pyörimisestä...
pyörimisestä...
elikkä paljonko meneekään liikettä siinä, jos yksikkö pyörii ikäänkuin 90 astetta taikka 180 astetta taikka vaikka jonkin aivan epämääräisen summan asteita???
ja mitä muuta tapahtuu (esim. jos yksikkö pyörii se ei voi marssia tai vastaavaa...)
aika sekavaa, mutta yrittäkää ymmärtää.
ja mitä muuta tapahtuu (esim. jos yksikkö pyörii se ei voi marssia tai vastaavaa...)
aika sekavaa, mutta yrittäkää ymmärtää.
- DJ_Silverpig
Vaikuttaa siltä, ettei sinulla ole sääntökirjaa. Täällä sääntöjen kalastaminen on kiellettyä ja rikkoo tekijänoikeuksia.
Vastataan nyt sitten vielä tähänkin, mutta osta se sääntökirja. Tämän foorumin tarkoitus on valaista sinua, jos et ymmärrä jotain kohtaa sääntökirjasta.
...
Neljäsosa liikkumisesta menee. Kummassakin tapauksessa vain se neljäsosa. Marssia ei voi.
Vastataan nyt sitten vielä tähänkin, mutta osta se sääntökirja. Tämän foorumin tarkoitus on valaista sinua, jos et ymmärrä jotain kohtaa sääntökirjasta.
...
Neljäsosa liikkumisesta menee. Kummassakin tapauksessa vain se neljäsosa. Marssia ei voi.
Possu
Mitä järkeä sunkin on täällä nillittää!. Et ole edes mikään mode ellet ole huomannut. Sitäpaitsi nyt kun GWeen hinnat ovat muutenkin nousseet niin paljon niin en yhtään ihmettele miksi täällä sääntöjä kysellään. Tuollainen nillittäminen auttaa vaan GW:eetä saamaan rahaa. Mutta se varmaan tässä onkin takana "jos mun on pitänyt maksaa rulebookista niin pitää tonkin"DJ_Silverpig kirjoitti:Vaikuttaa siltä, ettei sinulla ole sääntökirjaa. Täällä sääntöjen kalastaminen on kiellettyä ja rikkoo tekijänoikeuksia.
...
Tuollaisia naurettavia kusipäitä tämäkin paikka täynnä. (mukaanlukien minä)
En yhtään ihmette miksi epäasiallisia viestejä ja muita lukitaan, mutta onko jonkun säännön kysyminen niin vakavaa. Voisitte tekin mennä välillä itseenne.
apoc on se sillon kun foorumin ylläpitäjät joutuvat ongelmiin sen takia että joku ei osta sääntökirjaa vaan kalastaa sääntöjä täältä ja me typerät vastaamme siihen. Kumminkin GW:llä on omat oikeutensa sääntöihin ja kuten monesti on todettu niin niitä sääntöjä ei täällä tulisi levittää mikäli tahdomme jatkaa tämän foorumin käyttöä.
- Amazing Slug
Re: pyörimisestä...
Jos yksikkö ei koostu tasan yhdestä modelista, se ei kykene warhammerissa pyörimään tuolla tavalla. Jotku ihmiset sitä harrastavat, mutta he rikkovat sääntöjä. Jos yksikkö koostuu vain yhdestä modelista, se saa kääntyä vuoron aikana kuinka monta kertaa tahansa ja kuinka monta astetta lystää, aivan ilmaiseksi. Paikallaan, tietysti.illinpiste kirjoitti:elikkä paljonko meneekään liikettä siinä, jos yksikkö pyörii ikäänkuin 90 astetta taikka 180 astetta taikka vaikka jonkin aivan epämääräisen summan asteita???
Useammasta kuin yhdestä modelista koostuvat yksiköt voivat kääntyä paikallaan siten, että yksikön jokainen nappi kääntyy TASAN 90 tai 180 astetta paikallaan. Tämä maksaa yksikön koko liikkeestä neljänneksen, eikä samalla vuorolla voi marssia ja kääntyä tällä tavalla.
