Itse ainakin puhuin yllä juuri noista metallisista, ja mieleeni tulivat ainakin kääpiöillä juuri nuo luettelemasi ukot. Itse olen vaan ihmetellyt että monet fanaattiset metalliukkojen kannattajat tuppaavat välillä unohtamaan sen, että ne ovat juuri metalliukkoja joilla on hyvin vähän eri asentoja.Nostradamus kirjoitti:Cutter, ohops. Ton lainauksen ylläoleva lause ja liian nopea lukeminen sekä puutteellinen luetun ymmärrys saivat minut luulemaan, että tarkoitit metalleja. Kuinka vaan, eihän täsä mitään sen vakavampaa ole tapahtunut.
Gw panostaa muovifiguihin?
- Gorkiporki
- Sotavasaran Maalaajamestari 2008
Modern cars - they all look like electric shavers.
- Henri Ketonen
Ei se metalli konvertoimista estä. Ja sitäpaitsi ainakin Plaguemarinet näyttävät mielestän helkutin hienoilta, useilla variaatioilla ja vanhat metalliset vielä siihen päälle. Mitkään muoviset kaaosmariinit eivät kestä vertailua edes vitsinä.
Kun taas vanhat muoviset Plague Marinet menivät roskikseen.
Kun taas vanhat muoviset Plague Marinet menivät roskikseen.
zqmfgb
Jos nyt minun omaa henkilökohtaista mielipidettä kysyttäisiin (mitä ei koskaan tule tapahtumaan) sanoisin että... Öö...
Muovit on kyllä käytännöllisempiä, helpompia kuljettaa yms. pientä mukavaa, mutta... Kun niistä puuttuu se jokin fiilis, mikä metallisissa on. Joku tuolla aikasemmin sanoikin (Illidan?) että metallifigut tuntuu paremmilta kädessä ja voin kyllä yhtyä tähän. Siis kyllä minä ainakin paljon parempaa huolta metallisista "aarteista" pidän kuin muovisesta moskasta.
Eli: Muovittaminen on periaatteessa ihan hyvä juttu, mutta ei metallia saisi kokonaan poistaa, se kun tuo ainakin minulle (ja veikkaan että joillekin muillekin) sitä fiilistä. En edes halua kuvitella muovista kahden gramman jättiä pelikentälle...
Muovit on kyllä käytännöllisempiä, helpompia kuljettaa yms. pientä mukavaa, mutta... Kun niistä puuttuu se jokin fiilis, mikä metallisissa on. Joku tuolla aikasemmin sanoikin (Illidan?) että metallifigut tuntuu paremmilta kädessä ja voin kyllä yhtyä tähän. Siis kyllä minä ainakin paljon parempaa huolta metallisista "aarteista" pidän kuin muovisesta moskasta.
Eli: Muovittaminen on periaatteessa ihan hyvä juttu, mutta ei metallia saisi kokonaan poistaa, se kun tuo ainakin minulle (ja veikkaan että joillekin muillekin) sitä fiilistä. En edes halua kuvitella muovista kahden gramman jättiä pelikentälle...
"If the tanks succeed, then victory follows."
-Guderian, 1937.
-Guderian, 1937.
Itse pidän huomattavasti enemmän muovista. Enemmän liimattavaa, enemmän konversiomahdollisuuksia ja helpompi maalata. Metallifiguissa on tosiaankin joskus liikaa yksityiskohtia joita ei jaksaisi maalata ja maalit niistä irtoaa kun vähänkin hipasee johonkin vaikka olisi kuinka lakattu.
Myös pinnaamattomat liitoskohdat metallifiguissa irtoavat joskus pienestäkin kolahduksesta.
En tiedä onko muissa figuissa samaa ongelmaa, mutta kun vertaa cadian officeria power fistillä ja laspistolilla
normaaliin cadialaiseen muovisolttuun, huomaa mm. laspistolin, vesileilin, olkasuojien ja rintapanssarin olevan jonkin verran pienempiä ja jalkojen, vyötärön ja pään olevan kapeampia kuin muoveissa.
