"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Turnauslistat ja "infantry on P#rseestä"-väite

Warhammer Fantasy Battles -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
PoppaMies

Turnauslistat ja "infantry on P#rseestä"-väite

Viesti Kirjoittaja PoppaMies »

Viimeaikoina on selvästi noussut esille keskustelu aiheesta: Jalkaväki ja sen totaalinen turhuus "Turnausjyrä" tai muuten vaan voittavassa listassa.

Itse pelaan Infantryheavy (4Unit+pikkusälää) Delf listalla, ja mielessä on käynyt lähteä tulevaan Ropeconiin koittamaan...
-Tuloksena siis ilmeisesti totaalinen turpasauna, verta ja kyyneleitä... Turnauksissa en ennen ole käynyt.

Nyt siis kertokaa seuraavaa: Millä te sitten sen 2000pt listan täytätte, jos jalkaväkeä ei kentällä tule näkymään? Olisi kiva saada näkyviin omia listojanne, joilla turnauksissa olette (tai ette ole) menestynyt. Ihan lyhyt kuvaus tyyliin "pähkinänkuoressa" riittää. Lisäksi olisi hyvä saada näkyviin lyhyt tactica, että miksi mikäkin mahdutettiin mukaan. Lisäksi voitte kertoa, että millaisia armeijoita turnauksissa yleensä vastaan tallustaa? (toivottavasti ei tullut liian vaativaa pyyntöä...)

valaiskaa tietämätöntä!

Kiitos!

PS: Keskustelulle Infantryn hyödyllisyydelle on jo oma topicci, joten jätetään ne keskustelut pois. Ja Modet siirtäkää toiseen paikkaan (armeijalistat) jos katsotte paremmaksi.
"Why, o why I didn´t take the BLUE pill?"
joppu

Viesti Kirjoittaja joppu »

Ratsuväkeä, kärryjä ja isoja monsuja/sotakoneita. Noin siis yleensä mutta minulla on sekoitus jalkaväkeä, ratsuväkeä, isoja monsuja ja mahdollisia sotakoneita.
irc:ssä minut tunnetaan nikillä Mechafan

Vain yksi asia voittaa hammerin peluun ja se on animen katselu.
Henri Ketonen

Viesti Kirjoittaja Henri Ketonen »

Voit lähteä jalkaväellä turnaukseen etkä silti välttämättä saa turpaan satanolla. Tuskin kaikki vastaantuleva on summonhordea tai lentosirkusta, ja tuskin niiden kaikki pelaajat osaavat asiansa.
zqmfgb
Grond

Re: Turnauslistat ja "infantry on P#rseestä"-väite

Viesti Kirjoittaja Grond »

PoppaMies kirjoitti:Millä te sitten sen 2000pt listan täytätte, jos jalkaväkeä ei kentällä tule näkymään? Olisi kiva saada näkyviin omia listojanne, joilla turnauksissa olette (tai ette ole) menestynyt.
Oletko nyt kiinnostunut juuri DE-listoista, vai yleensäkin FB-turnausten listoista rotuun riippumatta?
PoppaMies

Pääasiassa turnauslistoista rotuun riippumatta. Tietysti olisi kiva tietää myös yleisiä Delf-listojen koostumuksia. Ehkäpä Sensei Black Scars voi tätä asiaa valaista...

Kiitos jo vastanneille!
Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug »

Pari jalkaväki blokkia ei ole vielä itsemurha, mutta ota listaasi yksiköitä, jotka kykenevät pääsemään nopeasti paikasta toiseen ja siten nopeasti aiheuttamaan vahinkoa . Esimerkkejä näistä ovat skirmaajat, fast cavalry, ampuvat yksiköt, lentäjät, ja ylipäätään single modelit (hirviöt, chariotit, herot). Pointti näissä on se, että jos vihollinen uhkaa chargellaan joitakin näistä yksiköistä, voivat ne käyttää vuoronsa pois päin liikkumiseen ja vihollisen välttämiseen. Useimmiten. Aina, jos uhkaava vihollinen on jalkaväkeä.

