"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Tarinakilpailu, äänestys jne

Onko kynä (tai näppäimistö) miekkaa mahtavampi? Tule ja todista, että näin on - muuten emme usko.
Valhalla

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

ornatkur kirjoitti: mutta 40k:ssa oli yllättävän samanhenkisiä tarinoita, muutama tarina jonka skippasin ensimmäisen lauseen jälkeen,
Onkos tuo sitten järkevää arvostelua? Lopetatko kirjan lukemisen jos ensimmäinen sivu ei miellytä sinua. Minä ainakin luin kaikki tarinat (vaikka yhden otsikossa oli yhdyssanavirhe, joka ei antanut kovin hyvää kuvaa tarinan laadusta :)). Joissakin vasta loppu nosti ne paremman puolelle.
"Se joka sanoi että rahalla ei saa onnea, ei osaa ostaa oikeasta paikasta"
Illidan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Illidan »

Ja MIKSI en saa linkkiä aarre?
Seurataksesi polkua;
katso mestariin,
seuraa mestaria,
kulje mestarin rinnalla,
näe mestarin läpi,
ole mestari.
ornatkur

Viesti Kirjoittaja ornatkur »

Valhalla kirjoitti:
ornatkur kirjoitti: mutta 40k:ssa oli yllättävän samanhenkisiä tarinoita, muutama tarina jonka skippasin ensimmäisen lauseen jälkeen,
Onkos tuo sitten järkevää arvostelua? Lopetatko kirjan lukemisen jos ensimmäinen sivu ei miellytä sinua. Minä ainakin luin kaikki tarinat (vaikka yhden otsikossa oli yhdyssanavirhe, joka ei antanut kovin hyvää kuvaa tarinan laadusta :)). Joissakin vasta loppu nosti ne paremman puolelle.
Minun mielestä on, jos eka sivu ei minua miellytä, lentää kirja kaaressa takaisin kirjaston hyllyyn. Tässä en ollut yhtä ankara kuin kirjoja lukiessa, mutta silti mukaan tuli sellaisia jotka saivat jäädä vaillinaiselle lukemiselle. Lähes kaikki silti luin. Alku on tärkeämpi kuin loppu, ja kaikki siinä välissä rakentuu niiden varaan kuin silta.

Ja jos kysytään, niin itse sorruin pahasti tähän näin, juuri tämä kyrsii tarinassani eniten. :(
I'm back.
Stenvall

Viesti Kirjoittaja Stenvall »

ornatkur kirjoitti:
Valhalla kirjoitti:
Minun mielestä on, jos eka sivu ei minua miellytä, lentää kirja kaaressa takaisin kirjaston hyllyyn. Tässä en ollut yhtä ankara kuin kirjoja lukiessa, mutta silti mukaan tuli sellaisia jotka saivat jäädä vaillinaiselle lukemiselle. Lähes kaikki silti luin. Alku on tärkeämpi kuin loppu, ja kaikki siinä välissä rakentuu niiden varaan kuin silta.

Ja jos kysytään, niin itse sorruin pahasti tähän näin, juuri tämä kyrsii tarinassani eniten. :(
Kannattaa todellakin panostaa alkufiilikseen. Esim. yhden tarinan otsikko on kieliopillisesti väärin, joten se ei ainakaan paljon houkuta lukemaan syvällisemmin minua.
Thelacan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thelacan »

Chosen kirjoitti:Kannattaa todellakin panostaa alkufiilikseen. Esim. yhden tarinan otsikko on kieliopillisesti väärin, joten se ei ainakaan paljon houkuta lukemaan syvällisemmin minua.
Mielestäni tarinoiden skippailusta huonolla tekosyyllä voisi antaa diskauksen...

