Kaaokesn lordi lohikärmeksellä: Mikä mättää?
Kaaokesn lordi lohikärmeksellä: Mikä mättää?
Monet ovat ilmaisseet näkemyksensä kaaoksen kärmeksellä ratsastavasta herrasta ja melkein aina se on ollut negatiivinen. Mikä siis kaaoksen loharissa ja loordissa on vikana? Hinta? Laatu? Taidottomuus? Nämä asiat kiinnostavat minua, sillä olen saanut sellaisen mielikuvan, että ainoa toimiva tällainen yhdistelmä on Tzeentchin lordi, kultasimmulla ja hassulla kepillä varustettuna.
"Burn the witch... Purge the alien... Banish the daemon..."
Itse olen samaa mieltä (kuten moni muukin ilmeisesti), että Kaaoksen Lohikäärme kannattaa ottaa vain Tzeentchille. Miksi? Siksi, koska Tzeentchin Lordi Kultaisella Silmällä antaa suojaa itselleen että sille hirmuiselle lohikäärmeelle. Onpahan edes jotain suojaa niitä tykinkuulia vastaan.
raastin raastaa ja ryystää
Eipä se ole mikään syy tyytyä vain Tzeentchin käärmeksen käyttöön. Eivätpä sitä suojaa lohikäärmeelle saa muutkaa monsteri mounteille (ehkä bretonniaa lukuun ottamatta) ja iso paha kaaoslordi on järestään kestävämpi kuin pikkuinen haltiaprinssi, jolla minä pelaan.
Lohikäärmeen pudottamiseen tarvitaan keskimäärin 2 - 3 tykinkuulaa vaikka stonarilla sekä empiren suurtykillä on mahdollisuus kertapudotukseen. Käytännössä, kun kentällä on maastoa ei tykillä pitäisi päästä ampumaan kuin kerran tai pari pelin aikana riippumatta montako niitä on edes koko listassa. Lohikäärmeellä pääsee viimeistään kierroksella kaksi lähitaistelun suojaan ja kaaoksen lordin tarvitsee paljon vähemmän arastella edestä chargaamista kuin haltia prinssini.
Ja mitä sitten, jos käärme ottaa hittiä? Ainakin tulitus on pois sinun chosen nihdeistä.
EDIT: Mainitsempa vielä, että monet ovat valmiita käyttämään griffoneita, griffinenejä, winged nightmareja sekä muita pienempiä lentäviä hirviöitä, joilla ei ole armor savea, puhumattakaan wardista.
Ylipäätänsä lentävät monsterimountit ovat hyvin ikäviä ja pystyvät pyörimään tavallisten yksiköiden ympärillä miten mielivät.
Lohikäärmeen pudottamiseen tarvitaan keskimäärin 2 - 3 tykinkuulaa vaikka stonarilla sekä empiren suurtykillä on mahdollisuus kertapudotukseen. Käytännössä, kun kentällä on maastoa ei tykillä pitäisi päästä ampumaan kuin kerran tai pari pelin aikana riippumatta montako niitä on edes koko listassa. Lohikäärmeellä pääsee viimeistään kierroksella kaksi lähitaistelun suojaan ja kaaoksen lordin tarvitsee paljon vähemmän arastella edestä chargaamista kuin haltia prinssini.
Ja mitä sitten, jos käärme ottaa hittiä? Ainakin tulitus on pois sinun chosen nihdeistä.
EDIT: Mainitsempa vielä, että monet ovat valmiita käyttämään griffoneita, griffinenejä, winged nightmareja sekä muita pienempiä lentäviä hirviöitä, joilla ei ole armor savea, puhumattakaan wardista.
Ylipäätänsä lentävät monsterimountit ovat hyvin ikäviä ja pystyvät pyörimään tavallisten yksiköiden ympärillä miten mielivät.
- Henri Ketonen
Pisteidensä arvoinen? Petomainen lordi ison lentävän madon selässä, joka aiheuttaa terroria vihollisen yksiköiden selässä, pieksee heikommat yksiköt mennen tullen kappaleiksi, hajottaa kokemattoman pelaajan suunnitelmat kuin korttitalon, lennähtää pelastamaan päivän siellä missä tarvitaan vain pikkuisen ylimääräistä apua ja sinä mietit, että onko pisteidensä arvoista? Lentävät terroria aiheuttavat monsterimountit ovat kaikki yhtälailla juustoa.
Jos se ei hakkaa vähintään pisteidensä edestä porukkaa ja aja saman verran ulos kentältä, niin vähintään se on häirinnyt kaverin peliä pisteidensä arvosta.
Jos se ei hakkaa vähintään pisteidensä edestä porukkaa ja aja saman verran ulos kentältä, niin vähintään se on häirinnyt kaverin peliä pisteidensä arvosta.
