Metalli hahmojen liimausta epoxilla
-
Metsästäjä
Metalli hahmojen liimausta epoxilla
Tässä äsken liimasin Ogre Tyrannin Epox liima sekoituksella. Liimatessani tuli mieleen että onko kukaan muu kokeillut tällaista tapaa? vai käyttääkö kaikki vain pikaliimaa?
onhan tuota tullut kokeiltua. Ei nyt mitään erityistä. Erityisesti muovifiguihin täysin mahdoton, sillä figun osia ei pysty sitten koskaan repimään ollenkaan irti. Noh, joihinkin metalli figuureihin tätä voi soveltaa, mutta mielestäni pikaliima (minä käytän geelimäistä) on käytännöllisempi.
niin... tänäänkin...
-
Goblinisti
- Viesti:
Tuleehan tuota käytettyä, aivan ehdoton suurilla pinnoilla ja alustaan liimaamissani kivissä. Ongelmana vain tahmaisuus ja se, että kyseinen aine annosteltava suurissa klimpeissä. Tämä tosin on valmistajakohtaista, esimerkiksi Strong Epoxy niminen aine on hankalampaa käyttää kun Bison-merkkinen vastaava aine.
Bison tosin haisee infernaalisen pahalle, tulee vedet silmistä, kun mokomalla lutraa. Lisäksi aineesta tulee vitivalkoista ja klimppistä joutuessaan kosketuksiin veden kanssa.
Bison tosin haisee infernaalisen pahalle, tulee vedet silmistä, kun mokomalla lutraa. Lisäksi aineesta tulee vitivalkoista ja klimppistä joutuessaan kosketuksiin veden kanssa.
- Henri Ketonen
-
Stenvall
Kyllä, ainakin mitä minä olen kokeillut, se liimaa metallinkin pitävästi kiinni. Kerran epätoivoisena löysin laatikosta PlasticPuddingin Super Epoxya. Kokeilin, ja se toimi! Pakkauksessa lukee: "Kyllin vahva kestämään auton painon 5 min kuivumisen jälkeen". En usko kuitenkaan, että se on riittävästi pelifigulle minun käytössä, mutta pian se nähdään, kun pääsevät kentälle.Henri Ketonen kirjoitti:Mitä? Onko jotain metallia liimaavaa, mikä pysyy? Siis ihan oikeasti pysyy? Käykö se pieniin, noin mariinin kokoisiin figuihin?
Viimeksi muokannut Stenvall, Ti 03.05.2005 20:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Goblinisti
- Viesti:
Käy, mutta mukaan kannattaa varata paljon hammastikkuja ja vettä, annostelu on todella hankalaa ja aina siihen tikkuun tarttuu liikaa ainetta, jota koitat epätoivon vimmalla pyyhkiä jonnekkin. Lisäksi aineen ongelma erittäin pitkä kuivukisaika. Vuorokausi, eikä riitäkkään.
Aine kuivuu GSn tapaan kumimaiseksi ja kun sen on kerran saanut kiinni, se kyllä pysyy. Lisäksi aine on (pakkauksen mukaan) erittäin vahvaa myrkkyä.
Aine kuivuu GSn tapaan kumimaiseksi ja kun sen on kerran saanut kiinni, se kyllä pysyy. Lisäksi aine on (pakkauksen mukaan) erittäin vahvaa myrkkyä.
- Henri Ketonen
Itseasiassa näin on. Olen nähnyt moisen tapauksen. Tosin sitä kuivutettiin vähän pidempään kuin 5 min.Stenvall kirjoitti: Pakkauksessa lukee: "Kyllin vahva kestämään auton painon 5 min kuivumisen jälkeen". En usko kuitenkaan, että se on riittävästi pelifigulle minun käytössä, mutta pian se nähdään, kun pääsevät kentälle.
Tuota ainettahan ei saisi tunkea mihin sattuu. Se kitistyy hieman kuivuessaan ja jos esimerkiksi liimaatte auton tuulilasiin sisäpeilin kiinni epoxilla, se rikkoo tuulilasin kitistyessään. Sen verta kovat voimat siinä on. Siltä pohjalta miettikää mihin sitä tungette.
Ja myrkkyähän se on. Suositellaan erittäin hyvää tuuletusta kun käytätte epoxiliimoja.
henri ketonen 2 komponenttiliima on periaatteessa sama ku epoxi. Se on vaan eri kutsumanimi. Ja ite oon tehny silleen että jos vaikka demoniprinsessan käden oon laittanu sillä niin oon sitä liimaa laittanu siihen (se on aika semmosta tahmeeta) ja sitte asetellu sen figun nojaamaan sitä vasten maalipurkeilla jne tukemalla jolla saan sen pysymään pystyssä ja nojaamaan siihen käteen. Sitte yleensä aamulla oon vasta ottanu pois. Eli kandee antaa sen liimautua tunteja jotta se pysyy kunnolla kiinni eikä rupea pikkuhiljaa vaihtamaan asentoa.
