Karu totuus Beasteista...

Miten eri armeijat poikkeavat toisistaan tyyliltään ja pelitavoiltaan. Keskustelua eri yksiköiden käytöstä tilanteiden mukaan.
hc_andersen

Viesti Kirjoittaja hc_andersen »

Pedoille saa kyllä kivoja armeijoita. Peruskura on nopeaa, ambushaavaa ja aika kovaa iskevää, joskin kovin arvaamatonta. Sankarit ovat halpoja ja päteviä, ja kaikenlaisia tyylikkäitä hirviöitä on tarjolla. Lisäksi voit ottaa ohelle demoneita ja mortaleita, kun perushirviöt alkavat kypsyttää.

Esimerkiksi slaaneshin armeija tarjoaa luotettavuutta sekä magian joka hyödyntää petojen liikkuvuutta ja agressiivisuutta.
Rejector

Viesti Kirjoittaja Rejector »

Pelkkällä petokirjallakin saa mielenkiintoisen ja kilpailukykyisen armeijan. Kun tähän lisää vielä Hordes of Chaoksesta pari yksikköä ja taikaesinettä niin armeijasta tulee aivan turnauskaliiberia.

Vaikka kaaoksen merkit parantavat psykoimmuniteettia, näitä ei kuitenkaan kovin monelle yksikölle saa, pedoilla siis on sisäänrakennettu heikous huonossa leadershipissa. Slaaneshin ja khornen merkillä voi muutamat avainyksiköt varmistaa, mutta perusherdit eivät koskaan testaa yli 8 leadershipilla, mokia siis tulee juuri kriittisillä hetkillä. Vastaus tähän on tietenkin ottaa mahdollisimman vähän näitä testejä (tai kun onnistuminen on pakollista, mahdollisimman monenella yksiköllä). Tämän taktiikan sisäistettyä armeija on jo vahvoilla melkein mitä vastusta vain. Tämän teorian tueksi voin hehkuttaa omaa saldoani epäkuolleita vastaan pedoilla: 1 voitto VC:stä, 1 tasuri Tomb Kingeistä ja 2 voittoa TK:sta, ei yhtään häviötä. Tietenkään tämä ei todista mitään, näyttää vain että se on mahdollista.

Pedoilla kannattaa keskittyä pariin asiaan: herdeihin, ambushiin, kärryihin ja edelleen mahdollisimman vähiin psykologiaheittoihin. 5 kokoiset koirayksiköt eivät ole niin tehokkaita petolistassa kuin kuolevaisissa, taas syynä Ld. Ambush voi korvata kaiken nopean armeijastasi, mutta ehdottaisin silti jotain lentävää tai jotain ratsuväkeä.

Pedoilla on ennenkaikkea erittäin mukavaa pelata. Itse ajattelen aina lähteväni liikkeelle altavastaaja-asemasta, tästä eteenpäin kaikki on voittoa. VC:lla ja Empirellä pelatessani taas tuntui monta kertaa että tämä peli pitää voittaa koska armeijani on parempi. Yllättäen voittosuhteeni taitaa olla parempi pedoilla kuin kummallakaan edellisistä :) .
Galleriaan pääsee tästä.
theHorde ja herraEi

Viesti Kirjoittaja theHorde ja herraEi »

Itse olen huomannut että kun ottaa beast lordin ja sille Tzeenessin markin, niin tulos on nelosen velho joka osaa tapella, eikä maksa pisteissä paljoa normaali-velhoa enempää. Valitettavasti armeija on silloin Tzeenesin, mutta jos tuo ei haittaa, niin siinä on mielestäni yksi pelin parhaista lordeista. Velho, joka pystyy lyömään resulttia, mutta ei silti maksa aivan liikaa.
Hammer kaipaa vielä myrkytettyjä fanaatikkoja.
fury

Viesti Kirjoittaja fury »

