"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

WIP - Keiju, maalauksenopettelua (Reaper)

Isot pojat esittelevät pieniä miehiään.
Matti
Valvoja

WIP - Keiju, maalauksenopettelua (Reaper)

Viesti Kirjoittaja Matti »

Tarinaa figun takaa:
En laita tätä tänne saadakseni välttämättä kritiikkiä ja huomautuksia epäselvistä kohdista tms. Vaan enemmänkin opetustarkoituksessa, voin vastata kuitenkin kysymyksiin paljon tehokkaammin kun prosessi on vielä tuoreessa mielessä ja kun tämä vaikuttaa melko paikoin ylivertaiselta aiempiin tekniikallisiin suorituksiini.
Lisäksi figu on ehkä hitusen poikkeuksellinen, koska siinä ei ole mitään väkivaltaan (tai voimaan) liittyvää, eikä se ole parodia vaan ennemminkin melko viatonta elämän iloa, toivottavasti muutkin ovat sitä mieltä. :) Täs figus kuitenkin on nyt lähdetty hakemaan selkeää tekniikallisen toteutuksen parannusta - imagea toki haetaan myös. Ennen mul oli joitakin pahoja vajaavaisuuksia, kuten että sivellin oli liiankuiva/maalit kokkareisia, figun valuujätteiden poisto huolimatonta jne. nyt niitä on koitettu karsia. Valitettavasti turhan myöhään tajus, että tytön kroppaa ois pitänyt hioa hiekkapaperilla hitusen enemmän mieleisekseen (nyt mm. kasvoja on viilailtu hitusen), mutta eiköhän tällä pärjätä.

Mutta asiaan, kuviin:

Edestä
472x574 kuva, eli melko inhimillisen kokoinen, 29kt.
590x717, kohtuu iso, 42kt.
1118x1407, järjettömän kokoinen kuva, iso kuin piru. 135kt

Muita kuvakulmia.

ja vielä jotta ihmiset ymmärtävät minkä kokoinen figu on kyseessä, hitusen sumea kuva, jossa verrokkina HE Archer: Tuos.

Mitä vielä teen ja mitä puuttuu? Kroppa vielä kaipailee paikoin roimaakin siistimistä ja korostusta, valmiimpia osia ovat hiukset+hiustenlehdet ja kasvot. Figulle tulee vielä skulptiltaaan samanlaiset siivet kuin tuol, sekä luonollisesti alusta. Alusta tulee joko olemaan iso kukka jonka keskellä keiju on tai sitten kukkaketo, saa nähdä miten moiset toteutan, isoa kukkaa oon koittanut skulptata mutta skulptaustaitoni voivat olla riittämättömät moiseen... Ajatuksena saattaa tämä osat niin valmiiksi kuin mahdollista, sitten lakata ne (ainakin tämä) yhdistää ja sulauttaa liimauskohdat viimeiseksi muuhun maalaukseen. En ole kovin usein näin tehnyt, saas nähdä miten onnistuu.

Itse maalauksesta:
Maalaukseen on käytetty 2:ta sivellintä, Raphaelin 8400 sarjan koon 3 sivellintä, jolla on maalattu mm. huulet, silmtä rajauksia ja muita pienempiä kohtia. Sekä suurempiin osiin Raphaelin 8404 sarjan koon 1 sivellintä. Kuva, oikeanpuoleinen on 8400 ja vasemmanpuoleinen 8404.
Maalit on laimennettu käyttämällä sekoitusta:
1/3 Talens Retarder, 1/3 W&N Flow Improver ja 1/3 kraanavettä. Palettina käytän Rackhamin blisteriä, johon laitan märänvessapaperin jonka päälle leivinpaperia. Leivinpaperin vaihdan varsin usein, mutta koska en maalaa kovin useita eri pintoja kerralla, toimii tuon suuruinen hyvin minulla.

Maalimerkeistä käytin Vmc:tä (Vallejo Model Color), Vgm (Vallejo Game Color) ja MP:n (miniature paints), sekä Citadelia (ehkä).

