Sotun taso laskenut? Mitä mieltä olette?
Muuttunut? Jaajaa, tottakai se on. Huomaa että yhä nuorempi sakki tällä aktiivisesti luuhaa, ja vanhemmat ovat vetäytyneet foorumilta.
Onko se hyvä vai huono asia? Väistämätön nyt ainakin. Itse olen huomannut, että nämä uusimmat aiheet ovat yhä mitäänsanomattomampia ("Taktiikoita Y:llä X:ää vastaan??!!!11"). Satunnaisesti noihin jaksaa vastata, mutta pitemmän päälle vaan turhauttaa.
Toki silloin tällöin löytyy jyviä akanoiden joukosta (kuten "Mitä turnauksissa pitäisi kieltää?"), mutta nekin ovat pirun harvinaisia.
Mutta eihän tälle ilmiölle mitään voi.
-A
Onko se hyvä vai huono asia? Väistämätön nyt ainakin. Itse olen huomannut, että nämä uusimmat aiheet ovat yhä mitäänsanomattomampia ("Taktiikoita Y:llä X:ää vastaan??!!!11"). Satunnaisesti noihin jaksaa vastata, mutta pitemmän päälle vaan turhauttaa.
Toki silloin tällöin löytyy jyviä akanoiden joukosta (kuten "Mitä turnauksissa pitäisi kieltää?"), mutta nekin ovat pirun harvinaisia.
Mutta eihän tälle ilmiölle mitään voi.
-A
"Eikö ole aika hyvä muodostaa mielipiteensä sillä tavalla, että katsoo mitä mieltä joku urpo on, ja on itse eri mieltä."
Emh, miten tämä liittyy yhtään mihinkään?JmM kirjoitti:Outoa, kun katsoo käyttäjälistaa, niin siellä varmaan 20 sivua (ellei enemmänkin) niitä jotka eivät ole kirjoittaneet yhtään viestiä...
On niitä, jotka tekevät tunnuksen, mutta käyttävät sitä vain uusien postien seuraamiseen. Sitten on niitä taulapäitä, jotka jäähyn saatuaan tekee uuden tunnuksen, suututtaa sitämyöten ylläpidon kun huomaamme tapahtuneen ja siten poistamme tunnuksia sitä myöten kun tekee niitä lisää, ja sitten loppujenlopuksi pitää paikkaa ihan kakkana kun ei pääse kirjoittelemaan tänne ja sitten rupee vain tekemään kiusaa. Sitten on niitä jotka tekevät tunnuksen, kirjautuu, kattoo että jaahas, joo, ja unohtaa paikan.
Keskusteluiden tasoon en ota mitään kantaa. En ymmärrä miksi teidän pitää miettiä keskustelun laatua jatkuvasti. Eikö se ole selviö, että välillä ei juttu luista ja välillä juttu kulkee hyvin. Miksi siitä pitää tehdä aina niin iso juttu. Jos ei tahdo olla mielenkiintoista juttua, niin käy maistamassa vähän oikeeta elämää välillä, ja tulee myöhemmin katsomaan uudestaan (ei, siis myöhemmin myöhemmin kuin seuraavana iltana.)
Tai jotain, whatever suits you best.
Itse kulutan tällähetkellä aikani uuden etusivun kanssa. Ulkonäkö on pitkälti samankaltainen (yläosa ainakin), ei pitäisi aiheuttaa mitään suurempia järkytys/ylenantoreaktoita kun saan ne valmiiksi ja online. Suurimpana uudistuksena uusi galtsu. Näin koen itse kerääväni oman korteni kasaan tämän kommuunin eteen. Muutenkin täällä on tällähetkellä paljon toimintoja ja tavaraa retuperällä, yritän saada hieman järkeä tähän kaikkeen.
Iloista vasarointia. Muistakaan, että keskustelun taso ja laatu riippuu aivan puhtaasti teistä itsestänne, miettikää mitä voisitte tehdä parantaaksenne sitä, jos koette sen olevan huonossa jamassa.
Taso on hyvä eikä ole laskenut IMO.
Foorumia itseään kehitetään eteenpäin ja osallistuminen foorumin käyttöön on ilmaista.
Vaikka olen (täälläkin) luuhannut vuositolkulla, käyn täällä edelleenkin päivittäin. Monilla henkilöillä tulkinta "taso laskee" voikin johtua siitä, että oma kiinnostus itse harrastukseen on alkanut hiipua tai muuttua.
Foorumia itseään kehitetään eteenpäin ja osallistuminen foorumin käyttöön on ilmaista.
Vaikka olen (täälläkin) luuhannut vuositolkulla, käyn täällä edelleenkin päivittäin. Monilla henkilöillä tulkinta "taso laskee" voikin johtua siitä, että oma kiinnostus itse harrastukseen on alkanut hiipua tai muuttua.
Jees, kyllä finnish rebel basessa kaikki oli paremmin. Topikkeja oli vähemmän kuin kirvesmiehellä sormia, ja niissäkin parempi puoli viesteistä oli ketkun ja metkun (vai ketäsnenytoli) keskinäistä dialogia.
