DBM: Marian Roman army list 400AP (uusittu lista)
DBM: Marian Roman army list 400AP (uusittu lista)
Caesar's Command:
C-in-C Gaius, Julius Caesar - Reg Bd (O) @ 27AP
11*Legionaries - Reg Bd (O) @ 77AP
2*Ballistas - Reg Art (O) @ 16AP
Syrian horse archers - Irr LH (F) @ 4
Spanish cavarly - Irr LH (O) @ 5
EE: 16 Break point: 5.5
Sub Total: 129
Anttonius's Command:
Sub-general Marcus Antonius - Reg Cv (O) @ 28AP
6*German javelimen - Irr Ps (S) @ 18AP
6*German cavarly - Irr Cv (O) @ 42AP
4*Spanish cavarly - Irr LH (O) @ 20Ap
1*Gallic archer - Irr Ps (O)
EE: 14.5 Break point: 5
Sub Total: 110
Decimus Calvinius:
Sub-general Decimus Calvinius - Reg Bd (O) @ 27
10*Legionaries - Reg Bd (O) @ 70
6*Spanish foot - irr Ax (S) @ 24
2*Ballistas - Reg Art (O) @ 16
EE: 19 Break point: 6.5
Sub Total: 137
12*Field entrenchments - TF 24AP
6*Baggage
EE: 47.5
Army break point: 24
Total:400AP
Nyt meni koko lista uusiks!
C-in-C Gaius, Julius Caesar - Reg Bd (O) @ 27AP
11*Legionaries - Reg Bd (O) @ 77AP
2*Ballistas - Reg Art (O) @ 16AP
Syrian horse archers - Irr LH (F) @ 4
Spanish cavarly - Irr LH (O) @ 5
EE: 16 Break point: 5.5
Sub Total: 129
Anttonius's Command:
Sub-general Marcus Antonius - Reg Cv (O) @ 28AP
6*German javelimen - Irr Ps (S) @ 18AP
6*German cavarly - Irr Cv (O) @ 42AP
4*Spanish cavarly - Irr LH (O) @ 20Ap
1*Gallic archer - Irr Ps (O)
EE: 14.5 Break point: 5
Sub Total: 110
Decimus Calvinius:
Sub-general Decimus Calvinius - Reg Bd (O) @ 27
10*Legionaries - Reg Bd (O) @ 70
6*Spanish foot - irr Ax (S) @ 24
2*Ballistas - Reg Art (O) @ 16
EE: 19 Break point: 6.5
Sub Total: 137
12*Field entrenchments - TF 24AP
6*Baggage
EE: 47.5
Army break point: 24
Total:400AP
Nyt meni koko lista uusiks!
Viimeksi muokannut Joona-, Ke 08.06.2005 13:46. Yhteensä muokattu 19 kertaa.
Varmaan vähän myöhäistä. Mutta.
Itse olen aina käyttänyt kaikki 24 tf:ää, ne saa sinne kyllä. Juudean jättäisin pois. Eli 3 kenraalia. Lisäksi laittaisin kaikki Ax yhdelle kenraalille ja sille lisäksi Ps (S) ja Ps (O) blokin ja keskittyisin sitten sillä viemään kivikkoja/metsiä...
Ja mielestäni kyllä 4 Art (O) on liikaa. Olen välttänyt tykistön käyttöä itse niiden hankaluudesta johtuen, mutta jos olet taitava käyttämään niitä tai ne ovat tärkeä osa suunnitelmaasi niin siitä vaan.
Itse olen aina käyttänyt kaikki 24 tf:ää, ne saa sinne kyllä. Juudean jättäisin pois. Eli 3 kenraalia. Lisäksi laittaisin kaikki Ax yhdelle kenraalille ja sille lisäksi Ps (S) ja Ps (O) blokin ja keskittyisin sitten sillä viemään kivikkoja/metsiä...
Ja mielestäni kyllä 4 Art (O) on liikaa. Olen välttänyt tykistön käyttöä itse niiden hankaluudesta johtuen, mutta jos olet taitava käyttämään niitä tai ne ovat tärkeä osa suunnitelmaasi niin siitä vaan.
“The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid.”
― Terry Pratchett, Monstrous Regiment
Kun armeijassa on regular kenraalit kannattaa yksi commandeista jättää suosiolla pieneksi ja sijoittaa ehkä osittain linnaan jolloin pärjää pienillä PIP tuloksilla, tälle ryhmälle annetaan sitten pienimmät PIP tulokset niin pisteitä riittää siellä missä niitä tarvitaan. Paljon ratkaisee se keitä vastaan aikoo pelata ja mitä tehdä, mutta yleensä kannattaa pitää commandit sellaisina että ne pystyvät liikkumaan mahdollisimman vähillä PIP:eillä.JoUnA_T kirjoitti:Olen sen verta aloittelia että en osaa tehä kommandeja että nihi neivvoja. Päivitän kohta listaa.
