"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Figujen kuvankäsittelystä

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
The Shadow

Figujen kuvankäsittelystä

Viesti Kirjoittaja The Shadow »

Moi!

Osaisiko kukaan antaa ohjeita:

Miten voin tehdä liukuvavärisen taustan figukuvalle, kuten esim. rackhamin studiokuvissa?
(Mieluiten jonkin ohjelman ilmaisella Trial - versiolla)

Kiitos jo etukäteen.
skarsnak
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja skarsnak »

Helpoin tapa on tulostaa tai ostaa valmis liukuväripaperi taustaksi. Saat aikaiseksi luonnollisemman kuvan vähemmällä vaivalla. Jos välttämättä haluat tehdä tämän ohjelmallisesti olkoon yleisenä ohjeena:
1) poista kuvasta tausta mahdollisimman tarkasti maskaustyökaluilla
2) käytä muutaman pikselin arvolla feather ominaisuutta, jolloin ohjelma "pehmittää" rajaamasi alueen reunoja
3) tee liukuvärityökalulla alemmalle kerrokselle haluamasi tausta

Tarkemmat ohjeet voi antaa vain ohjelmistokohtaisesti, joten haeskele netistä itsellesi sopiva softa (esim. Psp tms. Adobe Photoshophan on bittikartta grafiikan kuningas, mutta maksaa maltaita).
Amerikassa köyhyys on värillistä --Ray Loriga
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Sehän on helppoa tai sitten ei.

Tempussa on periaatteessa vain muutama yksinkertainen vaihe:
  1. Kuvaa mahdollisimman tasaväristä ja tasavalaistua taustaa vasten.
  2. Tee toinen, tyhjä kuva ja siihen liukutausta.
  3. Käytä taustan poistoon kuvankäsittelykalua, joka tunnistaa tasavärisen alueen.
  4. Kopioi pelkkä figun osuus liukutaustan päälle.
Jutussa on vain yksi ongelma. Todellinen reunaviiva on äärettömän tarkka, digikuvassa on vain rajallinen määrä pikseleitä. Reunapikseleissä näkyy samaan aikaan figua ja taustaa, joten sen väriksi tulee jotain näiden väliltä. Ongelma onkin siinä, mitä näille pikseleille tehdään. Jos ne otetaan mukaan, figun ympärille jää todella kauhean näköinen taustan värinen reunus. Jos ne rajataan pois, figu "laihtuu" ja sille jää karkean näköinen legomuoto.

Ratkaisuja löytyy, mutta yksikään niistä ei ole mielestäni yhtäaikaa erityisen näppärä ja siisti. Tärkeintä olisi käyttää käsittelyvaiheessa paljon suurempaa resoluutiota kuin lopulliseen kuvaan tulee. Se taas vaatii originaalin kuvaamista hyvillä vehkeillä.

Sopii kokeilla, mutta en välttämättä suosittelisi tällaisten kuvien tunkemista väkisin näkyville. Yleensä ensimmäiset yritykset ovat todella kauheita ja luonnottomia. Jos saat tekniikan kohdalleen niin siitä vain, mutta suosittelen sitä ennen käyttämään alkuperäistä taustaa. Se ei ainakaan pistä silmään.

Liukutaustan voi varmasti toteuttaa myös käyttämällä taustana sävytettyä paperia (ylläri). Tällöin pitää taas kiinnittää huomiota figun heittämiin varjoihin ja kameran valkotasapainoon. Tätäkin voi toki kokeilla. Itse en ole harrastanut, koska pidän valkoisesta/mustasta/pelimaisemasta.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Tuo liukuväritausta on helpoin ja paras ratkaisu, mutta varjojen estämiseksi tulee muistaa valaistuksen tärkeys. Periaatteella mitä enemmän valoja eri suunnista sen parempi, ja vielä murrettuna (ts. jokin screeni, esim valkoinen voipaperi, väliin), jolloin heijasteet jäävät minimiin. Kameran salaman saat samoin unohtaa.

Esimerkki kuvankäsittelyohjelmalla tehdystä taustasta ja sen hankaluuksista:
Kuva

Vertauskohteena paperitaustaan:
Kuva

Eli paperitaustalla tulee nuo varjot esiin, ja muutos vaaleasta tummaan voi jäädä kohtalaisen heikoksi, mutta tämäkin pystytään korjaamaan gradienttia muuttelemalla (esim. rajaamalla gradientin vain kuvattavaan alueeseen). Editoimalla saa tietysti sellaisen gradientin kuin haluaa, mutta tällöin ongelmana onkin taustan poistaminen alkuperäisestä kuvasta siististi - tietysti voi nämä kaksi tekniikkaa yhdistää, jolloin rajauskin on helpompaa ja luonnollisempaa, mutta en näe itse tätä tarpeelliseksi, kun tuo pelkkä paperitausta antaa jo kiitettävän tuloksen.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”