Tässä on kuitenkin kääntöpuoli. Jos vihollinen ampuu paljon, on armeijasi palasina melko nopeasti. Onneksi juuri nopeus ja ampuminen ovat hyviä vastavetoja ampumiselle.

Ampuvat yksiköt (x-bow elffit, boltterit) eivät tietenkään pääse nopeasti paikasta toiseen, mutta nämä tekevät vahinkoa viholliseen jo vuorosta yksi lähtien. Ja vahingon tekeminen on tärkeintä.

Ja tietysti on osattava katsoa vielä kustannustehokkuutta. Vaikka joku yksikkö olisi kuinka nopea ja kuinka ampuva, voi se olla turha, jos se on liian kallis. Ja vaikka jalkaväki ei juuri koskaan olekaan mikään unit of the match, oikealla hinnalla varustettuna sitäkin voi raahata kentälle (delf spearmanit ovat juuri siinä rajalla...).
PoppaMies

Asia, joka minua tässä tuppaa askarruttamaan on seuraava:
Jos joku (meikäläisen kaltainen) pöllö sitten kuitenkin marssii sinne usealla (esim 3*20strong) unitilla, niin kuinka tämä Fast cavalry, flying. vipeltäjä-armeija sit oikeasti tuhoaa sen? Esim minun Noble+23Spearman FullCommandilla (209pt+Noble) antaa jo 5CR (outnumber, 3rank, banner). Tästä syystä en olisi niin murheissani lentäjistä flankin uhkaajana. Jos oletetaan että vaikkapa Chariot rynnii edestä ja flyerit kylkeen. Ellei chariot tee hurjaa määrää hittejä ja flyerit niittaa kyljessä, niin luultavasti silti oma unittini voittaa combatin, sillä noble kolauttaa noin 1-2 woundia takaisin ja n.1 flyeri kaatuu myös. Viimeistää seuraavassa combatissa vihut breikkaavat kun imbact hittejä ei enää tule.

Ja eikö siitä pelistä tule melkoista Skirmish-luokan kikkailua, kun kaikilla on lähes MSU:n vaateet täyttävä lista? Pitäisikö pistää se mun oma lista näkyviin, jotta se voitaisiin pureskella yhdessä turnaus-vaatimukset täyttäväksi... :o)

Niin ja Slug: Juuri tuon tyyppisiä vastauksia kaipaan.

Ja kiitos vielä Vasaran väki! Taas osoitettiin, että Sotavasara on nopeudellaan ja avuliaisuudellaan paras foorumi netissä.

Keep the answers coming!
Sword of teclis

Viesti Kirjoittaja Sword of teclis »

Luulen että sen saisi parhaiten alas tulemalla kovaa lyövällä ja mahdollisesti fearia causaavalla yksiköllä kylkeen jolloin menetät nuo rankin ja muutenkin yksikkö jää aika avuttomaksi kun noble ei pääse lyömään.. tähän hommaan sopisi ogret mitä mainioimmin.Vaikka 5 ironguttia tyrantilla/bruiserilla kylkeen niin käy huonosti.. mutta jos kylkeen pääsee niin se on pelaajan huonoutta tai joukkojen vähyyttä joten jos saat pidettyä flankit/rearit puhtaana niin tuota on close compatissa vaikea kaataa. No onhan tietenkin ne chaos knihit lordilla/herolla yms.. kovia vaikka tulevatkin fronttiin mutta niitä nyt ei closiksessa piekse lähes kukaan,.
Ruutanalaiset on hulluja!
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

PoppaMies kirjoitti: Esim minun Noble+23Spearman FullCommandilla (209pt+Noble) antaa jo 5CR (outnumber, 3rank, banner).
Murretaan sivusta puolustus ja myöhempinä vuoroina ritareita edestä ja sivusta jotain mikä negatoi rankkeja.

Yhtäkkiä olet +1(standard) vs +1(flank)+1(standard)+1(outnumber)+paaaljon tappoja.

Nähty kovemmillekkin yksiköille tapahtuvan joten ei tuokaan immuuni tuolle ole.

