Säännöt hallussa?
Säännöt hallussa?
Pelatessani turnausta (erään liikkeen järjestämä) huomasin että melkein jokaisella pelaajalla oli joku sääntö oli tulkittu väärin (yleensä omaksi edukseen). Joillakin pelaajilla ei edes ollut codexia mukana pelin aikana ja rosterkin oli vähän niin ja näin.
Tämähän johti siihen että tarkistelin turnauksen jälkeen vastustajan sanomisia codexeista ja kyllähän siellä löytyi useita väärintulkintoja. Tämä johti siihen että avovaimon pelatessa itse istuin nenä kiinni sääntökirjassa tarkistaen melkein kaikki sääntötulkinnat. Ja melkein joka pelissä jouduin korjaamaan jonkun aikaisempia tulkintoja säännöistä.
Kysynkin tässä että onko säännöt todellakin niin huonosti hallussa? Kyllähän sen ymmärtää että sääntöjen ollessa englanniksi ja kun jokaista tilannetta ei käsitellä sääntökirjassa mutta perusasiat... Ja vielä turnauksessa. Eli onko tullut turnauksissa ja yleisesti vastaan tämmöistä että yli puolet vastustajista ei tiedä kuinka se homma toimii?
Tämähän johti siihen että tarkistelin turnauksen jälkeen vastustajan sanomisia codexeista ja kyllähän siellä löytyi useita väärintulkintoja. Tämä johti siihen että avovaimon pelatessa itse istuin nenä kiinni sääntökirjassa tarkistaen melkein kaikki sääntötulkinnat. Ja melkein joka pelissä jouduin korjaamaan jonkun aikaisempia tulkintoja säännöistä.
Kysynkin tässä että onko säännöt todellakin niin huonosti hallussa? Kyllähän sen ymmärtää että sääntöjen ollessa englanniksi ja kun jokaista tilannetta ei käsitellä sääntökirjassa mutta perusasiat... Ja vielä turnauksessa. Eli onko tullut turnauksissa ja yleisesti vastaan tämmöistä että yli puolet vastustajista ei tiedä kuinka se homma toimii?
It's not whether you win or lose, it's how you play the game, right?
- The Captain
- Valvoja
Re: Säännöt hallussa?
No tuossa taannoin oli isompi kaveriporukkaa koolla, joukossa pari moderaattoria, turnausten kärkinimiä, jne. ja sittenkin porukasta löytyi kolme eri tulkintaa samalle säännölle - ja selvyys saatiin vasta, kun sen sääntökirjan oikeasti avasi.
Ei niitä sääntöjä kukaan oikeasti kaikkia osaa. Jos kaksi pelaajaa on asiasta eri mieltä, kannattaa tarkistaa sääntökirjasta, mutta juuri esim. turnauksissa jatkuva sääntökirjan plärääminen hidastaa peliä niin paljon, että tilannekohtaiset lennosta tempaistut "house rulet" eivät minusta yleensä ole pahasta, kunhan eivät totaalisesti riko peliä. Mitään tietoista kotiinpäin vetoa tai suoranaista huijaamista ei tietenkään pidä hyväksyä.
Ei niitä sääntöjä kukaan oikeasti kaikkia osaa. Jos kaksi pelaajaa on asiasta eri mieltä, kannattaa tarkistaa sääntökirjasta, mutta juuri esim. turnauksissa jatkuva sääntökirjan plärääminen hidastaa peliä niin paljon, että tilannekohtaiset lennosta tempaistut "house rulet" eivät minusta yleensä ole pahasta, kunhan eivät totaalisesti riko peliä. Mitään tietoista kotiinpäin vetoa tai suoranaista huijaamista ei tietenkään pidä hyväksyä.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Taistelun tiimellyksessä säännöt helposti unohtuvat,ei niitä millään pysty muistamaan jos pelaa harvemmin/vähän vaikka olisi pelannut vuosi kausia.
Ainakin minulla tuottaa hankaluuksia muistaa kaikkia yksityiskohtia ja sellaisia sääntöjä joita harvemmin tarvitsee.Ehkä nuoruus iän dementia alkaa jo nyt vaivata.
Ainakin minulla tuottaa hankaluuksia muistaa kaikkia yksityiskohtia ja sellaisia sääntöjä joita harvemmin tarvitsee.Ehkä nuoruus iän dementia alkaa jo nyt vaivata.
Säännöt ovat pelin kuin pelin haittapuoli. Tottakai se risoo kun kilpailullisessa pelissä säännöt saattavat vaihdella puolin toisen pelaajsta toiseen. Kyllähän tätä turnauksissa tapahtuu jatkuvasti. Itse en ole kokenut loukkaavana jos joku tarkistelee mitä minä saatan säännöstä esittää. Oppiipahan samalla mikäli tulkinta oli väärä. Kunhan muistaa sen että mitään ainakaan GW:n sääntöä ei kannata lähteä muistelemaan tai perustelemaan siltä että jokin tuntuisi järkevältä.camo kirjoitti: Kysynkin tässä että onko säännöt todellakin niin huonosti hallussa? Kyllähän sen ymmärtää että sääntöjen ollessa englanniksi ja kun jokaista tilannetta ei käsitellä sääntökirjassa mutta perusasiat... Ja vielä turnauksessa. Eli onko tullut turnauksissa ja yleisesti vastaan tämmöistä että yli puolet vastustajista ei tiedä kuinka se homma toimii?
Ei sääntöjä liiaksi kannata opetella, on maailmassa monta muutakin muistamisen arvoista asiaa.
I don’t know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
- tirehtööri
Entäs jos sinä olet ymmärtänyt säännöt väärin? Sekin olisi mahdollista.camo kirjoitti:Pelatessani turnausta (erään liikkeen järjestämä) huomasin että melkein jokaisella pelaajalla oli joku sääntö oli tulkittu väärin (yleensä omaksi edukseen). Joillakin pelaajilla ei edes ollut codexia mukana pelin aikana ja rosterkin oli vähän niin ja näin.
Itse en hirveästi sääntöjä osaa, mutta silti perus jutut ovat hallussa. Joten kuten.
Siltikin vaikka olen aloittelija pelasin turnauksessa, ni ei siellä itseni kohdalla ainakaan tullut mitään sääntöriitoja.
Mielestäni sanon sen, että jos pelataan vähintään osataan perusjutut. Tottakai pelaamalla oppii, mutta täytyy sitä sääntökirjaakin lukea.
Siltikin vaikka olen aloittelija pelasin turnauksessa, ni ei siellä itseni kohdalla ainakaan tullut mitään sääntöriitoja.
Mielestäni sanon sen, että jos pelataan vähintään osataan perusjutut. Tottakai pelaamalla oppii, mutta täytyy sitä sääntökirjaakin lukea.
-
Make The Elf
ja vinkiksi kaikille jotka ei oo varmoja säännöstä, ni tehkää herrasmiehen tempaus ja pelatkaa sen säännön osalta toisen pelaajan eduksi josta ette ole varmoja mielummin kuin omaksi eduksi, se nostaa nääs pelitunnelmaa kun tietää ettei toinen yritä vilppiä, välttyy turhilta äänenkorotuksilta. tuskin yksi sääntö toisen eduksi vaikuttaa merkittävästi, ellei se ole jokin tärkeä sääntö.
edit: kannattaa kuitenkin tarkistaa kirjasta jos on jokin tärkeä sääntö, tietysti
edit: kannattaa kuitenkin tarkistaa kirjasta jos on jokin tärkeä sääntö, tietysti
viimeinen naula tämän harrastuksen arkkuun on isketty.