Maalit olivat:
Ivory - Vmc
Medium Olive - Vmc
Blue - Vmc
Basic Skintone - Vmc
Ligth grey - Vmc
Hiekka - Mp
Pähkinän ruskea - Mp
Nahan ruskea - Mp
Charred Brown - Vgc
Squid pink - Vgc
Skull white - Vgc

Iho:
Aloitin Citadelin Elffleshillä, mutta totesin sen väärän sävyiseksi, joten päälle tuli Basic skintone ja Nahan ruskea sekoitus. Tuota sitten highlightasin kohti Ivoryä ja paikoin sheidasin kohti Nahan ruskeaa.

Hiukset:
Pohjana Pähkinän ruskea, jota varjostettu kohti Charred Brown ja highlightattu kohti Ivoryä.

Lehdet:
Perusvärinä Medium Olive, jota sheidattu kohti Blueta, ja korostettu kohti Hiekkaa, ja paikoin pistetty mukaan tippa ivoryä (harvoin).

Huulet:
Perusvärinä alahuulessa Squid pink ja ylähuulessa Pähkinän ruskea.Alahuulta on highlihgtattu kohti Vmc:n ivoryä, mutta ylähuulen jätin perusväriinsä (sen verta pieni pinta ja varjossa, etten katsonut fiksuksi lähteä korostamaan).

Silmät:
Ensin maalasin silmämunan light greyllä, jonka sittemmin highlightasin ivoryllä. Rajaukset tein nahanruskealla ja "kulmakarvat" nahanruskean + basic skintonen sekotuksella. Silmiin laitoin ensin medium olivella iirikset, mutta ilmeisesti maali oli melkoisen laimeaa ensin koska peittävää kerrosta ei syntynyt vaan jäi kovin vaaleaksi. Tämä koitui onneksi, koska sen jälkeen laitoin uudet ja ne menivät hitusen oikeammalle kuin aiemi - sain iirikseen highlightin ilmaiseksi, sitten vielä skullwhitella kimme paikalleen ja pienet korjaukset, niin olivat valmiit.

Hmm... ei kait tässä muuta. Kysymyksiä saa esittää, figu on sen verta pahasti kesken, että selvää ei ole mitä kaikkea vielä aion muuttaa. Eli rakentavana palautteena ehkä mielummin se, mikä on erityisen onnistunutta ja miten sen voisi viilata täydellisemmäksi, kuitenkin kovin karkeat kohdat ovat melkosen varmasti keskeneräisiä, joten voihan niistä huomauttaa halutsessaan, mutta luultavasti olen varsin tietoinen niistä. :P
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
Viljanderi

Viesti Kirjoittaja Viljanderi »

Ohentamisesta kysymys:

Kuinka paljon kätevämpi sinusta on maalata tuolla 1/3 Talens Retarder, 1/3 W&N Flow Improver ja 1/3 kraanavettä ohennuksella kuin pelkällä vedellä ohennetuilla maaleilla?
"Always play on one and don't fake the funk." -Bootsy
Matti
Valvoja

Viljanderi kirjoitti:Ohentamisesta kysymys:

Kuinka paljon kätevämpi sinusta on maalata tuolla 1/3 Talens Retarder, 1/3 W&N Flow Improver ja 1/3 kraanavettä ohennuksella kuin pelkällä vedellä ohennetuilla maaleilla?
Siitä on jonkin verran aikaa, kun viimeeksi pelkällä vedellä ohensin, mutta sanoisin että asialla on selkeä merkitys.

Retarder lisää maalinkuivumisaikaa, eli maali pysyy pitempään mukavan juoksevana ja ohuena. Märkäpalettini toimivuuden suhteen olen hitusen epäileväinen, joten retarder auttaa maaleja pysymään märkinä paletilla. Käytin nyt ensikertaa tuota sekoitusta (ennen käytin 1/2 Flow Improver + 1/2 kraanavettä, joka soveltuu paremmin rajauksiin, ei perusmaalaukseen) ja tuo, että maali kuivuu hitaammin tuntui auttavan kummasti. Etenkin yksikköjämaalatessa Retarder/Extender (lapsella on monta nimeä, tököttiä on myös saatavan geelimäisenä) arvo voi nousta. Tosin mä en moista harrasta, mutta vinkki silti kaikille armeijamaalareille. ;)

