.mul on 12 welffii joihin ois pitäny maalata viel high lightit mutt en tiedä voiks niit maalata. Viittittekö vastata?
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

Höm. Itse en missään tapauksessa lakkaisi figuja ennen maalausta, tässä siis se korjaus sulle, Mordd. Lakan päälle voi kyllä maalata, mutta siitä ei kyllä oikeasti ole mitään kovin kummallista hyötyä. Itse maalaan figut aina pelkän pohjamaalin päälle, jonka jälkeen, vasta alustojen teon jälkeen (jotka teen aina viimeisenä) sudin hyvin tuhdin kerroksen Vallejon GC mattalakkaa. Vallejon mattalakka on kyllä hyvää, eikä kiillä ollenkaan, tai ainakin kiiltää erittäin heikosti. En tiedä, minkälaista tuo on johonkin Talensin lakkaan verrattuna, mutta ainakin mitä olen kuullut, niin ainekin GW:n ja Mastonin spraylakat toi Vallejon sudittava lakka pesee 2-1.

Niin, ja kyllä sen lakan päälle voi maalata, joskus jopoa täytyy, mutta en kovin suuressa määrin tätä suosittele. Kaikkea voi tehdä, kaikkea voi kokeilla, ja jos se ei näy lopputuloksessa jonkinlaisena kummallisena jälkenä, niin mulle se on henk. koht. aivan sama. Kukin maalaa tyylillään, ja figuissa kuitenkin lopputulos ratkaisee, ei toteutus (näin ainakin omalla kohdallani, muista en tiedä).
GreenLeaf

Viesti Kirjoittaja GreenLeaf »

OK eli ongelma ratkaistu. Eli lakan päälle voi siis maalata. Muuten voiko ne maalit varista sit lakan päältä?
mordd

Viesti Kirjoittaja mordd »

Kiitos korjauksesta Nostradamus. Yksi lakka kerros on sitten siis riitävä maalaamisen jälkeen. Lopuksi vielä kannattaa silti vielä parannella highlighttejaan jotka on "kadonneet".
Pancake

Viesti Kirjoittaja Pancake »

Janson kirjoitti:Edelliseltä sivulta voit lukea hienoja kokemuksiani gwn mattalakan kanssa. Ruiskii vaahtoa ja peittää figut kokonaan. Ensin luulin sekoittaneeni valkoisen pohjamaalin ja lakan, mutta muistinkin etten omista kuin mustaa maalia.

Vaihdoin tuohon 'ardcoattiin ja hyvin on pelannut. Kiiltää aivan sairaasti, mutta eipähän tarvitse pelätä joutuvansa maalaamaan uudestaan.
Se johtuu siitä ettet ravistanu purkkia kunnolla. Eikös siinä lue jotain sellasta että ravista purkkia voimakkaasti n. 2 min ajan. Itellä toi GW:n mattalakka on hyvin toiminu. Tosin onhan sitä hintaakin 10e/400ml mutta suosittelen silti.
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

Pancake kirjoitti:
Janson kirjoitti:Edelliseltä sivulta voit lukea hienoja kokemuksiani gwn mattalakan kanssa. Ruiskii vaahtoa ja peittää figut kokonaan. Ensin luulin sekoittaneeni valkoisen pohjamaalin ja lakan, mutta muistinkin etten omista kuin mustaa maalia.