Nykyiselläänhän sotu on varsin varteenotettava foorumi vaikka vertaisi mihin muuhun suuren maailman miniatyyrifoorumeihin artikkeleineen ja gallerioineen kaikkineen.
Keskustelun 'taso', sikäli kun moisesta voidaan puhua, nyt heittelee milloin minnekin. Joskus tulee kiintoisampia topicceja kuin muulloin, ja lienee luonnollista että kun topikkeja on tullut ja mennyt, on monta kiinnostavaakin aihetta jauhettu puhki. (jos kohta tässä ehkä olisi paikka pienelle suvaitsevaisuudelle moderaattorien taholta antaa joidenkin aiheiden elää vaikka niitä olisi muutama kuukausi sitten käsiteltykin)
Notta kyllä tämä kaikenkaikkiaan on hyvään suuntaan mennyt. Uusista innovaatioista ainakin perusteet -alue oli mitä mainioin keksintö, joka hitusen vähentää (tai ainakin siirtää pois häiritsemästä) aloittelijoiden alkuihmettelyä tässä maalinhuuruisessa maailmassa. Siitä myönnettäköön Weekenderille +3 pistettä. Noin.
Nykyiselläänhän sotu on varsin varteenotettava foorumi vaikka vertaisi mihin muuhun suuren maailman miniatyyrifoorumeihin artikkeleineen ja gallerioineen kaikkineen.
Keskustelun 'taso', sikäli kun moisesta voidaan puhua, nyt heittelee milloin minnekin. Joskus tulee kiintoisampia topicceja kuin muulloin, ja lienee luonnollista että kun topikkeja on tullut ja mennyt, on monta kiinnostavaakin aihetta jauhettu puhki. (jos kohta tässä ehkä olisi paikka pienelle suvaitsevaisuudelle moderaattorien taholta antaa joidenkin aiheiden elää vaikka niitä olisi muutama kuukausi sitten käsiteltykin)
Notta kyllä tämä kaikenkaikkiaan on hyvään suuntaan mennyt. Uusista innovaatioista ainakin perusteet -alue oli mitä mainioin keksintö, joka hitusen vähentää (tai ainakin siirtää pois häiritsemästä) aloittelijoiden alkuihmettelyä tässä maalinhuuruisessa maailmassa. Siitä myönnettäköön Weekenderille +3 pistettä. Noin.
Naapurin viljat vei halla
tralalalalalla
tralalalalalla
- Gorkiporki
- Sotavasaran Maalaajamestari 2008
Re: Sotun taso laskenut? Mitä mieltä olette?
Itse en välttämättä sanoisi että käviämäärän vähäinen pienentyminen suoraan tekisi sotusta huonomman.Naldor kirjoitti: Minusta jotenkin ainakin tuntuu että sotun kannatus on laskenut ja käviämäärä pienentynyt, mutta asiaa en ole tutkinut että en voi faktaa siitä tutkia.
No kunhan warhammerista joskus tule seiska laitos niin eiköhän kysyttävää ja ihmeteltävää löydy. Ja miten edes kokenut pelaaja voisi osata ne säännöt kun ne uudistetaan vuosittain (annual/chronicle) + jotkut säännöistä on selitetty erinomaisen epäselvästi tai ovat muuten rikki. Siksipä sotussa on hyvä keskustella sääntöasioista.Ja toinen sivu kysymys...tarjoaako Sotu mitään enään kokeneemille pelaajille jolla on omat armeijat, listat & säännöt halussa. (tietenkin myös fluffi).
Viimeksi muokannut Gorkiporki, La 07.05.2005 12:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Modern cars - they all look like electric shavers.
-
shadowdancer
Itse en ole käynyt sotussa pitkään aikaan... on ollut muuta tekemistä
Kyllä tässä kun tulee Welffit, niin innostus warhammeriiin nousee 100 %, ja sotussa käynti nousee jälleen ennalleen. Sotavasara on loistava ja taso ei ole laskenut!
Liian kauan yritit pitää kiinni,
tiukempi ote saa minut vajoamaan
kauaksi pois.
Niihin varjoihin kaukaisiin
kaikkoavat kasvoni kalpeat .
tiukempi ote saa minut vajoamaan
kauaksi pois.
Niihin varjoihin kaukaisiin
kaikkoavat kasvoni kalpeat .
muistan kun itse kirjauduin foorumille parisen vuotta sitten......selasin läpi ja kiinnostus lopahti enimmäkseen kun maalaamisesta rupes kypsymään. oli taukoa ja taas innostuin ja enimmäkseen jaksan maalaillakkin ideoitten innoittamana mitä tällaisilta sivulta saa. itselleni tällainen sivu on ainakin tärkeä ja suurin osa maalaamis harrastustasta.
vielä olen väärä mies sanomaan että onko taso laskenut,mutta olen kuitenkin loistavan ja tasaisen tason kannalla.
ja joskus tulee aikoja jolloin ei tahdo vastata viesteihin ja kommentoida esim. galleriassa, mutta minusta se on aivan normaalia.
sotu kunniaan siis
vielä olen väärä mies sanomaan että onko taso laskenut,mutta olen kuitenkin loistavan ja tasaisen tason kannalla.
ja joskus tulee aikoja jolloin ei tahdo vastata viesteihin ja kommentoida esim. galleriassa, mutta minusta se on aivan normaalia.
sotu kunniaan siis
Re: Sotun taso laskenut? Mitä mieltä olette?