Ainoa huono puoli tuossa tzeenchin beastlordissa on (kuitenkin) suht korkea hinta, ja sitten ottaa kovasti pannuun, kun petopojat juoksevat (kuitenkin) kalliin (LD matalan) lordin kanssa karkuun kun jotain sattuu tulemaan flankkiin, tai parempaa, kun vieressä olevat warhoundit juoksevat paniikissa skinkkien blowpipe-tulen alla.
Ostetaan Tomb Kings sekä Eldar -figuja. Laita YV:tä.
Teräratas
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Teräratas »

Kaytän suunnilleen seuraavaa kokoonpanoa:

Daemon Prince
Rullakuski
Toinen rullakuski tai Wargor
2 Beastherdiä (8+8 kokoonpanolla, foerender, musician)
2 tuskgor kärryä
2 yksikköä kaaosritareita
1 yksikkö ogreja
1 Marauders (20-24kpl)
Lopuilla pisteillä Dogs of Wars,spawneja tai jotain.

Ihan hyvin on toiminut ja mukava pelattava myös.
Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug »

rajamaki1 kirjoitti:Itse olen huomannut että kun ottaa beast lordin ja sille Tzeenessin markin, niin tulos on nelosen velho joka osaa tapella, eikä maksa pisteissä paljoa normaali-velhoa enempää. Valitettavasti armeija on silloin Tzeenesin,
Kaikkien kunnon Rajamäeltä kotoisin olevien puolesta sanonpa että ei. Tzeentchin merkillä varustettu petolordi ei tee armeijasta automaattisesti Tzeentchin armeijaa, sillä on myös mahdollista ottaa exalted champion tai exalted demon johtamaan tätä armeijaa. Molemmilla on ld 8. Lordius ei tarkoita automaattista kenraaliutta. Sitten aiheeseen.

Jos haluat väijymään, niin +1 väijytykseen sarven osto kenraalille on ehdoton. Lisää luotettavuutta suunnattomasti. Väijytykseen suosittelen minimikokoisia petoparvia, joissa on musician ja foe-render. Foe-render parantaa ld:tä ja lisää tappelutehoa, vaikka onkin kallis. Musikantti taas on halpa ja hyödyllinen ostos kaikille.

Ota rohkeasti armeijaasi niin monta vaunua kuin kehtaat. Niillä saa helpolla ja halvalla resoa pukkiparvien lähitaisteluun. Se myös rajoittaa pukkien chargessa tekemän muodostelman leveyttä, mikä voi (varsinkin skirmaajia vastaan) olla joskus liian leveä, jolloin rankki boonus on olematon. Pukit vastaan dryadit on murhaa pukeille.
Zherec

Viesti Kirjoittaja Zherec »

Amazing Slug kirjoitti: Ota rohkeasti armeijaasi niin monta vaunua kuin kehtaat.
Olisiko täysin core-unittien puolelta kärryin varustetulla armeijalla mitään mahdollisuuksia, vai ovatko normaalit beast herdit elintärkeä osa kokonaisuutta?
Illumina

Viesti Kirjoittaja Illumina »

Niitä otat 2-4 ja vahvuutena:
1. Iskuja on paljon kun eturivissä 5 goria kahdella aseella ja takana keihäiden kanssa hilluvia ungoreja.
2. Ambush se on ilmainen ja sen avulla voi tuhota sotakoneita.
3. Nämä ovat skirmishereitä.

Huono puoli taas onkin se ettei panssateita saa.
Illumina jyrää tyttöenergialla päälle! -Nilarakh

Niin... kai tää Illuminan tyttöjuttu on aika ainutlaatunen, ainakin näin sotun puitteissa. -Mer'siles
Maelis

Viesti Kirjoittaja Maelis »