Ero tosin on lähes huomaamaton kaukaa katsottaessa, mutta kun sen kerran on huomannut se jää (minua ainakin jäi) vaivaamaan. En tiedä olisiko metallifiguissa sitten realistisemmat mittasuhteet, mutta enemmän pidän ei-ihan-niin-realistisista muovifiguista.
Myös pinnaamattomat liitoskohdat metallifiguissa irtoavat joskus pienestäkin kolahduksesta.
En tiedä onko muissa figuissa samaa ongelmaa, mutta kun vertaa cadian officeria power fistillä ja laspistolilla
normaaliin cadialaiseen muovisolttuun, huomaa mm. laspistolin, vesileilin, olkasuojien ja rintapanssarin olevan jonkin verran pienempiä ja jalkojen, vyötärön ja pään olevan kapeampia kuin muoveissa.
Ero tosin on lähes huomaamaton kaukaa katsottaessa, mutta kun sen kerran on huomannut se jää (minua ainakin jäi) vaivaamaan. En tiedä olisiko metallifiguissa sitten realistisemmat mittasuhteet, mutta enemmän pidän ei-ihan-niin-realistisista muovifiguista.
No nythän siis mennään siihne, että GW on hylkäämässä blisterit, lukuunottamatta sankari/hero blistereitä.
Kohta alkaa olla vaika kolme muovista kroxigoria yhdessa ja samassa pahvipaketissa! Luulisi ainakin GW:n tekevän näin, tai sitten ne rumilukset pitää ne blistereissä, muovisena ja sama hinta. Sillon kyllä tällä pojalla palaa kiinni... Oikeesti.
Muuten kyllä ihan kivalta kuullostaa. Sittenhän tunnistaa HC pelaajaan metallifiguista.
Kohta alkaa olla vaika kolme muovista kroxigoria yhdessa ja samassa pahvipaketissa! Luulisi ainakin GW:n tekevän näin, tai sitten ne rumilukset pitää ne blistereissä, muovisena ja sama hinta. Sillon kyllä tällä pojalla palaa kiinni... Oikeesti.
Muuten kyllä ihan kivalta kuullostaa. Sittenhän tunnistaa HC pelaajaan metallifiguista.
Olen kohta aikuinen, mutta en ihan vielä.
Ostetaan Lizardmenejä! Pistä YV! Ja tarjoa figujasi!
Ostetaan Lizardmenejä! Pistä YV! Ja tarjoa figujasi!
Avarretaanpa sitä maailmankatsomusta hieman.Gorkiporki kirjoitti: Itse olen vaan ihmetellyt että monet fanaattiset metalliukkojen kannattajat tuppaavat välillä unohtamaan sen, että ne ovat juuri metalliukkoja joilla on hyvin vähän eri asentoja.
Metallifiguissa tehdään kokonaan uusi muotti jokaista eri figua varten. Jokainen figu voi siis potentiaalisesti olla täysin erilainen. Enkä nyt tarkoita pelkästään raajojen asentoa, vaan myös esim. vaatteiden laskoksia (joiden pitäisi riippua raajojen asennosta).
Muoveissa muottikustannukset ovat niin peevelin paljon isommat, että yleensä tehdään vain varsin rajallinen määrä erilaisia osia (esim. Termagaunt -spruessa on tasan kaksi erilaista ruumista) ja luotetaan siihen, että osia yhdistelemällä löytyy variaatioita.
Jos joku sculptor on niin peevelin laiska, ettei jaksa tehdä muuta kuin pelkkiä head variantteja, niin ei se ole formaatin vika.
Osa valmistajista ei edes laske head variantteja eri figuksi.
Muovi on ihan kivaa, mutta niissä on liian keveyden lisäksi jotenkin LEGO-ukkomainen fiilis. Samoista palikoista kaikki kasattu. Metallit ovat parhaimmillaan kaikki yksilöitä.