;)
- Kynä-ääliö
Jesh

Viesti Kirjoittaja Jesh »

ornatkur kirjoitti:muutama tarina jonka skippasin ensimmäisen lauseen jälkeen.
Ensimmäisen lauseen jälkeen? Ensimmäisen lauseen jälkeen?!?
No huhhuh, pakko sanoa, että naurettavaa. Oletkos kuullut sellaisesta, että joku aloittaa tarinansa ja saa inspiraation kesken tarinan kirjoittamisen ja tarinan tyyli voi muuttua radikaalisti kesken kirjoittamisen? Parempi lukea kokonaan ja katsoa mikä tarina on miehiään, kuin diskata kaikki joiden alku ei miellytä, mutta jotka voisivat parantua tarinan aikana.
ornatkur kirjoitti:Minun mielestä on, jos eka sivu ei minua miellytä, lentää kirja kaaressa takaisin kirjaston hyllyyn. Tässä en ollut yhtä ankara kuin kirjoja lukiessa, mutta silti mukaan tuli sellaisia jotka saivat jäädä vaillinaiselle lukemiselle. Lähes kaikki silti luin. Alku on tärkeämpi kuin loppu, ja kaikki siinä välissä rakentuu niiden varaan kuin silta.
Miten se, että lukee kirjasta sivun ja tarinasta ekan lauseen tekee tuosta novellien lukemisesta vähemmän ankaran ;)?
Loppu voi olla tärkeä sinulle, mutta minä ainakin aloittaessani en välitä jos alku ei ole mikään maailmaakaatava, pikemminkin heikko loppu jää kaivelemaan hampaankoloon ja se voi kaataa koko tarinan. Alku on tärkeä jossain muussa, mutta kun (Ainakin minun mielikuvani mukaan) tässä olisi tarkoitus lukea kaikki tarinat ja arvostella niistä paras, niin se, että ei lue kaikkia novelleja vähän niinkuin menee ristiin tuon äänestyksen kanssa ^^.
Mutta ei ollut tarkoitus alkaa dissaamaan sinua, oli vain pakottava tarve sanoa mielipiteeni.
Stenvall

Thelacan kirjoitti:
Chosen kirjoitti:Kannattaa todellakin panostaa alkufiilikseen. Esim. yhden tarinan otsikko on kieliopillisesti väärin, joten se ei ainakaan paljon houkuta lukemaan syvällisemmin minua.
Mielestäni tarinoiden skippailusta huonolla tekosyyllä voisi antaa diskauksen...

;)
Olen tehnyt periaatepäätöksen, etten äänestä tarinaa, jossa on liian selkeästi näkyvä kielioppivirhe/kielioppivirheitä. Mielestäni hyvin tärkeänä osana kilpailuun kuuluu äidinkielen osaaminen. Ei mikään kustantamokaan julkaise kirjoja, jotka ovat virheellisiä. (Lue: kaiken muun voin antaa anteeksi, mutta en yhdyssanavirhettä.)
ornatkur

Luulen että ymmärrän täysin Jeshin kannan, ja koska en halua olla epäreilu kenellekkään, katson ne (n.2) tarinaa vielä erikseen. Mutta pakko kysyä, että jos ensimmäisistä lauseista näkee, että tuo on KAUKANA siitä mistä minä pidän (eli kirjoitustyylillisesti ja tarinallisesti) niin mihin se muka vaikuttaa jos en kuitenkaan äänestä tarinaa??? Ja se on kiistaton fakta on, että ensimmäisistä lauseista näkee suurimman osan tarinan laadusta (kirjoissa n.10 ekaa sivua), eikä hyvä juoni sitä pelastaa. Sitä tarkoitin "ankaruudella" että koska hienoja juonia oli, että luin monia sellaisia joita en olisi lukenut muuten, ellen olisi lukenut tarinakisanovelleja, ja useimpiin tarinoihin oli selkeästi panostettu.

Ja mitä tulee kesken tarinan tulleeseen inspiraatioon, niin tarinaa tulisi siinä tilanteessa kutsua luonnokseksi ja kirjoittaa sen jälkeen uusi tarina. Radikaalisti muuttuva tyyli (ominaista inspiraatioon) on minusta erittäin raskas virhe.

