"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Sotun taso laskenut? Mitä mieltä olette?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Lok'har

Viesti Kirjoittaja Lok'har »

lukaisin nuo sotun säännöt ja huomasin että siellähän tuo ratkaisu onkin, eli ne meistä jotka tuntevat että foorumi on täynnä typeriä kakaroita lukekoon kolmesti kohdat:
Weekender/Weekis/Mattin/tai miksi se pipipää itseään nykyään sitten tykkääkin kutsua :D kirjoitti:Mihin Sotavasarassa pitäisi pyrkiä:

- Olemaan ystävällinen, vaikka välillä hankalaa onkin

Mitä ei saa tehdä Sotavasarassa:

- Kiusata/bashata/flamettaa/haukkua/dissata/youpickyourword toisia foorumin käyttäjiä

- Käyttäjämoderoida. Tarkoittaa lyhyesti sitä, että huomautat käyttäjille asioista joista moderaattorit huomauttavat (OMV-alueen topicit/viestien laatu/aiheen väärä paikka foorumilla jne).

Mutta eikös se ole niin että kun tullaan uuteen porukkaan leikkimään(sitähän me täällä kaikki teemme, leikkihän tämä vain on ;) ) niin pelataan sen porukan säännöillä johon tullaan eli uudet käyttäjät muistakaahan pipipäämme sanat:
se tyyppi joka tätä paikkaa pitää pystyssä kirjoitti: Mihin Sotavasarassa pitäisi pyrkiä:

- Kirjoittamaan selvää suomen kieltä (Huom! Kirjakieli on täysin eri asia kuin selkeä kirjoitus, eli sis. kappalejaot, isot alkukirjaimet ja välimerkit).

- Itsenäiseen ajatteluun. Tämähän se tuppaa nykyään olemaan se hankalin asia käyttäjille.

- Kirjoittamaan omalle aiheelle semmoinen otsikko, mistä suoraan näkee mitä aihe koskee. (Tämä on enemmänkin pakko kuin vain pyrkimyksen kohde).

Mitä Sotavasarassa pitää tehdä:

- Käyttäytyä kunnolla.

Mitä ei saa tehdä Sotavasarassa:

- Nostaa vanhoja topiceja/aiheita/threadeja joihin sinulla ei ole mitään todella uutta sanottavaa

- Et todellakaan saa sanoa "Ihan hieno..." -kommenttia monta kuukautta sitten postitettuun kuvaan galleriassa, joka on jo painunut sivulle 5+
eiköhän tämä ole tässä, käytätykää nuoremmat sen mukaan että täällä on vanhempiakin ihmisiä ja käytäydytään me patut ikämme mukaisesti ;)

-kiitos
Matti N
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Matti N »

@Lok'har:

Olen otettu. Ehkä paras signature kenelläkään tähänmennessä.

;)
Blackguard

Viesti Kirjoittaja Blackguard »

Mattin kirjoitti:@Lok'har:

;)
Se sisältää kuitenkin vain aivojensyöntiä ;)
"Jazz on imperialistien ideologinen ase vallankumouksellisten kansojen degeneroimiseksi." - Kim Il Sung
chokka

Viesti Kirjoittaja chokka »

makkarafolio kirjoitti:Itse luulen sotun tason laskeneen, mutta tiedän, ettei se ole sitä. Olen päässyt vahingossa vähän konkarisoitumaan ja siihen pisteeseen, jossa uudet jännittävät topikit tuntuvat hävinneen. Foorumi ei tarjoa minulle mitään uutta. Tunnen yhä vähemmän nimimerkkejä. Viestejä tulee laitettua yhä vähemmän ja käyntikerratkin ovat harventuneet.
Talta myos minusta tuntuu. Kun kiintoisia topikkeja ei enaan ilmestyny ryhdyin seuraamaan vain yleisia keskusteluja ja galleriaa. Lopulta tamakin alkoi kayda yksitoikkoiseksi ja jatin vierailun hyvin harvaan. Naina harvoina kertoina kun sotussa vierailin, tutkiskelin vahan meininkia ja selailin foorumia, ajattelin etta apua. Lahes jokaisen palstan etusivulla oli lahes liioittelematta puolet topikeista lukossa. Nimimerkitkin aivan tuntemattomia. Niin, uusi sukupolvi on loytanyt harrastuksen ja nyt kaydaan taas lapi ne asiat joita joskus muinoin puitiin. Itsehan en sita sotun alkuperaiskansaa ole, joten en tieda mita asioita taalla silloin aikojen alussa kasiteltiin, mutta kun itse kirjauduin foorumeille kaytiin lapi asioita jotka nyt ovat tulleet taas esille. Niin siis eihan taso ole laskenut vaan aiheita uusille topikeille ei nayta enaan oikeen loytyvan.

