Apua maalin ohennukseen
Apua maalin ohennukseen
Eli kuten otsikko sanoo niin ongelmana on maalin ohennus. Eli millä ja missä (siis jos jotain astiaa tulisi käyttää) se tulisi tehdä kun kaikki maalausoppaat sanovat että ohenna mutta menetelmä nyt on vähän epäselväksi jäänyt.
"Another day nearer the battle,
So drink up my lads and look brave,
'Cos every day nearer the battle
Is another day nearer the grave."
So drink up my lads and look brave,
'Cos every day nearer the battle
Is another day nearer the grave."
-
hyytelöperuna
Kuten Hyytel sanoi, niin maalien ohennusta kannattaa useimmiten harjoittaa paletilla. Toisinaan kuitenkin maalit ovat jo purkissa niin jumalattoman paksuja, että on ihan suotavaa lurauttaa purkkiin vaikka millilitra vettä, tai esimerkiksi pipetillä lisätä niin kauan, että saa maalista hieman juoksevampaa. Lopullisen ohennuksen sitten joko pohjaväriksi, blendausväriksi, washiksi tai 'mehuksi' voi suorittaa paletilla.
Pensseliähän käytetään ihan puhtaasti pelkästään maalaukseen, joten se maalin siirto sekoitusalustalle on parempi siirtää esim pensselin toisella päällä tai jollain tikulla (kebakkotikut pesun jälkeen ovat toimivia, samoin ne ohuet pyöreät pienoismallispruetikut).
Kannattaa alussa kokeilla sitä ohennusta tippa kerrallaan, ja katsoa miten käy.
Kannattaa alussa kokeilla sitä ohennusta tippa kerrallaan, ja katsoa miten käy.
kyllä sitä pensselilläkin voi siirtää, jos huoltaa pensselinsä kunnolla jälkeenpäin sivellinsaippualla, jolloin niita akryylijämiä ei jää harjaksiin.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
No duh, tottakai sillä voi pyyhkiä vaikka takalistonsa, mutta onkohan tällä ohennuksen saloja opettelevalla jantterilla valmiudet/kiinnostus pestä pensselinsä sivellinsaippualla?Silveri kirjoitti:kyllä sitä pensselilläkin voi siirtää, jos huoltaa pensselinsä kunnolla jälkeenpäin sivellinsaippualla, jolloin niita akryylijämiä ei jää harjaksiin.
kaikilla pitäisi olla valmiudet/kiinnostus pestä pensselinsä sivellinsaippualla, jos haluaa säästää aivojaan, hermojaan, siveltimiään ja ennen kaikkea rahaa.
:
Niin, kaikki tosiaankin saavat sivellinsaippuaa. Itselläni ei ole ongelma, mutta tota möhnää kun ei myydä ainakaan Fantsussa eikä Harrasteessa, tai en siis ole törnmännyt siihen.
Kukan ei vielä tainnut mainita muita käteviä aineita? Pelkällä vedelä ohennus onnistuu kyllä, ja riittää varsin hyvin esim. armeijatason miniatyyrien maalaamiseen, mutta näin vinkkinä täytyy sanoa, että maaliin kannattaa lisätä mahdollisesti extenderiä/retarderia, eli kuivumista hidastavaa tököttiä, sekä pieni määrä saippuaa, jotta pintajännitys katoaa, tai siis pienenee. ITselläni on 1dl kippo hieman yli puolillaan hyvin vahvaa saippuavettä, jolla sitten ohennan. Pipetillä kun siirtää muutaman tipan vettä paletille, niin homma käy suhteellisen nopeasti ja vaivattomasti.
Kukan ei vielä tainnut mainita muita käteviä aineita? Pelkällä vedelä ohennus onnistuu kyllä, ja riittää varsin hyvin esim. armeijatason miniatyyrien maalaamiseen, mutta näin vinkkinä täytyy sanoa, että maaliin kannattaa lisätä mahdollisesti extenderiä/retarderia, eli kuivumista hidastavaa tököttiä, sekä pieni määrä saippuaa, jotta pintajännitys katoaa, tai siis pienenee. ITselläni on 1dl kippo hieman yli puolillaan hyvin vahvaa saippuavettä, jolla sitten ohennan. Pipetillä kun siirtää muutaman tipan vettä paletille, niin homma käy suhteellisen nopeasti ja vaivattomasti.
Suosittelisin, että joku alkaisi maahantuomaan tätä tavaraa, mikäli sitä ei vielä järkevistä taiteilijatarvikeliikkeistä saa (ihmettelen miksei saisi). Yritän selvittää, mikäli suomesta löytyisi jokin nettikauppa, mistä sitä saisi tilattua.
Älä suotta yritä, löyty jo. Jos en siis aivan vikaan arvaa, niin Vallejo Brush restorer on jotain tämänsorttista tavaraa, ja sitähän saa Sotataidosta. ( http://www.sotataito.com/index.php?cPat ... e65ae2994b )Silveri kirjoitti:Suosittelisin, että joku alkaisi maahantuomaan tätä tavaraa, mikäli sitä ei vielä järkevistä taiteilijatarvikeliikkeistä saa (ihmettelen miksei saisi). Yritän selvittää, mikäli suomesta löytyisi jokin nettikauppa, mistä sitä saisi tilattua.
Ja pointtini oli se, että kyllähän tätä saa mitä luultavimmin useimmista taiteilijatarvikeliikkeistä, mutta oikeesti, kuinka moni harrastaja edes viitsii vaivautua? Jos käytössä on GW:n suti, niin väittäisin, ettei sitä käyttävälle henkilölle juuri ole väliä, onko se pesty kovassa vesijohtovedessä vaiko pensselisaippualla tislatussa vedessä. Hieman Pro-hommia nää ainakin musta tuntuu olevan. En silti väitä, etteikö pensselistä tulisi pitää hyvää huolta ja kohdella sitä hyvin.
No ainakaan omasta valikoimastani ei löydy enää akryylikertymien vaivaamia siveltimiä kiitos tuon saippuan ja kärjetkin pysyvät hyvässä kunnossa (paremmassa kuin lähes jokaisella taiteilijatarvikeosastolla) - vanha GW:n standard brushinikin on saanut ihan uutta puhtia, kun melkein olin kyseisellä vehkeellä mennä ruokkimaan mätäjoen sorsakolonniaa, ja W&N Series 7 Miniature Kolinskyjäni en uskaltaisi edes käyttää, ellen omaisi tuota saippuaa.
-
Silver Warrior