Amazing Slug kirjoitti:
rajamaki1 kirjoitti:Itse olen huomannut että kun ottaa beast lordin ja sille Tzeenessin markin, niin tulos on nelosen velho joka osaa tapella, eikä maksa pisteissä paljoa normaali-velhoa enempää. Valitettavasti armeija on silloin Tzeenesin,
Kaikkien kunnon Rajamäeltä kotoisin olevien puolesta sanonpa että ei. Tzeentchin merkillä varustettu petolordi ei tee armeijasta automaattisesti Tzeentchin armeijaa, sillä on myös mahdollista ottaa exalted champion tai exalted demon johtamaan tätä armeijaa. Molemmilla on ld 8. Lordius ei tarkoita automaattista kenraaliutta.
Sitten se ei olekkaan enää beast-armeija.
Exalted Champion kenraalina tekisi armeijasta Mortal-armeijan.
Exalted Daemonille saakin sitten sen itemin, jonka ansiosta se lasketaan beast-kenraaliksi. Joka tapauksessa olen itsekin kallistunut tuohon Tz Beastlordi ja Exalted Champion kenraalina -komboon. Parin muun kokeilun jälkeen päädyin vaan tuohon lopputulokseen. Lvl4-maagi on ihan kätevä, vaikka ei olisikaan magiaan painotettua armeijaa. Tosin jos tuo beastlordi tapetaan niin siinä sitten ropiseekin vastustajalla pisteitä.
Mayhemia

Viesti Kirjoittaja Mayhemia »

Miksi, unliving idol vai mikä se nyt olikaan tekee exalted daemonista kenraalin beast armeijaan...
Rejector

Itse en näe Horn of the Great Huntia mitenkään hyödyllisenä esineenä ambushia käyttävälle armeijalle. Maksat 30 pistettä esineestä joka voi tulla kerran pelissä käyttöön muutamalle herdillesi. Todennäköistä on että Ld heiton epäonnistuttuasikin päädyt joko flankille tai linjojen taakse. Mieluummin käytän nämäkin pisteet johonkin oikeasti hyödylliseen.

Itse käytän optimaaliseksi mieltämääni 2 x 7/9 + 2 x 5/8 muodostelmia herdeilleni, isommille täydet komennot ja pienemmille vain champat ja muusikot. Panostamalla petohahmoihin ja pariin koirayksikköön voit saada vaikka kaikki väijyynjos niin haluat, itse yleensä väijytän vain noilla kahdella pienemmällä yksiköllä.
Galleriaan pääsee tästä.
Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug »

Zherec kirjoitti: Olisiko täysin core-unittien puolelta kärryin varustetulla armeijalla mitään mahdollisuuksia,
Vähän liikaakin. Kärryihin perustuvilla armeijoilla saa rumaa jälkeä aikaiseksi melko helpostikin. Petokärryt ovat alkupelissä vähän hitaita, mutta saa olla aika ampuva lista vastassa jos aikoo kolmessa vuorossa ampua 20 kärryä pas2.

Ei tietenkään kannata ottaa ihan kahtakymmentä kärryä. Muutama pukkiparvi tai muu random suorittaja (furyt, screamerit, spawnit) on aina kiva olla mukana.
Maelis kirjoitti: Sitten se ei olekkaan enää beast-armeija.
Onpas, kuten ITSE totesit. Ja lisäksi kuka puhui petoarmeijoista? Tzeentch armeijasta oli puhe tuossa yhteydessä.
Teräratas
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Teräratas »

Herdit eivät kovin kovaa lyö, joten minotaureja suosittelisin sitten vaunujen ohella niitä tappoja tekemään.

Centigorit ovat varmasti kovia, mikäli metsää on hyödynnettäväksi, ja kevyehköksi ratsuväeksi ne vielä lyövätkin varsin hyvin. Kyljen metsästäjiä parhaasta päästä mielestäni.

Herdejä vähintään kaksi, jos puhdas petolista on kyseessä. Mutta mieluusti enemmänkin, nämä ovat varsin hyviä. Näiden on hyvä olla isohkossa yksikössä, koska jos mennään isoa yksikköää päin, tuppaa eturankki venymään aika leveäksi. Ja kuitenkin olisi tarkoitus saada kaksi rankkia bonustakin. Lippua en näille suosittele, säikkyvät kuitenkin sen verran helposti pakoon, ja +100p on aika paljon lisäpisteitä vastustajalle muuten melko halvasta yksiköstä.