Tietyllä tasolla kyllä, kun vastauksia ei saa, aina tarpeeksi, tai ollenkaan, mutta muuten se on aivan sama, vaikka mielummin foorumilla on porukkaa kun ei ole.JPU kirjoitti:Tuli tässä muuten mieleen, että merkitseekö sinusta kävijämäärä foorumin tasoa?Naldor kirjoitti:Minusta jotenkin ainakin tuntuu että sotun kannatus on laskenut ja käviämäärä pienentynyt, mutta asiaa en ole tutkinut että en voi faktaa siitä tutkia.
"Glory, Honor & Victory over Death"
- Blackguard
Juuri, tämä. Sotusta kun saa yliannostuksen, se alkaa toistaa itseään. Käyt sotussa kuusi+ kertaa päivässä, niin ohhoh, ei siellä olekaan mitään kivaa enää. Murhe kai tarkoittaa näillä wanhoill ahyvillä aiheilla esim tätä "Uudella Empiren maagilla ei ole kainalokarvoja" -ketjua. Lisäksi viime aikoina sotuun on ilmaantunut enemmän, kuin tarpeeksi. Mitäänsanomattomienviestien lähettäjiä. Osa syyllinen "tason laskuun" voi olla tämä Gallupkielto, joka on kyllä varsin hyvä asia. Mutta, keksikäämme mehukkaampia keskustelun aiheita, niin tämäkin ongelma häviää :)
"Jazz on imperialistien ideologinen ase vallankumouksellisten kansojen degeneroimiseksi." - Kim Il Sung
Sotun taso on laskenut? Kyllä. Miksi? Oma tasoni on noussut.
En suinkaan itseäni ylistä ja omakehussa kieri vaan tarkoitan että olen aloittanut harrastuksen olessani ~15v ja nyt olen 18 ja kummasti se ajatusmaailma pakkaa muuttumaan näiden kolmen vuoden aikana, mistä uskon tämänkin "ongelma" johtuvan.
Esimerkki lienee paikallaan: Antti "Aikuinen" kohtaa pelissä ongelman johon hän ei ystäviensä kanssa löydä ratkaisua kirjasta ei mistään joten hän suuntaa koneelle ja foorumiin. Viestiinsä hän kirjoittaa:
- ongelman
- tilanteen jossa ongelma ilmeni
- mahdolliset sääntököhdat mitkä tilanteessa vaikuttavat
- erilliset ratkaisu vaihtoehdot jotka hän on järkeillyt
- mahdolliset sääntö "umpikujat" jotka on tutkittu
Tilanne selviää lukialle, teksti on sujuvaa, turhia viestejä ei tarvitse lähettää ja ratkaisu ongelmaan todennäköisesti löytyy.
2kk päästä Niilo "Nyyppä" kohtaa saman ongelman, hän joutuu paniikkiin kun kirjasta ei sääntöä tilanteeseen löydy tai kaksi sääntöä jopa kumoavat toinen toisiaan eikä voi olla varma kumpi on pätevä, Niilo ryntää koneelle ja kirjautuu foorumille miettii viisi sekuntia mihin alueelle viesti pitäisi iskeä ja valitsee todennäköisesti väärän. Hädässään Niilo kirjoittaa viestiin nopeasti tilanteen missä hän on "voiks X lyyä Y:tä jos sillä on Z" hädässään Niilo unohtaa vielä otsikon ja kun kone sitä alkaa tivaamaan kirjoittaa Niilo nopesti "APUA!!!!!!!!111".
Nyt saapuu foorumille Antti, joka jo otsikon nähdessään lyö itseään kämmenellä otsaan, luettuaan viestin Antilla on vaihto ehtoja:
- Suuttua ja jättää moinen viesti huomiotta
- Suuttua ja sättiä Niiloa kaikesta mahdollisesta, korkeintaan huomauttaa että aiheesta on keskusteltu viimeksi 2kk sitten ja ehkä vielä pläjäyttää linkki foorumin sääntöihin
- Hammasta purren selittää asia uudelleen
- Tai vain pistää linkki haulla löydettyyn 2kk vanhaan topiciin ja sanoa liittää mukaan hakusana millä se löytyi
Koska tämän kilometrin pituisen viestin jo aloitin niin jatketaan sitä toisella esimerkillä:
Niilo "Nyyppä" alkaa maalata ensi figuaan, mutta heti menee sormi suuhun: foorumilta nopesti lukaisee että figu kannattaa pohja maalata ja sen Niilo onkin jo tehnyt mutta mitäs nyt? Millä väreillä figu kannattaisi maalata? Voisiko... voisiko väri vaikuttaa jotenkin figun sääntöihin? Armeijakirjassahan näytettiin miten eri liskot "tulisi" maalata jos niillä on jokin tietty blessing ja eri Marine chapterilla on omat värinsä.