JoUnA_T kirjoitti:24 tf:ää hyvä idea paittti että en aijo pistää poikia forttiin vaan haluun taistella urhoollisesti aukiolla....
Mikäli aiot hyökätä legioonilla niin kannattaa harkita linnan jättämistä minimiin (eli 2+2+3=7 jos kolme commandia ja 2+2+4=8 neljällä) ja mielestäni myös tykistön poistamista voisi harkita, ne kun ovat aika kankeita hyökkäämiseen.
Siltä varalta ettet ole ehtinyt itse huomata.
Armeijalistojen tekemiseen on myös ilmaisia ohjelmia jotka laskevat kaiken tarpeellisen automaattisesti.
NWA:n sivuilta löytyy Exel pohjainen ohjelma.
http://www.nwa.org.au/dbx/downloads/DBMlistgen.html
SoA:n sivuilla on hyväksi havaittu DBMw2
http://www.soa.org.uk/resource/files/index.htm
Ja pakko on vielä mainostaa myöskin NWA:n sivuilta löytyvää "DBM Encyclopaediaa" jossa mm. selitetään DBM säätöjä kuvien kanssa. Sivuja teoksessa liitteineen hulppeat 80. Erinomainen vihkonen.
http://www.nwa.org.au/dbx/downloads/DBMencycl.html
Pontu, mu koer, on leidnud elu mõtte,
ta leidis selle kõrgest rohust.
Aga sulle ütlen - vaata parem ette,
su ELU on ohus. -JMKE
su ELU on ohus. -JMKE
Kannattaa miettiä joka commandille joku rooli, mihin kaikki commandin joukot voivat osallistua. Esim. Jos jollain commandilla meinaa mennä kivikosta/metsiköstä läpi niin siihen kaikki Ax ja jokunen Ps.
Sulla vähän kaikkea kaikkialla. Mutta voi sitenkin saada toimivan strategian. Väitän että joku strategia kannattaa miettiä ennen kuin listaa tekee.
Kiitti hei.
Sulla vähän kaikkea kaikkialla. Mutta voi sitenkin saada toimivan strategian. Väitän että joku strategia kannattaa miettiä ennen kuin listaa tekee.
Kiitti hei.
“The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid.”
Kiitti, petskules ja ylppy. Artilleryn roolin olin ajatellut nihtien tappamiseen. Paitsi jos uusien sääntöjen mukaan bd:t kun laittaa kahteen ränkkiin niin quick kill lähtee nihteiltä pois. Lähinnä turnauksiin teen listojani jtn ajattelin tehdä monipuolisen koska viime turnauksessa mulla ei ollut muuta kuin kolme kommandia, taydet tai jtn 30 kuitenki reg bd (o):ta, 5 reg bd (i):tä, 12 irr ps (o):ta, 6 irr cv (o):ta ja 12 tf:ää... Ja ei oikein toiminu muuta kuin sillä taktiikalla että jään kukkuloille seisomaan ja se ei ole hauskaa... Nopeimmat armeija tulevat kylkeen niinkuin viimeisessä turnauksen pelissä kävikin. Kiitti linkeist ja neuvoist!
Jotain pientä uusitusta listasta...
Tässä listassa taitaa olla ajatuksena että Sabinius hyökkää laidalta, Cotta on keskellä ja Julius yrittää viivyttää toisella laidalla vihollisen etenemistä? Tai näin ainakin itse pelaisin tällä listalla...
Itse lista on mielestäni ihan hyvän oloinen, mutta kolmella kenraalilla voi jäädä alakynteen kun 400AP:n turnauksissa vastustajilla taitaa yleensä olla neljä kenraalia, ei sillä etteikö kolmellakin pärjäisi mutta neljällä pystyy liikkumaan enemmän.
Halvin tapa saada neljäs kenraali tähän listaan lienee numidialais liittolainen hintaan 45AP [Ally-gen Irr Lh(O), 5*Irr Lh(O), 5*Irr Ax(I)], aivan pätevä commandi sellaisenaan.
Caesararin commandista
Tässä commandissa on aika paljon psiloita ehkä jopa liikaa. Pärjäisi varmaan vähemmälläkin.
Cottan commandista
Cottalla taasen voisi olla käyttöä psiloille joilla raivata tietä mikäli vastustaja yrittää estää legioonien etenimisen omilla kevytaseillaan.