Eipa sotulla ole enaa minulle paljoakaan annettavaa ainakaan niin kauaa kun tamanhetkiset laitoikset ovat viela voimassa. Katsellaan sitten uuden laitoksen aikana uudestaan.
figunarkki

Viesti Kirjoittaja figunarkki »

Lok'har kirjoitti:Sotun taso on laskenut? Kyllä. Miksi? Oma tasoni on noussut.

En suinkaan itseäni ylistä ja omakehussa kieri vaan tarkoitan että olen aloittanut harrastuksen olessani ~15v ja nyt olen 18 ja kummasti se ajatusmaailma pakkaa muuttumaan näiden kolmen vuoden aikana, mistä uskon tämänkin "ongelma" johtuvan.
Esimerkki lienee paikallaan: Antti "Aikuinen" kohtaa pelissä ongelman johon hän ei ystäviensä kanssa löydä ratkaisua kirjasta ei mistään joten hän suuntaa koneelle ja foorumiin. Viestiinsä hän kirjoittaa:

- ongelman
- tilanteen jossa ongelma ilmeni
- mahdolliset sääntököhdat mitkä tilanteessa vaikuttavat
- erilliset ratkaisu vaihtoehdot jotka hän on järkeillyt
- mahdolliset sääntö "umpikujat" jotka on tutkittu

Tilanne selviää lukialle, teksti on sujuvaa, turhia viestejä ei tarvitse lähettää ja ratkaisu ongelmaan todennäköisesti löytyy.

2kk päästä Niilo "Nyyppä" kohtaa saman ongelman, hän joutuu paniikkiin kun kirjasta ei sääntöä tilanteeseen löydy tai kaksi sääntöä jopa kumoavat toinen toisiaan eikä voi olla varma kumpi on pätevä, Niilo ryntää koneelle ja kirjautuu foorumille miettii viisi sekuntia mihin alueelle viesti pitäisi iskeä ja valitsee todennäköisesti väärän. Hädässään Niilo kirjoittaa viestiin nopeasti tilanteen missä hän on "voiks X lyyä Y:tä jos sillä on Z" hädässään Niilo unohtaa vielä otsikon ja kun kone sitä alkaa tivaamaan kirjoittaa Niilo nopesti "APUA!!!!!!!!111".
Nyt saapuu foorumille Antti, joka jo otsikon nähdessään lyö itseään kämmenellä otsaan, luettuaan viestin Antilla on vaihto ehtoja:

- Suuttua ja jättää moinen viesti huomiotta
- Suuttua ja sättiä Niiloa kaikesta mahdollisesta, korkeintaan huomauttaa että aiheesta on keskusteltu viimeksi 2kk sitten ja ehkä vielä pläjäyttää linkki foorumin sääntöihin
- Hammasta purren selittää asia uudelleen
- Tai vain pistää linkki haulla löydettyyn 2kk vanhaan topiciin ja sanoa liittää mukaan hakusana millä se löytyi

Koska tämän kilometrin pituisen viestin jo aloitin niin jatketaan sitä toisella esimerkillä:

Niilo "Nyyppä" alkaa maalata ensi figuaan, mutta heti menee sormi suuhun: foorumilta nopesti lukaisee että figu kannattaa pohja maalata ja sen Niilo onkin jo tehnyt mutta mitäs nyt? Millä väreillä figu kannattaisi maalata? Voisiko... voisiko väri vaikuttaa jotenkin figun sääntöihin? Armeijakirjassahan näytettiin miten eri liskot "tulisi" maalata jos niillä on jokin tietty blessing ja eri Marine chapterilla on omat värinsä.
Joten takaisin foorumille toteaa Niilo ja kirjoittaa viestin miettien kovasti samalla että vaikuttaako väri sääntöihin ja silloinhan viesti tulee muotoon "millä X:sän saa maalata" vaikka hän haluaisi tietää:

- mitkä värit kyseiselle armeijalle/figulle sopivat noin fluffia ajatellen... eihän ne nyt pinkkejä voi olla!
- vaikuttaako väritys jotenkin sääntöihin, jos niin miten?