Joten takaisin foorumille toteaa Niilo ja kirjoittaa viestin miettien kovasti samalla että vaikuttaako väri sääntöihin ja silloinhan viesti tulee muotoon "millä X:sän saa maalata" vaikka hän haluaisi tietää:
- mitkä värit kyseiselle armeijalle/figulle sopivat noin fluffia ajatellen... eihän ne nyt pinkkejä voi olla!
- vaikuttaako väritys jotenkin sääntöihin, jos niin miten?
Eli sen verran paljon meni nyt tältä "sedältä" rautalankaa että kaikki varmaankin tajusivat pointtini. Uudet käyttäjät eivät ajattele niinkään paljon sitä että miten heidän viestinsä olisi parhaiten ymmärrettävissä vaan haluavat vain nopesti vastauksia heitä mietityttäviin asioihin. Jos tähän tilanteeseen jokin ratkaisu täytyisi löytää, kyllä kiitos minun puolestani, olisi ehdotukseni seuraava:
Molemmat ikäryhmät ("Naperot" ja "Patut") tulisivat molemmat vastaan ongelma tilanteissa:
- Patut laittaisivat haku tuloksia ja neuvoisivat haun käytössä
- Naperot pyrkisivät jättämään viesteistään pois ylimääräiset huutomerkit ja kirjoittamaan hieman lähemmäs kirjakieltä kuin mitä niiden kavereiden kanssa tulee tekstailtua ja mesessä kirjoitettua
- Kohdatessaan oudon viestin, jonka tarkoitus jää hämärän peittoon kirjottaisi Patu kaikki tiedot mitä hän tarvitsisi kysymykseen vastatakseen ja pyytäisi selventämään kysytäänkö nyt mielipidettä vai kenties kiveenkirjoitettua pyhän GW:een tekstiä
- Naperot pyrkisivät muistamaan miten hyvä viesti pitää kirjoittaa, mitä tietoja siihen täytyy laittaa ja miten se on mukava lukea
Kirjotin tarkoituksella noiden "Naperoiden" vaatimuksiin pyrkiä koska eikös me "aikuiset" olla niitä joiden pitäisi olla kärsivällisiä, ymmärtäväisiä ja esimerkillisiä ja "laspsille" annetaan mokia anteeksi, vaikka toinen "Napero" olisi saman mokan juuri äsken tehnytkin
Kärsivällisyyttä ihmiset! Kaikki sitä tarvitsee, minä etenkin.
Anteeksi jos joku loukkaantui/tekstissäni on virheitä/olen väärässä
En suinkaan itseäni ylistä ja omakehussa kieri vaan tarkoitan että olen aloittanut harrastuksen olessani ~15v ja nyt olen 18 ja kummasti se ajatusmaailma pakkaa muuttumaan näiden kolmen vuoden aikana, mistä uskon tämänkin "ongelma" johtuvan.
Esimerkki lienee paikallaan: Antti "Aikuinen" kohtaa pelissä ongelman johon hän ei ystäviensä kanssa löydä ratkaisua kirjasta ei mistään joten hän suuntaa koneelle ja foorumiin. Viestiinsä hän kirjoittaa:
- ongelman
- tilanteen jossa ongelma ilmeni
- mahdolliset sääntököhdat mitkä tilanteessa vaikuttavat
- erilliset ratkaisu vaihtoehdot jotka hän on järkeillyt
- mahdolliset sääntö "umpikujat" jotka on tutkittu
Tilanne selviää lukialle, teksti on sujuvaa, turhia viestejä ei tarvitse lähettää ja ratkaisu ongelmaan todennäköisesti löytyy.
2kk päästä Niilo "Nyyppä" kohtaa saman ongelman, hän joutuu paniikkiin kun kirjasta ei sääntöä tilanteeseen löydy tai kaksi sääntöä jopa kumoavat toinen toisiaan eikä voi olla varma kumpi on pätevä, Niilo ryntää koneelle ja kirjautuu foorumille miettii viisi sekuntia mihin alueelle viesti pitäisi iskeä ja valitsee todennäköisesti väärän. Hädässään Niilo kirjoittaa viestiin nopeasti tilanteen missä hän on "voiks X lyyä Y:tä jos sillä on Z" hädässään Niilo unohtaa vielä otsikon ja kun kone sitä alkaa tivaamaan kirjoittaa Niilo nopesti "APUA!!!!!!!!111".