Se johtuu siitä ettet ravistanu purkkia kunnolla. Eikös siinä lue jotain sellasta että ravista purkkia voimakkaasti n. 2 min ajan. Itellä toi GW:n mattalakka on hyvin toiminu. Tosin onhan sitä hintaakin 10e/400ml mutta suosittelen silti.
Meikäläisellä on ainakin joka pirun ukossa jotka on gw:n purity sealilla lakattu, tai mitä se spray onkaan, sellaisia pieniä hiushalkeamia täynnä se lakkapinta. Vanhimmat on jotain 5 vuoden takaa, mutta ilmeisesti se itse maalipinta ei ole halkeillut mutta se varsinainen lakkapinta on. Eli siinä mielessä ne ukot ei kuitenkaan ole "tuhoutuneet". Tätä ei kylläkään huomaa tummissa väreissä, mutta vaaleissa pinnoissa kylläkin. Tosin erittäin hyvässä valaistuksessa. En tiedä mistä moinen johtuu, kun lakkapurkkeja on ostettu eri paikoista ja eri aikaan, jolloin olisi aika epätodennököistä että mulla olisi kaikki maanantai kappaleet.
Ja ennen kuin joku ehtii huomauttaa että olen varmaan tehnyt jotain väärin, niin voin kertoa että olen kokeillut vaikka mitä ja silti lakatusta pinnasta tulee ennen pitkään samanlainen. On ravisteltu 5+ min. suihkutettu eri etäisyyksiltä ja eri ilmanaloissa, eri vuoden aikaan jne. Ja lopuksi on uhrattu saakuli, mutta turhaan. Oma valintani on siksi nykyään vallejo ja showcase ukkoja en lakkaa.

Toki saa ne ukot lakat edelleen GW:n sprayllä jos siltä tuntuu, mutta aika mystiseltä tuo ongelma tuntuu. Kun ei ole mikään muu lakka tehny tollasta. Et en sit tiedä että mitä siinä enää voisi muuta tehdä kun kaikkea on kokeiltu, siksi jätin itse tuon lakan rauhaan.
Modern cars - they all look like electric shavers.
clutch

Viesti Kirjoittaja clutch »

Olen tässä vaan miettinyt, että kannattaako SENMM:än päälle laittaa lakkaa? Vai pilaako se koko suuren vaivan?
Frak!
Gorkiporki

clutch kirjoitti:Olen tässä vaan miettinyt, että kannattaako SENMM:än päälle laittaa lakkaa? Vai pilaako se koko suuren vaivan?
Jos et tykkää esim. kiillosta niin on ihan sama millä menetelmällä figu on maalattu, sillä lopputulos on joka tapauksessa kiiltävä. Kuten aikaisemmista viesteistä ehkä huomaat, niin lakoilla on myös taipumus "haalistaa" highlighteja. Eli tästä kaikesta voi päätellä että lähes kaikki lakat vaikuttavat jolloin tapaa siihen alla olevaan maalikerrokseen. Jopa jotktu mattalakt kiiltävät ehkä hieman vaikka niiden ei tietty pitäisikään.
Tietty itse laitan hilemaalipintojen päälle mieluummin kiiltävää lakka kuin mattalakkaa, mutta se lähinnä kiillon takia.
Itse en näe syytä showcase ukkojen lakkaamiseen, ellet kuljettele niitä paljon tai jos sinulla on tapana pahoinpidellä ukkojasi. Eivät ne itsekseen maaleja kuitenkaan tiputa. Eli jos pelkäät lakan muuttavan lopputulosta, niin et yksinkertaisesti lakkaa. Varsinkin jos tiedät että käyttämälläsi lakalla on taipumus kiiltää tai muuten vaikuttaa alla olevaan maalipintaan.
Grand Admiral Prawn

Viesti Kirjoittaja Grand Admiral Prawn »

Gorkiporki kirjoitti:
Pancake kirjoitti:

Meikäläisellä on ainakin joka pirun ukossa jotka on gw:n purity sealilla lakattu, tai mitä se spray onkaan, sellaisia pieniä hiushalkeamia täynnä se lakkapinta. Vanhimmat on jotain 5 vuoden takaa, mutta ilmeisesti se itse maalipinta ei ole halkeillut mutta se varsinainen lakkapinta on. Eli siinä mielessä ne ukot ei kuitenkaan ole "tuhoutuneet". Tätä ei kylläkään huomaa tummissa väreissä, mutta vaaleissa pinnoissa kylläkin. Tosin erittäin hyvässä valaistuksessa. En tiedä mistä moinen johtuu, kun lakkapurkkeja on ostettu eri paikoista ja eri aikaan, jolloin olisi aika epätodennököistä että mulla olisi kaikki maanantai kappaleet.
Ja ennen kuin joku ehtii huomauttaa että olen varmaan tehnyt jotain väärin, niin voin kertoa että olen kokeillut vaikka mitä ja silti lakatusta pinnasta tulee ennen pitkään samanlainen. On ravisteltu 5+ min. suihkutettu eri etäisyyksiltä ja eri ilmanaloissa, eri vuoden aikaan jne. Ja lopuksi on uhrattu saakuli, mutta turhaan. Oma valintani on siksi nykyään vallejo ja showcase ukkoja en lakkaa.