Huomaa, että kääntyessäsi 90 astetta jompaan kumpaan suuntaan, yksikkösi rankit muuttuvat jonoiksi ja jonot rankeiksi. Tämä tarkoittaa, että cavalry yksiköille ja ylipäätään mille tahansa yksikölle, jossa ei ole neljää täyttä rankkia, on erittäin epäedullista kääntyä tällä tavalla. Ne nimittäin eivät enää saa rank bonusta hölmön muodostelmansa takia.
Olen sataprosenttisen varma että ymmärsit kaiken päin mäntyä. Warhammer ei ole yksinkertainen peli, jos sitä aikoo pelata aikuisten oikeilla säännöillä. Älä siis pelaa aina saman porukan kanssa, vaan pelaa mahdollisimman monien ihmisten kanssa (esim. turnauksissa, kampanjoissa) jolloin opit miten valtaosa kansasta tulkitsee säännöt. Se on ainut kunnollinen tapa oppia.
Viimeksi muokannut Amazing Slug, La 28.05.2005 23:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ensinnäkin "hyvän maun mukaan lainaaminen" ei ole kiellettyä. Ja mitäköhän Gw ajatteli tehdä?.. haastaa Mattinin oikeuteen...Qazza kirjoitti:apoc on se sillon kun foorumin ylläpitäjät joutuvat ongelmiin sen takia että joku ei osta sääntökirjaa vaan kalastaa sääntöjä täältä ja me typerät vastaamme siihen. Kumminkin GW:llä on omat oikeutensa sääntöihin ja kuten monesti on todettu niin niitä sääntöjä ei täällä tulisi levittää mikäli tahdomme jatkaa tämän foorumin käyttöä.
haastaa jokaisen meistä oikeuteen?..Ei sellaisella isoilla firmoilla ole aikaa ja resursseja vahtia jotain suomalaista foorumia 24/7
apoc niin ei sen tarvitse sanoa muuta kuin ylläpitäjille (tai palveluntarjoajalle) asiasta jolloin veikkaan että kumpikaan ei taho ottaa riskiä että se olisi jotakin muuta ku pelottelua. Ja minun mielestä se on hyvän maun vastasta rankasta GW:tä siitä että on tehnyt näinkin hyvän pelin.
Ja toiseksi modet ovat suoraan sanoneet että näin ei saa tehdä. Jos tahtoo tällä foorumilla olla niin veikkaanpa että foorumin sääntöjä pitäs noudattaa.
Ja toiseksi modet ovat suoraan sanoneet että näin ei saa tehdä. Jos tahtoo tällä foorumilla olla niin veikkaanpa että foorumin sääntöjä pitäs noudattaa.
Antaa ylläpitäjien ja moderaattoreiden hoitaa tämä kurin pitäminen. Siinä välissä joku mukava ihminen olisi voinut kertoa vastauksen, eikä hyökännyt kaulaan kiinniQazza kirjoitti:apoc niin ei sen tarvitse sanoa muuta kuin ylläpitäjille (tai palveluntarjoajalle) asiasta jolloin veikkaan että kumpikaan ei taho ottaa riskiä että se olisi jotakin muuta ku pelottelua. Ja minun mielestä se on hyvän maun vastasta rankasta GW:tä siitä että on tehnyt näinkin hyvän pelin.
EDIT:Ei ihmisiä jotka ovat kertoneet vastauksia apuatarvitsevien kysymyksiin ole ennenkään heitetty siperiaan.
Viimeksi muokannut Rommi, La 28.05.2005 23:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Eikös yksikön voi periaatteessa kääntää paikallaan mihin suuntaan tahansa, jos sen liikuttaa reformina? Ei kai siinä ole pakko muuttaa yksikön muotoa yhtään millään tavalla, vai onko?Amazing Slug kirjoitti:Jos yksikkö ei koostu tasan yhdestä modelista, se ei kykene warhammerissa pyörimään tuolla tavalla. Jotku ihmiset sitä harrastavat, mutta he rikkovat sääntöjä. Jos yksikkö koostuu vain yhdestä modelista, se saa kääntyä vuoron aikana kuinka monta kertaa tahansa ja kuinka monta astetta lystää, aivan ilmaiseksi. Paikallaan, tietysti.illinpiste kirjoitti:elikkä paljonko meneekään liikettä siinä, jos yksikkö pyörii ikäänkuin 90 astetta taikka 180 astetta taikka vaikka jonkin aivan epämääräisen summan asteita???
Tietenkin pikku miinus tuossa reformissa on se, ettei yksikkö liiku tai ammu muuten ollenkaan, mutta saa kai sitä pyörittää akselinsa ympäri niin kuin huvittaa?
Haltiajalkaväen wannabe Jeanne d'Arc on jälleen täällä...
Pelätkää, se saattaa purra... tai itkeä...
Pelätkää, se saattaa purra... tai itkeä...
Voi, ja ei suinkaan.anemi kirjoitti:Eikös yksikön voi periaatteessa kääntää paikallaan mihin suuntaan tahansa, jos sen liikuttaa reformina? Ei kai siinä ole pakko muuttaa yksikön muotoa yhtään millään tavalla, vai onko?
Pyöritä minkä akselin ympäri hyvänsä, kunhan geometrinen painopiste säilyy samana ja alustat ovat lopussa lattiaan päin.Tietenkin pikku miinus tuossa reformissa on se, ettei yksikkö liiku tai ammu muuten ollenkaan, mutta saa kai sitä pyörittää akselinsa ympäri niin kuin huvittaa?
- The Captain
- Valvoja
Niin me teemmekin, ja sinä olet tällä hetkellä tarkkailtavana. Hillitse aggressioitasi, nuori padawan, koska muuten me joudumme hillitsemään niitä.ApOc kirjoitti:
Antaa ylläpitäjien ja moderaattoreiden hoitaa tämä kurin pitäminen.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Ap0c, ynnä muut sääntöjen kalastajat:
Grondia vapaasti referoiden:
"Sääntöjä kysellään vasta sen jälkeen, kun niitä ei ole itse ymmärtänyt itse sääntökirjasta lukemalla. Näin, koska vähän aikaa sitten eräs foorumi oli kirjannut ylös kaikki armybookit ja niiden listat, erikoissäännöt yms. jonka seurauksena oikeus puhui ja foorumi suljettiin. Me figupelaajat, jotka eivät tällaista halua tapahtuvan, maksaa sen 40€ ja opettelee jonkun verran englantia."
Grond oli kirjoittanut tämän eri muodossa melko kauan sitten tänne jonnekin foorumille.
Tuskin se sääntöjen kalastelu näin pitkälle menee, mutta herkemmästäkin voidaan foorumi sulkea. Ja jos se suljetaan jonkun TeiniX peelopissiksen takia, niin tiedetäänpä ainakin kenen talo palaa.
Grondia vapaasti referoiden:
"Sääntöjä kysellään vasta sen jälkeen, kun niitä ei ole itse ymmärtänyt itse sääntökirjasta lukemalla. Näin, koska vähän aikaa sitten eräs foorumi oli kirjannut ylös kaikki armybookit ja niiden listat, erikoissäännöt yms. jonka seurauksena oikeus puhui ja foorumi suljettiin. Me figupelaajat, jotka eivät tällaista halua tapahtuvan, maksaa sen 40€ ja opettelee jonkun verran englantia."
Grond oli kirjoittanut tämän eri muodossa melko kauan sitten tänne jonnekin foorumille.
Tuskin se sääntöjen kalastelu näin pitkälle menee, mutta herkemmästäkin voidaan foorumi sulkea. Ja jos se suljetaan jonkun TeiniX peelopissiksen takia, niin tiedetäänpä ainakin kenen talo palaa.
Siis käytä KUUKELIA äläkä kysele tyhmiä kysymyksiä.
itse tätä sääntöä kysyin tasan sen takia, kun en sitä muistanut ja onhan minulla se sääntökirjakin ollut, mutta minulla vain on käynyt niin että tässä jonkin aikaa sitten aloitin wh:n uudestaan 3 vuoden tauon jälkeen.osa säännöistä on tietenkin unohdettu tällä välillä ja hinnatkin on noussut aivan perskuleesti(tässä yksi syy minkä takia minulla ei vielä ole the bookkia).
ps. kirja myytiin pois sillon joskus.
ps.2. olen erittäin pahoillani kaikille siitä, että tästä syntyi tällainen haloo ja toivon kaikille muillekin käyttäjille, etteivät he tee samaa virhettä kuin minä. itse olen jo oppinut ja tästä ei enään tarvitse minulle rähjätä.
ps.3.kirja ostetaan varmasti lähiaikoina!
ps. kirja myytiin pois sillon joskus.
ps.2. olen erittäin pahoillani kaikille siitä, että tästä syntyi tällainen haloo ja toivon kaikille muillekin käyttäjille, etteivät he tee samaa virhettä kuin minä. itse olen jo oppinut ja tästä ei enään tarvitse minulle rähjätä.
ps.3.kirja ostetaan varmasti lähiaikoina!
Tietynasteinen kyseleminen on toki sallittua, ja ei sitä pitäisi liian jyrkästi tuomita. Jos joku kirjoittaa vastauksena foorumille, että "röllipeikon armour on 3+, ja sillä on re-rollattava save", ei kyseessä vielä ole tekijänoikeusrikkomus (se, kuinka paljon oikeasti voi lainata/paljastaa GW:n omistaman materiaalin sisällöstä, on se mielenkiintoinen kysymys).
Yksi, minkä haluaisin nähdä, nyt kun foorumin alueet ovat uudelleen jaettu, että käytetäisiin sitä aluejakoa. FB:Säännöt eivät ole paikka, jossa kysytään "miten sääntö menee kun ei oikein avaudu" (joka kuuluu osioon FB:Perusteet), vaan paikka jossa kysytään "miten sääntö tulkitaan".
Otetaan esimerkki, vaikkapa skavenkirjasta:
"En ymmärrä oikein tuota ratling gunin misfiretystä". Asia on ilmiselvä, joten siinä ei ole sääntöihin liittyvää epäselvyyttä, ainoastaan se, että kirjaa lukemalla tämä ei avaudu. Oikea paikka on FB: Perusteet.
"Ampuuko Warp-lightning cannon kuten kanuuna, vai osuuko useampaan modeliin mennessään rankatun yksikön läpi?" Tämä ei selviä mitenkään sääntö- /armeijakirjasta, joten kyseessä ei ole perusteisiin liittyvä kysymys. Säännöt -osio on juuri tällaisten, vaikeastitulkittavien erikoisuuksien pohdintaan tarkoitettu.
Kaikenkaikkiaan, harkinta siitä täytyisikö joku aihe siirtää (tai onko joku aihe aiheeton jne) kannattaisi jättää ylläpidon harteille. Sotavasara ei mene nurin siitä, jos vahingossa joku postaa väärälle alueelle. Ne seitsemän älypäätä, jotka alkavat huudella "väärä alue", "modet tehkää jotain" jne ovat ne henkilöt, jotka aiheen pilaavat. Kysymys, joka tuntuu täysin triviaalilta henkilöstä A, saattaa ollakin juuri se, johon henkilöt B, C, D jne ovat halunneet aina saada vastauksen mutteivät ole uskaltaneet kysyä, foorumin mentaliteetin ollessa pääasiassa dissaava.
Kaikenkaikkiaan, jos otsikointi on kunnossa, voi aiheet jotka eivät kiinnosta ohittaa, ei niihin ole pakko kirjoittaa vain jotain päteäkseen.
Ja vielä, ettei kukaan nyt kisko herneitä hengityselimiin, tämä ei liittynyt nyt varsinaisesti tähän ketjuun tai kehenkään tähän kirjoittaneeseen, mutta kirjoitin sen kun asia tuli mieleen tätä lukiessani. Jos peräti joku lukisi ja sisäistäisi jotakin, tämäkin kirjoitus oli vaivan arvoinen.
Yksi, minkä haluaisin nähdä, nyt kun foorumin alueet ovat uudelleen jaettu, että käytetäisiin sitä aluejakoa. FB:Säännöt eivät ole paikka, jossa kysytään "miten sääntö menee kun ei oikein avaudu" (joka kuuluu osioon FB:Perusteet), vaan paikka jossa kysytään "miten sääntö tulkitaan".
Otetaan esimerkki, vaikkapa skavenkirjasta:
"En ymmärrä oikein tuota ratling gunin misfiretystä". Asia on ilmiselvä, joten siinä ei ole sääntöihin liittyvää epäselvyyttä, ainoastaan se, että kirjaa lukemalla tämä ei avaudu. Oikea paikka on FB: Perusteet.
"Ampuuko Warp-lightning cannon kuten kanuuna, vai osuuko useampaan modeliin mennessään rankatun yksikön läpi?" Tämä ei selviä mitenkään sääntö- /armeijakirjasta, joten kyseessä ei ole perusteisiin liittyvä kysymys. Säännöt -osio on juuri tällaisten, vaikeastitulkittavien erikoisuuksien pohdintaan tarkoitettu.
Kaikenkaikkiaan, harkinta siitä täytyisikö joku aihe siirtää (tai onko joku aihe aiheeton jne) kannattaisi jättää ylläpidon harteille. Sotavasara ei mene nurin siitä, jos vahingossa joku postaa väärälle alueelle. Ne seitsemän älypäätä, jotka alkavat huudella "väärä alue", "modet tehkää jotain" jne ovat ne henkilöt, jotka aiheen pilaavat. Kysymys, joka tuntuu täysin triviaalilta henkilöstä A, saattaa ollakin juuri se, johon henkilöt B, C, D jne ovat halunneet aina saada vastauksen mutteivät ole uskaltaneet kysyä, foorumin mentaliteetin ollessa pääasiassa dissaava.
Kaikenkaikkiaan, jos otsikointi on kunnossa, voi aiheet jotka eivät kiinnosta ohittaa, ei niihin ole pakko kirjoittaa vain jotain päteäkseen.
Ja vielä, ettei kukaan nyt kisko herneitä hengityselimiin, tämä ei liittynyt nyt varsinaisesti tähän ketjuun tai kehenkään tähän kirjoittaneeseen, mutta kirjoitin sen kun asia tuli mieleen tätä lukiessani. Jos peräti joku lukisi ja sisäistäisi jotakin, tämäkin kirjoitus oli vaivan arvoinen.
Lainata saa kyllä ihan lain puitteissa niin suuria pätkiä, että paljon ennemmin kirjoittelijalta puutuvat ranteet kuin kenelläkään olisi eväitä puuttua asiaan lakiteitse. Etenkin aiheeseen kiinteästi liittyvät tai vapaasti uusiksi muotoillut pätkät kuuluvat pitkälti hyväksyttävän käytön piiriin. Skannattujen sivujen tai kokonaisten kirjan lukujen jakaminen olisi jo ihan eri juttu. En muista parin vuoden aikana nähneeni kertaakaan tapausta, jossa oikeudenomistajalla olisi oikeasti eväitä lähteä minkäänlaiseen käräjöintiin.
Ainakin minun silmissäni "kalastelun" ongelmat eivät siis ole lakituvan pelossa vaan koko toiminnan seurauksissa. Jos kysymyksestä näkyy päivänselvästi, ettei kirjaa ole edes vilkaistu ja täältä saa siihen vastauksen, ennustan kysyjän tiedustelevan seuraavaksi toista, kolmatta, neljättä ja kymmenettä triviaalia asiaa. Kun ei ole tietoa siitä, montako "yks juttu vielä" -kysymystä seuraa, en viitsi vastata edes siihen ensimmäiseen. Vastaajilta nimittäin palaa hermo aivan varmasti ennen kuin kirjasta on kyselty kymmenesosaakaan.
Ei Warhammeria tai mitään muutakaan saman luokan peliä yksinkertaisesti voi pelata roikkuen foorumivastausten varassa. Perussääntöjen oppimiseen tarvitaan paljon aikaa ja kirja tai hyvin pitkäpinnainen live-toveri. Saman tietomäärän kierrättäminen lause kerrallaan foorumin läpi on yksinkertaisesti mahdoton vaihtoehto.
Kysellä saa mitä vain. Triviaaleissa asioissa kuten neliöbase-yksiköiden kääntymisessä katson kuitenkin, että "sääntökirja, sivu xx" on täydellinen ja riittävä vastaus. Sen enempää ei tarvitse tarkentaa tai mölistä. Perusteet-alueella voidaan opastaa oikeassa lukutavassa. Sitten kun siirrytään cavalryn kääntymiseen, keskustelu on ihan paikallaan. Siihen nimittäin sääntökirja ei anna helppoa ja kiistatonta vastausta.
On ihan kohtuullista kysyä asioita, jotka kuuluvat vaikeusasteeltaan sääntötulkintojen ylimpään viiteen prosenttiin. Sen sijaan en rupea vastaamaan kysymyksiin, joiden selvittäminen onnistuu peruskoulun tarjoamalla lukutaidolla pakollisesta kirjallisuudesta (sääntökirja, oma armeijakirja, GW:n julkiset verkkodokumentit). Niissä nimittäin riittäisi työtä enemmän kuin kymmenen "viisasta" ehtii vastata.
Ainakin minun silmissäni "kalastelun" ongelmat eivät siis ole lakituvan pelossa vaan koko toiminnan seurauksissa. Jos kysymyksestä näkyy päivänselvästi, ettei kirjaa ole edes vilkaistu ja täältä saa siihen vastauksen, ennustan kysyjän tiedustelevan seuraavaksi toista, kolmatta, neljättä ja kymmenettä triviaalia asiaa. Kun ei ole tietoa siitä, montako "yks juttu vielä" -kysymystä seuraa, en viitsi vastata edes siihen ensimmäiseen. Vastaajilta nimittäin palaa hermo aivan varmasti ennen kuin kirjasta on kyselty kymmenesosaakaan.
Ei Warhammeria tai mitään muutakaan saman luokan peliä yksinkertaisesti voi pelata roikkuen foorumivastausten varassa. Perussääntöjen oppimiseen tarvitaan paljon aikaa ja kirja tai hyvin pitkäpinnainen live-toveri. Saman tietomäärän kierrättäminen lause kerrallaan foorumin läpi on yksinkertaisesti mahdoton vaihtoehto.
Kysellä saa mitä vain. Triviaaleissa asioissa kuten neliöbase-yksiköiden kääntymisessä katson kuitenkin, että "sääntökirja, sivu xx" on täydellinen ja riittävä vastaus. Sen enempää ei tarvitse tarkentaa tai mölistä. Perusteet-alueella voidaan opastaa oikeassa lukutavassa. Sitten kun siirrytään cavalryn kääntymiseen, keskustelu on ihan paikallaan. Siihen nimittäin sääntökirja ei anna helppoa ja kiistatonta vastausta.
On ihan kohtuullista kysyä asioita, jotka kuuluvat vaikeusasteeltaan sääntötulkintojen ylimpään viiteen prosenttiin. Sen sijaan en rupea vastaamaan kysymyksiin, joiden selvittäminen onnistuu peruskoulun tarjoamalla lukutaidolla pakollisesta kirjallisuudesta (sääntökirja, oma armeijakirja, GW:n julkiset verkkodokumentit). Niissä nimittäin riittäisi työtä enemmän kuin kymmenen "viisasta" ehtii vastata.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.