Pelaako tytöt?

Warhammer Fantasy Battles -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Somebody

Viesti Kirjoittaja Somebody »

Haluasin nähdä myös tyttöjä/ naisia pelaamassa hammereilla,se sais vaihteluita, kun on aina poika/ mies vastus. Se alkaa olla tylsää ;)
Blacklion

Viesti Kirjoittaja Blacklion »

Sinänsä olisi mukava pelata jotain naista/tytöä vastan, oikeastaan useampaakin, koska kiinnostaisi tietää eroaako naisten/tyttöjen pelityyli miesten/poikien pelityylistä.

Sinänsä mielenkiintoista. Eräs nuorena suomeen muuttanut tuttavani harrastaa warhammereita. Hänelle uskalletaan aukoa päätä koulussa, koskien warhammereita. Mutta minulle ei. Saattaa johtua siitä, että minulla on tällaisia ihmisiä kohtaan Minulle ei vi**uilla!-asenteesta... Liikuntatunnilla jotkut ikävät tyypit ryppyilleet, jonka jälkeen saaneet takaisin nasevan kommentin... Mutta jos joku tulisi puhumaan linjaa "sä leikit pikku-ukoil!!1½!", koittaisin ensin keskustella rakentavasti, esim. vertauksella shakkiin. Tällaiset ihmiset vaan tuppaavat tulemaan keskustelemaan sellaisella asenteella, ettei heidän päätään voi kääntää..
Pelastakaa Tähtiportti

"joskin ei kyllä"
-kynä-ääliö.
Dracheny

Viesti Kirjoittaja Dracheny »

Vaikka joku yrittikin väittää ettei aivojen rakenteella ole vaikutusta tähän asiaan:

Miesten aivoissa on suhteessa enemmän harmaata ainetta kuin naisten aivoissa. Harmaa aine on se aine aivoissa joka on vastuussa ajattelemisesta ja logiikasta. Tästä seuraa se että miehet ovat useammin hyviä logiikkaa ja keskittymistä vaativissa asiaoissa, kuten matematiikassa. Tästä juontaa varmaankin ajatus "putkiaivoista". Logiikkaa ja keskittymistä tarvitaan runsaasti stradegia peleissä. Warhammer on stradegia peli.

Naispuolisten henkilöiden aivoista löytyy yleensä (karkeana yleistyksenä) enemmän valkoista ainetta, joka vastaa aivojen osien välisitä yhteyksistä ja siten on tärkeää kielellisissä ja ei-lineaarisissa toiminnoissa. Nais-henkilöt siis kykenevät paremmin ajattelemaan "lennokkaasti" ja ovat luovempia, mutta näistä kyvyistä ei ole yhtä paljoa hyötyä stradegia peleissä, kuin yksinkertaisesta ja paljolti varmemmasta rationaalisesta logiikasta. Roolipelaamisessa näistä kyvyistä taasen on paljon enemmän hyötyä (suurin osa tuntemistani "tosi" ropettajista edustaa kauniimpaa sukupuolta) kuten myöskin tosi elämässä.

Itse olen nuori mieshenkilö, ja täten identiteetti vähän kärsii älykkyyttä mittaavien testien tuloksista: useat tekemistäni väittävät minun olevan kielellisesti lahjakas (joka viittaisi valkoiseen aineeseen), mutta olen kuitenkin ollut myös muissa kuin kielellisissä osioissa keskitason yläpuolella (ja lähes kaikki testeistä ovat olleet epävirallisia).

(Edit) Niitä on siis ollut useita! Ja jos eri testit antavat lähes saman tasoisia tuloksia niin kyllä niihin jossain määrin voi tukeutua (Mensan koti-testi odottaa pöydällä avaamattomana).
Ja lohdutukseksi:
Suurin osa suomalaisista sijoittuu keski-tason yläpuolelle...