Nyt saapuu foorumille Antti, joka jo otsikon nähdessään lyö itseään kämmenellä otsaan, luettuaan viestin Antilla on vaihto ehtoja:
- Suuttua ja jättää moinen viesti huomiotta
- Suuttua ja sättiä Niiloa kaikesta mahdollisesta, korkeintaan huomauttaa että aiheesta on keskusteltu viimeksi 2kk sitten ja ehkä vielä pläjäyttää linkki foorumin sääntöihin
- Hammasta purren selittää asia uudelleen
- Tai vain pistää linkki haulla löydettyyn 2kk vanhaan topiciin ja sanoa liittää mukaan hakusana millä se löytyi
Koska tämän kilometrin pituisen viestin jo aloitin niin jatketaan sitä toisella esimerkillä:
Niilo "Nyyppä" alkaa maalata ensi figuaan, mutta heti menee sormi suuhun: foorumilta nopesti lukaisee että figu kannattaa pohja maalata ja sen Niilo onkin jo tehnyt mutta mitäs nyt? Millä väreillä figu kannattaisi maalata? Voisiko... voisiko väri vaikuttaa jotenkin figun sääntöihin? Armeijakirjassahan näytettiin miten eri liskot "tulisi" maalata jos niillä on jokin tietty blessing ja eri Marine chapterilla on omat värinsä.
Joten takaisin foorumille toteaa Niilo ja kirjoittaa viestin miettien kovasti samalla että vaikuttaako väri sääntöihin ja silloinhan viesti tulee muotoon "millä X:sän saa maalata" vaikka hän haluaisi tietää:
- mitkä värit kyseiselle armeijalle/figulle sopivat noin fluffia ajatellen... eihän ne nyt pinkkejä voi olla!
- vaikuttaako väritys jotenkin sääntöihin, jos niin miten?
Eli sen verran paljon meni nyt tältä "sedältä" rautalankaa että kaikki varmaankin tajusivat pointtini. Uudet käyttäjät eivät ajattele niinkään paljon sitä että miten heidän viestinsä olisi parhaiten ymmärrettävissä vaan haluavat vain nopesti vastauksia heitä mietityttäviin asioihin. Jos tähän tilanteeseen jokin ratkaisu täytyisi löytää, kyllä kiitos minun puolestani, olisi ehdotukseni seuraava:
Molemmat ikäryhmät ("Naperot" ja "Patut") tulisivat molemmat vastaan ongelma tilanteissa:
- Patut laittaisivat haku tuloksia ja neuvoisivat haun käytössä
- Naperot pyrkisivät jättämään viesteistään pois ylimääräiset huutomerkit ja kirjoittamaan hieman lähemmäs kirjakieltä kuin mitä niiden kavereiden kanssa tulee tekstailtua ja mesessä kirjoitettua
- Kohdatessaan oudon viestin, jonka tarkoitus jää hämärän peittoon kirjottaisi Patu kaikki tiedot mitä hän tarvitsisi kysymykseen vastatakseen ja pyytäisi selventämään kysytäänkö nyt mielipidettä vai kenties kiveenkirjoitettua pyhän GW:een tekstiä
- Naperot pyrkisivät muistamaan miten hyvä viesti pitää kirjoittaa, mitä tietoja siihen täytyy laittaa ja miten se on mukava lukea
Kirjotin tarkoituksella noiden "Naperoiden" vaatimuksiin pyrkiä koska eikös me "aikuiset" olla niitä joiden pitäisi olla kärsivällisiä, ymmärtäväisiä ja esimerkillisiä ja "laspsille" annetaan mokia anteeksi, vaikka toinen "Napero" olisi saman mokan juuri äsken tehnytkin
Kärsivällisyyttä ihmiset! Kaikki sitä tarvitsee, minä etenkin.
Anteeksi jos joku loukkaantui/tekstissäni on virheitä/olen väärässä
-
Stenvall
No joo... minä en ainakaan puhuisi Sotun tason laskusta. Ainakaan mitenkään pysyvästä/dramaattisesta sellaisesta.
Itse olen tuon reilun vuoden täällä pyörinyt, ja olen ollut tyytyväinen koko foorumiin (sekä myös muuhun sivustoon, mm. artikkeleista on löytynyt pajon hyödyllistä tietoa). Alkuaikoina enemmän tai vähemmän nyyppänä oli käytössä lähinnä modeemiyhteys, ja oli päivän kohokohta päästä sukeltamaan puoleksi tunniksi warhammerin ihmeellisen maailman vielä ihmeellisempään internet-foorumielämään
. Nyttemmin laajakaistan tultua mukaan kuvioihin täytyy sanoa, että tilanne on muuttunut jopa parempaan suuntaan. Kokemuksen kartuttua voi kirjoitella mm. vastauksia noihin "naperoiden" "miten boltterilla ammutaan?"- kysymyksiin (kyllä, itselläni riittää kärsivällisyyttä noihin vastaamiseen kun ovat nuo aloitusajat vielä tuoreessa muistissa) ja joskus pistää vähän syvällisempääkin kommenttia.
Ja vaikka onhan foorumin tasossa ajoittaisia ja vähän pitempiäkin notkahduksia tullut, aina se on ennemmin tai myöhemmin noussut. Tämän muistaen palaan edelleen joka päivä ihmettelemään Weekkiksen luomusta
.
