figujen valaminen
figujen valaminen
Ollaan tässä kaverin kanssa kehitelty omaa figupeli säännöstöä ja maailmaa mihin pitäisi tehdä figuja.
No, figuurin tekeminen ja muotit ei ole ongelma, mutta mitä metallia käyttää???
kuitenkin pitäisi olla jotain mitä pystyisi kotona tekemään(eli sulamis lämpötilat ym. pitäsi huomioida)
mitä tahansa vihejeitä otetaan vastaan.
No, figuurin tekeminen ja muotit ei ole ongelma, mutta mitä metallia käyttää???
kuitenkin pitäisi olla jotain mitä pystyisi kotona tekemään(eli sulamis lämpötilat ym. pitäsi huomioida)
mitä tahansa vihejeitä otetaan vastaan.
- Corgimaster
Lyijytöntä tinaa, sulaa nopeammin ja on helpompi työstää, eiköhän tuota rautakaupasta löydä...
Ja tinahan sulaa melkein kynttilässä, joten sulattamisessa ei pitäisi olla kauheita ongelmia.
Ja tinahan sulaa melkein kynttilässä, joten sulattamisessa ei pitäisi olla kauheita ongelmia.
Ostetaan/Vaihdetaan figuihin: KISS, Horna, Emperor, Bathory, Burzum, Behemoth, Stam1na, Mokoma, Hypocrisy, Behexen, Immortal ja Gorgoroth cd:eitä.
- figunarkki
-
Goblinisti
- Viesti:
Re: figujen valaminen
Jos mallin tekeminen ja muotin tekeminen eivät ole ongelmia, niin luulisi metallin valinnan olevan jo melko peruskauraa ...Sipatus kirjoitti: No, figuurin tekeminen ja muotit ei ole ongelma, mutta mitä metallia käyttää???
Teillä on varmaan kaksipuoliset muotit jo tehtynä?
Onko käytössänne kotosalla sentrifugi vai millä keinolla valua meinaatte tehdä?
Oikein kiva idea, mutta tinan kylmettyessä syntynyt kuona pitäisi pystyä erottamaan jollakin keinolla. Muutoin tulokseksi saa karkaistua tinaa, jonka seassa on kuonaa... tottahan sitä käyttää voi, mutta kuona muuttaa sulan tinan epähomogeeniseksi ja tina saattaa jäädä valumatta muotin hienoimpiin rakoihin.figunarkki kirjoitti:Eli siis käytännössä meinaapi että kuumennatte tinan niin kuumaksi kun saatte. Ja sen jälkeen pudotatte kylmään veteen. Tämän jälkeen sulatatte uudestaan. Ja pudotatte veteen. Ja sitten sulatatte uudestaan. ja pudotatte veteen. Ja jatkatte näin kunnes tina on tarpeeksi karkaistunutta.
Itse valitsisin nimenomaan miniatyyrien valuun käytettävän metallin, joka kyllä maksaa pirusti pelkkään tinaan verrattuna, mutta ainakin onnistumisen mahdollisuudet kasvavat oleellisesti.
- figunarkki
Siis kun metallia karkaistaan, sitä ei sulateta, se kuumennetaan hehkuvaksi kuten edellä on jo mainittu. Ja mikä tahansa aine saadaan tuottamaan valoa (eli hehkumaan) jos lämpötila on riittävän korkea. Mutta tinasta en oikein tiedä kun sulamis piste on valtavan paljon alhaisempi kun hehkumispiste. (en ole varma onko hehkumispiste kaasuuntumistakin korkeampi). Eli suosittelisin oikeasti jonkun muun metallin käyttöä.
Viimeksi muokannut figunarkki, Ti 29.03.2005 15:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: figujen valaminen
kuvanveisto on intohimoni, eikä tarkoitus ole pyrkiä mihinkään gw tasoon ja muotit saan kaverin isoveljeltä, joka tekaisee ne työpaikallaan.
mistä tuota miniatyyri metallia sitten saa hankittua?
entäs hartsi? voisiko se toimia? sitä ainakin saisin koululta...
mistä tuota miniatyyri metallia sitten saa hankittua?
entäs hartsi? voisiko se toimia? sitä ainakin saisin koululta...
Hartsi voisi toimia... olet varmaan nähnyt mitä Fenrylliä saadaan aikaan hartsista ...
http://www.ulgaard.homeip.net/Gorgone_E ... enryll.asp
Metalleja saa sopivasti varustetuista askartelukaupoista (ainakin minä olen saanut Turussa Askartelukeskuksesta), mutta laadukkaampia joutuu melkein kyllä tilaamaan ulkomaanelävien liikkeistä. Itse tulin hankkineeksi muottimateriaalit ja hartsit suoraan jenkkilästä.
http://www.ulgaard.homeip.net/Gorgone_E ... enryll.asp
Metalleja saa sopivasti varustetuista askartelukaupoista (ainakin minä olen saanut Turussa Askartelukeskuksesta), mutta laadukkaampia joutuu melkein kyllä tilaamaan ulkomaanelävien liikkeistä. Itse tulin hankkineeksi muottimateriaalit ja hartsit suoraan jenkkilästä.