No nih, olen tässä sivusilmällä seuraillut tätä topiccia, mutta en ole missään vaiheessa ottanut osaa. Idea on aivan loistava, siitä pisteet. Toteutuskin näyttää aika kivalta, taikaesineissä on hauskaa Kalevala-Suomen historia-inside -läppää ja armeijan rakenne tuntuu suht oikealta Pohjola-listaan.
Tuota pdf:ää lukiessani iski silmääni kuitenkin muutama jutska, jotka kovasti minua mietityttävät. Eli:
1. Tusker charge
Eli tämä porojen sarvi-pusku-charge-bonus. Ihan hyvä, ja +1 strenaan ei ole liikaa. Mutta, eikö kannattaisi kuitenkin keksiä sille eri nimi kuin porsaiden vastaavalle. Ensinnäkin, "tusker"han on lähinnä syöksyhammas tai torahammas tai joku vastaava, jollaista porolla ei (minun biologian tiedollani) kuitenkaan ole. Ja joku kuitenkin sekoittaa sen siihen porsaiden vastaavaan, josta saa kaksi strenaa. Tällä hetkellä koko sääntö on kyllä hyvin merkitty joka paikkaan, mutta aina niitä kuupoja löytyy. Lopuksi, liittyen nimeen, minulla ei ole tarjota parempaa nimeä (muuta kuin Horny Charge

), mutta tehän tätä ideoitte, ja minä kommentoin.
2. Taikaesineet
Kuten aiemmin jo sanoinkin, on täällä paljon hyviä oivalluksia, sekä hauskoja fluffeja, mutta myös joitain hiukkasen rikkinäisiä. Aseet ovat hyviä kaikki, panssarit hieman mitäänsanomattomia, talismaaneista monet juustoja ja osa enchantedeistäkin. Ensin mainituista hyvä esimerkki on "Lallis Vengeance", vaikka onkin ehkä hieman liian kallis (toisaalta, tzeentchiä vastaan...). Mutta, mm. Hair of the Damsel on aika juusto. 25 pisteellä iskee aina ensimmäisenä? Sama on kaaoksella, mutta mukana tulee
stupidity. Esim. 30, tai jopa 35 pistettä toimisi paremmin. Soil of the Home Croftkin on hiukkasen niin-ja-näin. The Virtue of Spite on IMHO melkoista kukkua. Ihme esineitä. Oravannahka on outo. En tiedä käyttääkö sitä varsinaisesti kukaan, mutta ehkäkäpä olettekin suunnitelleet sille jotain tiettyjä comboja. Kierot!
3. Maaston ignorointi
Tässä olette mielestäni menneet hiukkasen liian pitkälle. Vaikka pohjalaiset luonnossa liikkuvatkin, ei joka peasantilla tarvitse olla optiota metsän läpi juoksuun! Tai sitten mäen. Hiking equipment on hintaansa nähden rikki. Ja bordel rangerit ovat myös todellakin halpoja, kykyihinsä nähden.
Maaston ignorointia löytyy nyt kaikkialta, loitsuista, taikaesineistä, "roduista", yksiköiltä... Jotain rajaa, jooko?
4. Tietyt yksiköt
Nonih. Nyt päästiin siihen kohtaan, mikä on listassa minusta pahiten rikki. Sudet. 9 pisteellä movement 9 fast cavalryä, joka ignoroi maaston!!! Siis täh! Käsittämätöntä, että 135 sivuinen ketju ei ole karsinut tällaista listasta. Asian laita muuttuu, jos sanotte minulle että sudet liikkuvat 25*25 baseilla ja niillä on US 1. Vain silloin. Eikä kyllä sittenkään! Liike 8:iin ja maaston ignorointi pois! Heti! Tai sitten kunnon, pitkälliset perustelut.
Ja niin, viimeistään tuo optio muusikolle on aivan naurettavaa.
Hmm, vielä jäi jotain valitettavaa, mutta ei sitä yhdellä kerralla jaksa kaikkea. Odottelen vastauksia innolla. Kiitos.