Mutta Jeshille pinnat kotiin että nousee kritisoimaan noinkin ankarasti ;) Sitä ei täällä näe ja arvostan sitä ;)
I'm back.
Tapsa

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

ornatkur kirjoitti:muutama tarina jonka skippasin ensimmäisen lauseen jälkeen.
ornatkur kirjoitti:Minun mielestä on, jos eka sivu ei minua miellytä, lentää kirja kaaressa takaisin kirjaston hyllyyn. Tässä en ollut yhtä ankara kuin kirjoja lukiessa, mutta silti mukaan tuli sellaisia jotka saivat jäädä vaillinaiselle lukemiselle. Lähes kaikki silti luin. Alku on tärkeämpi kuin loppu, ja kaikki siinä välissä rakentuu niiden varaan kuin silta.
Pitää kyllä sanoa, että tämä sotii Tarinakilpailun ideaa vastaan. Täällä on nimenomaan monenlaisia eri tarinoita, jotka saattavat houkutella lukijoita innostumaan uusista tyylilajeista. Ja miltäs skipatun tarinan kirjoittajasta tuntuu, jos hän häviää kisan voittajalle yhdellä pisteellä, jonka hän olisi voinut saada ornatkurilta, mikäli tämä olisi lukenut tarinan loppuun asti ja vaikuttunut syvästi tarinasta (huolimatta tönköstä aloituksesta).

No, OK, eiköhän asia ole tätä myöten selvä, jos tarinat kuitenkin luetaan. :roll:
Verba, non acta - sanoja, ei tekoja
Viikate
Sotavasaran WH40k-tarinamestari

Viesti Kirjoittaja Viikate »

Jeps, nyt sain tuon 40k-osionkin loppuun ja äänet lähti Grondille.

FaBa-puoli oli todellakin selkeästi korkealaatuisempi, yhtään todella huonoa tarinaa sieltä ei löytynyt. Mikä oli siitä hyvä, että nyt sen kahlaaminen sujui ihan mukavissa merkeissä, viime vuonna esiintyi enemmän tervanjuonti-ilmiötä. Voittajat oli kuitenkin yllättävän helppoa valita. 40k:ssa tilanne oli toinen. Taso oli huomattavasti alempi, kuten on jo moneen otteeseen todettu. Hyvistäkin tarinoista tuntui puuttuvan "se jokin", vain yksi iski oikein kunnolla ja pysyi kasassa loppuun asti. Jokseenkin apaattista oli meininki, oma tarinani mukaanlukien. Voittajien valintakin oli hankalaa. Harmi, FaBa-tarinoiden korkea taso kun lupaili todellista lukuelämystä kiinnostavamman 40k:n parissa.

Yleisesti ottaen kilpailutöiden taso oli mielestäni kuitenkin viimevuotista korkeampi kautta linjan. Kehitystä on selvästi tapahtunut. Uskaltaakohan tuota lähteä enää ensi kerralla mukaan, jos sama meininki jatkuu?

Kummassakin osiossa tarinoiden aiheet ja teemat toistuivat monta kertaa. Tässä Viikatteen Tarinakilpailu 2005 kliseet top 3:

FaBa (eli novellikokoelma otsikolla "Viisikko löytää kaaoskultin")
1.Kaaoskultti
2.Pitkä, tumma tukka
3."Pappi tarttui sotavasaraan..."

40k (eli novellikokoelma otsikolla "Paha Keisari syö kaikilta pään")
1.Hölmöt suomennokset
2.Kaarti
3.Lyhyys
;)
"Ja tarkemmin silmäillen löydykkään ei mitään naurettavaa"
Jesh

Viesti Kirjoittaja Jesh »

ornatkur kirjoitti:Mutta Jeshille pinnat kotiin että nousee kritisoimaan noinkin ankarasti ;) Sitä ei täällä näe ja arvostan sitä ;)
Kiitos, kiitos ;).
Pakko sanoa, että pinnat myös omaan kotiisi, kun osaat ottaa kritiikkiä hyvin vastaan. Se mitä olen netissä ihmisistä nähnyt, niin monilla on ongelma kritiikin ottamisessa, mutta ei nähtävästi sinulla ^^.
Tykkään vastata kohteliaisuuksiin kohteliaisuudella :D.