- Warboss Gurmug
-
Goblinisti
- Viesti:
2-komponenttiliima = epoxiliima = Kahdesta osasta koostuva liima. Usein pakkaus on pitkulainen ja koostuu kahdesta vierekkäisestä putkesta, joissa komponentin majailevat. Päässä on mäntä, jota painamalla kumpaakin osaa tulee 50-50. Nämä sitten kipataan jollekin alustalle. Sitten keko vain sekoitetaan tasaisen väriseksi aineeksi, joka alkaa kemiallisen reaktion seurauksena kovettua.Henri Ketonen kirjoitti:Mitään ohjeita tälläisen käyttämiseen? Kuulostaa kyllä ihan hyvältä. Pitäisikö figun palaset jotenkin sitoa koko kuivumisajaksi?
Kysynpä samalla, että mitä on 2-komponenttiliima?
Liimoja on monlaisia. Esmierkiksi Bisonilla on 5 min-pikaepoxi, sekä pari euroa halvempi perusepoxi, joka kuivuu 24 tunnissa, puhumattakaan erikoisemmista, nahan, muovin yms. liimoista.
Ja kyllä, osat kannattaa sitoa, tai ainakin pitää paikallaan.
Mistä ihmeestä tätä oikein saa? Ihmiset sanovat että loytyy vaikka marketista, mutta itse en löytänyt sieltä, tiimarista, enkä edes model shopista(tai mikälie "askartelun erikoisliike" kasaniemessä)Warboss Gurmug kirjoitti:Oikeasti tuohon toimii Super attack liima.Henri Ketonen kirjoitti:Mitä? Onko jotain metallia liimaavaa, mikä pysyy? Siis ihan oikeasti pysyy? Käykö se pieniin, noin mariinin kokoisiin figuihin?
To be Ulverized...
Oman löysin rautakaupasta. Kysele tiskiltä, jos saat päänpyöritystä niin kysy syanoakrylaattia. Mainittakoon, että ainakin Super Attakista löytyy sekä geelimäinen että litkumainen versio.applepie kirjoitti:Mistä ihmeestä tätä oikein saa? Ihmiset sanovat että loytyy vaikka marketista, mutta itse en löytänyt sieltä, tiimarista, enkä edes model shopista(tai mikälie "askartelun erikoisliike" kasaniemessä)
Oma kysymys väliin. Miten paljon epoksiliima valuu rakoihin? Toimisiko osien kevyt kiinnitys ensin pikaliimalla, ja sitten kunnon lontraus epoksilla?
-
Goblinisti
- Viesti:
Itse en suosittelisi. Ainakin minun käyttämäni liimat täyttävät, mutta näin piwnwn mittakaavan asioissa on vaikeaa ellei mahdotonta saada liima koloon peittämättä suurinta osaa ksityiskohdista.Largo kirjoitti:Miten paljon epoksiliima valuu rakoihin? Toimisiko osien kevyt kiinnitys ensin pikaliimalla, ja sitten kunnon lontraus epoksilla?
Voithan tietysti koittaa tehdä "epoximutaa," niiin kuin minä joskus. Blisterin kanteen sekoitettua epoxia ja vettä. Tiedän, aine ei ole vesiohenteista mutta siitäkin huolimatta aine kevenee ja sen käsittely saattaa hieman helpottua.
Kannattaa kuitenkin olla varovainen, itse tuhosin kerran yhden paidan tällä menetelmällä.
-
Skalf Blackhammer
- Viesti:
-
Goblinisti
- Viesti:
Ookoo. Kiitos vihjeistä.Goblinisti kirjoitti:Itse en suosittelisi. Ainakin minun käyttämäni liimat täyttävät, mutta näin piwnwn mittakaavan asioissa on vaikeaa ellei mahdotonta saada liima koloon peittämättä suurinta osaa ksityiskohdista.
Voithan tietysti koittaa tehdä "epoximutaa," niiin kuin minä joskus. Blisterin kanteen sekoitettua epoxia ja vettä. Tiedän, aine ei ole vesiohenteista mutta siitäkin huolimatta aine kevenee ja sen käsittely saattaa hieman helpottua.
Kannattaa kuitenkin olla varovainen, itse tuhosin kerran yhden paidan tällä menetelmällä.
- Satanic Bunny
Onko kukaan kokeillu kasata Necron Wraithiä epoxilla? Omani ei pysy tavallisen "metalliliiman" avulla kasassa ollenkaan ja olen harkinnut epoxin käyttöä. Jos jollain on/on ollut samanlainen ongelma niin voisitteko kertoa auttaako se epoxi.
Remember remember the fifth of November
Gunpowder, treason and plot.
I see no reason why gunpowder, treason
Should ever be forgot...
Gunpowder, treason and plot.
I see no reason why gunpowder, treason
Should ever be forgot...