Ruostetta?
Ruostetta?
Niin, että onkos teillä hyviä vinkkejä/ohjeita ruosteen maalaukseen? Linkkejä tai jotain. Ei kiitos mitään eti kuukkelista tai semmosta roskaa vastaukseksi. Ainiin ja sitten vastaus olisi kiva saada ihan selkeällä suomenkielellä ellette linkkejä kopsaile.
Tässä mun suosikki, ruostetta a`la Allan C: http://www.coolminiornot.com/article/aid/245
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
-
Maverick3651
- Henri Ketonen
Laitan taas avuksi saman linkin, jonka olen pariin otteeseen vastaavaan aiheeseen aikoinaan laittanut. 
Black Gobbo 6:
http://us.games-workshop.com/hobby/pain ... efault.htm
Black Gobbo 6:
http://us.games-workshop.com/hobby/pain ... efault.htm
Oon Dayn kanssa melkolailla samoilla linjoilla. Toi Allan C tyyliinen ruoste on IMO tosiaankin tosi hienoa, ja osittain jopa välttävät helppoa tehdä.
Dayn linkissä oli vaan vähän kuvia, joten täältä löytää paremman step by stepin tolle kirveelle. Loppujen lopuksi kyseessähän on vain hiton ohuet washit tai enemmänkin glazet, joita suditaan jonkun metallin päälle varmaan kymmeniä kappaleita.
Ite oon tehnyt ruostetta vähän samanlaisella tapaa, tosin niin äärettömän yksinkertaistettuna, kuin käyttämällä pelkkää dark fleshtone-väriä ja parilla nopealla layerilla blendannut sen kiinni tohon metalliin. Esimerkki noista mun tekeleistä löytyy vaikka täältä. Ei tosiaankaan kovin kummosta, mutta nopeaa ja yksinkertaista tehdä.
Dayn linkissä oli vaan vähän kuvia, joten täältä löytää paremman step by stepin tolle kirveelle. Loppujen lopuksi kyseessähän on vain hiton ohuet washit tai enemmänkin glazet, joita suditaan jonkun metallin päälle varmaan kymmeniä kappaleita.
Ite oon tehnyt ruostetta vähän samanlaisella tapaa, tosin niin äärettömän yksinkertaistettuna, kuin käyttämällä pelkkää dark fleshtone-väriä ja parilla nopealla layerilla blendannut sen kiinni tohon metalliin. Esimerkki noista mun tekeleistä löytyy vaikka täältä. Ei tosiaankaan kovin kummosta, mutta nopeaa ja yksinkertaista tehdä.
Tämä nyt ei ole suoranaisesti ruostetta, mutta pikemminkin metallin "weatherointia". Esimerkkikuvaksi valitsen yllättäen hellevi. Proseduuri metalliosiin oli seuraava:
Toteutus on helpompaa miltä näyttää tai kuulostaa, tosin vaatii hieman harjoittelua. Käytännössä kuitenkin pelkkää kuivaharjausta ja washausta, ei lainkaan nysväystä. Tämä ei silti tarkoita että metodi olisi mitenkään triviaali, mutta sitten kun oikeat inkki-ja smokepitoisuudet löytyy niin tällä voi saada yllättävän hienoja juttuja aikaiseksi metalliosiin.
- Metallin pohjaväri. Tuossa on kahdenväristä metallia, boltgun+choas black sekoitusta (3:1 ?) ja brazen brassia vastaavina pohjaväreinä.
- Floodataan metalliosat laimennetulla ruskealla inkillä, ripotellaan sinne tänne suolaa. Inkki kerääntyy suolakiteiden läheisyyteen, luoden siis epämääräisiä hieman läpikuultavia ruskeita läikkiä sinne tänne.
- Kun inkki on varmasti täysin kuivunut, "pestään" suola pois esim veteen kostutetulla kuivaharjauspensselillä.
- Kuivaharjataan metalliosat mithril silverillä.
- Washataan runsaasti laimennetulla vallejon smokella.
- Toistetaan vaiheet 4 ja 5 tarvittaessa.
Toteutus on helpompaa miltä näyttää tai kuulostaa, tosin vaatii hieman harjoittelua. Käytännössä kuitenkin pelkkää kuivaharjausta ja washausta, ei lainkaan nysväystä. Tämä ei silti tarkoita että metodi olisi mitenkään triviaali, mutta sitten kun oikeat inkki-ja smokepitoisuudet löytyy niin tällä voi saada yllättävän hienoja juttuja aikaiseksi metalliosiin.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
No tää nyt on melko perus juttu. Ite käytän lähes poikkeuksetta metallien kanssa jotain inkkiä, tai oikeastaan Smokeyta, sillä muita ei nyt hetkellisesti ole. Täytyisi varmaan hankkia ja sortua GW:n maaleihin.Teemus kirjoitti:Pieniin kohtiin toimiva Hyvin yksin kertainen tapa on laittaa metalli maalin (hile, NMM en ole kokeillut) chestnut inkkiä.