Ja barbeilla leikkivistä pojista:
Olen kuulunut niihin (*häpeää*); vaikkakin kyseessä olikin vain action-man leikkejen tasa-arvoistaminen (Miksi kaikki hahmot näissä olisivat miehiä? Onko kyseessä feminialiirisen fataalin hiiva-sieni epidemian jälkeinen maailma?) ja totuuden-mukaistaminen. (Or am I telling the truth, Buawahahahaa)
Viimeksi muokannut Dracheny, La 16.04.2005 20:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
One who has seen the Horrors of Warp and prevailed, still fears girls...
Henri Ketonen

Viesti Kirjoittaja Henri Ketonen »

Dracheny kirjoitti:Warhammer on stradegia peli.
Strategiapeli. Sitäpaitsi enemmän ehkä taktiikkapeli.
Dracheny kirjoitti:Itse olen nuori mieshenkilö, ja täten identiteetti vähän kärsii älykkyyttä mittaavien testien tuloksista
Älykkyyttä mittaavat testit ovat parhaimmillaan epäluotettavia, niistä epävirallisista ei kannata edes puhua. Herrajumala jos vain uskoisin olevani niin fiksu kuin mitä tuollaiset pelleilytestit väittävät. Tai sen puoleen jos uskoisin olevani niin hullu kuin mitä sellaista mittaavat testit antavat uskoa...
Dracheny kirjoitti:Ja barbeilla leikkivistä pojista:
Hei, oli minullakin nukkekoti. Siinä oli kyllä sotilaita ikkunoissa, ja haupitsi katolla...
zqmfgb
Truupperi

Viesti Kirjoittaja Truupperi »

Dru Perim kirjoitti:[törkeää muokkaamista]mutta kolmekymppisenä [/törkeää muokkaamista]Miniatyyrejä ei tarvitse piilotella peräkaapissa, vaan ne ovat olohuoneessa lasivitriineissä näytillä.
Täydellistä, täytyypä jatkaa kolmekymppiseksi.
Ah, Aivan! Siis topicin aiheeseen.
Figupelit eivät ole miesten eikä naisten laji, se on (lähinnä) GW:n mainostuksen uhrien laji, mutta hei, tulipahan tämmöinen hajatelma mieleen:
"Ja kun viholliseni pääsi taivaaseen,
jäin minä helvettiin"

Niin, kyllä se on tasa-arvo joka pitäisi saada, mutta jota tuskin saadaan, korkeintaan vaakakupit vaihtaa paikkaa...häh
Olet mitä syöt, minä olen ihminen
Azured kirjoitti:Hammerhead ilman Multi-Trackeria on kuin perunat ilman lihaa
Dru Perim

Viesti Kirjoittaja Dru Perim »

Henri Ketonen kirjoitti:
Peace kirjoitti:sukupuolten välisiä eroja ei ole olemassakaan noin käyttäytymisellisessä mielessä - on vain yksilöiden välisiä eroja ja kulttuurillisia ennakkoluuloja.
Mitä sitten? Ei se estä tekemästä tilastoja tai karkeita yleistyksiä. Yksilöt muodostavat karkean massan joka on keskimäärin jotain.
Mutta jos ryhdytään yleistämään tasolla, että ihmiskunta jaetaan vain kahteen ryhmään sukupuolen mukaan, niin saadaan tulokseksi jo sen tason yleistyksiä, että ne eivät enää kuvaa muuta kuin jotain homeovestiittejä. Vai mitä voit kertoa esim. minusta siltä pohjalta, että olen mies?
Dracheny kirjoitti:Miesten aivoissa on suhteessa enemmän harmaata ainetta kuin naisten aivoissa ... vastuussa ajattelemisesta ja logiikasta ... Logiikkaa ja keskittymistä tarvitaan runsaasti stradegia peleissä.

Naispuolisten henkilöiden aivoista löytyy yleensä ... enemmän valkoista ainetta ... on tärkeää kielellisissä ja ei-lineaarisissa toiminnoissa ... kyvyistä ei ole yhtä paljoa hyötyä stradegia peleissä, kuin yksinkertaisesta ja paljolti varmemmasta rationaalisesta logiikasta.
Mutta tiedätkö kuinka paljon tällä "aivoaineiden värierolla" on lopulta merkitystä? Onko se tosiaan ratkaisevaa Warhammerin pelaamisen aloittamisessa? Olemmoko tosiaan aivoaineemme värin vankeja?

On esim. todistettu (aika itsestään selvää muutenkin), että naisilla on pienemmät aivot kuin miehillä. Tarkoittaako isommat aivot enemmän tehoja pääkopassa ja siis parempaa Warhammer-taitoa ja siis myös suurempaa kiinnostusta Warhammeria kohtaan? Ei. Naisilla ei ole havaittu minkäänlaista merkittävää älykkyyseroa miehiin ja miehet ovat Drachenyn mukaan siis aivoainevärinsä perusteella myös ratinaalisesti loogisempia kuin naiset. Totuus kuitenkin on, että pelkästään älykkyyteenkin vaikuttavat niin monet muutkin seikat, kuin aivojen koko tai värierot aivoaineessa. Alkupaloiksi vaikka tästä: http://www.cpa.ca/Psynopsis/petertxt.htm

Sukupuolien vastakkainasettelu ja vertailu on muutenkin niin käsittämättömän ikiaikaisen tylsä konsepti ja niin usein se ensimmäinen ja helpoin tie hakea selityksiä. Sukupuolta käytettään myös aivan liian usein puolustuksena omalle käytökselle. Eli miehet eivät todellakaan ole Marsista ja naiset eivät ole Venuksesta. Keskikää parempi horoskooppi. Tämä on jo vanhentunut.

- Dru Perim
"Now it's time to choose
Shooting here, or hanging there
And either way, I lose"

- The Buoys: "Give Up Your Guns" -
Henri Ketonen

Viesti Kirjoittaja Henri Ketonen »

Dru Perim kirjoitti:Vai mitä voit kertoa esim. minusta siltä pohjalta, että olen mies?
Olet melko todennäköiseti aggressiivisempi kuin keskimääräinen nainen, näin esimerkiksi.
Dru Perim kirjoitti:Sukupuolien vastakkainasettelu ja vertailu on muutenkin niin käsittämättömän ikiaikaisen tylsä konsepti
Kaikenlaisen mahdollisen vastakkainasettelu ei koskaan ala kyllästyttämään ihmisiä. Meidän valtiollamme on paljon suurempi kusireviiri kuin teidän valtiolla, härät maistuvat paljon paremmalta kuin teidän nössöt porkkanat, poikaystävät ovat paljon parempia kuin tyttöystävät, Linux hakkaa Windowsin mennen tullen, jne, jne.
zqmfgb
Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug »

Peace kirjoitti:Miksi ihmeessä kummankaan sukupuolen edustajat eivät voi koskaan tyytyä siihen faktaan että sukupuolten välisiä eroja ei ole olemassakaan noin käyttäytymisellisessä mielessä - on vain yksilöiden välisiä eroja ja kulttuurillisia ennakkoluuloja.
Miksi oletat näin? Mitä varten tähän evoluution pisteeseen oltaisiin tultu? Luuletko, että ihminen on täysin vapaa luonnon kahleista (suhteellisen vapaa ehkä, mutta että täysin)? Jos näin, miksi ihminen sitten lisääntyy tai ylipäätään tekee mitään?

Naaraan ja uroksen funktiot ovat aivan erilaiset. Miksi niillä olisi samankaltainen käyttäytyminen?
tuhannen taalan mies

Viesti Kirjoittaja tuhannen taalan mies »

NidGirl kirjoitti:Elämä = yletön sosiaalisuus, bilettäminen, perhe, lapset... etc... siihen kuuluu myös WH, muttei pääosana sitä.
Eli toisinsanoen elämää on kaikki mitä ihminen ikinä tekeekin... Jos käsitin väärin oikaise/rankaise ;)
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Dru Perim kirjoitti: On esim. todistettu (aika itsestään selvää muutenkin), että naisilla on pienemmät aivot kuin miehillä. Tarkoittaako isommat aivot enemmän tehoja pääkopassa ja siis parempaa Warhammer-taitoa ja siis myös suurempaa kiinnostusta Warhammeria kohtaan? Ei. Naisilla ei ole havaittu minkäänlaista merkittävää älykkyyseroa miehiin ja miehet ovat Drachenyn mukaan siis aivoainevärinsä perusteella myös ratinaalisesti loogisempia kuin naiset. Totuus kuitenkin on, että pelkästään älykkyyteenkin vaikuttavat niin monet muutkin seikat, kuin aivojen koko tai värierot aivoaineessa. Alkupaloiksi vaikka tästä: http://www.cpa.ca/Psynopsis/petertxt.htm
Lähdetään nyt vaikka siitä, että vastasyntyneellä on enemmän hermosoluja (ts. sitä harmaata ainetta) aivoissaan kuin aikuisella, ja aivojen kehittymisen kannalta on olennaista turhien yhteyksien ja solujen poisto optimaalisen toiminnan takaamiseksi.

Toisekseen suurin osa aivojen harmaan alueen pinta-alasta EI ole keskittynyt ns. "tietoiseen" ajatteluun, vaan enemmänkin joko motoriikkaan tai eri aistien tuoman informaation käsittelyyn (tämä on hyvin karkea yleistys, joten te paremmin tietävät älkää hirttäkö) - yleensäkin tuolla aivojen koolla tai painolla on pienempi vaikutus kuin harmaan alueen pinta-alalla (rypyt, joita esim. delfiinillä on ihmistä huomattavasti enemmän, lisäävät pinta-alaa) aivojen toiminnan kannalta.

Lääketiede/biologia on kyllä pystynyt osoittamaan rakenteellisia eroja aivoissa eri sukupuolten ja jopa seksuaalisen suuntautumisen välillä, mutta sillä ei ole sinänsä mitään merkitystä, koska näitten erojen perusteella EI voida tehdä minkäälaisia vedenpitäviä päätelmiä (ja pelkät arvailut eivät ole juuri minkään arvoisia ilman todisteita) yksilöiden kohdalla - eikä sen puoleen myöskään yleisesti. Sitäpaitsi aivotoiminta ei koostu sinänsä niistä soluista, vaan niistä viesteistä, jotka niissä soluissa liikkuvat - jos ostat pelin kaupasta, ei se peli koostu siitä CD:stä, jolle se on tallennettu, vaan sen sisältämästä informaatiosta - ja henkilökohtainen pelielämys on vielä juttu erikseen.

Jos unohdetaan käsitteet älykkyydestä, aivojen rakenteesta ja matemaattisesta lahjakkuudesta - tällä kun ei ole mielestäni mitään tekemistä hammerin pelaamisen kanssa.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
mEnths

Viesti Kirjoittaja mEnths »

NidGirl kirjoitti:Elämä = yletön sosiaalisuus, bilettäminen, perhe, lapset... etc... siihen kuuluu myös WH, muttei pääosana sitä.
Tämä nyt on melko laaja käsite eli kaikki mitä ihminen tekee on "elämä" kuten, joku jo totesikin, mutta, jos elämän käsite on rajattavissa näin ja tähän kategoriaan kuuluukin jo aika lailla kaikki niin miten kuvailla mitä on "n0-l1f3" (suorakäännös: ei-elämä)? Ja Minkälainen on henkilö, jolla ei ole elämää? ...Kuolema? Kuollut? Vai merkitseekö se ihmistä, joka istuu pimeässä kodissansa yksin ja puhuu vain tietokoneellensa ja on yhteydessä ulkomaailmaan vain koneensa kautta?

Anteeksi OT.
LurkkiKapteeni

Viesti Kirjoittaja LurkkiKapteeni »

Men'thos kirjoitti:
Tämä nyt on melko laaja käsite eli kaikki mitä ihminen tekee on "elämä" kuten, joku jo totesikin, mutta, jos elämän käsite on rajattavissa näin ja tähän kategoriaan kuuluukin jo aika lailla kaikki niin miten kuvailla mitä on "n0-l1f3" (suorakäännös: ei-elämä)? Ja Minkälainen on henkilö, jolla ei ole elämää? ...Kuolema? Kuollut? Vai merkitseekö se ihmistä, joka istuu pimeässä kodissansa yksin ja puhuu vain tietokoneellensa ja on yhteydessä ulkomaailmaan vain koneensa kautta?

Anteeksi OT.
Kyllä, se merkitsee ihmistä, joka istuu pimeässä kodissansa yksin ja puhuu vain tietokoneellensa ja on yhteydessä ulkomaailmaan vain koneensa kautta (lue: LurkkiKapteeni).

Jatkoin OT:tä :(.
VonLexuza

Viesti Kirjoittaja VonLexuza »

Jaksoin lukea pari ensimmäistä sivua läpi ja siihen se jäi. Nämä sukupuolten väliset taistelut kun ovat aina niin mielenkiintoisia ja kehittäviä.

Asia kuitenkin on kytköksissä jokaisen omasta pääkopasta, olit sitten tyttö tai poika. Täten mielenkiintojen kohteiden tutkimus näin yleisellä tasolla "tytöt" ja "pojat" ei päde, sillä jokainen on käsiteltävä yksilöllisellä tasolla. Niin moni ulkopuolinen tekijä vaikuttaa kuitenkin aivokoppaasi, oli ne sitten ystävät ja kaverit, elinympäristö tai media.

Mutta näin hyvin pelkistettynä ajatteluna voin myös sanoa, että miesten ja naisten ajattelumaailmassa on kyllä eroja. Siinä missä miehet ovat kilpailevia, omistushaluisia, leikkisiä ja jopa lapsellisia ovat naiset huolehtivia, rauhallisia ja enemmän ulkomaailmaa ajattelevia. Tämä tulee jo ihan biologisista syistä, jotka ovat kytköksissä ihmisten omaan seksuaalisuuteen. Yksilöllisiä eroja tietysti aina on, mutta tämä kaava on periaatteessa aina sama. Jos käytännön esimerkkeja haluaa, tutkikaa yhteneväisyyksiä eläinmaailmasta.

[EDIT] Ja itse kysymykseen vastaan, että kyllä tytöt pelaavat vaikka tämä onkin miesvoittoinen harrastus. Sitä on oikeastaan turha ihmetellä miksi niin vähän naisia tätä harrastaa kun alkaa ajattelemaan harrastajamäärän kokonaismäärää suhteutettuna kaikkiin mahdollisiin ihmisiin. Loppujen lopuksi aika harvinaista tämä figuilukin on ihmisten keskellä (vert. esimerkiksi jalkapalloon).
Dru Perim

Henri Ketonen kirjoitti:
Dru Perim kirjoitti:Vai mitä voit kertoa esim. minusta siltä pohjalta, että olen mies?
Olet melko todennäköiseti aggressiivisempi kuin keskimääräinen nainen, näin esimerkiksi.
Ihan hyvä arvio, näin esimerkiksi. Olen kuitenkin kaikkea muuta kuin aggressiivinen ihminen ja uskallan kyllä sanoa useamman vuosikymmenen kokemuksella itsestäni, että olen keskiverto ihmistä (tai naista) vähemmän aggressiivinen, vaikka sotapeleistä pidänkin.

Tai ainakin aggressioviettini on hyvin kontrollissa ;)

Todennäköisesti löytäisit kuitenkin muita vastaavia piirteitä, joita en kehtaisi kiistää - monet tutut kuitenkin lukevat - niin on todetava, että on mielestäni kuitenkin irrelevanttia, olenko aggressiivisempi kuin keskimääräinen nainen, sillä mistä voisit tietää johtuuko se minun tapauksessani siitä, että olen mies vai esim. ikävästä lapsuudesta ja olisin aggressiivinen huolimatta sukupuolestani.
Henri Ketonen kirjoitti:
Dru Perim kirjoitti:Sukupuolien vastakkainasettelu ja vertailu on muutenkin niin käsittämättömän ikiaikaisen tylsä konsepti
Kaikenlaisen mahdollisen vastakkainasettelu ei koskaan ala kyllästyttämään ihmisiä...
Totta, mutta itse en pidä sukupuolien vastakkainasettelusta, enkä näe sen hyötyjä - päinvastoin. Monta muuta asiaa olen kyllä valmis asettamaan vastakkain ja vertailemaan: vaikkapa 40K:ta ja Fantasy Battlea.

Tunnustetaan nyt sitten myös, että ei tämä sukupuolien vastakkainasettelu näköään minuakaan niin paljon kyllästytä, ettenkö jaksaisi purkaa siitä aggressioitani miniatyyrifoorumissa. :)

- Dru Perim
"Now it's time to choose
And either way, I lose"

Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Lighthammer »

VonLexuza kirjoitti:Jaksoin lukea pari ensimmäistä sivua läpi ja siihen se jäi. Nämä sukupuolten väliset taistelut kun ovat aina niin mielenkiintoisia ja kehittäviä.
Kyllä tätä minusta on mielenkiintoista seurata. Luin vaivatta jopa koko topicin läpi.

Kerronpa teille jotain.

Olen 22v. puolivalmis insinööri ja elän onnellisesti avoliitossa. Figuja olen harrastanut kohta kymmenisen vuotta, aloittelin niillä Heartbreakerin Warzone-figuilla, ja nelisen vuotta sitten siirryin Warhammerin pariin.

Puolisoni innostui Warhammerista kohta vuosi sitten. Hän kerää, maalaa ja pelaa dark elffejä, tähtäimessä on 5 kilopisteen armeijalista. Voin vakuuttaa, että kyseessä ihan tervejärkinen nuori nainen.

Warhammer ei ehkä ole naisten suosiossa samalla tavalla kuin miesten parissa, mutta se on lähinnä markkinoinnin aiheuttama ongelma. Samaa asiaa voi myydää miehille siinä missä naisille, keinot pitää vain valita eri tavalla. GWn etusivu esimerkiksi viehättää harvempaa naista. Sukupuoliset erot ovat, luojan kiitos, olemassa, mutta yleistämistä pitäisi aina välttää.
Set fire to the family tree.
Dru Perim

Amazing Slug kirjoitti:Naaraan ja uroksen funktiot ovat aivan erilaiset. Miksi niillä olisi samankaltainen käyttäytyminen?
Miksi niillä olisi erilainen käyttäytyminen? Onko tosiaan niin, että ihmisellä kahden sukupuolen erilainen funktio määrä myös näiden sukupuolten edustajien käytöksen automaattisesti erilaisiksi? On myös pilke silmäkulmassa pakko kysyä, että mitä ylipäänsä ovat tällaiset naaraan ja uroksen funktiot. Olisi nimittäin kiva tänään kotiin mennessäni kertoa se vaimollenikin...

Juttu on mennyt nyt sen verran yli, että on varmaan paras pikkuhiljaa laittaa suuni suppuun. Pyydän anteeksi viemästäni tilasta ja ajasta, mutta samaan hengenvetoon vielä kuitenkin pikkuriikkisen jatkan...

Pointtini on, että ei tarvitse lukea montaa esim. historiallista kulttuurien välistä vertailua, kun käy ilmi - ainakin minulle, että sukupuolella ei ole pysyvää luonnetta, vaan sukupuolirooli opitaan sosiaalisessa ja kulttuurisessa vuorovaikutuksessa. Miehen ja naisen rooleissa ei ole mielestäni siis mitään käytöksellistä, mitä ei voisi ylittää ja nämä roolit eivät ole itsestäänselviä ja luonnon määräämiä.

En tarkoita, että ihminen olisi täysin vapaa Amazing Slugin mainitsemista luonnon kahleista, mutta en myöskään hyväksy sitä, että piiloudutaan oman kulttuurin sukupuoliroolin taakse ja selitetään sillä sitten omaa käytöstä parhain päin.

Eli kaiken tämän lässytykseni voisi kääntää toteamukseksi, että en usko, että pelaan Warhammeria, koska olen mies.

- Dru Perim

PS. En voi vaatia, että esim. Henri Ketonen ja Amazing Slug eivät kommentoisi viestejäni, mutta itse yritän pidättäytyä tämän keskustelun osalta tästä virtuualip...elini kavattamiselta.

EDIT:
VonLexuza kirjoitti:Jos käytännön esimerkkeja haluaa, tutkikaa yhteneväisyyksiä eläinmaailmasta.
Jaahas, entäs sitten ne lukuisat eläinmaailman käytännön esimerkit eroavaisuuksista? Niitä ei huomioida?
"Now it's time to choose
And either way, I lose"

Dracheny

Viesti Kirjoittaja Dracheny »

Dru Perim kirjoitti: - jos ostat pelin kaupasta, ei se peli koostu siitä CD:stä, jolle se on tallennettu, vaan sen sisältämästä informaatiosta -
Mutta informaatioon vaikuttaa levyn rakenne, siltä osin paljonko sitä sinne voidaan laittaa. (En liene "nörtti", eli en tiedä paljonko levyjä on standardisoitu).
Parempi vertaus olisi mielestäni tietokoneisiin (joista jotain ehkä aavistaisin), jotka ovat toiminnollisia kuten aivotkin; eli

- jos hankit kaupasta tietokoneen, eivät siihen asennetut ohjelmat riipu koneesta, jolle ne tallennetaan, vaan niiden sisältämästä informaatiosta -

mutta koneeseen asennettavat ohjelmat tarvitsevat tietyn konkreettisen ympärisistön toimiakseen toivotulla tavalla (yritä pelata uusia näyttäviä pelejä kannettavalla, jossa on integroitu näytönohjain).

Ergo
Ei tieto riipu aivojen rakenteesta vaan se kuinka sitä käytetään.

Ei sillä tiedolla ,jota naisilla ja miehillä on, ole eroa, vaan sillä miten sitä käsitellään. Eli logiikkaa käytetään eri tavalla ja se eroaa, muttei niin merkittävästi että se välttämättä näkyisi.

Miksi miehillä ja naisilla olisi eri tehtävistä riippumatta samanlaiset ajatukset?
Nythän on todistettu että kauneus käsityskin on jossain määrin sisäsyntyistä. Niin miksei ajatusmaailmakin?
Miksi ihminen ei tajua ihmisten eroavaisuuksia, vaan pyrkii aina selittämään nämä asiat muilla seikoilla kuin niillä joista on kyse?
Miksi ihminen ei kykene hyväksymään näitä eroja?

Näillä eroilla ei välttämättä ole kuin pieni kuriositeetin merkitys, mutta ne silti selittävät asioita.

En siis väitä tuolla aivojenrakenteeseen liittyvällä tekstillä naisia tyhmemmiksi, vaan vain hieman eroavaisiksi
(se jolla on silmät, se nähköön)
One who has seen the Horrors of Warp and prevailed, still fears girls...
Janne Forsell
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Janne Forsell »

Kynsin ja hampain pidetään kiinni siitä, että miehet ja naiset ovat erilaisia, no se on kyllä totta, miehissä on eroja, naisissa on eroja, on pitkiä ja lyhyitä, tummia ja vaaleita, ja kyllähän täälläkin melkein kaikki tietävät niistä 'kukista ja mehiläisistä'.

Metritolkulla proteiinista ja sokerista valmistettua rihmaa, joka ainoassa solussamme, sen mukaan meidät on rakennettu proteiinista rasvasta ja ties mistä, kyllähän nyt pirulauta väkisinkin alkaa eroja syntymään miesten ja naisten välille käytännössäkin, kun yksi rihmakimppu per solu on kokonaan erilainen.(XY, XX)

Harmaata tai valkeaa, sitä jugurttia siellä aivoissa on, jos nyt sattuu olemaan niin, että joku pirun keskiarvo tekee miehistä hassun prosentin parempia figupelien pelaajia, ei luulisi, että se mies- ja naispelaajien määrän ero olisi näin suuri. Keskiarvo on muutenkin pettävä ja epäluotettava käsite, etenkin ihmisistä puhuttaessa, keskiarvon mukaista henkilöä ei hyvin todennäköisesti edes ole olemassakaan.

Syyttää sopii sitä kulttuurievoluutiota, jos haluaa jotakuta siitä syyttää että naiset eivät pelaa edellämainittuja pelejä. Mutta miksi ihmeessä pitäisi? Keneltä se on pois jos naiset eivät tätä peliä pelaa? Kyllä minä toivotan kenet vain tervetulleeksi ja pelaan ketä vain vastaan, miestä tai naista, jopa mielummin normaalia naishenkilöä kuin idoottia vastaan, jolla sattuu olemaan se XY -kromosomi.

Miksi ihmeessä ryhtyä ristiretkelle levittämään fikupelien ilosanomaa. Mainosmiehet pitävät siitä huolen sitten aikanaan, mutta jotakin voisi kai muuttaa. Nimittäin sen jo mainitun ikuisen vastakkainasettelun. Naiset ja miehet ovat erilaisia, senhän näkee vaikka siitä viidennenluokan ympäristöopin kirjastakin, mutta sillä ei ole väliä.

Sillä ei ole yhtään mitään väliä, suomalaiset miehet ja naiset puhuvat samaa kieltä, syövät samaa ruokaa, hengittävät samaa ilmaa. Miksi ihmeessä pitää ottaa niin perkeleen jyrkkä kanta, että naiset ja miehet ovat niin pirun erilaisia ja sukupuolten välilllä pitäisi olla velvollisuuksia, tai toisella sukupuolella oikeuksia toisen yli, fysiologiset erot ovat faktaa, kaikki muu on harhaa, joka pysyy koska siihen uskotaan.

Ollaan kaikki ihmisiä yhdessä.
Cacodemoni

Viesti Kirjoittaja Cacodemoni »

Janne Forsell kirjoitti:Sillä ei ole yhtään mitään väliä, suomalaiset miehet ja naiset puhuvat samaa kieltä, syövät samaa ruokaa, hengittävät samaa ilmaa. Miksi ihmeessä pitää ottaa niin perkeleen jyrkkä kanta, että naiset ja miehet ovat niin pirun erilaisia ja sukupuolten välilllä pitäisi olla velvollisuuksia, tai toisella sukupuolella oikeuksia toisen yli, fysiologiset erot ovat faktaa, kaikki muu on harhaa, joka pysyy koska siihen uskotaan.
Sanoman pointti lienee tässä. Sukupuolten väliset erot ovat suurimmilta osin yhteiskuntaan sosialisoitumisen aiheuttamaa. Eli vauvoina pojat puetaan siniseen, tytöt punaiseen, pojilta odotetaan kiinnostusta autoihin ja urheiluun, tytöiltä ns. pehmeisiin arvoihin jne.

Figuharrastus on nähty perinteisesti varsin maskuliinisena harrastuksena, kuten pienoismallit tai sotapelit yleensäkin, siinä syy sukupuolijakaumaan.
VonLexuza

Viesti Kirjoittaja VonLexuza »

Dru Perim kirjoitti: EDIT:
VonLexuza kirjoitti:Jos käytännön esimerkkeja haluaa, tutkikaa yhteneväisyyksiä eläinmaailmasta.
Jaahas, entäs sitten ne lukuisat eläinmaailman käytännön esimerkit eroavaisuuksista? Niitä ei huomioida?
VonLexuza kirjoitti:Tämä tulee jo ihan biologisista syistä, jotka ovat kytköksissä ihmisten omaan seksuaalisuuteen. Yksilöllisiä eroja tietysti aina on, mutta tämä kaava on periaatteessa aina sama. Jos käytännön esimerkkeja haluaa, tutkikaa yhteneväisyyksiä eläinmaailmasta.
Käsittääkseni en ruvennut yleistämään vaan kehotin etsimään esimerkkejä yhteneväisyyksistä. Anteeksi jos ilmaisin itseäni epäselvästi.
Lukittu

Palaa sivulle “FB: Yleiset keskustelut”