"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Ilmapensselit - käyttääkö kukaan?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Olen. Ajattelenko?

Ilmapensselit - käyttääkö kukaan?

Viesti Kirjoittaja Olen. Ajattelenko? »

Ajattelinpa vain, että käytttääkä kukaan jo yllämainittuja ilmapensseleitä (airbrush, älkää herjatko suomennoksesta)? Jos käyttää, niin mihin, sillä minusta ne sopivat oikein hyvin pohjamaalaamiseen.

Ja hus nyt siitä vastaamaan jotain.
Kaikki mikä on alla on totta

Kaikki mikä on yllä on valetta
asaura

Re: Ilmapensselit - käyttääkö kukaan?

Viesti Kirjoittaja asaura »

Airbrush on suomeksi kynäruisku.

Pohjamaalaan mustalla kannuspraylla. Tämän päälle kynäruiskulla perusvärit ja sitten pensselillä loput. Viimeksi lakka kannuspraysta.

Käytän perusväreinä Vallejon Game Color-värejä, joita ohennan vesijohtovedellä vähän. Toistaiseksi ongelmana on ollut se, että värit eivät tartu pohjamaalattuihin hartsifiguihin hyvin.
Olen. Ajattelenko?

Kiitos suomennoksesta. Itse käytän tamiyan värejä sekä GW:n omia maaleja joita ohennan tislatulla vedellä. Hyvää jälkeähä tuosta tulee.

Attila

Viesti Kirjoittaja Attila »

En ole käyttänyt, mutta kalkkipitoisella alueella asuvana voin sanoa ihan kokemuksesta, että kraanaveden käyttö kynäruiskun maalin ohennukseen on ongelmien kerjäämistä. Ainakin täälläpäin olisi, tiedä sitten muista paikkakunnista.
Taktiikka? Minä olen täällä heittämässä noppaa.
Olen. Ajattelenko?

Juuri tämän takia apteekista (muistaakseni) saa ostaa tislattua vettä. Kannattaa käyttää.

Markkola

Viesti Kirjoittaja Markkola »

Itse käytän vallejon maaliruiskuille tarkoittamaa maalisarjaa. Se on valmiiksi laimennettua joten sen kanssa ei tarvitse alkaa puuhailemaan veden taikka laimentimien kanssa.
USA upotti Estonian, aiheutti Kekkosen kaljun, järjesti jäävuoren Titanicin eteen, tappoi dinosaurukset ja aiheutti myös alkuräjähdyksen.
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

Käytän.

En ikinä olisi ostanut (Bilteman ruisku & kompura) tätä, hinta on sentään 180e, mikä hieman kirpasee. Satuin kuitenkin eräältä mallarilta tällaisen löytämään, ja se tarttui eräänlaiseen ikilainaan.

Todella kätevä peli kyllä on. Jotkut ulkomaalaiset sanovat, että kynäruiskulla saa parhaimman primerin figun pintaan. En vielä ole kokeillut, kun kannuprimereita on jäljellä, mutta tarkoitus olisi jostain kuitenkin purkkiprimereita ostaa.

Perusvärit laitan ruiskulla lähestulkoon poikkeuksetta. Ruiskulla saa smoothimman ja ohuemman sekä peittävämmän jäljen nopeammin ja helpommin. Tämän korostan & muuten maalailen sitten sudeilla.

Lakkauksessa ruisku on IMO todella hyvä. Vaikka spraylla laittaisi kiiltolakkaa ensin (kovemman viskositeetin takia) suojaamaan figua, saa ruiskun kautta puhalletulla mattalakalla (itselläni Vallejo matt varnish) erittäin matan - jopa maalauspintaa mattapintaisemman tuloksen. Kannattaa kokeilla, jos vermeet löytyy.

ITse pidän siis värkistä tosi paljon. Tosin hinta on juuri sen verran korkea näin köyhälle opiskelijalle, ettei ihan heti tulisi hankittua. Jos kuitenkin käyttöä tuntuu löytyvän/löytyy, niin kannattaa hankkia, keinolla tai toisella.
figunarkki

Viesti Kirjoittaja figunarkki »

Attila kirjoitti:En ole käyttänyt, mutta kalkkipitoisella alueella asuvana voin sanoa ihan kokemuksesta, että kraanaveden käyttö kynäruiskun maalin ohennukseen on ongelmien kerjäämistä. Ainakin täälläpäin olisi, tiedä sitten muista paikkakunnista.
Attila on mielestäni toiminut esimerkillisesti. On aina hyvä ottaa selvää paikkakuntasi vesiverkon/veden laadun tilasta.
Attila

Viesti Kirjoittaja Attila »

En minä sitä muuten, mutta rasittaa kun n. kolmannes suihkun suuttimesta on aina tukossa...
Taktiikka? Minä olen täällä heittämässä noppaa.
aurellian

Viesti Kirjoittaja aurellian »

Kannattaapi melkein järjestään jättää vesi ohenteena vain mehulle(ja kavereille tehtyyn booliin) ja ostaa ruiskuohennetta. Kys. ainetta saa melkeinpä jokaiselle maalimerkille eikä ole mikään hukkaostos.
"No shit, Sir"
Markkola

Viesti Kirjoittaja Markkola »

Näin Mallixissa varsin myönteisen arvostelun Vallejon airbrush cleaneristä. Onko kenelläkään henkilökohtaisia kokemuksia kyseisestä aineesta?
USA upotti Estonian, aiheutti Kekkosen kaljun, järjesti jäävuoren Titanicin eteen, tappoi dinosaurukset ja aiheutti myös alkuräjähdyksen.
Matti N
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Nostra kirjoitti:En ikinä olisi ostanut (Bilteman ruisku & kompura) tätä, hinta on sentään 180e, mikä hieman kirpasee.
Ei nyt biltemaruisku+kompura sentään 180e ole, kun kompura on 85 euroa ja ruisku 49.

Juuri maalasin toisen sentinelin tällä, kyllä tämä kamalan kätevä kapistus kyllä on. (Itsellä juuri nuo bilteman sälät).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”