Tuputustekniikka suuriin kohteisiin
Tuputustekniikka suuriin kohteisiin
Tuli tässä yön pimeydessä mieleen kun rupesin miettimään tankkien yms suurien maalaamista niin että onko kukaan koskaan kokeillut meikkisientä tai vastaavaa? Koska airbrushit ovat kuitenkin aikamoisen kalliita niin voisiko vähän vastaavaa jälkeä saada tehtyä kuivalla sienellä tuputtamalla? Onkos kokemuksia? Luulisi että sellainen epämääräinen camo onnistuisi tuolla. Mutta kommentoikaa. 
- Corgimaster
Itse olen käyttänyt tätä maalaustekniikkaa jossain määrin, mutta vain maaston maalaamiseen. Ihan toimiva tekniikka. Tarvitset jotain huokoista materiaalia, kuten pesusienen tai vaahtomuovia. Figublistereissa tuleva vaahtomuovinpalanen toimii ihan hyvin. Maalausjälki riippuu vaahtomuovin huokoisuudesta. Erittäin tiheätä vaahtomuovia, joka on tarkoitettu maalaamiseen, saa varmasti taideliikkeistä. Tuputuspäätä voi säädellä sitomalla vaahtomuovituppu esim narulla tai kuminauhalla.
Kun lopulta päästään maalaamaan, niin saman kohdan joutuu usein tuputtamaan muutamaan otteeseen, jotta jälki on tyydyttävää. Akryylit eivät tietyssä määrin ole aivan ihanteellisia tälle maalaustekniikalle niiden todella nopean kuivumisajan takia. Vedellä ohentaminen auttaa, mutta itse olen käyttänyt Vallejon Drying Retarderia. Tällöin maali ei ohene liikaa ja kuivumisaika pitenee huomattavasti. Pelkkää vettä käyttäessä olen huomannut, että maali ohenee usein liiakseen ja imeytyy siihen vaahtomuoviin (ja pahimmassa tapauksessa rupeaa vaahtoutumaan!). Lisäksi maalausjälkeä tuskin erottaa. Tämä tekniikka toimiikin parhaiten, kun maalia käyttää lähes suoraan purkista pienissä määrin. Muutama tippa vettä sekaan on periaatteessa maksimi. Itse suosittelen jonkin extenderin tai retarderin käyttöä.
Tämä tekniikka on myös todella toimiva isojen pinta-alojen blendaamiseen väristä toiseen (esim. Cityfight rauniotalon seinät, tjms...). Ajoneuvot ovat tosin pienin mihin tätä tekniikkaa kannattaa käyttää, mutta kokeilemisen arvoista kumminkin
.
Kun lopulta päästään maalaamaan, niin saman kohdan joutuu usein tuputtamaan muutamaan otteeseen, jotta jälki on tyydyttävää. Akryylit eivät tietyssä määrin ole aivan ihanteellisia tälle maalaustekniikalle niiden todella nopean kuivumisajan takia. Vedellä ohentaminen auttaa, mutta itse olen käyttänyt Vallejon Drying Retarderia. Tällöin maali ei ohene liikaa ja kuivumisaika pitenee huomattavasti. Pelkkää vettä käyttäessä olen huomannut, että maali ohenee usein liiakseen ja imeytyy siihen vaahtomuoviin (ja pahimmassa tapauksessa rupeaa vaahtoutumaan!). Lisäksi maalausjälkeä tuskin erottaa. Tämä tekniikka toimiikin parhaiten, kun maalia käyttää lähes suoraan purkista pienissä määrin. Muutama tippa vettä sekaan on periaatteessa maksimi. Itse suosittelen jonkin extenderin tai retarderin käyttöä.
Tämä tekniikka on myös todella toimiva isojen pinta-alojen blendaamiseen väristä toiseen (esim. Cityfight rauniotalon seinät, tjms...). Ajoneuvot ovat tosin pienin mihin tätä tekniikkaa kannattaa käyttää, mutta kokeilemisen arvoista kumminkin
Viimeksi muokannut NetDiver, Su 20.03.2005 20:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Comebackia pelaamisen eturintamaan...
- figunarkki
- Corgimaster
Koitin tota tuputus-tekniikkaa vaahtomuvilla, imi tajuttomat määrät vedellä ohennettua dark fleshiä ja scorpion greeniä.
Niillä taas "tuputin" yhden pahvi talon, tuli ihan nättiä, joskin sotkuista, jälkeä. Juuri sopiva metsä mökki...
Niillä taas "tuputin" yhden pahvi talon, tuli ihan nättiä, joskin sotkuista, jälkeä. Juuri sopiva metsä mökki...
Ostetaan/Vaihdetaan figuihin: KISS, Horna, Emperor, Bathory, Burzum, Behemoth, Stam1na, Mokoma, Hypocrisy, Behexen, Immortal ja Gorgoroth cd:eitä.
-
Sebottendorf
-
Kidhidalco
Omat Ig tankkini ovat kaikki "tuputtamalla" maalattu. Mielipiteeni eroaa sinnä edellämainituista että mielestäni kuiva maali antaa paremman jäljen (ns.kalkkimaalaus) eikä edes imeydy sieneen niin paljon. Sienenä olen käyttänyt tyttöystävän vanhaa meikki sientä. Jos tarkempi malli pitää saada laittakaa yv:tä
Pohjalle kannataa laittaa tankeissa todella vetinen inkki, joka jää "lainehtimaan" pinnoille. Näyttää karulta mutta kun tuputus on tehty, jälki on mielestäni varsin mainio Ts. kuulta paikoittain läpi ja lisää rägämaalaus/lika efektiä.
Pohjalle kannataa laittaa tankeissa todella vetinen inkki, joka jää "lainehtimaan" pinnoille. Näyttää karulta mutta kun tuputus on tehty, jälki on mielestäni varsin mainio Ts. kuulta paikoittain läpi ja lisää rägämaalaus/lika efektiä.
Oudot ovat tutut kasvot dementikolle