Ja nämä havainnot siis vain reilun vuoden mukanaololla. Niin että mielestäni "naperoiden" eikä kenenkään muunkaan tarvitsisi huolestua vaikka joskus täällä aika kuollutta olisikin.
Itse olen tuon reilun vuoden täällä pyörinyt, ja olen ollut tyytyväinen koko foorumiin (sekä myös muuhun sivustoon, mm. artikkeleista on löytynyt pajon hyödyllistä tietoa). Alkuaikoina enemmän tai vähemmän nyyppänä oli käytössä lähinnä modeemiyhteys, ja oli päivän kohokohta päästä sukeltamaan puoleksi tunniksi warhammerin ihmeellisen maailman vielä ihmeellisempään internet-foorumielämään
Ja vaikka onhan foorumin tasossa ajoittaisia ja vähän pitempiäkin notkahduksia tullut, aina se on ennemmin tai myöhemmin noussut. Tämän muistaen palaan edelleen joka päivä ihmettelemään Weekkiksen luomusta
Ja nämä havainnot siis vain reilun vuoden mukanaololla. Niin että mielestäni "naperoiden" eikä kenenkään muunkaan tarvitsisi huolestua vaikka joskus täällä aika kuollutta olisikin.
Jos asut Hervannan kulmilla tai Mouhijärvi-Hämeenkyrö-akselilla (tai lähiseudulla) ja pelaat fabaa/40k:ta/harrastat muuta oheistoimintaa tai roolipelejä, ota yhteyttä jos olet peliseuran tarpeessa.
Itse en tason muuttumisesta voi paljoa sanoa, sillä en ole niin kauaa jäsenenä ollut. Ja myönnän että me nyypät teemme paljon tyhmiä virheitä ja kysymyksiä. (kyllä olen itsekin aloittanut pelin hyvin vähän aikaa sitten) Mutta muistakaa vanhat ja viisaammat kaikki aloittavat nyyppänä. Hieman kliseistä mutta oli pakko sanoa
. Mutta ei se haun käyttäminen niin vaikeaa ole joten siitä olen kanssanne täysin samaa mieltä.
"Another day nearer the battle,
So drink up my lads and look brave,
'Cos every day nearer the battle
Is another day nearer the grave."
So drink up my lads and look brave,
'Cos every day nearer the battle
Is another day nearer the grave."
Minä en ole havainnut pahemmin muutosta. En vieraillut täällä kovin usein niihin aikoihin kun Sotuun liityin, mutta kyllä silloinkin (2002-2003) täältä niitä taulapäitä/uusavuttomia/sisälukutaidottomia löytyi. Jossain vaiheessa tässä edellisen vuoden aikana tuntui kuin tänne olisi yhtäkkiä iskenyt jonkinlainen "peelojen" aalto - kaikenlaisia typeriä viestejä ilmaantui vähän väliä - mutta ehkä se johtui vain siitä että niihin aikoihin aloin seurata Sotua aktiivisemmin, ja aloin siksi havaita em. roskaviestejä yhä enemmän.
Sotavasaran ulkoasu ja sisältö on parantunut huomattavasti näiden vuosien aikana - nykyään tämä näyttää jo oikein hienolle, ja kaikille avoin Galleria varsinkin on mukava ominaisuus.
Mielestäni Sotavasara on kuitenkin erittäin hyödyllinen paikka suomalaiselle figupelaajalle - muita varteenotettavia suomenkielisiä (ja näin laajoja) figufoorumeita kun ei taida ollakaan. Täältä saa monesti uusia ideoita armeijan kasaamiseen, maalaamiseen, konvertoimiseen ja fluffin kyhäämiseenkin, ja OMV-palsta on erittäin hyvä keino hankkia nappeja halvalla.
Kyllä täällä ihan mielellään keskustelee.
Sotavasaran ulkoasu ja sisältö on parantunut huomattavasti näiden vuosien aikana - nykyään tämä näyttää jo oikein hienolle, ja kaikille avoin Galleria varsinkin on mukava ominaisuus.
Mielestäni Sotavasara on kuitenkin erittäin hyödyllinen paikka suomalaiselle figupelaajalle - muita varteenotettavia suomenkielisiä (ja näin laajoja) figufoorumeita kun ei taida ollakaan. Täältä saa monesti uusia ideoita armeijan kasaamiseen, maalaamiseen, konvertoimiseen ja fluffin kyhäämiseenkin, ja OMV-palsta on erittäin hyvä keino hankkia nappeja halvalla.
Kyllä täällä ihan mielellään keskustelee.
- Machiavelli
- Peliporukkavalvoja
Aika naurettava ketju, vaihteeksi. Hyvä tapa nostaa "laskenutta tasoa".
Mikä olikaan sotavasaran tarkoitus alunperin? Joku eliitti kerhomainen hifistely, vai koko kansan hammeri foorumi?
Koko kansa käsittää kuitenkin myös ihmisiä, joista et välttämättä niin tykkää, mutta joudut pakostakin elämään heidän kanssaan. Ottakaa nyt järki käteen ja lopettakaa jo se ruikuttaminen.