Perjantai-illan kruunaisi jos Grond ehtisi lähettää linkin ;)...
Hajaku!
Ja nyt Bic Macin pariin...
ornatkur

Pistin hiukan epäsopivaa viestiä, mutta muokkasin sen sitten aiheeseen sopivammaksi ;)

Mutta parempi tosiaan after all, että äänestää kaikkia, mutta joka tapauksessa on taas kärpänen muuttunut härkäseksi...
I'm back.
Tapsa

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Viikate kirjoitti:FaBa (eli novellikokoelma otsikolla "Viisikko löytää kaaoskultin")
1.Kaaoskultti
2.Pitkä, tumma tukka
3."Pappi tarttui sotavasaraan..."
;)
LoL. :D Huomasin itsekin nuo.
Verba, non acta - sanoja, ei tekoja
Grond

Viesti Kirjoittaja Grond »

Linkit lähteneet äänestäneille - sain Viikatteen viestin vasta upittuani nuo tuonne palvelimelle, yritän ehtiä vielä ennen Kuopion turnaukseen orientoitumista saada Viikatteenkin (ja muiden mahdollisesti tänään äänestävien) äänet nettiin.
Viikate

Minulle ei ole uusia viestejä. Mahdoitko unohtaa, vai olenko vain liian kärsimätön? Vai saanko sen linkin vasta kun omat ääneni ovat netissä?

+++EDIT+++
Nyt minulle on uusi viesti, kiitos.
Valhalla

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Viikate kirjoitti:
40k (eli novellikokoelma otsikolla "Paha Keisari syö kaikilta pään")

2.Kaarti
Kirjoitappa itse tarina tyranidien hyökkäyksestä necronien kimppuun. Ei siinä ainakaan syvällisiä tunteita liikkuisi :)

edit: Grond saisi hieman päivitellä noita äänestyksiä (tiedän, olen kärsimätön ;))
"Se joka sanoi että rahalla ei saa onnea, ei osaa ostaa oikeasta paikasta"
Viikate

Joo, kyllähän minunkin tarinassa kaartilaiset oli mukana. Niinkuin kaikkien muidenkin tarinoissa. ;) Viime vuonna taidettiin liikkua enemmän tuolla inkvisition puolella, johtuen varmaan silloin uusista -hunter codexeista. Nyt sitä tunnelmaa oli haettu perinteiseltä suunnalta, kaartista. Silmiinpistävän monessa tarinassa. Mutta nidit vastaan necronit... täytyypä pistää harkintaan, tuosta voisi saada jotain erilaista aikaan!
Abu
Peliporukkavalvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Abu »

Äänestyksessä 40k -puolenkin tilanteet tasoittuivat Grondin viimeisimmän päivityksen mukana. Hajontaa on kummallakin puolella aika viljalti.

-A
"Eikö ole aika hyvä muodostaa mielipiteensä sillä tavalla, että katsoo mitä mieltä joku urpo on, ja on itse eri mieltä."
Dalamar

Viesti Kirjoittaja Dalamar »

Uskomatonta, mutta totta. Minun kumpikaan tarina ei ole jäänyt vailla ääniä. Ehkä niitä tulee lisää, 40K:n puolella viisi ei ole vielä äänestänyt, ja 12 puuttuu fabasta. mikä ettei.

OT:kuka on #kyna-aaliot kannulla childofbodom?
"Kasvatitte vihaani ja melkein tuhositte minut.
Mutta vahi teki minusta voimakkaamman!"

-Nöf loordi

Kynä-ääliöt.
Stenvall

Dalamar kirjoitti:Uskomatonta, mutta totta. Minun kumpikaan tarina ei ole jäänyt vailla ääniä. Ehkä niitä tulee lisää, 40K:n puolella viisi ei ole vielä äänestänyt, ja 12 puuttuu fabasta. mikä ettei.

OT:kuka on #kyna-aaliot kannulla childofbodom?
Kaikki ovat kannulla. Tule sinäkin!

Tuntui kyllä melkein pahalta lähettää tarinaani silloin (montako viikkoa siitäkin nyt on?) lauantaina kisaan. Tarinani olin kirjoittanut n. tunnissa ja sairaana kuumeessa. Se ei ollut vielä edes valmis. Keskeneräinen, mutta teen sen vielä kunnolliseksi ja lähetän Sotuun. Nyt vain voin toivoa, että joku antaisi edes säälistä yhden äänen. Miksi lähetin? Käytännössä pakko, kun olin mainostanut osallistuvani kisaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tarinat ja novellit”