Sabiniuksen commandista
Tässä olevat kolme legioonalais elementtiä ovat hiukan orpoja, jäävät varmasti muista jälkeen ja sopisivat paremmin Juliuksen tai Cottan joukkoihin. Legioonalaiset ovat niin hitaita ettei kaikilla välttämättä kannata niitä olla, mikäli on tarkoituksena jättää suojaamaan sivustaa tjms. niin Bd(I) riittää tähän aivan hyvin.
Break pointeista kannattaa huomata että; 18,5/3=6,17 =>Bp 6,5 ja 15,5/3=5,17 => Bp 5,5 eli kaikista commandeista voi vielä vähentää/siirtää väkeä ilman että se vaikuttaa break pointteihin mitenkään, mutta jos joukkoja lisätään mihinkään niin Bp kasvaa.
Onko tämä lista siis siihen mahdolliseen huhtikuun turnaukseen vai noin yleisesti?
Itse lista on mielestäni ihan hyvän oloinen, mutta kolmella kenraalilla voi jäädä alakynteen kun 400AP:n turnauksissa vastustajilla taitaa yleensä olla neljä kenraalia, ei sillä etteikö kolmellakin pärjäisi mutta neljällä pystyy liikkumaan enemmän.
Halvin tapa saada neljäs kenraali tähän listaan lienee numidialais liittolainen hintaan 45AP [Ally-gen Irr Lh(O), 5*Irr Lh(O), 5*Irr Ax(I)], aivan pätevä commandi sellaisenaan.
Caesararin commandista
Tässä commandissa on aika paljon psiloita ehkä jopa liikaa. Pärjäisi varmaan vähemmälläkin.
Cottan commandista
Cottalla taasen voisi olla käyttöä psiloille joilla raivata tietä mikäli vastustaja yrittää estää legioonien etenimisen omilla kevytaseillaan.
Sabiniuksen commandista
Tässä olevat kolme legioonalais elementtiä ovat hiukan orpoja, jäävät varmasti muista jälkeen ja sopisivat paremmin Juliuksen tai Cottan joukkoihin. Legioonalaiset ovat niin hitaita ettei kaikilla välttämättä kannata niitä olla, mikäli on tarkoituksena jättää suojaamaan sivustaa tjms. niin Bd(I) riittää tähän aivan hyvin.
Break pointeista kannattaa huomata että; 18,5/3=6,17 =>Bp 6,5 ja 15,5/3=5,17 => Bp 5,5 eli kaikista commandeista voi vielä vähentää/siirtää väkeä ilman että se vaikuttaa break pointteihin mitenkään, mutta jos joukkoja lisätään mihinkään niin Bp kasvaa.
Onko tämä lista siis siihen mahdolliseen huhtikuun turnaukseen vai noin yleisesti?
su ELU on ohus. -JMKE
su ELU on ohus. -JMKE
-
Über Cheddar
- Viesti:
Itse en kyllä neljättä kenraalia tuohon armeijaan ottaisi. Regular armeija pärjää ihan hyvin kolmella commandilla. Toisaalta tuo Ylpyn ehdottama commandi ei ole kovin kallis, mutta ei myöskään tarjoa armeijaan mitään uutta. Liiallinen määrä LH:ta alkaa olla enemmän tiellä kuin hyödyksi. Nuo cavit ja LH:t voisi niputtaa omaksi commandiksi. Regular armeijassa tämmöinen commandi siirtyy helposti ja sitä voisi käyttää agressiivisesti toisella sivustalla. Artilleryä kannattaa melkein ottaa blade linjojen päihin, ihan jo senkin takia että niillä ei ole zone of deathia, jolloin suojaavat hyvin linjan sivustaa. Toisaalta ne myös ampuvat vihollisen linjaa, siten että lähitaisteluun bladejen on helppo saada overlapit. Toiseen laitaan voisi ottaa blade commandin, mihin on keskitetty kaikki maastojoukot, jolloin blade linjan toisen pään voisi nojata maaston. No siinä oli muutama mielipide.
Eivät kyllä tosiaan numidialaisét galliaan sovi, toisaalta eipä taida olla mikään muukaan ulkolaisista liittolaisista erityisen gallia henkinen... lienee sitten roomalainen jos jotain. Ja kyllähän DBM turnaukseen tällainen teema armeija sopii, kun ei noissa viimeisimmissä ainakaan ole niin kovasti voitosta kilpailtu, ennemminkin sitä vain on pelailtu mukavia pelejä hyvässä hengessä.
Itse lista meinaa kyllä nyt viimeisen muutoksen myötä mennä hiukan hakoteille, nimittäin jos Sabinius meinaa oikein tosissaan hyökätä niin break point olisi hyvä olla hiukan suurempi. Kyllähän tuolta Juliukselta muutama ratsumies tai etenkin Cottalta ligurialaisia muutama liikenisi niin ei tappioita tarvitsisi niin varoa.
