Daider:
kyse ei ole siitä etteivätkö he kehittyisi taidoissaan, vaan siitä että heillä on kaikki vaadittava tietotaito jo syntyessään. He vain kehittyvät paremmiksi ja paremmiksi iän myötä.
Tokihan haltiat voivat tutkia niiden taktiikoita ja saada selville miten ne yleensä käyttäytyvät, mutta 4000 vuotta vanha metsästäjä todennäköisesti osaa enemmän taktiikoita kuin keskivertohaltia ehtii unohtamaan.
Kysehän on juuri siitä pystyykö lissujen fodder oppimaan uusia asioita. Jos he voivat oppia uusia asioita, he voivat oppia käyttämään parempia aseita ja sitä kautta heille kannattaa kehitellä sellaisia. Jos taas ne ovat niin umpiluupäitä niin sitten niitä ei kannata kehittää.
Täällä on esitetty ajatus ettei liskot voi oppia käyttämään tuliaseita ja niitä ei sen takia kannata kehittää. Tämä on minusta perin kumma väite. Syy ei kuitenkaan voi olla siinä ettei se ole kannattavaa, koska kaikki tajuaa, että se on.
niin, nykyisillä tiedoilla kun meillä on käytössämme tarkat tiedot metallien fyysisestä rakenteesta, molekyylirakenteesta jnejnejne. Haltioilla ei.
Niin, sellaista se teknologian kehitys on. Voi jopa laskea tykin kestokyvyn.
Fluffin perusteella haltiat ovat sen verran älykkäitä, että moinen olisi pitänyt oppia jo niinä vuosina mitä ovat olleet elossa. Ja vaikka ei olisikaan oppinut niin siltikin voi testata ilman henkilötappioita kunhan on vain varovainen. Ja järkevinä haltiathan ovat.
niin, pitäisi vain löytää haltia jota kiinnostaa kehittää...
RK-62 räjähtää naamalle jos olet ylipanostanut sen. Nykyiset luodit ovat vuosien kehitystyön tulosta, tehty siten että kuka tahansa idiootti pystyy käyttämään niitä turvallisesti.
Kuten sanoin, kaikkea jännää se teknologian kehitys tuo tullessaan.
Mistä ihmeestä täällä porukka luulee, että tarkoitan teknologisella kehityksellä mustiruutiasetta? Siitä syystä, että kääpiöillä tai empirellä on sellaisia? Tarkoitan miksei haltiat ole kehittäneet niistä parempia versioita. Sellaisia jotka ei sotke haltia-aatelisia tai räjähtele naamalle.
Ja ei niitä nykyisiäkään aseita voi kuka tahansa idiootti käyttää turvallisesti. Nähty on...
Nazreg Moonsinger:
Minun tietosanakirjani löytää vuoden 7000ekr. tienoilta ensimmäisen kaupungin, Jerikon. 4500ekr. Egyptiläiset kaivoivat jo kanavia niiliin.
Kiitos korjauksesta. Mulla nämä on vain lukion historian tuntien muistin varassa ja siitäkin alkaa olemaan jo se kymmenen vuotta. Lisäisin vielä, että wikipedian mukaan "Jeriko kukoisti jo 8000 eaa" eli olin aika pusikoissa

Sellaista se elämä on.
Komeetalla on kyllä semmonen unlimited range ainakin pelipöydällä, mutta ehkä se ei ole pitkä matka...
Joo, mutta pitää se kuitenkin tietää mihin pudottaa. Vai meinaako haltiat ja lissut räjäyttää kaiken kahdenkymmenen kilometrin säteellä? Siinä saa haltiavelho aikalailla heilutella käsiään ja ohjailla Taian Tuulia.
Ihminen ei jostain syystä vielä pysty teleportoimaan itseänsä (meidän maailmassa), tosin magialla se onnistuu. Ei mua yksinkertaisesti kiinnosta tykistö jos yht'äkkiä tykistön kimppuun ilmestyy assassin joka pistää patteriston yksin kappaleiksi.
Ei niin, enkä kyllä muista teleportti loitsuja FaBassa nähneenikään. Enkä myöskään WFRP:ssä. Tosin se ei taas kerro muusta kuin siitä etten minä olen niitä nähnyt.
Toisaalta, kiinnostaa tietää miten yksi assassin hoitaa koko patteriston? Siellä on kuitenkin mies jos toinenkin. Tietty voihan niitä assassineja olla enemmänkin, mutta ei niitä osastoittain teleportata. Jos sellaiseen kyetään niin mielellään ottaisin omalle armylleni sellaisen loitsun.
Samoin ei mua kiinnosta maagitkaan kun saavat sniperin luodista reilusta kilometristä.
Niin... ...mutta teleportaatio kyllä ajaa asian. Sitäpaitsi mitä slannit kuussa kun niillä on voimaa tiputtaa kuu taivaalta jos sikseen tulee.
Näin on. Mutta en vieläkään ole FaBassa nähnyt teleporttia.
Niin... ...ja tappioita tulisi taas jos ihmisilläkin olisi parempia tykkejä. Katsos kun sotasaaliina sekä kaupankäynnillä teknologia joutuisi pian muidenkin käsiin. Kyllä haltiat tykkäisi...
Näinhän se on, mutta miksi sitten sotateknologiaa yleensä kehitetään? Kyllä siitä varmaan jotain hyötyä on? Ja voi niitä kaupankäynnin rajoituksia kuitenkin järjestää. En minä voi ostaa M1A2 Abramsia kaikilla herkuilla vaikka kuinka haluaisin. Eikä varmaan Suomikaan...
Ehkä siksi että tätä peliä pelataan myös kilpailu mielessä, onko se sitten reilua että yksi armeija voittaa aina? Siksi fluffi ja pelitekniikka on eri asia, koska ei kuitenkaan voida sanoa että noi haltiajouset on vaan niin surkeita että kääpiötä ei kiinnosta jos sitä ampuu.
Joo, mutta eikös tuon fluffin ja pelimekaniikan pitäisi kuitenkin sisältää jotain korrelaatiota? Kuten sanoin, onhan se kiva kirjoitella Suurilla Sanoilla ja Isoilla Luvuilla, mutta mielellään ottaisin siihen realismiakin. Samoin olisi mukava nähdä sellaista fluffia jota on ajateltu edes sekunnin verran mitä se oikeasti tarkottaisi ja mitä asioista voi oikeasti seurata.