Ja kaikkein tärkeintähän on tietysti nostalgia. Silloin, kun tosi miehet aloitteli mitään peevelin kuttaperkkaukkoja ei ollut olemassakaan
//Mx
Puheena varmaan oli uudemmat. Empiren muovit ovat jo varsin vanhoja.Cutter kirjoitti:Hmm... miten muka muovi-figut ovat nykyään yhden asennon ihmeitä?
Esmes gorit/ungorit ruumis on yhtä palaa ja siten eri variaatiot ovat lähinnä ase yhdistelmät.
Saurukset käsittääkseni sama juttu(en tiedä, en ole pahemmin kiinnittänyt huomioita mokomiin).
Uudet kaaos soturit ovat kaikki paraatiasento seisojia.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Mutta muovi-cadianit ovat oikein mukavia. Pienellä konvertoinnilla saa todella paljon erilaisia asentoja. Ja minä en ole edes vihreetä kamaa käyttänyt, vaan pelkkää leikkaa+liimaa-periaatetta.
Noiden cadianien kanssa muovi on minusta näyttänyt miksi se parempaa kuin metalli.
Mutta uudet saurukset ovat tosiaan aika ankeita, kaikkien vartalo on käsien asentoa lukuunottamatta samanlainen.
Noiden cadianien kanssa muovi on minusta näyttänyt miksi se parempaa kuin metalli.
Mutta uudet saurukset ovat tosiaan aika ankeita, kaikkien vartalo on käsien asentoa lukuunottamatta samanlainen.
Spears shall be shaken, shields shall be splintered. It is a sword-day; a red day, ere the sun rises.
Njaah... Mielestäni nuo yhden asennon ihmeet eiät välttämättä ole aivan niin huono asia kun on annettu ymmärtää. Antaahan se armeijastakin vähän kouluttautuneemman ja järjestäytyneemmän kuvan kun ukot pysyvät siististi ruodussa. Siis todellakaan joihinkin zombeihin, goblineihin, free companyihin tms ne eivät sovi, koska niiden kuuluukin olla vähän räkäisempiä ja järjestäytymättömämpiä (<-ei hell, suomen kieli on kyl kans ihana
). Siis sellaset jossain "actionasennossa" olevat ovat yksikössä melko hirveitä, kuten ironbreakerit ja vanhat bestigorit, mutta longbeardit ja uudet kaaoswarrut ovat kyllä kivoja... Sellasia järjestäytyneen ja kurinalaisen näkösiä. Miun mielipide, mutta saa haukkua vääräuskoseks ja polttaa roviolla. 
ravenin kanssa samaa mieltä. Joihinkin sopii, joihinkin ei.
Pahoin kyllä pelkään, että kaikki figut tulevat saamaan tönkkösuolauskäsittelyn ennen pitkää. Ottakaa huomioon suuntaus synkistelyyn pörröosastolla. Melkein olen huomaavinani samaa fantasiakirjallisuudessa ja -kulttuurissa yleensä.
Ajan hengen mukaan kaiken pitää olla vakavaa ja realistista, ei ole selkeästi hyvää ja pahaa ja on muutenkin menossa lässytykseksi koko touhu...
Pahoin kyllä pelkään, että kaikki figut tulevat saamaan tönkkösuolauskäsittelyn ennen pitkää. Ottakaa huomioon suuntaus synkistelyyn pörröosastolla. Melkein olen huomaavinani samaa fantasiakirjallisuudessa ja -kulttuurissa yleensä.