Toki saa ne ukot lakat edelleen GW:n sprayllä jos siltä tuntuu, mutta aika mystiseltä tuo ongelma tuntuu. Kun ei ole mikään muu lakka tehny tollasta. Et en sit tiedä että mitä siinä enää voisi muuta tehdä kun kaikkea on kokeiltu, siksi jätin itse tuon lakan rauhaan.
Kiinnostavaa. Minä olen huomannut samanlaisen jutun joissakin 'Ardcoatilla (GW:n kiiltävä) lakkaamissani figuissa, ja ajattelin tulla tänne kysymään mistä moinen johtuu. Lähinnä ajattelin että ei kai armaijastani nyt jonakin kauniina päivänä rapise kaikki maalit käsiin :D mutta jos sinulla kerran on 5-vuotiaaksi eläneitä figuja niin ilmeisesti sillä ei ole sen suurempaa vaikutusta. Ulkonäköön se ei tosiaan vaikuta ellei katso niitä todella läheltä kirkkaan lampun alla.

Voisiko tuo muuten johtua lämmön vaikutuksesta? Jos figu ensin kutistuu kylmässä (talvella auton takakontissa turneehen menossa) ja sitten taas lämpenee, lakkapinta ei ole tarpeeksi joustava ja rätisee osiin... Tai en minä tiedä. Onko kenelläkään muulla tästä kokemuksia?
Hunnien jäljiltä ei ruoho kasvanut, mutta Vantaan kaupunki hävittää puutkin.
Gorkiporki

Voisiko tuo muuten johtua lämmön vaikutuksesta? Jos figu ensin kutistuu kylmässä (talvella auton takakontissa turneehen menossa) ja sitten taas lämpenee, lakkapinta ei ole tarpeeksi joustava ja rätisee osiin... Tai en minä tiedä. Onko kenelläkään muulla tästä kokemuksia?
Omani eivät ole joutuneet tuollaisten suurien lämpötilanvaihdosten uhreiksi. Joten omissa ukoissani on tuskin kyse siitä, mutta ehkä kannattaisi varsinkin talvella pitää ukot auton sisätiloissa.
Itse en ole ainakaan huomannut samaa MP lakoilla lakatuissa ukoissa ja ne ovat monet vielä vanhempia ja samoissa oloissa säilytetty. Vallejonkaan lakat ei ole toistaiseksi kusseet alleen.

Btw:onkos se ardcoat nyt spraypurkissa vai ei, kun se spray on vaihtanu niin usein sitä nimeään? Kun mulla on siitä sivellinlakasta lähtenyt etiketti pois, mut fantsun sivuilla se on nimellä Gloss varnish.
Culacer

Viesti Kirjoittaja Culacer »

Ketku kirjoitti:
Khazad kirjoitti:
Weekender kirjoitti:Uskokaa jo... Mastonin mattalakka EI KIILLÄ!
Mistä sitä saa?, Paljon maksaa? Onko sprayputeli vai siveltimellä levitettävä?

Ite oon lakannu Fantasiapelien lakalla ja se tosiaan kiiltää rumasti!
Mastonin mattalakkaa saa säästökareilta hintaan 3,25e muistaakseni elikkä ei oo paha sijotus. Itsellänikin on purkki sitä ja kyllä siitä pikkaisen tulee kiiltoa figuun mutta mua ei se häiritse tippaakaan. Kiilto voinee tietty johtua paksusta kerroksesta lakkaa.