Eli sen verran paljon meni nyt tältä "sedältä" rautalankaa että kaikki varmaankin tajusivat pointtini. Uudet käyttäjät eivät ajattele niinkään paljon sitä että miten heidän viestinsä olisi parhaiten ymmärrettävissä vaan haluavat vain nopesti vastauksia heitä mietityttäviin asioihin. Jos tähän tilanteeseen jokin ratkaisu täytyisi löytää, kyllä kiitos minun puolestani, olisi ehdotukseni seuraava:

Molemmat ikäryhmät ("Naperot" ja "Patut") tulisivat molemmat vastaan ongelma tilanteissa:

- Patut laittaisivat haku tuloksia ja neuvoisivat haun käytössä
- Naperot pyrkisivät jättämään viesteistään pois ylimääräiset huutomerkit ja kirjoittamaan hieman lähemmäs kirjakieltä kuin mitä niiden kavereiden kanssa tulee tekstailtua ja mesessä kirjoitettua
- Kohdatessaan oudon viestin, jonka tarkoitus jää hämärän peittoon kirjottaisi Patu kaikki tiedot mitä hän tarvitsisi kysymykseen vastatakseen ja pyytäisi selventämään kysytäänkö nyt mielipidettä vai kenties kiveenkirjoitettua pyhän GW:een tekstiä
- Naperot pyrkisivät muistamaan miten hyvä viesti pitää kirjoittaa, mitä tietoja siihen täytyy laittaa ja miten se on mukava lukea

Kirjotin tarkoituksella noiden "Naperoiden" vaatimuksiin pyrkiä koska eikös me "aikuiset" olla niitä joiden pitäisi olla kärsivällisiä, ymmärtäväisiä ja esimerkillisiä ja "laspsille" annetaan mokia anteeksi, vaikka toinen "Napero" olisi saman mokan juuri äsken tehnytkin

Kärsivällisyyttä ihmiset! Kaikki sitä tarvitsee, minä etenkin.

Anteeksi jos joku loukkaantui/tekstissäni on virheitä/olen väärässä
Asiaa. Se mitä hommassa eniten kaivataan on ymmärrys. Useimmat newbiet eivät edes tajua mitä foorumille pitäisi kirjoittaa ja miten. Siksi vanhempien patujen pitäisi opastaa kokemattomia. Eivät nuoret Kuopiolaiset häröiliät tahalleen ihmisiä kiusää (nojoo Aplas, Darkki yms. tekevät sen kyllä tahalleen).
Itsekkin kun tänne foorumille eksyin en tarkalleen tienut mitä piti kirjoittaa ja miten. Vaikka olin lukenut säännöt. Mutta wanhukset ystävällisesti opastivat minua, ja nykyään olen kohtuullisen siedettävä käyttäjä (niille joiden koneet eivät jaksa näyttää avatar kuvaa ;) ).
Teonanacatl

Viesti Kirjoittaja Teonanacatl »

Mattin kirjoitti:@Lok'har:

;)
Mutta, minun signatureni on paljon houkuttelevampi. Sillä saadaan peelotkin lukemaan säännöt.
"Kuunnelkaa lapset Teonanacatlia, joka tietää asiasta
hieman kauemmin pelanneena..."
- Illumina
"Teonanacatl ounaa."
- Usermaatra
"Något sagt i latin låter djupt."
-Trad.
elector
Viesti:

Viesti Kirjoittaja elector »

Lol. Ennen tuota en ollutkaan katsellut allekirjoitustasi. ;)

Mutta Foorumin tasosta en mene mtään muuta sanomaan, kuin
että omalta osalta seuraaminen on jäänyt vähiin, ainoastaan Yleiset Keskustelut ja Turnaukset ja Pelikaverit ovat seurannan alla. Viestejäkään ei oikein tahdo syntyä, joku siihen kuitenkin vastaa.

Ja minä, joka en ole millään mittapuulla(taino, onhan näitäkin pelejä tullut aika paljon pelattua), minkään sortin patu. Uutta elinvoimaa. :D Vaikka armeijoita on kaikista kolmesta pääpelistä.
Headquarters -turnauksia jo vuodesta 2005.
8 järjestetyn turnauksen kokemuksella.
HQ - Laatupelit Avoin Yhtiö
http://www.headquarters.fi uudistunut sivusto!
EI POSTIKULUJA! KAIKKI MINIATYYRIT -20%!!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”