Ajan hengen mukaan kaiken pitää olla vakavaa ja realistista, ei ole selkeästi hyvää ja pahaa ja on muutenkin menossa lässytykseksi koko touhu...
minäkin olen vähän samaa mieltä ravenin kanssa, ja tässä justiinsa mietin, että kun olen juuri ostamassa 10 striking scorpionia eldar armeijaani, (jotka maksavat paljon enemmän kuin 10 perus muovi eldaria) niin minä ainakin annan respectiä armeijalle joka koostuu suurimmaksi osaksi metallifiguista. täten ajattelinkin mille tuntisi sitten pelailla kahdella kymmenellä muovisella striking scorpionilla muutaman vuoden päästä. ei siinä enää olisi sellaista "hinkua" että noilla pitää mättää paljon vihuja kun ovat niin paljon maksaneet, sillon ne olisivat vain perus massaa jota heiteltäisiin seiniin ja joilla pelattaisiin pingistä jos pallo olisi kateissa.
viimeinen naula tämän harrastuksen arkkuun on isketty.
GW siirtyi "white metaliin" eli pois lyijyllisen seoksen käytöstä kiristyneiden terveys- ja ympäristövaatimusten vuoksi joskus 90-luvun puolivälissä, muistan vain kyrsiintymisen kun hintoja samalla nostettiin. Kaikissa 80-luvulla tehdyissä napeissa on lyijyä, mutta jos nyt ei ihan figuja järsi niin hengissä pysyy.
Migsula jo asiasta mainitsikin, yhtälön toinen puoli on se, että yksittäisen metallin valamiseen tarvittavan muotin kustannukset (poislukien skulptaus) on jossain sadan tai enimmillään satojen eurojen haarukassa, eli yksinkertaisesti jos tuotetta ajatellaan myytävän suhteellisen vähän on kannattavampaa tehdä nappula metallista.
Muoviin siirtyminen on aika ilmiselvä strategia kun valmistusmäärät kasvavat tietyn rajan yli - kustannus per nappula saadaan alemmaksi. Siihen ei taida auttaa kuin ostaa napit valmistajilta jotka vielä tekevät kunnon tinasotilaita.
Migsula jo asiasta mainitsikin, yhtälön toinen puoli on se, että yksittäisen metallin valamiseen tarvittavan muotin kustannukset (poislukien skulptaus) on jossain sadan tai enimmillään satojen eurojen haarukassa, eli yksinkertaisesti jos tuotetta ajatellaan myytävän suhteellisen vähän on kannattavampaa tehdä nappula metallista.
Muoviin siirtyminen on aika ilmiselvä strategia kun valmistusmäärät kasvavat tietyn rajan yli - kustannus per nappula saadaan alemmaksi. Siihen ei taida auttaa kuin ostaa napit valmistajilta jotka vielä tekevät kunnon tinasotilaita.
-Janne Korhonen
ODERINT DUM METUANT
ODERINT DUM METUANT
-
Alioppilas
Luulen, että Warhammerin aloittaminen olisi jäänyt mikäli miehet olisivat olleet kaikki muovisia. Toisaalta, kyllähän sitä leikittiin muovisotilaillakin aikanaan...
Ei taida 'Eavy Metal -tiimikään olla entisensä, jos kunnolliset, oikeat ja painavat soturit häviävät hyllyiltä. Pitäisi varmaan haalia varastot täyteen metalleja kun vielä ehtii (ja jos voittaisi lotossa).
Ei taida 'Eavy Metal -tiimikään olla entisensä, jos kunnolliset, oikeat ja painavat soturit häviävät hyllyiltä. Pitäisi varmaan haalia varastot täyteen metalleja kun vielä ehtii (ja jos voittaisi lotossa).