Mattalakkaa saa spraypullona fantsusta 6.5e(pieni) 10e(iso)
Blackguard

Viesti Kirjoittaja Blackguard »

Mastonin vastaavaa vieläkin halvemmalla. n.3.5e pönttö.
"Jazz on imperialistien ideologinen ase vallankumouksellisten kansojen degeneroimiseksi." - Kim Il Sung
Grand Admiral Prawn

Gorkiporki kirjoitti: Btw:onkos se ardcoat nyt spraypurkissa vai ei, kun se spray on vaihtanu niin usein sitä nimeään? Kun mulla on siitä sivellinlakasta lähtenyt etiketti pois, mut fantsun sivuilla se on nimellä Gloss varnish.
GW:n kiiltävä lakka kulkee nykyään sekä purkkina että sprayna nimellä 'Ardcoat.
Qazza

Viesti Kirjoittaja Qazza »

mitenkäs sitten GW:n purity seal? onko kellään kokemuksia kyseisestä aineesta? Vaikutti ainakin lupaavalta tosin ehkä vähän kallis (10e) mutta elämä on :P
Grand Admiral Prawn

Qazza kirjoitti:mitenkäs sitten GW:n purity seal? onko kellään kokemuksia kyseisestä aineesta? Vaikutti ainakin lupaavalta tosin ehkä vähän kallis (10e) mutta elämä on :P
No siitähän tuossa joku juuri valitteli huonoja kokemuksiaan, oli kuulemma ihan pilannut figut.

Toisaalta minä olen lakannut 2000 pinnaa Lizardmaneja kyseisellä aineella, ja ihan pelikelpoisia ovat (shoukeissiin ei varmaan kannata mitään lakkaa pistääkään). Metalliosista tosin on osin kiilto himmentynyt. Mutta äänestivätpä Suden "Art of War"-turnauksen osallistujat tässä pari viikkoa sitten sen parhaaksi armeijaksi, joten tuskin ne ihan pilalle lakkauksesta menivät.

Itse siirryin liskojen jälkeen 'Ardcoattiin koska se sopi Nideille paremmin, nyt teen luurankojakin 'Ardcoatilla eikä kiilto ainakaan minun silmääni pahemmin haittaa.

Olenkin päätynyt ajattelemaan niin että jossei ole joku ihan pro joka vakavissaan tavoittelee maalauspalkintoa joka turnauksestaan ja tarvitsee kipeästi yleistä hyväksyntää figuilleen, niin kannattaa lakkaus hoitaa ihan oman pään mukaan. Jossei halua lakata, senkun pakkaa figut hyvin (kuplamuovi rokkaa) ja käsittelee niitä hellästi. Jos maalin irtoamisen pelko lähentelee vainoharhaisuutta (kuten minulla :P) niin kunnon kerros 'Ardcoattia vaan: kiiltäähän ne, mutta kauempaa katsottuna ei tuokaan haittaa, minkä lisäksi figuja on mukava käsitellä ja maalipinta on taatusti suojassa niin kolhuilta kuin likaisilta näpeiltäkin. Jos joku toinen ei satu pitämään kiillosta niin voi voi, itsellemme me tavalliset tallukat näitä ukkoja maalaamme emmekä muille.
achaea
Viesti:

Re: "Lakata, vai eikö lakata..Siinä vasta pulma"

Viesti Kirjoittaja achaea »

TranssiApina kirjoitti:kannattaako noita ukkoja varmasti lakata?

Jos lakkaa: Ukot kiiltelevät kuin vasta vahatut hymydollarit.Ukot eivät oikein sopeudu mihinkään maastoon kiiltelyn takia,ei varsinkaan mordheimissä.

Jos ei lakkaa: Ukoista irtoaa maalia kaikista kulmista, incubieni selkä hommelit ovat melkeen maalittomia ku ukot on kolhiintunu kuljetuksissa.

"Siinä vasta pulma..."
Itse en lakkaa hahmojani, eivätkä ne ole kyllä kuluneetkaan kiitos vanhan suoja pehmuste laatikko viritelmän. Omasta mielestäni kaikki lakatut fiiguurit jotka olen nähny näyttävit kiiläviltä ja olivat mielestäni pilalla. Voi johtua siitä että on käytetty vääränlaista lakkaa tai sitten määristä jne. En kuitenkaan edes jatkossa aio lakata omia hahmojani, vanhat tavat ovat parhaat.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”