Flow Improverin tehtävä on puolestaan lisätä maalin juoksevuutta, ei siis pidentämällä kuivumis aikaa vaan poistamalla pintajännitystä tms. Tämän ansiosta maalikäyttäytyy IMO paljon mukavammin, on helpommin kontrolloitavaa ja irtoaa siveltimestä tehokkaammin. Flow Improverin suhteen olen myyty, ihana aine. :) Reaperin päämaalaajana toimiva Anne luonnehtiikin Flow Improveria taiaksi pullossa ja jotain sellaista se taitaa olla. Vaatii hitusen totuttelua ehkä, mutta hyvää on. :) Saippua voi kaiketi ajaa samaa asiaa, mutta itse en oikein siitä ole ikinä innostunut.

Olen sekoittanut tuon sekoituksen siis valmiiksi pipettipulloon (moisen hankin Sotataidosta, sieltä löytyy Reaperilta blisu jossa on 3 tyhjää pipettipulloa), joten lisäys on vaivatonta.

Maalinohennuksesta on Reaperin kotisivuilla ihan hyvä ja mielenkiintoinen artikkeli (joskin englanniksi), jossa selitetään vähän enemmän ohentamisesta ja näistä apuvälineistä. Eli Tuossa.
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
Viljanderi

Viesti Kirjoittaja Viljanderi »

Kiitos vinkeistä Matti! Pitääkin pian kokeilla Flow Improveria.
"Always play on one and don't fake the funk." -Bootsy
skarsnak
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja skarsnak »

Lisättäköön edelliseen, että voin suositella kaikille pysymistä nestemäisissä retardereissa. Geelimäinen toki pidentää maalausaikaa, mutta muutoin omaan huonoja kokemuksia siitä. Geeliä ei siis luonnollisesti voi käyttää ohennustarkoituksessa.
Amerikassa köyhyys on värillistä --Ray Loriga
Matti
Valvoja

Olen tavannut henkilön, joka puolestaan kehui geelimäistä tosissaan, tosin en ole nähnyt koskaan hänen maalaamian figuja. Ei se välttämättä siis aivan toivotonta tököttiä ole, mutta voi olla että on... riippunee taas ihmisestä. Itse hankin sitä ihan vain mielenkiinnosta, mutta en ole vielä tesmannut.
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

Saako noita Retarder/Extender ja Flow Improveria esim. tietonikkarista noita edellä mainittuja? Onko jotain tiettyä merkkiä jota kannattaisi välttää, tai jota suosittelet?
Kun maalaa ruostetta esim Allan C:n tyyliin, niin eikös tuo flow improver olisi aika hyvä valinta siihen, kun niitä maaleja ohennetaan sellaiseksi "mehuksi" asti. Itse olen toistaiseksi ohentanut vain vedellä, mutta voisihan sitä itsekin helpottaa omaa eläää ja kokeilla noita. Saippuaan suhtaudun kylläkin vähän epäilevästi.
Modern cars - they all look like electric shavers.
Matti
Valvoja

PK-seudulta:
Flow improverin olen hankkinut Arteljeesta (Fredrikinkatu 42). W&N merkkistä tuo siis on, en tiedä onko sitä tuolla nimellä muilla valmistajilla. Kuulemma temperasta ei lyödy mitään tuolla nimellä, joten se on varmaan muualla sit, kuten Whizardin artikkelissa mainitaan, flow releasea, thinneriä tms.

Retardereja/extenderejä pitäisi olla useilta valmistajilta, itse hankin Temperasta (uudenmaankatu jotain) tuon Talensin, jos muistan oikein. Muita merkkejä en oo käyttänyt, joten en osaa sanoa eroista juurikaan.

Tietonikkarin valikoimista en tiedä, mutta rohkenen epäillä, ettei pienoismalliliikkeessä olisi näitä, vaan nämä olisivat ennemminkin taiteilijatarvikeliikkeiden kamaa (kuten laatusiveltimetkin), jotka figuimmeiset ovat omaksuneet omikseen.
Rhode

Viesti Kirjoittaja Rhode »

Varsin nättihän se on, mutta sellaista kysyisin, että maalaatko basecoatin "keskimmäisellä" maalivärillä ja sitten teet varjot tummemmalla seoksella ja highlightit vaaleammalla? Itse olen tottunut maalaamaan tumman ensin jne.
Matti
Valvoja