Kokeilemallahan tietysti parhaiten selviää mikä tässä toimii ja mikä ei sekä tarvitaanko neljäs kenraali sitten kuitenkin jne.
Itse lista meinaa kyllä nyt viimeisen muutoksen myötä mennä hiukan hakoteille, nimittäin jos Sabinius meinaa oikein tosissaan hyökätä niin break point olisi hyvä olla hiukan suurempi. Kyllähän tuolta Juliukselta muutama ratsumies tai etenkin Cottalta ligurialaisia muutama liikenisi niin ei tappioita tarvitsisi niin varoa.
Kokeilemallahan tietysti parhaiten selviää mikä tässä toimii ja mikä ei sekä tarvitaanko neljäs kenraali sitten kuitenkin jne.
su ELU on ohus. -JMKE
su ELU on ohus. -JMKE
Itse en ole kyllä pelannut paljon Kn vastaan, voi olla että toimii Art aika hyvinkin. Muuten aika heikkoa.Artilleryn roolin olin ajatellut nihtien tappamiseen
Oletko muuten huomannut että Bd kahdessa rivissä on ritaria vastaan lähitaistelussa yhtä tehokas kuin Art. Kumpikin kuolee hävitessään vielä. Siinä mielessä Art hyvää. Uusista säännöistä tuossa Bd asiassa en tiedä mitään.
Hitto, tekisi mieleni tulla huhtikuussa Marian Roomalla kun näin paljon niistä puhuttu, mutta jos saan mykenen valmiiksi niin tulen kyllä niillä. Niin, ja jos saan aikaa järjestettyä.
Armeijasta taas sen verran, että kyllä 3 commandilla pärjää. Ylppy on vaan Irregular armeijansa kanssa hieman vieraantunut todellisuudesta...
Kyllä minun mielestäni ainakin Cotta liikkuu hyvin vähillä PIP pisteillä. Tarvittaessahan koko commandi voi olla yhdessä ryhmässä joka liikkuu ilman miinuksia... taistelussa saattaa sitten kyllä kulua enemmän pisteitä. Uskoisin noiden pystyvän etenemään aivan järkevää tahtia.
Minne Caesar aikoo toisen laitansa suojata? Jos nojataan maastoon niin 5*psiloi ei ole kaikista vahvin suoja.
-Ylppy
Minne Caesar aikoo toisen laitansa suojata? Jos nojataan maastoon niin 5*psiloi ei ole kaikista vahvin suoja.
-Ylppy
su ELU on ohus. -JMKE
su ELU on ohus. -JMKE
Niin siis ongelma saattaa olla ennemmin maastossa. Juliuksen psiloit kun eivät välttämättä saa käyttöönsä sopivaa metsää tai muuta vaikeaa maastoa puolustettavaksi. Sabiniuksen Ax (S) taasen tarvitsee kuitenkin mielellään RGo:n johon/jonka kautta hyökätä. Ax (S) voittaa minkä tahansa vihollisen mikäli maasto on oikea (eli RGo), tämä mahdollisuus kannattaa ainakin yrittää käyttää hyväksi. Mikäli armeijan asettelee kentälle niin että Ax (S) pääsee hyvin hyökkäämään niin, kannattaa ainakin varautua siihen että legioonalaisten kylkeä joutuu suojaamaan jossain aukeahkossa maastossa. Tykistö Bd linjan päässä ei ole huono ratkaisu. Hyökkääjänä laitaa voi yrittää myös suojata jokeen.
-Ylppy
-Ylppy
su ELU on ohus. -JMKE
su ELU on ohus. -JMKE
Tai pöydän laitaan. Tässä ongelmana vain mahdolliset laitakierrot. Pitäisi olla pieni reservi ottamassa ne vastaan. 2 lh ei välttämättä siihen riitä..Ylppy kirjoitti: Hyökkääjänä laitaa voi yrittää myös suojata jokeen.
-Ylppy
Jes. Ihan hyvän näköistä. Pelkään vaan että oma strategiani vaikutti liikaa listan tekoon. Jokaiselle pelaajalle sopii tietenkin parhaiten joku oma suunnitelma.
Nyt kun on näin paljon näistä puhuttu niin pakkohan se on vissiin mennä marian roomalla itekin. Kattellaan miten menee jos sitä turnausta nyt sitten ikinä saadaan.
Nyt kun on näin paljon näistä puhuttu niin pakkohan se on vissiin mennä marian roomalla itekin. Kattellaan miten menee jos sitä turnausta nyt sitten ikinä saadaan.
-
Über Cheddar
- Viesti: