"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Miksi metallifiguja?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Thelacan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thelacan »

Vallejon maalit ovat halvempia kuin GW:n, mutta mielestäni tässä meinattiin koko maalivaraston uusimista samantien.
Pohjamaaleista pystyn itse suosittelemaan ihan hyvin tuota Mastonin spraytä ja GW:n spraytä.
- Kynä-ääliö
Cannonfodder

Viesti Kirjoittaja Cannonfodder »

Revell, Humbrol, Miniature paints, GW. ja nyt pitäisi vielä ostaa viides maalikokoelma. Hukun varmaan kohta maaleihin joilla en tee mitään. Tilasin muutaman koevärin nyt sitä Vallejoa tuolta Sotataidosta 1.90;- purkki. Jotenkin vaan tuntuu, että mahtaako se vika olla maaleissa kun samat maalit tarttuvat aivan siedettävästi muovimalleihin ja muihin pintoihin. Jopa rasvaisiin sormiini tuntuu maali jäävän paremmin kuin GW:n metallifigun pintaan. Ja ei, en käsittele figuja kovakouraisesti tai tee niihin näpinjälkiä. Käytin samaista Mastonin sprayta kuorma-autoni sisäkaton pohjamaalaukseen ja se kesti kyllä Neuvostoliitossa valmistetussa pellissä oikein hienosti, hankasin vielä katon pohjamaalauksen jälkeen karhunkielellä, että saisin karhean pinnan johon pintamaali kivasti sitten tarttuu. Edes tässä vaiheessa ei Mastonilla tehty pinta lohkeillut yhtään. Samalla aineella kun pohjamaalaan GW:n figun niin sitä kohti tuskin uskaltaa hengittää. Ongelma ei ole siinä, ettei maali pysyisi pohjamaalissa mutta pohjamaali ei metallissa ainakaan minulla tunnu pysyvän. GW:n tavallista siveltimellä levitettävää maalia kokeilin seuraavaksi. Tuolla nuo pohjamaalatut ukot nyt hyllyssä kykkivät, hauska on katsella miten itsestään karisevat maalista kuin joulukuusi neulasista Loppiaisena.

Itse en keksi muuta syytä kuin, että itse mallien metalliseoksessa täytyy olla jokin seosaine joka saa metallin pinnan hylkimään lähes kaikkea. Koska pinnaltaan pesin ne puhtaiksi aivan varmasti. Miksi sitten suurimmalla osalla ei näin tapahdu? Oliskohan GW lähettänyt meille "susin erän" figuja kun täällä susirajalla asutaan?

Tilasin muutaman muun valmistajan figuja vertailevia kokeita varten. Ennenkuin testini valmistuu, on olettamukseni että saamani figu erän metalliseoksessa on jotain mätää. Tästä tulikin mieleeni: minkälaisia kokemuksia teillä on resiinin maalauksesta? Meinaan vaan, että jos 150 punnan hintaisessa banebladessa ei kestä maali kiinni, tuskanhuutoni kuuluu helposti Nottinghamiin asti vähän tuulisemmallakin ilmalla.
"Only the dead have seen the end of war."
behemoth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja behemoth »

Cannonfodder kirjoitti:Minkälaisia kokemuksia teillä on resiinin maalauksesta? Meinaan vaan, että jos 150 punnan hintaisessa banebladessa ei kestä maali kiinni, tuskanhuutoni kuuluu helposti Nottinghamiin asti vähän tuulisemmallakin ilmalla.
Olen maalaillut hartsimalleja jonkin verran... esim. ShadowSword 28mm skaalaan. Ja Nidien Haruspex on kymmentä vaille valmis. Kaikki käyttämäni maalit pysyvät nätisti hartsissa.
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

Cannonfodder kirjoitti: Itse en keksi muuta syytä kuin, että itse mallien metalliseoksessa täytyy olla jokin seosaine joka saa metallin pinnan hylkimään lähes kaikkea. Koska pinnaltaan pesin ne puhtaiksi aivan varmasti. Miksi sitten suurimmalla osalla ei näin tapahdu? Oliskohan GW lähettänyt meille "susin erän" figuja kun täällä susirajalla asutaan?
Sanoit muuten aikaisemmin että lopuksi peset ukot tärpätissä. Kun kyselin asiasta niin tärpätti saattaa jäädä siihen pintaan, jolloin käyttämäsi pohjamaali ei ehkä sen vuoksi tartu kunnolla pinnalle.

Itselläni ei ole tärpättiä, mutta se kuulemma jättää hieman "öljyisemmän" pinnan kuin esim. jotkut muut ruiskuohenteet yms. Eli käsitin että tärpätti ei välttämättä haihdu siitä pinnalta, ja saattaa siksi aiheuttaa jossain spraymaaleissa tarttumisongelmia. Muuten en keksi mitään muuta syytä tuohon itsestään hilseilyyn, ellei kyse ole kirouksesta.
Viimeksi muokannut Gorkiporki, La 11.06.2005 12:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Modern cars - they all look like electric shavers.
Thelacan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thelacan »

Totta. Itse en ole koskaan jaksanut pestä vikujani, ja korkeintaan on ollut ongelmia maalin tarttumisella kun ei ole pohjamaalia. Tai kun liima on jo sen verta vanhaa (GW:n liimat) ettei pysy. Toinen juttu onkin sitten GW:n metalliukkojen kasaus. En tiedä vielä mitään niin ärsyttävämpää kuin yrittää liimata Jalka-Arskaa kasaan kun tuntuu että pinta on käsitelty jollain liimaa hylkivällä kamalla :).
- Kynä-ääliö
Commissar Kosti

Viesti Kirjoittaja Commissar Kosti »

Jotkut pitävät enemmän metallifiguista ja niiden konffaamisesta, kuten itse, toiset taas muovi-äijistä. Itselleni tinasotilaiden konffaus on helppoa ja haastavaa, muovi-äijien konffaus taas täyttä tuskaa.

Muovi-ukotko GW:llä moni-ilmeisiä? Mitä helv... Katsokaa vaikka "uutta" Cadian 20-jeebon boksia: täsmälleen yksi hieman varioitu asento joka jampalla. Kaikkien lasgunit osoittavat vasemmalle, siis cadialaiset ovat kaikki oikeakätisiä.(kuten kaikki muutkin IG-äijät, tämä käy ilmi IG-katalogista)... Metallisesta Commissar Yarrickistakin saa väännettyä moni-ilmeisempiä äijiä.

Sitäpaitsi tinasotilaat ovat hienomman näköisiä.
Imperial Guard tulee ja rankaisee Keisarin vihollisia!
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Cannonfodder kirjoitti: Tuolla nuo pohjamaalatut ukot nyt hyllyssä kykkivät, hauska on katsella miten itsestään karisevat maalista kuin joulukuusi neulasista Loppiaisena.
No tuo ei ole nyt normaalia. Ainakaan minulla ei ole maalinlohkeiluongelmia vaikken edes käsittelekkään ihmeellisesti niitä. Avaan blisteri, pesen jos on useassa palasessa(auttaa liimauksessa), jos on vain helppo liimausurakka niin liimaan ja sprayaan mastonin spraylla, maalaan, lakkaan ja vot. Ei kiillä häiritsevästi, eikä maali tosiaan itsestään lohkeile.

Hitsi ei tuo lakkaus edes ole tarpeen. Vino pino vanhoja figuja joilla lakka puuttuu eikä maali itsestään niistäkin lohkeile.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Jehuty

Viesti Kirjoittaja Jehuty »

en tiedä oletteko päätynyt samaan vastaukseen kuin minä mutta mun mielestä syy WH tavarn korkeaan hintaan on seuraava
GW ei ole hyvän tekeväisyys järjestö vaan firma jonka tarkoitus on tehdä rahaa.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Eiköhän GW:n hintapolitiikasta ole keskusteltu jo tarpeeksi muissakin threadeissa.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Agamemnon2

Viesti Kirjoittaja Agamemnon2 »

Commissar Kosti kirjoitti: Muovi-ukotko GW:llä moni-ilmeisiä? Mitä helv... Katsokaa vaikka "uutta" Cadian 20-jeebon boksia: täsmälleen yksi hieman varioitu asento joka jampalla. Kaikkien lasgunit osoittavat vasemmalle, siis cadialaiset ovat kaikki oikeakätisiä.(kuten kaikki muutkin IG-äijät, tämä käy ilmi IG-katalogista)... Metallisesta Commissar Yarrickistakin saa väännettyä moni-ilmeisempiä äijiä.
Blah, mutta ne onkin nurmiporia Keisarin armeijassa, jossa joka miehellä on persiisiin tatuoituna sarjanumero nimen sijaan ja vasurit ammutaan komissaarin toimesta niin että vips. Parempi esimerkki olisi kaiketi mariiniboksit joista ekspertit GS:n avulla taikovat vaikka mitä (tosin myönnettäköön että myös mariineilla on oikeakätisyys ainoa oikea).
Karu

Viesti Kirjoittaja Karu »

No, meitä vasenkätisiä on kautta aikojen sorsittu, joten ei mikään ihme jos tuolla ylisynkässä 40k-maailmassakin näin tapahtuu. Tosiasiahan on se, että vasenkätiset ovat harvalukuisempi, älykkäämpi ja lahjakkampi rotu, jota kateelliset oikeakätiset vainoavat. ;)

Mutta itse aiheeseen: GW:n muovit ovat mielestäni erittäin laadukkaita, ja niitä saisi olla enemmän. Eliittijoukkojen on hyväkin pysyä metallisina, säilyy tietty "arvokkuuden" tunne.
Mutta yhtä asiaa en ymmärrä: miksi kaikki isot monsut pitää tehdä metallista? Tässä Slaneeshin tissimato tuli ostettua ja jes! Mato rakennetaan miljoonasta ohuesta pätkästä, joissa pinnauskaan ei aina ole mahdollista. Metallisten lohikäärmeiden kokoaminen on yhtä tuskaa jne. GW saisi tehdä kaikki lohikäärmeet sun muut otukset muovista, jotta ihmisten elämä helpottuisi.
Thrag

Viesti Kirjoittaja Thrag »

Minusta eliittijoukot saavat pysyä metallisina, vaikka jonkinlainen muovistaminen onkin tervetullutta tiettyyn rajaan saakka. Mielestäni siinä metallissa kuitenkin on tietynlaista arvokkuutta, joka antaa hyvän mielen. Kyllä sen hirmupainavan swordmaster-blokin liikuttaminen pöytää pitkin antaa kovanluokan ego-boostin.

Ja onpa fabassakin "vähän" enemmän kuin 90% figuista oikeakätisiä... omassa hyllyssäni ei taida olla muita vasenkätisiä kuin elthrion ja swordmasterit... merkki siitä, että me vasurit ovat ehdotonta eliittiä ;). Mutta ollaanhan tähän totuttu.

Ja onhan noiden isojen monsujen tekeminen vähän hullua. Itse hankin sellaisen citadelin lohikäärmeen jostain vuodelta 1 ja 2. Oli hieman tuskaa saada se pysymään pystyssä kun lisko roikkuu pienen kiven nokassa vaaka-asennossa kahden varpaan varassa. Lopulta päädyin tukemaan sen tulitikulla :P. Tosin 15 vuotta sitten muoviteknologiakaan ei tainnut olla kovin kehittynyttä.
Valtsu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valtsu »

Tämä monstereiden teko muovista on kyllä vähän ihme juttu. Saattavathan ne nyt tulla muovisina tästä lähtien, onhan meillä lotraajilla jo oma muovinen mumakimme ;).
Lalalaa
Karu

Viesti Kirjoittaja Karu »

Kuvitteleppas metallinen mumakki!
Omenapoika

Viesti Kirjoittaja Omenapoika »

Metalli figuihin saa enemmän yksityiskohtia! Se on lähes ainoa syy. Muovifigut on rumempia, mutta vain marginaalisesti.
kuunnelkaa nyt marinepelaajan neuvoa
Cannonfodder

Viesti Kirjoittaja Cannonfodder »

Elämänlaatuni parani huomattavasti kun ostin Reaperin metallifiguja ja vallejon maaleja. Edellämainitut ongelmat hävisivät käytännössä kokonaan. Ja vallejon mattalakkakin on jopa mattaa kun sitä laimentaa riittävästi. Kai ne osaa siellä Italiassa muutakin tehä kuin makaroonia ilmeisesti sitten.
"Only the dead have seen the end of war."
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

Cannonfodder kirjoitti:Elämänlaatuni parani huomattavasti kun ostin Reaperin metallifiguja ja vallejon maaleja. Edellämainitut ongelmat hävisivät käytännössä kokonaan. Ja vallejon mattalakkakin on jopa mattaa kun sitä laimentaa riittävästi. Kai ne osaa siellä Italiassa muutakin tehä kuin makaroonia ilmeisesti sitten.
Jätitkö myös tärpätin pois? Ei sen käyttö ole tosiaan tarpeen ainakaan GW:n, reaperin, Rackhamin, heartbreakerin tai Foundryn figuja putsatessa.
Modern cars - they all look like electric shavers.
behemoth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja behemoth »

Cannonfodder kirjoitti:Elämänlaatuni parani huomattavasti kun ostin Reaperin metallifiguja ja vallejon maaleja. Edellämainitut ongelmat hävisivät käytännössä kokonaan. Ja vallejon mattalakkakin on jopa mattaa kun sitä laimentaa riittävästi. Kai ne osaa siellä Italiassa muutakin tehä kuin makaroonia ilmeisesti sitten.
No sepäs hienoa!
Olipas siis tästäkin threadistä ihan oikeasti jotakin hyötyäkin jollekin.
Mika

Viesti Kirjoittaja Mika »

Kappalainen kirjoitti: Tosiasiahan on se, että vasenkätiset ovat harvalukuisempi, älykkäämpi ja lahjakkampi rotu, jota kateelliset oikeakätiset vainoavat. ;)
Totuudenmukaisempia sanoja on harvemmin lausuttu!

t. Vasuri ;)
Ogre_dude
Sotavasaran Maalaajakisälli 2008

Viesti Kirjoittaja Ogre_dude »

omasta mielistäni metalli figut on pikkutarkempia kun muoviset

ModEdit: Äläs? Montakohan kertaa sama asia on tässäkin ketjussa jo mainittu? Älä postaa ihan turhia viestejä, kiitos. -The C.
vanhat "plogit"
Soulhungerin & O_D:n Tale of Two Gamers (kaartit ja treitöreitä)
O_D 40k blogi
seko blogi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”