Lohhari se vasta hauska tapaus on. Ellet käännä koko pahuksen armeijaa sitä päin(huuuuoono idea) tai deployaa kulmaan erikoisessa muodostelmassa(tein kerran kääpiöillä wyvernia vastaan. Ongelmaksi muodostui terror ja se ettei ollut tilaa paeta joten mokattu LD testi ja pois kentältä. Melkein aiheutti täys katastrofin mutta onni oli sillä kertaa puolellani) et voi estää kylki chargea. Ellei kentä ole tyhjä saat yhden vuoron aikaa ampua mörköä. Paras laittaa merkitsemään.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
PoppaMies

Teclis: voipi olla että se 5Ironguttia+Tyrant (n.500-600pt) kylkeen päästessään Humppaa kyllä yli ihan mistä tahansa... ;o)

Mutta nyt puhutaan asiaa. Eli pärjääkö infantryhorde modernia turnauslistaa vastaan, jos vain onnistuu pitämään sivustat puhtaana? Ja jos näin on niin riittääkö
5 Harpya, 5 Dark Rideria, 2 ReaperBoltThroweria ja 10 RXB-warrioria pitämään ne kyljet puhtaana?

Ja niin: jos joku jaksaisi postata jonkun esimerkkilistan (vaikka oma (vanha) turnauslista) jotta voisi pohtia, pärjäisikö oma lista sitä vastaan...

Edit: Varmistan tässä vielä, että ilmeisesti kaikki monster-mountit (loharit, wyvernit tms) taitaa viihtyä noissa turnauslistoissa..?
Jos

Viesti Kirjoittaja Jos »

http://forums.sotavasara.net/viewtopic.php?t=39536
Tällä olin liikkeellä Kempeleen turnauksessa ja 6. sija kokonaispisteissä. Taisin olla 4. pelipisteissä. Ennen viimeistä kierrosta olin vielä toinen. Ideana oli aika pitkälle rynniä päälle sopivasta kohdasta ja tappaa.
Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug »

PoppaMies kirjoitti: Mutta nyt puhutaan asiaa. Eli pärjääkö infantryhorde modernia turnauslistaa vastaan, jos vain onnistuu pitämään sivustat puhtaana?
Riippuu vähän, mutta sanoisin että pärjääminen on sivustojen turvaamisesta huolimattakin vaikeaa. Jotku vastustajat (minä) nimittäin ampuvat ja loihtivat niin paljon että heikommilta menee taju. Nämä eivät edes kaipaa nopeutta, ja nämä toimivat jalkaväkeä vastaan todella hyvin.

Muut kertoivat siitä, miten nopea vihollinen puskee kyljistä läpi, mutta nopeuden suurin voima ei ole siinä. Nopeuden voima on se, että niin kauan kun automaattista voittoa ei ole tiedossa, ei nopeiden yksiköiden edes tarvitse tulla lähellekään taistelua! Jalkaväellä ei ole yhtä vapaata päätösvaltaa. Vihollinen voi tietysti tehdä virhearvioita ja tulla johonkin turhaan combattiin tapattamaan lentäjänsä, mutta ei tähän kannata luottaa.
PoppaMies kirjoitti: Ja jos näin on niin riittääkö
5 Harpya, 5 Dark Rideria, 2 ReaperBoltThroweria ja 10 RXB-warrioria pitämään ne kyljet puhtaana?
Kyljet saat varmaankin pidettyä puhtaana, mutta eri asia on sitten, saatko pysäytettyä ne kaaosritarit ja jättiläiset, jotka tulevat edestä kohti, ja ovat hengenvaarallisia jalkaväkiryhmille. Tai saatko neutralisoitua rottien gun-jezzail-warp-lightning armeijat. Lisäksi noilla voi vielä olla vähän vaikeuksia saada nopeaa armeijaa (welffit, kaaos, Tzeentch-legioona) kiinni.

Kyllä noilla voi vielä pärjätä, mutta itse suosisin vielä yhtä tai kahta boltteria lisää.