Mikä olikaan sotavasaran tarkoitus alunperin? Joku eliitti kerhomainen hifistely, vai koko kansan hammeri foorumi?
Koko kansa käsittää kuitenkin myös ihmisiä, joista et välttämättä niin tykkää, mutta joudut pakostakin elämään heidän kanssaan. Ottakaa nyt järki käteen ja lopettakaa jo se ruikuttaminen.
Sincerely yours, Machiavelli.
Warning: the above note may contain sarcasm, please read with care.
Warning: the above note may contain sarcasm, please read with care.
- makkarafolio
Itse luulen sotun tason laskeneen, mutta tiedän, ettei se ole sitä. Olen päässyt vahingossa vähän konkarisoitumaan ja siihen pisteeseen, jossa uudet jännittävät topikit tuntuvat hävinneen. Foorumi ei tarjoa minulle mitään uutta. Tunnen yhä vähemmän nimimerkkejä. Viestejä tulee laitettua yhä vähemmän ja käyntikerratkin ovat harventuneet.
Tunnelmamusiikkia, anna palaa Frank!
Mutta jos ajattelee, että mitä olisi Suomen figumaailma ilman sotavasaraa tai muuta vastaavaa, tulee hyvin tyytyväinen olo. Kuinka monet hyvät kaupat olenkaan tehnyt OMV:n kautta, kuinka paljon se merkitseekään, kun saa ensimmäisen novellin tai taisteluraportin julkaistua ja mahdollisesti satoja lukijoita sille.
Lisäksi "yleinen mielipide", jonka määrittelee ihmiset eikä yhtiöt, on hyvin tärkeä. On ikäänkuin suomen "virallinen" sääntötulkintakeskus. Onhan se totta, että useimmiten tuhat ihmistä on lähempänä oikeaa tulkintaa, kuin kaksi aloittelevaa kielitaidotonta poikaa, jotka luulevat gw:n peleillä ja maalaisjärjellä olevan jotain yhteistä.
Vanhimmilla käyttäjillä lienee sellainen "maailman vanhin" -olo. Kun joku on maailman vanhin, kukaan niistä ihmisistä, jotka elivät kun se syntyi, ei enää elä. Maailmasta vieraantuu. Vielä tälläista fiilistä ei varmasti pääse syntymään foorumin nuoren iän vuoksi, mutta muutaman vuoden päästä konkarit eivät löydä kotiaan täältä.
Ja se mitä puhutaan aloittelijoista, Lok'har on täysin oikeassa. Molempien osapuolten tulisi tulla vastaan. En osaa sijoittaa itseäni vielä kumpaankaan ryhmään.
Tunnelmamusiikkia, anna palaa Frank!
Mutta jos ajattelee, että mitä olisi Suomen figumaailma ilman sotavasaraa tai muuta vastaavaa, tulee hyvin tyytyväinen olo. Kuinka monet hyvät kaupat olenkaan tehnyt OMV:n kautta, kuinka paljon se merkitseekään, kun saa ensimmäisen novellin tai taisteluraportin julkaistua ja mahdollisesti satoja lukijoita sille.
Lisäksi "yleinen mielipide", jonka määrittelee ihmiset eikä yhtiöt, on hyvin tärkeä. On ikäänkuin suomen "virallinen" sääntötulkintakeskus. Onhan se totta, että useimmiten tuhat ihmistä on lähempänä oikeaa tulkintaa, kuin kaksi aloittelevaa kielitaidotonta poikaa, jotka luulevat gw:n peleillä ja maalaisjärjellä olevan jotain yhteistä.
Vanhimmilla käyttäjillä lienee sellainen "maailman vanhin" -olo. Kun joku on maailman vanhin, kukaan niistä ihmisistä, jotka elivät kun se syntyi, ei enää elä. Maailmasta vieraantuu. Vielä tälläista fiilistä ei varmasti pääse syntymään foorumin nuoren iän vuoksi, mutta muutaman vuoden päästä konkarit eivät löydä kotiaan täältä.
Ja se mitä puhutaan aloittelijoista, Lok'har on täysin oikeassa. Molempien osapuolten tulisi tulla vastaan. En osaa sijoittaa itseäni vielä kumpaankaan ryhmään.
Sotun taso nousee ja laskee sitä mukaan mitä tänne kirjoitetaan. Minäkin katselin ensimmäisiä viestejäni, ja täytyy myöntää, että oi sitä häpeää. Löysin muutamia vanhoja omia neuvojani (:)) muille kuten "kuka idiootti käyttää kotkia sotakoneiden tuhoamiseen?"
tai ihan muuten vaan kommentteja: "wood elffeille takas 36" range!!!!!!"
Niin. Eli mielipiteeni on, että sotavasara vain hieman muuttuu sitä mukaa, kun kirjoittajat muuttuu. Uudet tuulet eivät aina ole kaikille sitä mieluisinta. Lisäksi jokainen vielä itsekkin muuttuu, ja saattaa ehkä olla, että sama mikä kiinnostaa 12 vuotiasta, ei enää kiinnosta 23 vuotiasta.
Niin. Eli mielipiteeni on, että sotavasara vain hieman muuttuu sitä mukaa, kun kirjoittajat muuttuu. Uudet tuulet eivät aina ole kaikille sitä mieluisinta. Lisäksi jokainen vielä itsekkin muuttuu, ja saattaa ehkä olla, että sama mikä kiinnostaa 12 vuotiasta, ei enää kiinnosta 23 vuotiasta.
niin... tänäänkin...
Juuri tätähän minäkin yritin sanoa joten ehkä meidän vanhusten täytyy ymmärtää tätä nuorisoa, mutta toisaalta täytyyhän nuorempienkin osata käyttäytyä ovathan he nyt "isojen poikien hiekkalaatikolla"hawkeye kirjoitti:Sotun taso nousee ja laskee sitä mukaan mitä tänne kirjoitetaan. Minäkin katselin ensimmäisiä viestejäni, ja täytyy myöntää, että oi sitä häpeää. Löysin muutamia vanhoja omia neuvojani (:)) muille kuten "kuka idiootti käyttää kotkia sotakoneiden tuhoamiseen?"
Tiedän, en ole kirjoitellut tänne aikoihin ja taso on kieltämättä voinut laskea, jopa radikaalisti
. Olen pahoillani.
Sitten puhutaan oikea mielipide, huomaa ylläoleva vitsi.
Sotun taso laskenut? Ei suinkaan. Samaa tasoa täällä ollaan, eri asiallista ja mielenkiintoista keskustelua. Aloittelijat kysyvät edelleen samoja kysymyksiä, vanhemmat käyttäjät keskustelevat kokemuksensa avulla laajemmin, mutta samanlaista se on kuin esim. vuosi sitten. Käyttäjät ovat vain muuttuneet.
Nyt kun kaikki, pääasiassa kaikki minun tuntemani ja jopa ''nettikavereinakin'' (No ei ehkä kavereita, enhän tunne kunnolla. Hyvää läppää ja hauskaa meininkiä oli ^^) pitämäni ihmuiset Tarina-osastolla ovat hiljentyneet kuin mykät konsanaan, oma mielenkiintoni on nollassa. Ei vain huvita yksinkertaisesti keskustella mistään uusien ihmisten kanssa ja yleisempää keskustelua niiden ihmisten kanssa, joita olen täällä oppinut tuntemaan, ei pysty harrastamaan. Figut ovat harrastukseni, mutta minulle puheenaiheet ovat jo jauhettu.
Ja tuo EI sitten ollut mikään pyyntö tai valitus, että Sotuun öffialueita, tai muuta (Olisi tosin mukavaa
), vaan toteamus, että tämä on figufoorumi ja en tällä hetkellä ole kykenevä mielenkiintoisen keskusteluun muiden kanssa. Öffi pysyköön muualla, jos foorumin säännöissä niin lukee.
Myös mielenkiinto figuihin on jossain määrin laskenut, World of Warcraft pääsyynä
.
Jos foorumien taso olisi laskenut, mitä se ei ole, niin voisin syyttää vain itseäni, kun en yritä edes herättää keskustelua mistään. Syytän itseäni ja mielenkiinnottumuuttani asioihin tällä hetkellä.
Sitten puhutaan oikea mielipide, huomaa ylläoleva vitsi.
Sotun taso laskenut? Ei suinkaan. Samaa tasoa täällä ollaan, eri asiallista ja mielenkiintoista keskustelua. Aloittelijat kysyvät edelleen samoja kysymyksiä, vanhemmat käyttäjät keskustelevat kokemuksensa avulla laajemmin, mutta samanlaista se on kuin esim. vuosi sitten. Käyttäjät ovat vain muuttuneet.
Nyt kun kaikki, pääasiassa kaikki minun tuntemani ja jopa ''nettikavereinakin'' (No ei ehkä kavereita, enhän tunne kunnolla. Hyvää läppää ja hauskaa meininkiä oli ^^) pitämäni ihmuiset Tarina-osastolla ovat hiljentyneet kuin mykät konsanaan, oma mielenkiintoni on nollassa. Ei vain huvita yksinkertaisesti keskustella mistään uusien ihmisten kanssa ja yleisempää keskustelua niiden ihmisten kanssa, joita olen täällä oppinut tuntemaan, ei pysty harrastamaan. Figut ovat harrastukseni, mutta minulle puheenaiheet ovat jo jauhettu.
Ja tuo EI sitten ollut mikään pyyntö tai valitus, että Sotuun öffialueita, tai muuta (Olisi tosin mukavaa
Myös mielenkiinto figuihin on jossain määrin laskenut, World of Warcraft pääsyynä
Jos foorumien taso olisi laskenut, mitä se ei ole, niin voisin syyttää vain itseäni, kun en yritä edes herättää keskustelua mistään. Syytän itseäni ja mielenkiinnottumuuttani asioihin tällä hetkellä.