Jos puhtaan petollistana tekisin, niin varmaan koostumus olisi karkeasti 3 petoherdiä, 2-4 kärryä, 2 yksikköä minotaureja, 1-2 yksikköä centigoreja, rareja ja sankareita sitten mieltymysten ja pisterajan mukaan. Ja kourallinen piskejä myös, jos tilaa jää.
Rejector

Viimeaikoina olen käyttänyt Slaaneshia sekä tyylin että tehon vuoksi (aina upeata kun ne yhdistää). Armeijassa on siis slaaneshille merkityt Beastlord, Shaman ja Bestigorit, Undividedia ovat 2 muuta shamaania ja kärryt (minoille ei riittänyt merkkiä viime listassa). Hyvin on toiminut. Armeija siis käytti maagista liikuttelua ennenkin (Shadows lore ja Staff of Darkoth), nyt tähän lisättiin vielä Lore of Slaanesh joka on omalla tavallaan liikuttelulore myöskin ja suoritusvarmuutta Slaangor yksikköön. Hintana oli yksi kärry ja 5 koiraa, mutta mielestäni tämä kannatti. Olin siis hävinnyt pelejä ottamalla re-rollattavan Ld 8 testin ja juoksemalla, minulle Mark of Undivide ei ole oikein toiminut, varminta oli siis olla ottamatta testejä ollenkaan. Vastapainona ei oteta siis enää flee -reaktiota chargeen, mutta tähän mennessä sekään ei ole ollut ongelma.

Viimeisin armeija on siis ollut Beastlord, 3 shamania, 20 bestigoria, 4 herdiä: 2x7/9 ja 2x5/8, 3 kärryä, 5 koiraa, 8 furya, 3 minoa.
Galleriaan pääsee tästä.
Rejector

Kolme kakkostason shamaania ja power familiar tuo 9 pd eli voi kokeilla kolmea taikaa kolmella nopalla. Yhdistettynä Slaaneshin loreen (slaaneshmerkityllä shamaanilla on spell familiar eli isot mahdollisuudet saada rokkitaikoja) ja shadowsiin + staff of darkothiin, voit saada aikaan tilanteen jossa vihollisella ei ole varaa päästää yhtään taikaa läpi tai tuntuu. Täysin varmaa tämä ei tietenkään ole, mutta on ollut enemmän kertoja kuin magia on ollut todellinen uhka kuin että se ei ole.

Herdeillä on sisäänrakennettu ehto että 25% pitää olla chargen kantamalla. Tämä on yksi syy miksi herdini eivät ylitä 16 kokoa, tällöin täytyy huolehtia vain neljästä kaverista, isommilla määrillä voisi jo mennä hankalaksi. Myöskin herdien huono Ld kannattaa muistaa, näitä menettää helposti kaikenlaisiin testeihin joten yhteen herdiin ei liiemmin kannata luottaa, mieluummin aina kaksi. Rankkibonuksia ei myöskään saa kuin kahteen asti, joten ne nelosrivin kaverit alkavat olla vähän turhia.

Herdeistä vielä, kun taistelet niillä, optimikoko on aina eturivi täyteen goreja (kahdella aselle) ja takarivit ungoreja. Näin saat helpostikin 15-20 hyökkäystä jotka alkavat jo tuntuakin, vaikka S 3:a iskevätkin. Myöskin gor maksaa melkein kaksinkertaisesti ungoriin verrattuna, joten ungoreihin panostamalla saa halvalla massaa.

Jos silti tuntuu siltä että isompi on kauniimpaa, kokeile ihmeessä. Itse olen tyytyväinen nykyisiin kokoihin.
Galleriaan pääsee tästä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Armeijat ja yksiköt”