Toisaalta, saattaa itse asiassa olla melko opettavaista käydä turnauksessa jalkaväkeä pelaamassa. Tarkkaile mitä jalkaväkesi tekee ja mitä sille tehdään. Käytännön kokemus on aina hyvää.
PoppaMies kirjoitti: Edit: Varmistan tässä vielä, että ilmeisesti kaikki monster-mountit (loharit, wyvernit tms) taitaa viihtyä noissa turnauslistoissa..?
Noh... lohikäärmeitä ja pegasuksia näkee kyllä useita, mutta griffonit ja wyvernit ovat vähän harvinaisempia. Noin joka toisessa kaaoslistassa on lohikäärme (arvio), ja haltialistoissa ehkä vähän vajaa joka kolmannessa (arvio).

Aivan lopuksi kannattaa kuitenkin vielä huomioida Henri Ketosen pointti tuolla ylempänä. Kyllä niissä turnauksissa on vaikka minkälaisia listoja, vaikka minkälaisilla kokoonpanoilla ja vielä minkälaisemmilla pelaajilla.
Väkipyörä

Viesti Kirjoittaja Väkipyörä »

PoppaMies kirjoitti:Mutta nyt puhutaan asiaa. Eli pärjääkö infantryhorde modernia turnauslistaa vastaan, jos vain onnistuu pitämään sivustat puhtaana? Ja jos näin on niin riittääkö
Itse pelaan Nopeaa O&G-listaa, jossa chariotit ja fast cavalry ovat avainroolissa. Ensimmäisenä isketään juurikin noihin mainitsemiisi yksiköihin ja sen jälkeen mopataan jäljelle jäänyt jalkaväki. En ole vastaavia O&G-armeijoita turnauksissa nähnyt mutta muidenkin rotujen nopeat armeijalistat toimivat suunnilleen samalla tavalla. Vapaus valita missä taistelee tarkoittaa ylivoimaa silloin kun taistellaan. Siinä se on pähkinänkuoressa. Jalkaväki pyörii paikallaan ja odottaa että nopeampi armeija kokoaa joukkonsa viimeiseen rynnäkköön, jolloin joku pääsee kylkeen tai selustaan. Ja jos ei pääse niin jätetään rynnäkkö sikseen ja tyydytään solid victoryyn.

Itsekin olen kyllästynyt "yleiseen jalkaväen mollaamiseen" ja olen kokoamassa seuraavaksi armeijakseni n. 200 jalkaväkifigun (+muut romppeet) O&G-armeijaa. Vaikka en nyt tiedä kuinka kiveen kirjoitettua on jalkaväkiarmeijan huonommuus. Eiköhän se ole vaan optinen harha.
Mikä ei tapa, ärsyttää!
Pikku-Oskari

Viesti Kirjoittaja Pikku-Oskari »

tuntuu tosiaan ottavan jalkaväki turpaan... Itse olin Joensuussa turnauksessa 10powernopan ja usean jalkaväkiblokin kanssa. Otin turpaani sata nolla. tämä tosin oli huonon tuurin ja aloittelijan kokemuksen yhteenlaskuna aika itsestään selvää... flankit ei ollut ollenkaan ongelmana, paitsi yhdessä pelissä loppupuolella.
Lähinnä magia, animosity ja ihan tuhottoman huono tuuri Great shamaanin kanssa johti minut häviöön. Yhdessä pelissä taidettiin tulla kylkeen. Muissa ne jäi aivan puhtaaksi. Se siis ei ollut ongelma.
Oma tohelointini siis vain. Ja kolmen kärryn yhteisrynnäkkö, jonka takia vihulainen pääsi linjojen taakse...
Vihulaisen nopeus koituu ongelmaksi vain, jos sillä on paljon kärryjä, tai se pääsee kylkeen... Jos on massaa, ei ole paljoa kylkiä auki kun kaikki on tiiviisti kasassa. Kannattaa tosin olla sitä ampumista, magiaa ja edes pari nopeaa yksikköä, jotka pääsee minne tarvitaan. miulla oli susipoikia. Ne tosin ei tehnyt melkein mitään...

Kaikki siis riippuu pelaamisesta ja tuurista. Sille nyt ei voi mitään, jos on puska säkä. Minä räjäytin turnauksessa varmaan kaikissa peleissä oman shamaanini pään heti kun se lopetti squablaamisen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Yleiset keskustelut”