"Life is not a rehearsal." -The Verve
Itse tykkään enemmän muovisista koska metalliset:
-ovat kalliimpia
-kun ne kaatuu (hyllyllä) niistä yleensä joku pirun osa
-kun ne on ollu kauan maalattuna niistä alkaa lähteä maalit (niihin alkaa tulla niitä pieniä hopeisia pisteitä)
-joskus(kin) niissä on ärsyttävän paljon pienen pieniä yksityiskohtia
+ne tuntuu kädessä hyvält
+ne on kivan painavia
Muoviset taas:
+IMO paljon selkeämpiä
+halvempia
+helpompia "HAHMOTTAA"
+niit on enemmän (ainakin suomen liikkeissä)
+kestää enemmän
-pieniä ja hentoja (joskus ku vähän nostaa ni rusahttaa käteen)
-ovat kalliimpia
-kun ne kaatuu (hyllyllä) niistä yleensä joku pirun osa
-kun ne on ollu kauan maalattuna niistä alkaa lähteä maalit (niihin alkaa tulla niitä pieniä hopeisia pisteitä)
-joskus(kin) niissä on ärsyttävän paljon pienen pieniä yksityiskohtia
+ne tuntuu kädessä hyvält
+ne on kivan painavia
Muoviset taas:
+IMO paljon selkeämpiä
+halvempia
+helpompia "HAHMOTTAA"
+niit on enemmän (ainakin suomen liikkeissä)
+kestää enemmän
-pieniä ja hentoja (joskus ku vähän nostaa ni rusahttaa käteen)
"Suuremman hyvän puolesta" !
Aikoinaan hamassa nuoruudessa tuli ostettua Mithrillin Keski-Maa figuja, joita oli ilo maalata, kun maalit tarttuivat hyvin kiinni ja ovat pysyneet kiinni näihin päiviin asti. Vuoden verran Warhammeria pelanneena tykästyin muovisiin enemmän, koska mitä tahansa noitakonsteja metallisiin käytänkin, niin aina figun nassusta paljastuu esille kiiltävää metallia. Muovifigut vaativat vain ohuen silauksen pohjamaalia ja tämän jälkeen maalit myös pysyvät. Lisäksi muovisten figujen kuljetus on mielestäni helpompaa, kun metallisissa pitää pelätä, että jokin käsi katkeaa (liimauksen kohdalta) tai muuten vain taittuu.
Myönnän, että metallifiguissa on tiettyä legendaarista nostalgiaa, mutta mielestäni metalliseos on väärä. (Enkä edes viitsi kuvitella, josko niissä Mithrillin figuissa jotain myrkkyjä onkin, kun niin hyvin pitävät.) Tosin luulenpa, että Mithrillin käyttämä seos on sitten kalliimpi, joten figujen hinnat varmaan nousisivat. Mutta yöuniani en metallien katoamisen takia menetä, pikemminkin sen takia, että maalit eivät aina pysy niissä kiinni.
Myönnän, että metallifiguissa on tiettyä legendaarista nostalgiaa, mutta mielestäni metalliseos on väärä. (Enkä edes viitsi kuvitella, josko niissä Mithrillin figuissa jotain myrkkyjä onkin, kun niin hyvin pitävät.) Tosin luulenpa, että Mithrillin käyttämä seos on sitten kalliimpi, joten figujen hinnat varmaan nousisivat. Mutta yöuniani en metallien katoamisen takia menetä, pikemminkin sen takia, että maalit eivät aina pysy niissä kiinni.
"Jos et seivaa, et voi voittaa." -NecroJ
Jokuhan niitä sculptaajiakin käskee ja maksaa niille palkkaa.maxxon kirjoitti:Jos joku sculptor on niin peevelin laiska, ettei jaksa tehdä muuta kuin pelkkiä head variantteja, niin ei se ole formaatin vika.
Varmasti huonoin muoviboksi mitä olen tähän mennessä nähnyt on muuten gnoblar-laatikko. Valu on huonoa, figut ovat yhden asennon ihmeitä, asentoja on vain muutama erilainen ja pelkkiä aseita ja vaatteita on vaihdeltu, boksista ei jää yhtään ylimääräistä osaa.
Plussaa: ne jotkut päät on ihan hienosti sculptattu, vaikka huono valu on pilannut nekin.
Älkää ostako tätä boksia. älkää käyttäkö gnoblareita armeijassanne.
Toivottavasti gw:llä oikeasti on joku aktiivinen laadunvalvontatiimi.