Valkeaa pohjamaalia käyttäessäni teen juuri noin usein, että ensin perusvärinä se, mitä n. suurinpiirtein haluan kuvata, jota sitten varjostan ja korostan tarpeenmukaan. Mun on helpompi jostain syystä näin hahmottaa valojen ja varjojen suhteita. Lisäksi näin saa helpommin 3 eriväristä maalia samaan kohtaan fiksusti, koska tarvitsee perusvärin + sheidausvärin + highlightausvärin, jos maalaisin tummimmasta vaaleimpaan tulis käytettyä lähinnä pohjaväriä+korostusväriä.
Mustaa pohjamaalia käytettäessä tulee sitten tehtyä usein niin, että lähtee tummimmasta ja korostaavaaleimaan, jonka jälkeen vielä hankki sävyvaihteluita pintaan inkeillä varjostamalla/sävyttämällä, mutta varjostuksen voimakkuus ei ole usein läheskään niin voimakasta kuin valkeasta pohjamaalista lähdettäessä.
Rhode

Viesti Kirjoittaja Rhode »

Ok, kiitos mukavan laajasta vastauksesta. Taidankin kokeilla orkkiini tuota, kun nyt ensi kertaa työskentelin valkoisella pohjamaalilla.

Onko sinulla mitään vinkkejä siihen, kun maalini kuivuvat "länteiksi" eivätkä sellaiseksi siistiksi pinnaksi? varsinkin vaaleilla väreillä käy näin.
Matti
Valvoja

Sul lienee liian paljon maalia siveltimessä, mikä johtaa siihen, että maalia irtoaa liian paljon siveltimestä ja siitä tulee pieniä länttejä.
Maali kuivuu sitten epätasaisesti (pintajännityksen ansiostahan se ei ole tasapaksu kaikkialta, vaan semmonen kupu. Jos tipauttaa tipan vettä pöydälle, niin sehän vesi muodostuu semmoseks kuvuks), ja jättää epätasaisen pinnan. Washatessahan käy myös näin ja siellä se tulos näkyy myös selvemmin.

Asiaan voi auttaa flow improverin / saippuan käyttö (pienentää pintajännitystä), mutta ennen kaikkea maalia tulisi olla vähemmän siveltimessä.

Ainakin näin mä sen oon ymmärtänyt. :)
Hodarimies

Viesti Kirjoittaja Hodarimies »

Anteeksi, mutta mitä flow improver tekee?
(eikös muuten talensin retardi ole semmoisessa neliömäisessä putelissa?)

Mutta fgusta: Figuurin asento ja värivalinnat sopivat tuhottoman hyvin yhteen. Mutta joissakin kohdissa näyttää kuin maali olisi valunut ja jättänyt epämääräisen oudon highlightin. (Ymmärsin kuitenkin että figu on WIP)
Pitkäs tauon jälkeen jälleen sotussa spämmimäs :P
Matti
Valvoja

Über-Mann kirjoitti:Anteeksi, mutta mitä flow improver tekee?
(eikös muuten talensin retardi ole semmoisessa neliömäisessä putelissa?)
Flow improver poistaa pintajännitystä ja lisää maalin juoksevuutta nimensä mukaisesti. :)

Talensin retarder on semmosessa neliömäisessä putelissa (ainkin nestemmäinen), myös W&N flow improver myydään samankaltaisessa purkissa.
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Lighthammer »

Vielä tuosta retarderista:

Itse käytän W&N:n Acrylic Retarderia, joka on paksuhkoa geeliä tuubissa. Tyytyväinen olen ollut, joskin aine on melko paksua "mössöä" jota on vaikea saada sekaisin maalin kanssa. Annostelukaan ei ole pieniin eriin ihan helppoa.

Toisaalta itse pidän paksummasta maalista suuria blendattavia pintoja maalatessa, esimerkiksi jotkin "yksiväriset" viitat ovat sellaisia. Pohjaväri tuppaa kuultamaan ohuiden kerroksien läpi, mikä ei ole aina automaattisesti hyvä juttu

No niin, tiedän että pitää maalata ohuella maalilla joten pankaas ne soihdut ja bensa pois.
Set fire to the family tree.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Galleria”