Niin, siis inkeillä tosiaankin kannattaa läträtä. Niillä saa uskomattoman hyvin sävytettyä metalleja esim. vihreäksi tai sitten noihin ruskeisiin tai tummiin sävyihin.
Niin muuten vieläkin BTW/OT. Onko kukaan ostanut Vallejon Model Color transfereja? ovatko nämä kenties sarjan "inkkejä", vai jotain muuta tavaraa? mitä?
VMC Transparentit (ei transferit) ovat läpikuultavaa maalia, ei siis samalla tavoin kiiltävää kamaa kuin inkit. Loistavaa matskua esim. glazejen tekemiseen.
Tuo Jullevin HC on myös ihan hyvä esimerkki weatheroidusta metallista, IMO.
Tuo Jullevin HC on myös ihan hyvä esimerkki weatheroidusta metallista, IMO.
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
No onhan tässä näitä ohjeita mutta esim. en ymmärrä mitä NMM meinaa. Ja sitten Jullevin ohjeissa oli monta termiä mitä en tajua. Olen vasta-alkaja. Ogreja varten pitäisi sitä ruostetta oppia tekemään. Jullevin ohje kuulosti hyvältä, mutta se on vähän vaikea toteuttaa kun en kaikkea tajua. Jos joku voisi kirjoittaa sen minulle suomeksi olisi oikein kiva. Älkää pliis haukkuko mua pihalle jos en tiedän outoja termejä tajua.
Ja sitten vielä, että Maverick3651:n kommentista oli aivan helvetisti apua kun hädintuskin tiedän että White Dwarf on lehti. Ja sitten voisi kans miettiä että kaikki ei välttämättä tilaa sitä. Kuulun niihin. Ehkä sitten joskus myöhemmin kun olen enemmän harrastanut ja vanhempi voin tilata sitä. Nyt ei varmaan edes olisi järkeä kun ei tuo englannin taito niin hyvä ole.
Ja sitten vielä, että Maverick3651:n kommentista oli aivan helvetisti apua kun hädintuskin tiedän että White Dwarf on lehti. Ja sitten voisi kans miettiä että kaikki ei välttämättä tilaa sitä. Kuulun niihin. Ehkä sitten joskus myöhemmin kun olen enemmän harrastanut ja vanhempi voin tilata sitä. Nyt ei varmaan edes olisi järkeä kun ei tuo englannin taito niin hyvä ole.
Kiva vaikkei ruoste tuolta oikeasti näytäkään. Itse käyttäisin brown inkkiä ja siihen maun mukaan oranssia inkkiä... muistetaan että mustettakin saa ohentaa halutessaan....Day kirjoitti:Tässä mun suosikki, ruostetta a`la Allan C: http://www.coolminiornot.com/article/aid/245
Ei, mutta eihän figuissa kannata aitoa tunnelmaa hakeakaan - kunhan näyttää hyvältä. Figuissa kaikki on liioiteltua.
Inkit taas ovat läpikuultavia ja kiiltäviä, oikea ruoste ei. Siksi itse karsastan inkkien käyttöä ruosteen teossa.
Jos haluat väitellä asiasta, pistä yv. Jos pistän vastakommentin tänne niin aihe suljetaan välittömästi. Such is life.
Täällä on myös yksi mielenkiintoinen tekniikka, jolla voi "maalata" korroosiota: Sponged Metal
Joissain projekteissa voisi käyttää myös historiallisten miniatyyrien tekijöiden käyttämää RUSTALL:ia tai kokeilla tehdä omaansa Poor man's Rustall
Ziggi
Joissain projekteissa voisi käyttää myös historiallisten miniatyyrien tekijöiden käyttämää RUSTALL:ia tai kokeilla tehdä omaansa Poor man's Rustall
Ziggi
Day kirjoitti:Tässä mun suosikki, ruostetta a`la Allan C: http://www.coolminiornot.com/article/aid/245
Ei, mutta eihän figuissa kannata aitoa tunnelmaa hakeakaan - kunhan näyttää hyvältä. Figuissa kaikki on liioiteltua.shiwan8 kirjoitti: Kiva vaikkei ruoste tuolta oikeasti näytäkään. Itse käyttäisin brown inkkiä ja siihen maun mukaan oranssia inkkiä... muistetaan että mustettakin saa ohentaa halutessaan....
Inkit taas ovat läpikuultavia ja kiiltäviä, oikea ruoste ei. Siksi itse karsastan inkkien käyttöä ruosteen teossa.
-
nuclear goat
No osaisitko kertoa mistä minä tuon WD:n numeron löytäisin? Voisiko löytyä kirjastosta?nuclear goat kirjoitti:Siksipä kannattaa kaikkien kaivaa se WD 301 jossa selostetaan ogre kingdomssien ruosteohjeDay kirjoitti: Inkit taas ovat läpikuultavia ja kiiltäviä, oikea ruoste ei. Siksi itse karsastan inkkien käyttöä ruosteen teossa.