Joo...
Kiitos vain avusta. Itselläni kun ei sattunut olemaan erityisempiä kokemuksia isoista monsuista, paitsi jätistä.
Tämä valaisi ajatteluani sen verran, että taidan kokeilla Slaaneshin lordia LotR:n Witch Kingin Fell Beastillä. (on niin hieno figu
)
"Burn the witch... Purge the alien... Banish the daemon..."
Itse pyörittelen omaa lordiani hieman enemmän taistelun ulkopuolella, koska saan sille kannettavan boltterin (aka. Bow of the Seafarer), eikä sillä ole pakko rynniä taisteluun pisteitänsä haalimaan ja saan kytätä itselleni hyvää chargeasemaa. Tavallisesti vuorolla kaksi pitäisi jo päästä mättöön, josta onneksi saa edes terror testiin pakotettua yksikön.
Unohdimpas mainita sen ihanteellisen 20" chargematkan ja kyvyn chargata yksiköiden ylitse, koska sattuu olemaan large target - eli sekin kyky on varsin hyödyllinen vaikka nyt boltterista voi tulla osumaa silloin tällöin (onneksi se pakollinen lordi onnistuu nappaamaan edes 1/3 osumista itseensä - Kerrankin minun haltialordini pelasti käärmeensä kolmelta boltterin osumalta ja jäi vielä henkiinkin). Toisaalta harvemmin saa tehdä charge re-directiä, mutta jäävätpä viholliset yleensä jalkoihin.
Unohdimpas mainita sen ihanteellisen 20" chargematkan ja kyvyn chargata yksiköiden ylitse, koska sattuu olemaan large target - eli sekin kyky on varsin hyödyllinen vaikka nyt boltterista voi tulla osumaa silloin tällöin (onneksi se pakollinen lordi onnistuu nappaamaan edes 1/3 osumista itseensä - Kerrankin minun haltialordini pelasti käärmeensä kolmelta boltterin osumalta ja jäi vielä henkiinkin). Toisaalta harvemmin saa tehdä charge re-directiä, mutta jäävätpä viholliset yleensä jalkoihin.
- Amazing Slug
Kaaoksen lohikäärme lordi on erinomaisen tehokas. Sen suurin etu on se, että sen ei tarvitse mennä typeriin taisteluihin kuolemaan ja se kieltää vastustajalta aivan liikaa pisteitä. Tuntuu että tämä alkaa olla jo melko yleinen trendi nykyään, point denial. Tämä taas pakottaa ampumisen lisäämistä. Tästäpä taas havaitaan, että tekijät olivat aivan kännissä kirjoittaessaan kultasilmälle sääntöjä. Se on vähintäänkin mauton ampuvia armeijoita vastaan.
Murhe: Olen kyllä täysin eri mieltä monster mounttien tehokkuudesta. Lohikäärme on jotain aivan muuta (parempaa) kuin griffon tai manticore. Lohikäärmettä on pakko ampua tykillä, ja tykkiä pääsee pakoon. Et voi päästä manticorella tai griffonilla pakoon father of thornia, mastereita, heavens boltteja, örkkien jalkoja, ratling guneja tai muuta sellaista. Lisäksi skinkit ovat murhaa griffoneita ja manticorea vastaan, mutta lohikäärmettä ei juuri kiinnosta.
Murhe: Olen kyllä täysin eri mieltä monster mounttien tehokkuudesta. Lohikäärme on jotain aivan muuta (parempaa) kuin griffon tai manticore. Lohikäärmettä on pakko ampua tykillä, ja tykkiä pääsee pakoon. Et voi päästä manticorella tai griffonilla pakoon father of thornia, mastereita, heavens boltteja, örkkien jalkoja, ratling guneja tai muuta sellaista. Lisäksi skinkit ovat murhaa griffoneita ja manticorea vastaan, mutta lohikäärmettä ei juuri kiinnosta.
Jep. Itsekin olen valmis maksamaan sen heron paikan ja 120 pistettä extraa, että saan käyttööni toughnesia, woundin, 4+ saven ja breath weaponin. Armor save on erityisen kätevä siinä vaiheessa, kun joutuu skinkkien sulkutuleen.
Toisaalta ylimääräinen heeroksen paikka antaa mahdollisuuden jo jonkinasteiseen magialistaan. Kaaoksellahan tätä ongelmaa ei ole, jos pelaa tzeentchin listalla...
Toisaalta ylimääräinen heeroksen paikka antaa mahdollisuuden jo jonkinasteiseen magialistaan. Kaaoksellahan tätä ongelmaa ei ole, jos pelaa tzeentchin listalla...